HJÄLP! Byte av positionsljus...

joppevir
19 januari 2008 · 69 Inlägg

Tjena...

Har köpt nya lampor till positionsljusena till min volvo s60... va ute å skulle byta dom men de finns ju ingen plats å komma åt... tänkte om nån vet om man måste lossa hela lycktan eller hur man gör... hör av er!
ha de gött

Senast redigerat av joppevir (19 januari 2008)

JH
19 januari 2008 · 165 Inlägg

In med en skruvmejse. Dem sitter med clips på baksidan. Så satt dem på min s40. Ta det försiktigt bara

Volvo s40 (2000)
joppevir
19 januari 2008 · 69 Inlägg

jo om ja ändå fick in en skruvmejsel:P de sitter en liten D5motor som tar lite plats... får ju knappt in ett finger...blir väl antagligen att ta bort lyktan

joppevir
19 januari 2008 · 69 Inlägg

ingen som bytt dom ljusen innan som vet??? antar att de e samma på v70

Frosted
19 januari 2008 · 1 878 Inlägg

du kommer inte åt dem underifrån bilen?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
joppevir
20 januari 2008 · 69 Inlägg

ingen som har gjort det??

Weermets Gasglad
20 januari 2008 · 295 Inlägg

Testat att komma åt om du tar bort innerskärmarna i hjulhuset? Vet inte hur det ser ut på just S60, men på S/V40 kommer man åt den vägen.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Bamba_
4 juni 2008 · 5 Inlägg

Är det vanliga p-ljusen, eller dom som sitter vid reflexen på sidan?
Är det vanliga p-ljusen så är det ju inga problem isf, lite kämpigare på vänsta sidan där luftburken sitter lite i vägen, men den går att dra bort! och högra sidan är det inga problem! smile

Volvo s60 (2003)
Opelmadness German cars, quality and beyond
4 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Jag bytte halvljuslampa på farsans S60 T5, där var det trångt, men det gick. Vet inte hur det är på dieseln, men det borde väl inte vara nåt problem. smile
Står det inte i instruktionsboken hur du gör annars? Gör det iaf i min. Bilder och allt. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
zzzoder
4 juni 2008 · 358 Inlägg

positionsljusen i lyktan i fram eller?,

väldigt lätt och simpelt att komma åt. Vrid den svarta kåpan åt ena hållet (går bara åt ett håll) sedan är de bara att ta loss kåpan.. då är du inne.. Sen är lite lite små pul bara.. Den sidan som databoxen sitter på är de lite trångt.. men de funkar.. positionsljuset sitter bara i tryckt med en kontakt.. dra ur kontakten så får du med dig allting. Easy to do!..

Om de är skärm position så är de bara i satt med två "vingar" på baksidan.. går lätt att pillra bort med en fin liten skruvmejsel.


Om du fortfarande tycker de är är svårt så hör av dig så kan jag försöka guida bättre. Men tror du kommer lyckas nu smile

Senast redigerat av zzzoder (4 juni 2008)

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
NHansson Musikproducent
16 januari 2010 · 79 Inlägg

Jag har precis samma problem! Så satans trångt o komma till för o byta denna glödlampa så man ger ju nästan upp bara av att titta lite på det.
I min instr bok står det att man skall "vrida medurs" och sedan plocka ut lamphållaren, men jag kan varken se eller komma åt var själva lampan sitter, några tips? smile

"Bad sound kills good music"
joppevir
16 januari 2010 · 69 Inlägg

det är bara plocka ner fronten så du får bort lyktorna... fick jag göra iaf

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
16 januari 2010 · 961 Inlägg

pos. ljuset på en s60? jisses... byter man på ingen tid och inga problem o komma åt

Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
joppevir
16 januari 2010 · 69 Inlägg

okej märkligt... får ju knappt ner fingrarna bakom lyktorna på min tongue å nej jag har inte stora fingra:P

NHansson Musikproducent
17 januari 2010 · 79 Inlägg

Plocka ner fronten för o byta en glödis. Hur tänkte dem där?.. Måste för fasen gå och byta utan större ingrepp. Men jag ska prova o plocka bort luftburken och se om man kommer till så man kanske kan se något.. tongue Lite tradigt att behöva lämna den till verkstad för o byta en lampa som kostar 5:- om man gör det själv..

"Bad sound kills good music"
Jokk3
17 januari 2010 · 377 Inlägg

Positionsljusen byter du ifrån motorrummet, lyft luftburken om du tycker det är för trångt, rakt upp bara.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
28 oktober 2011 · 219 Inlägg

Skulle byta på min också, men hitta inte heller hur fan ja skulle få ut lampejäveln så dom bytte båda på servicen, volvo själva plockar bort inneskärmen och byter så, dock ska man kunna komma till underifrån!

O till er som tycker allt är så enkel så är det inte Parkeringljuslampan som vi pratar om, den är "positions/sidomarkerings" lampan som vi skulle byta, alltså den som lyser orange på sidorna

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
JonatanR
28 oktober 2011 · 400 Inlägg

Bjork_Pagen skrev:
Skulle byta på min också, men hitta inte heller hur fan ja skulle få ut lampejäveln så dom bytte båda på servicen, volvo själva plockar bort inneskärmen och byter så, dock ska man kunna komma till underifrån!

O till er som tycker allt är så enkel så är det inte Parkeringljuslampan som vi pratar om, den är "positions/sidomarkerings" lampan som vi skulle byta, alltså den som lyser orange på sidorna

Men då är det väl ändå ganska självklart att man ska in genom att ta bort/böja undan innerskärmen, alternativt underifrån? big_smile jag menar... Hur tänker man annars?

Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
29 oktober 2011 · 219 Inlägg

Känns lite drygt att behöva ta bort 4popnittar bara för att byta lampan, hade varit trevligt om de kunde stå i instruktionsboken hur dom tänkt att man skulle byta dom

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
b0nd3n
30 maj 2012 · 1 944 Inlägg

har samma problem på min d5a, kommer fan inte åt på sidan där databoxen sitter..

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang