Tömma olja V70

Smanas
14 januari 2008 · 8 Inlägg

Får man fråga här var hur tömmer man oljan (motorn) V70 2001?
Behöver ett snabbt svar, tack
Har tagit bort filtret, men hittar inte pluggen
är det den (en insex) som sitter / pekar åt höger bredvid filtret? (Den sitter som berget och den verrkar inte direkt sitta i botten)

Marlboroman
14 januari 2008 · 8 228 Inlägg

Pluggen sitter väl i botten i mitt på tråget, fast på väggen bakåt?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Smanas
14 januari 2008 · 8 Inlägg

eller har nån nåt förslag på snabbt forum där man kan fråga - HJÄLP, detta är pinsamt löljigt

Marlboroman
14 januari 2008 · 8 228 Inlägg
Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mektrollet Reparatör
14 januari 2008 · 630 Inlägg

Smanas skrev:
Får man fråga här var hur tömmer man oljan (motorn) V70 2001?
Behöver ett snabbt svar, tack
Har tagit bort filtret, men hittar inte pluggen
är det den (en insex) som sitter / pekar åt höger bredvid filtret? (Den sitter som berget och den verrkar inte direkt sitta i botten)

bakåt sitter pluggen . Tomta inte till det med ett enkelt oljebyte så du sabbar bilen nu bara .

Smanas
14 januari 2008 · 8 Inlägg

o vad menas med strula till det
har skruvat en hel del i alla mina volvosar sen amazon tom 745 men aldrig stött på nåt så löljigt som detta
skall gå ut i garaget igen o kolla om jag hittar nån plugg i "bakväggen" av tråget
det är tydligen inte den som pekar åt höger då

kom gärna med detaljerat förslag var den sitter
tackar på förhand

E-son
14 januari 2008 · 245 Inlägg
mektrollet Reparatör
14 januari 2008 · 630 Inlägg

Smanas skrev:
o vad menas med strula till det
har skruvat en hel del i alla mina volvosar sen amazon tom 745 men aldrig stött på nåt så löljigt som detta
skall gå ut i garaget igen o kolla om jag hittar nån plugg i "bakväggen" av tråget
det är tydligen inte den som pekar åt höger då

kom gärna med detaljerat förslag var den sitter
tackar på förhand

om du meckat lite förr som du skriver lär du hitta pluggen direkt . sitter bakåt mot torpedväggen alltså . osäker om det e 17eller19 skalle men du kan inte missa den helt säkert . den pekar bakåt inte nedåt som på tex 745an du meckat med .

lycka tee

Smanas
14 januari 2008 · 8 Inlägg

hur blind får man vara - mad

hissade upp lite till så jag fick in skallen - snyggt o prydligt mitt på bakväggen

ursäkta

Smanas
14 januari 2008 · 8 Inlägg

Ja detta var nog bland det dummaste jag varit med om - men jag fick nys på nya forum - TACKAR

vullen Mr White
14 januari 2008 · 1 072 Inlägg

Är detta ett skämmt lollol...Du ser ju pluggen om du tittar där dom andra säjer wink

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
engolf
14 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Annars kan man suga ut oljan med oljesug, elektrisk som mekanisk.
Snabbt, effektivt, och så slipper man ligga under bilen och hålla på med pluggen.
Jag köpte en sådan eldriven på Biltema, och den fungerar kanonbra.
Suger ut 4,5 liter på under en minut, gäller bara att ha varm motor, och ev skaffa en smalare slang ifall röret för oljestickan är av mindre diameter.

Nackdelen är att man kanske inte får ut all olja, 1-2 deciliter finns som regel alltid kvar.

har man oljetråg i alu, så är det också bra att suga ut istället,så sliter man inte ut gängorna runt pluggen. Har ofta stött på pluggar som bara roterar fritt, utan att man kan skruva in eller ut de...sadsad

Andreas_ace
15 januari 2008 · 375 Inlägg

Oljepluggen sitter på baksidan på oljetråget på själva "väggen" inte på undersidan.
Tror det är en 19mm hylsa som krävs.

Nr 27 på bilen

http://www.bikeguide.se/oil.jpg

Senast redigerat av Andreas_ace (15 januari 2008)

Volvo 740GL (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang