Du vet att du är från Skåne när:

Wanegardh Asgammal medlem.
11 november 2007 · 2 246 Inlägg

du bara är svensk i ditt pass och under Hockey VM

flaggan är gul och RÖD, inte blå.

det som gör dig mest förbannad med facebook är att det inte finns network : Skåne

du kallar pommes frittes för stolpa-päror.

du grinar gott vid vägskylten som välkomnar alla bilister och resenärer till Helsingborg, då den lyder
" Välkommen till kontinenten".
Du vet att det är sant! (Ny! Cattie Dengel Gullstrand)

Älta är något man gör, man bor inte där (det ligger i sthlm). (Ny Martin Normann)

du känner dig "hemma igen" när du landar på Kastrup efter en utlandsresa. (Ny Gabriella Rönnow)

du säger "Saar vi" i telefonen och 08an du pratar med inte fattar att ni ska lägga på.(Ny Thomas Brcic)

du vet hur du är när du är en "jävla kådda jävel" (Ny Thomas Brcic)

du förstår hur man är om man är en " fubbick" (Ny Thomas Brcic)

du beställer en "cocka" i stället för en "cola" (Ny Emma Adlercreutz)

det är helt vedertaget att kalla någon pittögd när de egentligen skelar. (Ny Malin Cedergren)

du vet att träabonnor är ett par skor. (Ny Malin Cedergren)

allt norr om hallandsåsen e Norrland ! (Ny Jon Magnusson)

du kallar din far før utbøling eftersom han flyttat till Laholm ! (Ny Jon Magnusson)

du kallar choklad drycken pucko før 08:a
(Ny Jon Magnusson)

du vet att du är från skåne när du använder ragghosor redan på hösten. (Ny Karin Anderberg)

du är från skåne när du säger hosebysor i stället för strumpbyxor. (Ny Karin Anderberg)

du vet att mög kan ersätta i princip vilket ord som helst när saker inte riktigt går som du har tänkt. (Ny Karin Anderberg)

du handlar på Netto och är lika förvånad varje gång för att något väldigt vanligt bara inte går att hitta.

rullebör är ett måste för din trädgård.(NY! Peter Andersson)

hodda och luda är nåt man faktiskt bor i. (NY! Peter Andersson)

du inte har en huskatt utan en bonnakatt.(Ny! Veronica Ermanbriks)

du vet att päror inte betyder päron. (Ny! Veronica Ermanbriks)

världens bästa förolämpning är ålarens. (Ny! Adam Odelid)

det är fem lommor på dina nya "jins", utan lovor om "jinsen" var dyra. (Ny! Adam Odelid)

du kallar andra eller själv blivit kallad snäckan.( Ny! Jacqueline F Fesse )

du vet att Hallands Väderö inte är förbehållet landskapet Halland (NY! Christian Sandbeg!)

du skickar din nya icke-skånska arbetskollega till bageriet för att köpa fyra "fubickar" till avdelningsfikan... (NY! Linus Larsson - tack!)

du säger snydelase istället för en näsduk eller lase istället för trasa. (Ny! Tack Linda Åberg)

du anser att stockholm är norra Sverige.(Ny! Jonna Adams Tack!)

du inte säger groggvirke, du säger blannevann. (Ny! Johanna Larsson Tack!)

du inte reflekterar över om du kollar på dansk eller svensk TV. ( Ny: Josefine Mårtensson - lite redigerad)

du insett att DMI har nästan 250% fler rätta väderprognoser än SMHI ( Ny: Josefine Mårtensson - tack)

du vet att lättmjölk är röd, mellanmjölk blå och standardmjölk orange.

du inte skrattar för att det står "Bøger", med stora neonbokstäver över en affär - det är en bokaffär.

du aldrig gör bort dig vid biljardspel i Danmark genom att skrika "Boll i hand", du känner redan någon som har gjort det.

patriot som du är, plötsligt inser att du sitter och försvarar Mikael Wiehe eller Eva Rydberg fast de egentligen ger dig kalla kårar.

L.A, i första hand är en förkortning för Landskrona.

du blev kallad "hjarrtat" någon gång som liten.

du grinar när stockholmare vill gräva loss Skåne, de gräver ju bara bort Sverige.

du grinar = du flabbar.

grinar och flabbar = skrattar.

du äter rabbemos till din falukorv.

du vet våren har kommit när rapsen blommar.

Zoegas - helst Skånerost, är det enda kaffe du dricker.

snacket om Christian Tyrann gjorde dig hemskt förvirrad i skolan.

du inte fattar varför folk åker till fjällen, alperna ligger liika nära och backarna är dubbelt så långa.

du kommer ihåg de två jular i ditt liv då det varit snö, eller kommer ihåg och kommer ihåg, du har svaga minnen av en tomte och lite snö, eller?

du hoppas att Skånes alla grävmaskinister skulle vilja alliera sig för att vi en gång för alla ska frigöra oss från de självgoda stockholmarna.

derby innefattar två av följande lag Malmö FF, Helsingborgs IF, Trelleborgs FF.

Hipp Hipp, är det roligaste du någonsin sett på TV.

du tycker att Snapphanarna är bland de modigaste män som levat.

när du glider runt i din kommun fatiskt kan dra en och annan anekdot om var slagen om Skåne stått.

du skrattar åt Björne, eftersom han och Snigel aldrig skulle ha en chans mot Bamse og Kylling.

ja, du växte upp med två Bamse - världens starkaste björn och världens mest metrosexuella björn i röda gummistövlar.

du får något drömskt i blicken när någon utbrister "Undrar hur det hade varit i Skåne om vi tillhört Danmark?".

någon säger "det var bättre förr" och du tänker "ja, innan 1658 någon gång".

du eller någon du känner, har redan, eller har funderat på att tatuera den Skånska gripen.

Skånetrafikens sommarkort väcker idéer om att turnera med buss en vecka och prova på att stoppa fötterna i myllan på minst 25 ställen - något som naturligtvis aldrig genomförs.

du hejar på HIF/MFF och ger dig aldrig i en diskussion mot någon som hejar på det andra laget. När du däremot träffar någon som inte hejar på HIF/MFF, men som klankar ner på motståndarlaget så försvarar du dem, fast du naturligtvis aldrig skulle erkänna det för din ärkefiende.

du pratar flytande Danska efter för stort intag av världens antagligen bästa öl.

du tittar på Carlsbergsreklam och tänker "vaddå probably, det är världens bästa öl".

Dansk, är mycket närmare besläktat med ditt språk än svenskan någonsin kommer att bli.

Köpenhamn är det första du tänker på när någon säger huvudstad.

du blir stolt när någon pratar om det Danske gemyt.

du vet att pantofflor inte är ett par skor.

"tollor" är däremot funktionsdugliga skor du stukade fötterna i som liten.

du hade kommit på minst ett "bombsäkert" sätt att smuggla in alkohol från Danmark innan din fjortonårsdag.

du eller någon du känner har fasansfulla historier att berätta, om hur du/den du känner, suttit i ett vitkaklat rum hos tullen och fasat för helkroppsvisitering, eftersom det visade sig att det inte alls var enn bombsäkert sätt.

någon av dina tre första fyllor grundade sig i för mycket rebenshopen/aperetif(den med fågeln på "den söte, söte, goe, goe)/pepiño.

vokalerna var det svåraste med att lära sig läsa och skriva i skolan - speciellt om du är från Lomma.

du köper Ramlösa och inte Raaaaamlösa.

du inte behöver fråga vad en "rullebör" är.

en flaska Skåne akvavit alltid står på bordet vid högtider.

du inte börjar gråta för att systemet är stängt, för på andra sidan Öresund är det alltid öppet.

det bara finns ett berg - Kullaberg.

Tomelilla, Skurup, Höör och Klippan är lika självklara i din värld som London och Paris.

röv inte alls är något vulgärt.

någon pratar om Bob Marley och du kan svara "Vet du att han sa att det bara finns två platser i världen där de kan spela reggae? På Jamaica och i Skåne".

"rövjärn" lätt ersätter en hel harang av svordommar.

"räligt" bara är din synonym för något som är fult, otäckt eller äckligt.

"balle" är en del av rumpan eller något runt.

någon säger något somdu inte tror på och du utbrister "ah, du snackar".

du fiskar sill ( strömming är bara små mesiga sillar).

du känner dig hemma var som helst i världen bara någon pratar skånska.

du blir förbannad av att läsa om befrielsen av Skåne, när det i själva verket borde stå ockupation.

du, eller nån du känner, eller någon som du känner, känner, känner Peps.

du käkar pölse på fyllan.

spiddekaka är något som du, varken du gillar det eller inte, äter med andakt, eftersom du vet att det är ett mycket tidskrävande hantverk.

sillamjölke är förolämpning som du antagligen aldrig använder, men om du ser någon som är riktigt klen så vet du att du skulle kunna kalla honom det.

du har långa utläggningar om hur fantastisk dansk senap och sandwichketchup är.

du blir förvånad att mölla faktiskt kallas för väderkvarn på rikssvenska.

du fortfarande blandar ihop Skåne län med Kristianstad län och Malmöhus län.

du vet att Öresundståg går mycket fortare än Pågatåg, detta för att Pågatåg stannar ungefär var femtionde meter, men det ger dig å andra sidan tillfälle att prata om festliga personer som "Panelkungen".

du aldrig har tråkigt - men ibland har du tradigt och då läser du det här.

Senast redigerat av maximus (11 november 2007)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 november 2007 · 6 170 Inlägg

"samt att de skulle få lov att ha kvar" ??

Ha kvar vaddå din bengaloo ??

Får ju skriva resten me annars blir man ju tosig på att inte veta va resten ska va tongue

Du kan ju föresten lägga till att om man e skåning så vet man vad en gaduvippa e för något

Kommer själv från snapphaneland, 100% äkta Göinge jag fast jag brukar inte skriva annat än riktig och korrekt rikssvenska, stör mig så in i på folk som inte kan eller orkar skriva ordentligt big_smile

EDIT: Man vet ju även att man e skåning när dom flesta T:n i mitten av ord blir utbytta mot D:n och D:n som sista bokstav inte uttalas (Kristianstad = kristiansta', halland = hallann)

Sen vet jag inte om ordet grebba/grebbor är specifikt skånskt eller kanske göingskt (stavning ??) men man hör ju iaf ofta äldre snacka om tex "Olssons tre grebbor = Olssons tre döttrar"

Senast redigerat av TBOC_Razor (11 november 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
muPee One man army
11 november 2007 · 23 Inlägg

Jag är skauuning, jobbar i Östra Göinge men bor dock inte där.. Fattar inte hälften av vad dom säger tongue Nää men ärligt, man förstår de mesta men de kommer stunder när man snackar med nån RIKTIGT SKÅNING då man stannar uppe och tänker "eehm fan betyder de där då?"

Kör om mig and it's on punk =o)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 november 2007 · 6 170 Inlägg

muPee skrev:
Jag är skauuning, jobbar i Östra Göinge men bor dock inte där.. Fattar inte hälften av vad dom säger tongue Nää men ärligt, man förstår de mesta men de kommer stunder när man snackar med nån RIKTIGT SKÅNING då man stannar uppe och tänker "eehm fan betyder de där då?"

Var i ÖG ??

Jobbar själv på HAKI i sibbahaolan (sibbhult heter det visst på dom flesta kartor) och bor i glim-aogra (detta heter visst glimåkra egentligen, hmm big_smile)

Har en kille på jobbet som ursprungligen kommer från norrland och jag säger bara en sak: FAEN vad roligt man kan ha bara genom att bre på lite med skånskan och se hans totalt förvirrade min lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MrTobias
11 november 2007 · 1 297 Inlägg

det var inte så roligt.. hängde inte me på mycket :p

Tega Yrkesförare
11 november 2007 · 1 073 Inlägg

Undrade länge varför norrisarna här uppe tittade snett på mig när jag sa att jag hade ont i ballen när jag suttit för länge lol

baca Os Difuntos
11 november 2007 · 1 822 Inlägg

Gräv bort skåne en gång för alla eller snälla danmark ta tillbaka det, ni får det jag lovar

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
CarCass CarCass
11 november 2007 · 627 Inlägg

Var kanske inte så kul men... Jag är då inte från skåne direkt big_smile

http://www.gravbortskane.se/ är inte lika inriktad på att gräva bort skåne numera men men  sad

Senast redigerat av CarCass (11 november 2007)

Join the Evolution
jisses Kosmangyl
11 november 2007 · 167 Inlägg

baca skrev:
Gräv bort skåne en gång för alla eller snälla danmark ta tillbaka det, ni får det jag lovar

Måste ju va det bästa eftersom 90% av all matransport till de troligt bebyggda områdena ovan om Världsgränsen som man passrear i Markaryd kommer från Skåne å då får ju inte glesbygden någon mat.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.
Malmoe SSS -12
11 november 2007 · 3 217 Inlägg

Tega skrev:
Undrade länge varför norrisarna här uppe tittade snett på mig när jag sa att jag hade ont i ballen när jag suttit för länge lol

Dom har svårt för riksskånskan helt enkelt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
GrebyAxel
11 november 2007 · 524 Inlägg

Ett bevis till, att dom textede varenda ord som skåningarna sa i Grannfejden men inte de Aschberg och de övriga svenskarna sa tongue

Muttley
11 november 2007 ·

inget fel på skåningar :S har ni svårt att höra vad en skåning säger är de bara att fråga snällt om de kan säga de igen ju:)

gräv bort skåne tsss!! var glada för vi finns.

Senast redigerat av tkd_rille (11 november 2007)

rebell82
11 november 2007 · 118 Inlägg

jisses skrev:

baca skrev:
Gräv bort skåne en gång för alla eller snälla danmark ta tillbaka det, ni får det jag lovar

Måste ju va det bästa eftersom 90% av all matransport till de troligt bebyggda områdena ovan om Världsgränsen som man passrear i Markaryd kommer från Skåne å då får ju inte glesbygden någon mat.

Du vet att du är från Skåne då du på allvar tror att resten av Sverige inte skulle klara sig utan er. wink

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."
NickeR32
11 november 2007 · 870 Inlägg

Ni är bara avundsjuka på oss skåningar, annars hade ni ju aldrig lagt ner den tiden på att skriva ihop detta?

1Snake
11 november 2007 · 286 Inlägg

NickeJ89 skrev:
Ni är bara avundsjuka på oss skåningar, annars hade ni ju aldrig lagt ner den tiden på att skriva ihop detta?

håller med dig.

maximus skrev:
du vet att Öresundståg går mycket fortare än Pågatåg, detta för att Pågatåg stannar ungefär var femtionde meter, men det ger dig å andra sidan tillfälle att prata om festliga personer som "Panelkungen".

Haha tyckte detta var rätt roligt eftersom att jag bor ungefär 4km från han tongue

Senast redigerat av 1Snake (11 november 2007)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
NickeR32
11 november 2007 · 870 Inlägg

Man vet att man INTE är från skåne när man skriver ihop en sånhär sak!

1Snake
11 november 2007 · 286 Inlägg

NickeJ89 skrev:
Man vet att man INTE är från skåne när man skriver ihop en sånhär sak!

Sant big_smile

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
ventohuan Fartdåre!
11 november 2007 · 592 Inlägg

GrebyAxel skrev:
Ett bevis till, att dom textede varenda ord som skåningarna sa i Grannfejden men inte de Aschberg och de övriga svenskarna sa tongue

Den fatta ja inte varför stockholmarna gör så! E inga problem o fatt av dom sa ju!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Phaetoon
11 november 2007 · 8 156 Inlägg

Hmm. Jag är östgöte...
Öschöttska ni vet. Men jag kan en hel del skånska också. Inte ens dialekten i Kristianstad har jag problem med.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
wimhed
11 november 2007 · 510 Inlägg

Phaetoon skrev:
Hmm. Jag är östgöte...
Öschöttska ni vet. Men jag kan en hel del skånska också. Inte ens dialekten i Kristianstad har jag problem med.

Kristianstad, hmm, så farligt pratar vi inte .. Det många förknippar med skånska är den breda dialekten som dom pratar ner mot eslöv/malmö/trelleborg osv .. Vi på nordöstra sidan har mer en dialekt mot blekinge .. Så oss förstår ni .. Även ja som är född i skåne, bor i skåne och pratar "skånska" kan ha svårt att först "skånska" .. Precis som att ja har svårt att förstå Norrlänska då det finns olika dialekter av den med ..  "jag vart glad" .. Nej nej, det heter Jag BLEV glad .. Sen har vi den typiska 08an "Fö det föshta", föRsta heter det väl endå .. Alla lika, alla olika .. Och det är ju tur, annars hade vi inte kunnat klaga på något, och hur skulle vi då klara oss? Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang