Fylla på AC?

Scratch
15 januari 2008 · 719 Inlägg

ska köpa ny bil så kollar runt lite på blocket.

Hittat en Golf vr6 som ja tycker är intressant.

Allt verkar bra utom att det står att AC behöver fyllas på.
Undrar vad kostar det ungefär?
Ska man behöva fylla på ACn eller kan det vara läckage eller nåt annat fel på den?

live free, die young.
Hamilton
15 januari 2008 · 8 864 Inlägg

Brukar för det mesta vara annat fel på AC när dom skriver så, kan bli dyrt.

Fotograf på tierpidag.se
Camitz
15 januari 2008 · 646 Inlägg

Behöver en Ac fyllas så är det läckage, Ac:en är ett slutet system så står det så är det fel på den. Sen var det är kan vara flera olika saker. Bara fylla vilket är olagligt kostar normalt 600 - 1000 kr av firmor som gör det. Men som sagt olagligt att bara fylla utan att åtgärda felet,
Så är du fortfarande intresserad av bilen skall du begära att få köra den till en Auktoriserad verksad som kan felsöka ac systemet, och ge dig ett kostnadsförslag på vad det kommer att kosta.

MVH//Mikael

Senast redigerat av Camitz (15 januari 2008)

silverbird
15 januari 2008 · 666 Inlägg

Som tdigare skrivit så är AC ett slutet system, det bästa sättet att ta reda på om det läcker ar att lämna in det till en SC reperatör/verkstad... där spruter de i en gel som lyser när det blir belyst av UV ljus, sen letar man efterläckor, min bil läckte det ut genom på fyllningsnippeln som inte var tät, men det åtgärdades och nu kyler den fint smile
men om bilen är intressant så antingen prutar du ner kostanden på Ac fixat, räkna 1500 om du har otur för påfylling samt felsökning, läcker något så får du lägga på lite för material ev arbetskostnader. eller så begär du att säljaren fixar ACn och visar upp kvitto på det

//Silver

Scratch
15 januari 2008 · 719 Inlägg

Tack för alla svar jo jag misstänkte att det var så. Då är det inte så jätte intressant om inte ägaren fixar det själv innan.

live free, die young.
zovix Maskinbefäl
15 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Är man lite händig kan man fulfylla själv, är inte svårt heller att byta delar i systemet. Är egentligen ett skitenkelt system som fått lite hokus pokus känsla p.g.a de hårda reglerna runt det.

Vill man vara olaglig kan man klämma i lite propan (gasol funkar) i systemet och få hyffsad funktion på det. En fyllning kostar då ca 300 spänn för ventiler och slangar och gasen är ju inte dyr.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Scratch
15 januari 2008 · 719 Inlägg

zovix skrev:
Är man lite händig kan man fulfylla själv, är inte svårt heller att byta delar i systemet. Är egentligen ett skitenkelt system som fått lite hokus pokus känsla p.g.a de hårda reglerna runt det.

Vill man vara olaglig kan man klämma i lite propan (gasol funkar) i systemet och få hyffsad funktion på det. En fyllning kostar då ca 300 spänn för ventiler och slangar och gasen är ju inte dyr.

/Magnus

Okej... jo man kan nog fixa själv fast man vet ju inte vad som är trasigt så kan ju bli dyrt iaf.
ska snacka me lite meckar på jobbet o se vad dom tycker.

live free, die young.
Scratch
15 januari 2008 · 719 Inlägg

Tänkte kolla är det 100 att värmen funkar i bilen även fast ac är paj?

live free, die young.
900 Power
15 januari 2008 · 214 Inlägg

Scratch skrev:
Tänkte kolla är det 100 att värmen funkar i bilen även fast ac är paj?

Yes box, den funkar bra ändå..

Om det är spårmedel i AC´n så ser man med UV-ljus var det läcker wink

Men nu tror inte jag att det finns i, men man vet ju aldrig..

zovix Maskinbefäl
15 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Finns elektroniska sniffers man kan använda också. Har du tur kan du låna en sådan av någon kylfirma. Är det absolut bästa läcksökningsverktyget.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Powerman Japan Quality
15 januari 2008 · 670 Inlägg

Hej Hej AC.n  kan behövas fyllas på också ibland. Så ta inte för givet att det är något fel på den.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Nyman_
15 januari 2008 · 602 Inlägg

när jag köpte bilen så sa han jag köpte den av att ac behövdes fyllas på. tänkte inge mer på det o köpte den, sen en sommar dag så drog jag igång den. funkar ju perfect ju:)
men en sak jag märk, de är att de typ "bubblar" lite innefrån acn efter man kört, som då sitter över turbon på min, kan det vara att den blir för varm pga av turbon? är det dåligt? sorry att jag små lånar tråden lite.

Senast redigerat av Nyman_ (15 januari 2008)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Scratch
16 januari 2008 · 719 Inlägg

Nyman_ skrev:
när jag köpte bilen så sa han jag köpte den av att ac behövdes fyllas på. tänkte inge mer på det o köpte den, sen en sommar dag så drog jag igång den. funkar ju perfect ju:)
men en sak jag märk, de är att de typ "bubblar" lite innefrån acn efter man kört, som då sitter över turbon på min, kan det vara att den blir för varm pga av turbon? är det dåligt? sorry att jag små lånar tråden lite.

Jo man kan ju hoppas att det är så big_smile Är ganska sugen på en Vr6a verkar vara en rolig bil. låna på du bara här är vi inte snåla wink

live free, die young.
Powerman Japan Quality
16 januari 2008 · 670 Inlägg

Kyler AC.n dåligt. Så kan det vara dags att fylla på. neutral

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
twin_cam Smålänning
16 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Kolla upp vad en AC-firma tar för att tömma, rengöra, läkagesöka och fylla. Sen prutar du av det på priset.

AC är ett slutet system och ska normalt inte behöva fyllas. Är bara det lilla som försvinner via säkerhetsventilen som försvinner, men det är inte mycket, så är bilen mindre än 10 år gammal så lär den läcka, alternativt ha en sliten pump, och är det pumpen så är det DYRT... Om du inte hittar en fungeande på skroten.

Sen kyler inte AC:n luften, utan den leder bort värmen till utanför kupén.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Klaesson
16 januari 2008 · 399 Inlägg

det var defekt AC på min 850 när ja köpte den. men min morbror lagade den. då va det nån slags tätring som hade läckt/Spruckit. så han satte dit en ny och fyllde på med gas. Funkade perfekt sen! dock vet ja inte vad det kostar.

VOLVO for life
Powerman Japan Quality
16 januari 2008 · 670 Inlägg

Nog är det kalluft som kommer ur fläkten när man har AC på. tongue

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
nicke_34 Yrkesförare
18 januari 2008 · 1 267 Inlägg

Kan vara kompressorn till ac:n som har gått sönder eller läckage på nått rör el. slangar. Jag hade lämnat in den på en kontroll för att vara på den säkra sidan. Kostar inte allt för mkt.

GBrt (Göteborg Borås Race Team)
Audikrille
19 januari 2008 · 324 Inlägg

Jag köpte en Audi 80 som ac:n inte fungerade på för några år sen. Lämnade in den på en ac-firma. Dom felsökte hittade ingenting, Fyllde i spårmedel + Fyllde på gas. (1900:-)
Men efter en 1 mån blev det sämre kyla och till slut la den av.  Sen hittade jag själv på att kompresson läckte. Fick den lagad gratis + ett rör var det hål i. (900:-) Fick även byta torkfilter (400:-) + venturierör (Den lilla saken som ser till att det blir kyla) (ca 100:-) + lite packningar + fylla igen.
Så när man ska börja laga ett gammlat ac-system kan det bli hur dyrt som hällst. Skulle inte rek att köpa en bil med trasig ac om man vill en fungerande ac.

Senast redigerat av Audikrille (19 januari 2008)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
cowboy outlaw
19 januari 2008 · 106 Inlägg

ac la av på min bmw,det kostade 12000:- att laga så det kan som sagt bli dyrt!!!

bad ass boys drive bad ass toys
Volvo 745 (1988)
Nissan king cab "Generalen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang