vad är detta för kamaxel ?

crisse 242 tic
29 januari 2006 · 9 Inlägg

vad är en nh 148 ?
jag vet att det är en nisse hedlund kam men vad är lyft och duration och vidare??
och hur ställer man in den?

eller vet någon nån som vet ?

glad för alla svar mvh crisse


smile

Edit: Radering av överflödiga frågetecken i rubriken!

Senast redigerat av chrizz (29 januari 2006)

Älskar volvo och alllt som har turbo mums
PeppeVectra Peppe Vectra
29 januari 2006 · 1 076 Inlägg

maila den här kille och fråga honom om han fick någon information
han hade en likadan kam som dig  nh 148  105*  kan de stämma?


William Andersson, Lönneberga
williamandersson_motorsport@hotmail.com

Senast redigerat av Lucifer84 (29 januari 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
crisse 242 tic
29 januari 2006 · 9 Inlägg

det är till en volvo b23

Älskar volvo och alllt som har turbo mums
PeppeVectra Peppe Vectra
29 januari 2006 · 1 076 Inlägg

inga problem. mailet går till en rally kille som kör 240 grp H har jag för mig.
prova. du kan ju inte få mer än ett nej  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
BoostLogic
30 januari 2006 · 272 Inlägg

Lucifer84 skrev:
maila den här kille och fråga honom om han fick någon information
han hade en likadan kam som dig  nh 148  105*  kan de stämma?


William Andersson, Lönneberga
williamandersson_motorsport@hotmail.com

Det som brukar vara printat på kammen är oftast lobeseparationen och vad jag fattar så har du en kam som har 105* lobeseparation. Det är grymt vass kam du fått tag i wink Efter att ha pratat med en jänke-kännare så sa han att dom absolut värsta sugis-V8orna på gatorna har 110* lobe, men då är dom inte så körbar på låga varv. Jag fick tag på en kam till min gamla Golf som hade 104* lobe och för att förklara det lite enklare så är det en 270 graders kam smile Skulle inte hända så speciellt mycket under 4-4500rpm och troligen så skulle jag få ventilsläpp på dom högre varven där kammen gjorde nån nytta och då får ju kolvarna en lite kyss av ventilerna, sen får du renovera motorn wink

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
PeppeVectra Peppe Vectra
30 januari 2006 · 1 076 Inlägg

BoostLogic skrev:

Lucifer84 skrev:
maila den här kille och fråga honom om han fick någon information
han hade en likadan kam som dig  nh 148  105*  kan de stämma?


William Andersson, Lönneberga
williamandersson_motorsport@hotmail.com

Det som brukar vara printat på kammen är oftast lobeseparationen och vad jag fattar så har du en kam som har 105* lobeseparation. Det är grymt vass kam du fått tag i wink Efter att ha pratat med en jänke-kännare så sa han att dom absolut värsta sugis-V8orna på gatorna har 110* lobe, men då är dom inte så körbar på låga varv. Jag fick tag på en kam till min gamla Golf som hade 104* lobe och för att förklara det lite enklare så är det en 270 graders kam smile Skulle inte hända så speciellt mycket under 4-4500rpm och troligen så skulle jag få ventilsläpp på dom högre varven där kammen gjorde nån nytta och då får ju kolvarna en lite kyss av ventilerna, sen får du renovera motorn wink

gissar på att den kammen han har ligger nånstans runt 320 grader.
i en rallybil försöker man få drag på låga varv. vet inte om de har ved graderna å göra. har ingen aning om kamaxlar över huvudtaget. de jag vet är att dom puttar på ventilerna så jag blir av med avgaserna.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
EbbeW
30 januari 2006 · 86 Inlägg

Om man orkar och inte vill gissa kan man förse kammen med gradskiva och mätklocka. Man vrider kammen och mäter på en isug och en avgasnock. På gradskivan kan man avläsa när insug o avgas öppnar o stänger vilket ger durationen. Gradantalet mellan att insug stänger och avgas öppnar är det sk. överlappet. Ju mer överlapp desto vassare kam. Skillnaden mellan kammens bascirkel och nock ger ventillyftet.
Ebbe

crisse 242 tic
30 januari 2006 · 9 Inlägg

jag har fått reda på lite om kammen nockvinekl 104 320 graders duration öppning 13.6 och att jag ska ställa den 4-5 grader för övre död punkt mvh crisse

smile smile

Älskar volvo och alllt som har turbo mums
blykometen fritidforskare ,universaltrögt geni!
5 februari 2006 · 64 Inlägg

ring misab på gotland,dom har värden och inställningar,wille andersson i lönneberga är en kompis till mig, den kammen kan du direkt glömma att köra på gatan... den motorn vi byggde satt det 405 topp med 46-38 ventiler dubbla fjädrar,4-1 extraktor, korta spm insug, weber 48.or 2,3 med plana kolvar 0,7 i klämspalt 11,7:1 i komförhållande=fullräjs den är så gott som död på lågvarv,men efter 3000 varv,då jävlar...då satt det 4,88 i bakaxeln...men med std utväxling är den i princip okörbar!
men till rally o dyligt är den MYCKET bra,ska du ha en värre kam är det stortryckare som gäller!

jag e inte dum!!..det är du som inte tänker rätt!
SMUCKO
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang