Guide för hjullagerbyte

Rallyhalle
13 januari 2008 · 4 299 Inlägg

Hej allihopa! Tänkte dra ihop en guide för hur man byter hjullager, kasset-hjullager eller vad det nu kan kallas.

Förslag och tips om förbättringar i texten är välkomna big_smile Allt som förbättrar den här tråden är välkommet wink

Bilen jag bytt på Är min Saab 9000 CS -95:a. Men det är nog i stort sett samma metod på andra bilar med samma sorts lager.

Dock kan verktyg och storlekar på verktyg variera beroende på modell.

Verktyg som kommer behövas är: Dragskaft, en 19mm hylsa, en 32mm hylsa, 2st insexhylsor en 7mm och en 8mm, en hylsa med torx-bitt (återkommer med storlek), en 10mm blocknyckel, en hammare, en skruvmejsel (platt), avdragare modell lite större, och en rulle/bit snöre.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230170_fsegz2.jpg


Steg 1: Börja med att ta bort hjulet för att komma åt.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230171_hbdz2g.jpg


Steg 2: I detta moment kan det vara bra att vara 2 stycken.
En sätter sig i bilen och trycker på bromsen medan den andra lossar centrummuttern (på bilden nedan). Ska man byta på båda sidor kan det vara bra att ta andra sidan på en gång när man ändå har bromsoken på.

Har du tillgång till bultpistol kanske det inte behövs en andra person som trycker på bromsen.

Har man fortfarande bilen på marken kan de vara bra att göra detta moment först, då man kommer åt muttern me fälgen på.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230174_em8fvh.jpg


Steg 3: Nu är det dags att lossa bromsoket. Börja med att ta bort bygeln som sitter på oket sida mot dig. När den är borta kan du börja montera bort oket.

Oket sitter med 2 insexbultar på baksidan. Det sitter lock över så du kommer inte se dom direkt. Ta bort locken så har du fått tag på de du söker. Ta sedan hylsan med insexbitten (7mm) och lossa bultarna.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230186_nbud0p.jpg


Steg 4: När oket är bortmonterat ska det hängas upp. Det får inte hänga i bromsslangen då slangen tar skada av de. Så häng upp oket enligt bilden nedan.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230173_swrtoh.jpg
Bygeln sitter kvar för att den verkar ha rostat fast i mitt ok, så den ska bort i möjligaste mån

Steg 5: Nu är det dags att ta bort bromsokets fäste. De sitter med 2st bultar på baksidan, där behöver du 19mm hylsan. Dessa kan sitta väldigt hårt.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230176_fsfnv1.jpg


Steg 6: Nu ska du lossa bromsskivan, hur den är monterad kan skilja på olika bilar. På min sitter det iaf en torxskruv och en styrpinne. Så du behöver 10mm blocken och hylsan med torxbitt. Lossa skruvarna, har du tur så lossar skivan jättelätt. Har du otur är det bara att ta hammaren och börja banka. Det kan då vara bra att lägga nåt emellan om du ska använda samma bromsskiva.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230175_egr41x.jpg

När du fått bort skivan så ska det se ut som på bilden nedan.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230177_d3wrth.jpg


Steg 7: Nu är det dags att börja lossa själva lagret. De sitter på min bil med 4 insex-bultar på baksidan. Så nu behöver du hylsan med insexbitt (8mm). Det kan vara ordentligt skitigt på baksidan, så bultarna KAN vara svåra att se. Så ta en stålborste om du har tillgång till de och gör rent lite. Sen är det bara att börja lossa bultarna. Ta inte bort bultarna helt, låt dom sitta me nåra gängor kvar in i hjullagret. För dom kommer behövas.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230178_q17mvr.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230179_rsh7xk.jpg
övre bulten som kan vara svår att hitta/se


Steg 8: Ta nu hammaren och hylsan som du använde i förra momentet. Är har det bara att börja banka på. Här kan det också vara så att det kan vara lätt att få bort, och det kan vara så att det sitter stenhårt. Och då eär det bara att banka på hårdare.


Steg 9: När du fått ut lagret så det inte lönar sig längre att banka på bultarna så kan man ta en avdragare. Det för att få bort lagret från drivaxeln. För mig så satt de ganska hårt så avdragaren va ett bra hjälpmedel i det här momentet.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230180_40vv02.jpg

Steg 10: När du fått bort lagret så kan du passa på att byta bromssköldar då dom i alla fall sitter bakom lagret på min bil.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/230182_gn6sho.jpg

Nu är det bara att börja montera ihop allt igen. Det kan nu vara passande att fetta delar som behöver fettas lite.

Monteringen sker i samma ordning fast bakvänt (och utan hammaren roll )

Hoppas detta hjälper. Lycka till med bytet wink

Om ni vill kan jag fortsätta guiden med ihopmontering också.

Mvh Jacob

Senast redigerat av Rallyhalle (13 januari 2008)

fonzeka
13 januari 2008 · 62 Inlägg

Fin guide smile
Centrummuttern kan man dock med fördel lossa lite på medans hjulet fortfarande är monterat.
Då klarar man sig oftast själv, bara dra i handbromsen.

Honda S2000 (2003)
Rallyhalle
13 januari 2008 · 4 299 Inlägg

fonzeka skrev:
Fin guide smile
Centrummuttern kan man dock med fördel lossa lite på medans hjulet fortfarande är monterat.
Då klarar man sig oftast själv, bara dra i handbromsen.

Tackar smile
Just de, tänkte jag inte på tongue

Senast redigerat av Rallyhalle (13 januari 2008)

falloutboy
13 januari 2008 · 1 723 Inlägg

lysande!

sleepy
4 juni 2008 · 103 Inlägg

perfa guide
tänkte bara höra jag har såna vibartioner vid gaspådrag och jag tror det beror på att lagrena e glappa på båda sidor för jag hissa upp bilen ocg dom glappa typ 1-3mm på däcket:( så jag antar jag hittat orsaken va?
och jag kolla lite priser shit 2000kr st ca mot biltemas 499kr st man kan ju byta deras 4ggr ju he he

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos
Rallyhalle
4 juni 2008 · 4 299 Inlägg

sleepy skrev:
perfa guide
tänkte bara höra jag har såna vibartioner vid gaspådrag och jag tror det beror på att lagrena e glappa på båda sidor för jag hissa upp bilen ocg dom glappa typ 1-3mm på däcket:( så jag antar jag hittat orsaken va?
och jag kolla lite priser shit 2000kr st ca mot biltemas 499kr st man kan ju byta deras 4ggr ju he he

Vet inte om vibrationerna vid gaspådrag är på grund av de, har för mig att de e så.

Men kan ju säga att biltemas funkar skitbra smile De va Biltema prylar jag bytte till nämligen o har kört me ett tag. Inga problem alls wink

//Jacob

kryddstark
4 juni 2008 · 43 Inlägg

Bra guide, har inga planer på att byta lager men läste allt ändå smile

zurre
9 juni 2008 · 105 Inlägg

Hur får man vidare upp och kan ta bort hela drivknuten då?smile

Bra guide annars..

gnidde66
26 april 2011 · 46 Inlägg

Tack för en väldigt bra beskrivning.
Finns det någon här som har en liknande beskrivning för hjullagerbyte bak med bromstrummor.
Jag har en VW Caddy TDI -99:a.

Sundberg_01
26 augusti 2014 · 74 Inlägg

Kanon bra guide. Nu är saaben knäpptyst smile

Volvo 245 (1993)
dawwe ...has left the building...
26 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

gnidde: Bort med fettkåpan. Bort med sprinten+låsbrickan. Skruva loss muttern, ta bort brickan. Dra av trumman, den kan behöva lite övertalning o trumman har "spår". Lagrena är koniska, yttre "huvuddelen" trillar bort när du drar loss trumman...När trumman väl är borta så petar du bort den "invändiga" packboxen (sitter två lager i trumman, ett yttre mindre o ett inre större), ut med "huvuddelen". Rengör. Knacka ut lagerbarnorna med hammar + drivdorn. Man ser tre små "uttag" inne i trumman vilka gör att man kommer åt att knacka ut de...Väl ute (brukar gå lätt att knacka ut de...) så rengör du lagerhuset MYCKET noga, och även axeltappen så klart. Smörj med liiiite teflonspra/olja/liknande där lagerbanorna skall sitta o knacka in banorna, åt rätt håll...Fetta in lagrena NOGA, mycket viktigt. Köper du fett på Biltema så köp till en passande "pip" så man får in fett i lagret o inte bara utanpå...När lagrena är ordentligt infettade så fyller du lagerhuset, dvs utrymmet mellan lagerbanorna, med fett till 75-80%. Montera den inre "huvuddelen", tryck dit den nya packboxen. Sätt dit trumman. Montera yttre huvudelen inkl bricka och mutter. Dra åt muttern hårt EN gång, så det är jäkligt trögt att snurra på trumman. Lossa helt. Dra åt precis så mycket att inget glapp kan kännas. Montera hjulet. Spänn nu muttern precis så mycket/lite att inget glapp kan kännas när du "sliter" i hjulet. Montera låsbrickan + sprinten, dit med fettkåpan. Klart. Kontrollera hjullagerglappet efter 300-400 mil, glappar det lite kan man efter-justera. Ett enkelt o snabbt jobb, tar ca 35-40 min att byta bakhjulslager för mig, det som tar längst tid är att fetta in de nya lagrena....

Senast redigerat av dawwe (26 augusti 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
EPG Kärnkraftstomte
7 december 2018 · 766 Inlägg

Bra guide men du har missat en viktig information!
Vilket moment ska man dra navet/drivaxelmuttern med?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
jaka54
7 december 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
På min Audi 100(,fram)så drar jag jävligt hårt med 1m förlängningsrör.
Bak (trummor) ska man bara dra så hårt att brickan innanför muttern går att röra i sidled.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang