Ta lastbilskörkort

Poulsen462 Långtradarchaufför
6 november 2007 · 282 Inlägg

att skilja för och nackdelarna på detta yrket kan man göra på många sett, klart att det är rena skitjobbet på vintern och soft på sommaren, men det är en sak som är året om som man aldrig slipper, å det är alla lushuven, husvagnsbögar och gamla gubbar lr dylikt som är ute i trafiken och fiser i sina 70-80 på de stora vägarna och när man kommer till en backe så få man ibland börja på hela växelregistret, så ibland har man bara lust att båka till dem så de kan flytta sig, eller gå till kant iaf.
tog på C för ett par månader sen och få se det ena och det andra ute på vägarna, så det här yrket är kanske inte det bästa för den som har kort stubin

BMW - Det stavas som det låter:)
Ckosworth Mr
6 november 2007 · 607 Inlägg

NJ_ skrev:

mrcelica skrev:

infreeze skrev:
Hejsan

Jag är väldigt sugen på att ta just lastbilskörkort..får nog göra det via bilskolan..ca 12 st körlektioner för typ 12000 kr ett packet då. Det borde ju egentligen räcka för det är ju nästan som att köra bil plus att bara teori+uppkörningen kostar inga säkerhetstester osv..Men kan där finnas andra hållhakar som man borde tänka på?

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

backa me bil å släp lär man sig ju på en dag (kanske inte högersväng).... C kortet å B kortet är ju iprincip sammasak.. bara läsa lite i boken så har man det.. å jag har bara C kort å jag har jobb...
(håller dock på att ta E kort)

Backa tar inte en dag det kan jag lova dig, VV:s 90 graders böj är väl inte så svår men att verkligen kunna backa det tar år.

Sen om du ska börja på åkeri så kräver dom oftast CE-kort och adr intyg, finns alltid undantag men som sagt oftast.

Senast redigerat av Ckosworth (6 november 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
v8rickard Gammelbilsnörd
7 november 2007 · 450 Inlägg

Ckosworth skrev:

NJ_ skrev:

mrcelica skrev:

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

backa me bil å släp lär man sig ju på en dag (kanske inte högersväng).... C kortet å B kortet är ju iprincip sammasak.. bara läsa lite i boken så har man det.. å jag har bara C kort å jag har jobb...
(håller dock på att ta E kort)

Backa tar inte en dag det kan jag lova dig, VV:s 90 graders böj är väl inte så svår men att verkligen kunna backa det tar år.

Sen om du ska börja på åkeri så kräver dom oftast CE-kort och adr intyg, finns alltid undantag men som sagt oftast.

Nä att lära sig backa till 110% lär man sig nog inte i första vevan... Ett släkte som e grymma på backa e ju timmerbils chaufförer... Fasen vad dom tar sig in på konstiga ställen och fort går det oxåbig_smile

Sen är det väl så att tanken med kraven för hur man skall kunna backa snarare är att man skall ha kommit över den gränsen att man förstår vad det verkligen handlar om och att man lär sig det lilla extra "finliret" sen ute på egen hand...

Jag har hittat en trafikskola som verkar vettiga här i gbg lindholmen, Folkes trafikutbildning heter dom, 920kr inkl moms för 55 min C, Detta låter väl vettigt?. Lät på dom som att det fanns rätt gott om tider, en annan jag var i kontakt med var redan nu fullbokad långt in i december...

Nu e ju iaf teorin bokad, fick körkortstillståndet i Måndags, tog bara vv en dag att få fram det!! (blev förvånad!)

v8rickard Gammelbilsnörd
7 november 2007 · 450 Inlägg

AirOne skrev:

Ckosworth skrev:

Joo skrev:

Drog bara fram nackdelarna med yrket för att irritera lite smile, men jag hade mycket gärna kunna jobba som lastbilschaufför själv, det verkar vara ett roligt jobb och kan vara väldigt skönt att vara själv, framför allt om man har en fin lastbil att åka i så är det nog kul wink

Ett helvete på vintern massa förvirrade människor i snöyran och halt och jävligt, inge skoj att få sladd med 60ton i nerförsbacke bara för att snål åkarn man jobbar åt inte kan ha vettiga grejer, dåliga däck och bromsar som funkar när dom vill mm, sen att allt har en förmåga att frysa sönder vintertid är ju inte ett plus, sen att dra en pall på 500kg i 2dm snö är ju inte heller någon höjdare.

Men sen kommer våren och sommaren och man har världens bästa jobb, så om man står ut med all skit på vinter halvåret så är det ett väldigt roligt jobb, fast väldigt slitsamt, mycket sjukskrivningar inom detta yrke.

Låter precis som brevbäraryrket det där...jobbigt som fasiken på vintern men finfint
på sommaren, med mera.

Till topic vill jag bara säga att folk ska vara glada att dom får ta kortet över huvudtaget.
Finns dom som föds med sjukdomar som hindrar dem från att uppnå drömmarna sad

Edit: Ursäkta om jag gnäller. Men så fort en sådan här tråd dyker upp vill jag bara upp
i en lastbil och köra...och så får man inte? Vad ska man göra? tongue

Förstår att det måste vara jobbigt att känna så!
Men jag gissar att du ha b körkort då du har bil. Om du har tagit det för ngt visst datum så får man ju faktiskt köra Personbil klass 2 tongue Dvs en buss som man reggar om som ex husbuss... kanske inte så mycket tröst men då får du iaf köra fordon med bra mycket högre totalvikt än 3.5! Ett allmänt udda klassat fordon för övrigt. Varför får man köra stor jäkla buss med jävla överhäng o skit men inte en typ vw lt45 på B körkort då... Kravet är att man skall ha högreklassade däck och inte för mycket lastutrymme eller hur det e...

LordGlassboet Glassbåtsingengör
7 november 2007 · 207 Inlägg

Då kan man ju åxå fråga sig, varför är ena fullbokad och andra inte alls? Hör runt med folk i området först

Signaturtext kan du vara själv!
v8rickard Gammelbilsnörd
7 november 2007 · 450 Inlägg

LordGlassboet skrev:
Då kan man ju åxå fråga sig, varför är ena fullbokad och andra inte alls? Hör runt med folk i området först

Jo du har ju en poäng där men jag tror oxå det kan bero på att den andra är mer kännd, hade aldrig hört talas om den innan... (vad nu det beror på då :p) Men det är ju klart som du säger... Man kan ju iofs ge dem en lektion o se hur det verkar... var ju ingen inskrivningsavgift om jag gör teorin själv... I borås har de ju oxå en körskola som verkar ok, men blir lite fel håll för mig även om jag bor i Alingsås... i göteborg vistas man ju på dagarna ändå...

Legolol
7 november 2007 · 169 Inlägg

Horizon skrev:
C/CE ,ADR och yrkesförarbevis kan du få gratis genom arbetsförmedlingen. 1-2 månaders utbildning som dessutom är betald.. bättre kan det inte bli big_smile

arbetsförmedlingen är inte så villiga att betala sånt längre tack vara våran nya regering som dragit in nästan alla pengar som finns för dem. Vill man ha nått betallt där egnom så måste man vara långtids arbetslös annars går det inte.....

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?
Volvo Amazon "RaTzOnEn" (1969)
Legolol
7 november 2007 · 169 Inlägg

Prislista Tung lastbil+släp (CE-behörighet)     Inkl. 25% moms
Körkortstillstånd (Krävs vid ALL övningskörning!)     * 2380:00 (Vägverket)
Teoriavgift (teorikurs, material, testskrivningar, datortester)     3650:00
Körlektion /40min      720:00
   
Provavgift     2160:00
   
* Har du C-behörighet sedan tidigare är avgiften  1360:00

www.murtans.se
finns hur många skolor som helst att ta kort på alla varierar i pris med detta var bara ett ex på pris

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?
Volvo Amazon "RaTzOnEn" (1969)
Ckosworth Mr
9 november 2007 · 607 Inlägg

Legolol skrev:

Horizon skrev:
C/CE ,ADR och yrkesförarbevis kan du få gratis genom arbetsförmedlingen. 1-2 månaders utbildning som dessutom är betald.. bättre kan det inte bli big_smile

arbetsförmedlingen är inte så villiga att betala sånt längre tack vara våran nya regering som dragit in nästan alla pengar som finns för dem. Vill man ha nått betallt där egnom så måste man vara långtids arbetslös annars går det inte.....

Dom var inte så villiga innan heller med gamla regeringen, om man nu inte var arbetslös som du säger, men har man tur så kommer man in på utbildning och får alla bevis och intyg du behöver.

Sen ett råd som jag fick av min gamla lärare till er som är "nya" som jag tycker är väldigt vettigt, börja inte med att sätta dig bakom största tradaren på en gång, utan börja lugnt åh fint med vanlig lastbil tills du är tillräckligt duktig på det och sen smyga in lite med vagn allt eftersom, säkrast så för alla, vet en del skräck exempel där det slutat olyckligt, tyvärr.

Lycka till!

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
9 november 2007 · 252 Inlägg

Legolol skrev:

Horizon skrev:
C/CE ,ADR och yrkesförarbevis kan du få gratis genom arbetsförmedlingen. 1-2 månaders utbildning som dessutom är betald.. bättre kan det inte bli big_smile

arbetsförmedlingen är inte så villiga att betala sånt längre tack vara våran nya regering som dragit in nästan alla pengar som finns för dem. Vill man ha nått betallt där egnom så måste man vara långtids arbetslös annars går det inte.....

precis som Ckosworth säger så var den gamla regeringen inte så glada på att betala på slutet dom heller, fast hösten 07 så pratade jag med ett ftg om dom kunde skriva på att ja skulle få jobb hos dom om ja fick lastbilskortet å det var okej, skulle till af å kolla med dom men fick ingen tid, polarn var till samma ftg å fråga samma sak, gick till af å fick ett ja, jag fick komma in 1 vecka senare å fick ett blankt nej

Kayhan
21 augusti 2008 · 407 Inlägg

svårt att få jobb som lastbilschaffis om man inte har gymnasieutbildning?

RobinNilsson
21 augusti 2008 · 369 Inlägg

Själv går jag gymnasiet just nu och pluggar CE, adr osv osv.. Far min har eget åkeri och har varit o sprungit runt där o kört o lastat bilar sen jag hade blöjjja på mig nästan wink   
Men att få jobb utan gymnasie utb kan ju man både svara ja och nej till... Allt handlar om kontakter! Men om man är intress av att köra lastbil så får man vara beredd på att den är inte något 07-16 jobb (de flesta)  cool

Senast redigerat av _Robbzon_ (21 augusti 2008)

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
21 augusti 2008 · 252 Inlägg

trådlyft 3000 big_smile

de där med gymnasie utb tror ja e till å från mellan olika arbetsgivare osv

GripenT16
21 augusti 2008 · 403 Inlägg

Horizon skrev:
C/CE ,ADR och yrkesförarbevis kan du få gratis genom arbetsförmedlingen. 1-2 månaders utbildning som dessutom är betald.. bättre kan det inte bli big_smile

1-2 månader!!!!!smile visst du klarar inte allt det på den korta tiden!! Den kursen du talar om är 26v lång! Och hur vet jag det, jo därför att jag går på den själv just nu och ska snart köra upp för CE!

LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
21 augusti 2008 · 252 Inlägg

tog mitt c kort på 15 dagar, eller ja 3 privata körningar på det, körskola sa att lär ja mig backa så har ja e kortet snabbare än dom 15 dagarna, lånar nu grannens bil å släp å backar lite sen så blir de bokning, visst nån lektion innan men inte många.

mange_240
5 januari 2009 · 1 562 Inlägg

Kayhan skrev:
svårt att få jobb som lastbilschaffis om man inte har gymnasieutbildning?

inte svårt å få jobb, svårare å bli av med det.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
5 januari 2009 · 2 252 Inlägg

mange_240 skrev:

Kayhan skrev:
svårt att få jobb som lastbilschaffis om man inte har gymnasieutbildning?

inte svårt å få jobb, svårare å bli av med det.

åkerier tittar faktiskt en hel del på betygen, för att se om dom kan sköta sig, säger inte att alla gör de men många, och du kan hitta ett förar jobb fort men du kan också bli av med det lika fort.. för nu finns de rätt gott om chauförer, men ont om dom som faktiskt sköter sig/bilarna osv.., är själv en åkarpojk..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
mange_240
5 januari 2009 · 1 562 Inlägg

hade då inga problem å få börja köra virke men å få sluta köra va desto svårare men till slut så slipper man eländet:)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
5 januari 2009 · 2 252 Inlägg

NJ_ skrev:

mrcelica skrev:

infreeze skrev:
Hejsan

Jag är väldigt sugen på att ta just lastbilskörkort..får nog göra det via bilskolan..ca 12 st körlektioner för typ 12000 kr ett packet då. Det borde ju egentligen räcka för det är ju nästan som att köra bil plus att bara teori+uppkörningen kostar inga säkerhetstester osv..Men kan där finnas andra hållhakar som man borde tänka på?

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

backa me bil å släp lär man sig ju på en dag (kanske inte högersväng).... C kortet å B kortet är ju iprincip sammasak.. bara läsa lite i boken så har man det.. å jag har bara C kort å jag har jobb...
(håller dock på att ta E kort)

Joooru jag vill se en lära sig backa med 24m ekipage med dolly på en dag..., har själv suttit o tränat på backa me släp o dolly, då vi har åkeri, och de är fan ingen lek i början, har suttit ett antal dagar i sträck och jag är fortfarande värdekass, men visst vissa är ju världsmästare bara för att man lyckats ta korten.....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
FireTraXX DFFL
5 januari 2009 · 9 020 Inlägg

The_Mechanic skrev:

NJ_ skrev:

mrcelica skrev:

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

backa me bil å släp lär man sig ju på en dag (kanske inte högersväng).... C kortet å B kortet är ju iprincip sammasak.. bara läsa lite i boken så har man det.. å jag har bara C kort å jag har jobb...
(håller dock på att ta E kort)

Joooru jag vill se en lära sig backa med 24m ekipage med dolly på en dag..., har själv suttit o tränat på backa me släp o dolly, då vi har åkeri, och de är fan ingen lek i början, har suttit ett antal dagar i sträck och jag är fortfarande värdekass, men visst vissa är ju världsmästare bara för att man lyckats ta korten.....

Jag testade en gång, tog mig 20 minuter att komma 10 meter bakåt. (Rakt bakåt, får ju börja om HELA JÄVLA TIDEN!)

MEN, åtminstone på UVS (Numera Framtidsgymnasiet) så har man 10 minuter på sig att backa "hyfsat" fint till en lastkaj.

Framåt är ju en barnlek, precis som vanlig lastbil fast större vilket betyder stora fina svängar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang