Svetsblänk

pippaaN
28 september 2007 · 987 Inlägg

hallå, hur länge får man stå ut med alla j*vla proble mman får med ögonen efter att man lyckats få svetsblänk eller vad det heter..? Är nämligen ganska jobbigt har jag kommit fram till.. ^^ Tacksam för svar (:

i like it load
Horizon
28 september 2007 · 296 Inlägg

Gick över på ett dygn för mig. men saaaatans så ont det gjorde den natten jag fick det vill jag lova:P

pippaaN
28 september 2007 · 987 Inlägg

Hehe okej. Det var igår kväll jag lyckades få det satt.. en natt har jag hunnit med att lida.. haha. Det var INGEN höjdare direkt! Men det börjar bli bättre. Men man ser ut som att man är hög som helvete.. ögonen är ju helt wierd tongue

i like it load
RedEyeMS3
28 september 2007 · 355 Inlägg

Jag låg nästan blind i 1 dygn.. Känns som att man fått 1 lastbil med grus i ögonen:)

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
wimhed
28 september 2007 · 510 Inlägg

Svetsade på dagen .. Sen hela natten och dagen fram till kvällen gjorde det asont .. Fast sen började det att gå över .. Testa lägg en blöt handduk över ögonen med kallt vatten .. Lindrar lite iaf tongue Lider med dig =/ Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
ludde__mannen draminbil.nu
28 september 2007 · 1 382 Inlägg

Får la passa på att i höra om någon har något bra förslag på lindring? Huskur eller vetenskapligt spelar mindre roll wink

master_-
28 september 2007 · 730 Inlägg

När jag fick de första gången så hade jag mitt skit hade jag det fan i 4 dagar, dom värsta 4dagarna i mitt liv känndes det som., FYFAN säger jag bara.
mitt tips är att gå till sjukan så får du en salva som du ska ta i ögonen,, går  över mycket fortare
Ett bra tips säger jag bara.

Germax
28 september 2007 · 12 086 Inlägg

RedEyeMS3 skrev:
Jag låg nästan blind i 1 dygn.. Känns som att man fått 1 lastbil med grus i ögonen:)

+ 10 liter saltsyra och 10kg småspik.

Har haft ordentlig svetsblänk 1 ggn o aldrig mer. Jag vakna med skiten, låg sömnlös resten av natten och dagen efter. Sen har man ju fått irriterande ögon om man svetsat lite, rinner o kliar.. Men de är inte på samma division som plågan jag o många med mig säkert haft smile

gorre
28 september 2007 · 250 Inlägg

dom gånger jag har haft så har det gått bort över natten. (jobbar som svetsare)så det är x antal gånger
men man blir inte lika känslig om man svetsar mycket och har det ngr gånger det är som om man börjar tåla det lite bättre

finns lite saker du kan göra
1. salva från vårdcentralen (försent har för mig att man bara får det om man kommer in tidigt)
2. ngr droppar kallt kaffe i ögonen (har aldrig provat men lär ska bedöva.)
3. Fuktig trasa  över ögonen.
4. försök att tilbringa så mycket tid som möjligt i ett mörkt rum=läcker fortare.
5. visine för trötta ögon och liknande produkter tycker jag hjälper lite grann. (eller om det är inbillning det vet jag inte)

Senast redigerat av gorre (28 september 2007)

JonasPLind
28 september 2007 · 820 Inlägg

Jag är fundersam smile
Svetsblänk?
Får man något i ögonen eller är det helt enkelt för mycket starkt ljus under för lång tid? :o

RedEyeMS3
28 september 2007 · 355 Inlägg

Starkt ljus.. om jag inte missminner mig så blir det typ en brännskada på ögat. Nån får la ta å rätta mig om jag har fel..

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
28 september 2007 · 444 Inlägg

Jobbar som svetsare, brukar fara på vårdcentralen och hämta ut ögondroppar i förebyggande syfte. Är bara att säga att man är orolig att man ska få det samma natt så ger dom ut det smile

Har blivit svetsblind 3 gånger; pinne, rörtråd och tig smile 1 droppe i varje öga så sover man som ett barn resten av natten. Dagen efter kan man vara lite känslig mot solljus, men inte överdrivet.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
mo_tattoo
28 september 2007 · 275 Inlägg

jag är inte så insatt, har aldrig fått det själv, jag svetsar så sällan, men menar ni alltså att man kan få det trots att man använder svetshjälm?
eller är det bara om man slarvar med hjälmen (blundar eller håller för med handen eller nåt annat mindre smart big_smile )?

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
mo_tattoo
28 september 2007 · 275 Inlägg

RedEyeMS3 skrev:
Jag låg nästan blind i 1 dygn.. Känns som att man fått 1 lastbil med grus i ögonen:)

haha...ditt nick var ju rätt passande big_smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
RedEyeMS3
28 september 2007 · 355 Inlägg

mo_tattoo skrev:

RedEyeMS3 skrev:
Jag låg nästan blind i 1 dygn.. Känns som att man fått 1 lastbil med grus i ögonen:)

haha...ditt nick var ju rätt passande big_smile

Haha.. Det tänkte jag inte på

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Goli
28 september 2007 · 793 Inlägg

Blunda!!! Mer ljus gör läkningsprocessen längre.
Varför tror du svetsblänket försvinner på natten?

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
pippaaN
28 september 2007 · 987 Inlägg

Får tacka för alla svar! Jag har isolerat mig i rummet, med persiennen nerdragen, markisen, ett täcke för fönstret, och solbrillor, samt snowboardglasögon i högsta hugg! Haha.. Salvan verkar hjälpa dock.. Men ögonen i sig ser fortf. förjävliga ut tongue

i like it load
gorre
28 september 2007 · 250 Inlägg

mo_tattoo skrev:
jag är inte så insatt, har aldrig fått det själv, jag svetsar så sällan, men menar ni alltså att man kan få det trots att man använder svetshjälm?
eller är det bara om man slarvar med hjälmen (blundar eller håller för med handen eller nåt annat mindre smart big_smile )?

man får det om man slarvar med hjälmen men jag brukar hålla för med handen det brukar gå bra om man inte gör det för ofta.
man kan säkert få det om man har hjälm men då bara om man har för ljust glas samt är fruktansvärt överkaänslig.

RedEyeMS3
Starkt ljus.. om jag inte missminner mig så blir det typ en brännskada på ögat. Nån får la ta å rätta mig om jag har fel..

förenklat så blir massor med pytte små blåsor


Kopierat från FASS.se

Inflammation i ögats bind- och hornhinna som orsakas av ultravioletta strålar exempelvis från en svets eller ett solarium. Symtomen är värk och ökad ljuskänslighet. Ögonskydd förebygger uppkomsten av svetsblänk.

Senast redigerat av gorre (28 september 2007)

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
28 september 2007 · 548 Inlägg

Japp man kan säga att det är att ha brännskada på ögat!
Har haft det två ggr! Första gången så var jag på bio efter det att jag hade svetsat avgassystemet på bilen! Satt och storböla genom hela filmen(Komedi)! Kompisarna undrade varför jag grät! Jag gråter inte men ögona svider så förbannat och det bara fortsätter rinna!???? Fick diagnosen svetsblänk!
Andra gången var det lika jävla illa! Jag myglade lite med masken och vips så kom det! Torsdag kväll svetsa jag skulle jobba dagen efter kl 10.00! Ingen som kunde jobba kvällen för mig så jag fick åka in vid 14.00 och gå inne på bygghandeln och grina! Illröda ögon och såg 5 meter framför mig! Socialt mot kunderna! Jag hälsade aldrig då jag inte såg dem och såg väl ut som jag hade supit i en veckas tid!
Iaf jag lider med dig! Men det går över, mörkt och lite kärlek och förståelse från våran sida så går det nog över fortare!

Senast redigerat av MikeAero (28 september 2007)

-Mike-
BMW 320i (2003)
Thorssa
28 september 2007 ·

Första natten är ett helvete sen avtar det ganska snabbt, ett dygn så är det lugna puckar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang