kondensator?

D_Xarz
28 mars 2005 · 157 Inlägg

jag undrar hur och vart man skall koppla en kondensator? jag har beställde en från MDS (http://www.mds.se/produkt.phtml?id=261& … %5C%27%5C%) och jag har fått hem den, men jag vet ej hur jag skall koppla sad plz help

gemini78 Jägermeister
28 mars 2005 · 909 Inlägg

Kondensatorn kopplas in före slutsteget mellan pluskabeln så nära slutsteget som du bara kan.
För den fungerar ju som typ ett extra batteri för att hålla spänningen så stabil som möjlig till slutsteget.
Kom ihåg att ladda upp den före du kopplar in den och även sen tömma den när du kopplar ur den.
Annars kan det gå illa...
Finns säkert bruksanvisning som medföljde.

Senast redigerat av gemini78 (28 mars 2005)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
gemini78 Jägermeister
28 mars 2005 · 909 Inlägg

Glömde skriva att du måste kolla noga så du kopplar in kablarna på rätt poler på kondensatorn...

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
D_Xarz
28 mars 2005 · 157 Inlägg

ok, tack för påpekandena,kommer sekert väl till hands när man kopplar. nej, de är just där största problemet e, fick inte med någon bruksanvisning :S

chrizz Administratör
28 mars 2005 · 11 780 Inlägg

Dåligt av MDS, till och med min kondning från Biltema hade en bra bruksanvisning.

Nåja, gör du fel och har sönder den är det bara skylla på okunskap och bristen på manual och kräva en ny. smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
D_Xarz
28 mars 2005 · 157 Inlägg

hehe, jo iofs smile håller på att sammanfatta ett mail åt dem just nu, få se när och vad man får för svar.. De har hittils varit väldigt törga på att svara på mail :S

gemini78 Jägermeister
28 mars 2005 · 909 Inlägg

Tycker du ska ta och ringa in till mds och be om ett inkopplings schema eller om dom har det på sin webbsida kanske?
Tycker det verkar mkt skumt att det inte följde med en...
Köpte tidigare en system-one kondis och det kom med en hel drös med papper i förpackningen.
Så skulle jag vara du skulle jag kontakta dom.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Theo
28 mars 2005 · 859 Inlägg

MDS är som dom är! Glöm inte att använda ett motsånd, en lampa eller något när du laddar kondingen, för att minska uppladdningsströmmen.

MVH Theo

gemini78 Jägermeister
28 mars 2005 · 909 Inlägg

Eller be Chrizz om han kan skanna in sina papper eller ta kort med digitalkamera och skicka till dig per mejl.smile
Kondensator som kondensator, dom kopplas ju in likadant helt oberoende på märke.
Fast det finns såna som man slipper ladda upp, tömma mm fast dom e lite dyrare.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
mrBira
28 mars 2005 · 209 Inlägg

Har själv haft en MDS konding, och det följde BARA med ett litet motstånd (fasttejpat nästan osynlig i locket på kartongen), och absolut ingen manual eller dyligt.. Ringde MDS och skällde på dem, och frågade hur dom tänkt sig att den skulle kopplas in... Jag fick till svar att jag skulle ringa senare, för killen visste inte hur man skulle göra.. Haha?

D_Xarz
28 mars 2005 · 157 Inlägg

mrBira skrev:
Har själv haft en MDS konding, och det följde BARA med ett litet motstånd (fasttejpat nästan osynlig i locket på kartongen), och absolut ingen manual eller dyligt.. Ringde MDS och skällde på dem, och frågade hur dom tänkt sig att den skulle kopplas in... Jag fick till svar att jag skulle ringa senare, för killen visste inte hur man skulle göra.. Haha?

exakt så är det med min kondensator också, endast ett litet motstånd fasttejpat på insidan av locket, och inga instruktioner på hur det skall kopplas. :S

har nu fått skickat ett mail åt mds, så imorgon hoppas jag ha ordentligt svar på detta annars struntar jag i kondensatorn och sänder den tillbaka.

Nanosec
28 mars 2005 · 84 Inlägg

kolla på denna länk så har du en bra manual:P
http://www.dls.se/pdf/bruxcap.pdf

Vag
loudness
28 mars 2005 · 4 554 Inlägg

tur att man gått el så man har lite förkunskaper:D skulle aldrig köpa nått från mds.. har endast mds 6*9 i hatthyllan å dom har ja inte betalt för.. skulle aldrig lägga pengar på de märket..

CoreX Seat Exeo 2,0 TSI Sport
29 mars 2005 · 74 Inlägg

Jag kör på MDS steg och en 12:a från dem.. Riktigt nöjd.. aldrig strulat.. spelar som bara den...

Dacia Logan MCV II "Familjebilen" (2015)
ray___
5 april 2005 · 5 Inlägg

varför ska man ladda upp kondensatorn först? har jag aldrig gjort... hmm det enda vad jag vet man behöver tänka på är att man INTE ska polvända den.... för då kan det smälla...

Theo
5 april 2005 · 859 Inlägg

Varför köper så många kondensatorer när laddning, batteri, kablar osv. inte är 100??? 
Jag säger såhär. Ett nytt "bra" batteri ger i 99 fall av 100 ett bättre resultat än att ha ett halvdant och en konding. Bara en tanke.

KuLLeN
6 april 2005 · 85 Inlägg

märker man stor skillnad om man har kondensator? det gör man väl bara om man har riktigt stora steg som förbrukar mycke ström? eller har jag fel?

BMW 320iM (1989)
Germax
6 april 2005 · 12 086 Inlägg

Kondensatorn kopplas på strömkabeln till steget, så enkelt är det!

Vet inte o mdte ståg någon bar förklaring på hur dne fungerar men jag skriver en rad ändå!smile

Kondensatorn laddas upp mellan bastakten (tex) och lämnar ifrån sig strömmen mkt fortare än ett batteri, så steget frå den kraft den behöver precis när den ska. Ett vanligt batteri är nämligen för slött när man kommer upp på högre effekter. Dessutom sparar kondensatorn batteriet, kör man utan kan man bryta ner batteriet pga att steget "suger" strömmen från batteriet o då går det saktiligen sönder. Samma fenomen som kan hända om du tar starthjälp från en bil med för klen generator, då kan generatorn gå sönder!

Sharky
7 april 2005 · 10 287 Inlägg

Fkoff skrev:
Kondensator laddas upp mellan bastakten (tex) och lämnar ifrån sig strömmen mkt fortare än ett batteri, så steget frå den kraft den behöver precis när den ska. Ett vanligt batteri är nämligen för slött när man kommer upp på högre effekter. Dessutom sparar kondensatorn batteriet, kör man utan kan man bryta ner batteriet pga att steget "suger" strömmen från batteriet o då går det saktiligen sönder.

En kondensator kan inte skapa energi på något sätt, så varje watt som behövs kommer från batteriet (eller/och generatorn).

"Slöheten" har mera att göra med egeninduktans och ledningsinduktans och just ledningsinduktansens inverkan är anledningen till att kondensatorn skall sitta så nära slutsteget som fysiskt möjligt.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
7 april 2005 · 12 086 Inlägg

Jaha? Och vad skrev jag fel menar du?

Ok.. möjligen dte där med att den får den kraft den behöver, ok, den kan inte få mer kraft än vad batteriet har men kondensatorn hjälper till så steget får batteriets optimala effekt. nöjd?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang