Uttryck: "Ha en räv bakom örat"?

VLN denkz
10 februari 2008 · 323 Inlägg

Är det bara jag som aldrig hört talas om detta? För jag blir idiotförklarad! :S

Ha en räv bakom örat
En listig människa betecknas räv i flera språk bland annat latin och grekiska. Själv säger vi ju listig som en räv. Men varför sitter den bakom örat? Här har skett en ombildning av uttrycket att ha en skalk (spjuver) eller skälm bakom örat vilket på ett finare sätt beskriver att ha djävulen bakom örat. Förr i tiden ansåg man att en människa som hade stora, utstående öron var slug.

Flummig tråd jag vet men vad ska man göra smile

Tacksam för svar!

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Madhouse
10 februari 2008 · 1 079 Inlägg

hehe är nog ett gammalt uttryck som man hört mycket men det är kanske inte så vanligt nuförtiden, att ha en räv bakom örat är en person som är falsk/har andra avsikter än han ger sken av.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Portal Filkörning?
11 februari 2008 · 852 Inlägg

att ha en räv bakom örat har man ju hört innan...




hm... jag hörde ett annat utryck innan idag (igår blir de visst nu) "Även små grytor har öron"

o vad i hellsike menas med de?! gah....

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
11 februari 2008 · 547 Inlägg

Portal skrev:
att ha en räv bakom örat har man ju hört innan...




hm... jag hörde ett annat utryck innan idag (igår blir de visst nu) "Även små grytor har öron"

o vad i hellsike menas med de?! gah....

va alltig me om de när man va mindre.. att föräldrarna höll för mina öron när de va något man inte skulle höra tongue men kanske e ute o cyklar??

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Alecci
11 februari 2008 · 2 014 Inlägg

Portal skrev:
hm... jag hörde ett annat utryck innan idag (igår blir de visst nu) "Även små grytor har öron"

o vad i hellsike menas med de?! gah....

Att folk som inte borde höra/förstå gör det ändå...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Sushikocken Sleeper
11 februari 2008 · 3 084 Inlägg

När man var liten hade man ett par rejäjla vingmuttrar men det har man inte nu längre tongue kanske ligger nått i det för jag är nog inte lika slug längre

Senast redigerat av Sushikocken (11 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
VLN denkz
11 februari 2008 · 323 Inlägg

URC skrev:
Hmm har aldrig hör den faktiskt, listig som en räv har man ju däremot hört.

Okej , då är jag inte ensam iaf ! smile

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Westergren Large Cap
11 februari 2008 · 1 816 Inlägg

Haha, min lärare säger så rätt ofta. Många uttryck med rävar har han iaf. tongue

Hee-Maan
11 februari 2008 · 3 113 Inlägg

aldrig hört det men låter ju logiskt smile får se om man kan börja använda det någon gång

Semper Fi
Big_JN
11 februari 2008 · 2 126 Inlägg

Hittade detta på nätet!

"Ha en räv bakom örat
En listig människa betecknas räv i flera språk bland annat latin och grekiska. Själv säger vi ju listig som en räv. Men varför sitter den bakom örat? Här har skett en ombildning av uttrycket att ha en skalk (spjuver) eller skälm bakom örat vilket på ett finare sätt beskriver att ha djävulen bakom örat. Förr i tiden ansåg man att en människa som hade stora, utstående öron var slug."

Fler Idiom: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% … ka_uttryck

VLN denkz
11 februari 2008 · 323 Inlägg

Big_JN skrev:
Hittade detta på nätet!

"Ha en räv bakom örat
En listig människa betecknas räv i flera språk bland annat latin och grekiska. Själv säger vi ju listig som en räv. Men varför sitter den bakom örat? Här har skett en ombildning av uttrycket att ha en skalk (spjuver) eller skälm bakom örat vilket på ett finare sätt beskriver att ha djävulen bakom örat. Förr i tiden ansåg man att en människa som hade stora, utstående öron var slug."

Fler Idiom: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% … ka_uttryck

Var väl det jag hade skrivit ? wink

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
BOLUND bonntrimmare
11 februari 2008 · 655 Inlägg

RÄÄÄÄVAAA har jag hört tongue

_Wallis_
12 februari 2008 · 4 506 Inlägg

Haha Nile City så skönt tongue

*Nu fick jag vatten på mitt kuvär
*Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben
*Ta aldrig en saab som ryker
*Den som bäddar välter offta liten duva, Om och om igen
*Anar ugglor som får kläder
*Flera askar i elden
*Vilket foto jag ska stå på, helsingland

Haha så sjuka tongue

Kan du andas kan du dö.
_Wallis_
12 februari 2008 · 4 506 Inlägg

Själv är jag slug som en björn och stark som en räv!

*Från ngn film*

Kan du andas kan du dö.
Evildan
19 oktober 2017 ·

Årets trådlyft. smile

Små grytor har också öron.
Det uttrycket innebär att man ska tänka på vad man säger i små barns sällskap för dom hör vad som sägs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang