volvo s40 startspärr

Mr_jazzon
27 februari 2008 · 25 Inlägg

Vid några tillfällen då jag vrider nyckeln i startläget så lyser inte lampan för startspärren i mätarhuset. Enligt instruktionsboken ska den antingen lysa i 3 sekunder och sedan slockna (om startspärren är avaktiverad) och blinka intensivt om starspärren är aktiverad och nyckeln inte har godkänts.
Ibland då lampan för startspärren inte lyser så kan den börja blinka svagt efter en stund, sedan kan den börja lysa helt igen och då startar bilen direkt.  vad kan det vara som gör att lampan för startspärren inte lyser ibland? Någon som vet något om detta?

torpis Forummoderator
28 februari 2008 · 10 572 Inlägg

Är det bara lampan som strular eller startar inte motorn heller?

har du ett friskt batteri?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mr_jazzon
28 februari 2008 · 25 Inlägg

torpis skrev:
Är det bara lampan som strular eller startar inte motorn heller?

har du ett friskt batteri?

Alltså inget händer då jag vrider nyckeln i startläget. om starspärren är aktiverad så ska ju startspärrlampan blinka och startmotorn ska gå runt. och om den godkänner nyckeln så ska lampan lysa i 3 sekunder, sedan slockna. Det roliga är att lampan kan börja lysa lite svagt då man har haft tändningen på ett tag. Sedan kan den börja blinka intensivt, sedan lysa helt. Då går bilen att starta precis som vanligt. Tror att det är nåt tjall med startspärrsrelät. Ska testa byta kabelhärvan från tändningslåset.

Mr_jazzon
28 februari 2008 · 25 Inlägg

Mr_jazzon skrev:

torpis skrev:
Är det bara lampan som strular eller startar inte motorn heller?

har du ett friskt batteri?

Alltså inget händer då jag vrider nyckeln i startläget. om starspärren är aktiverad så ska ju startspärrlampan blinka och startmotorn ska gå runt. och om den godkänner nyckeln så ska lampan lysa i 3 sekunder, sedan slockna. Det roliga är att lampan kan börja lysa lite svagt då man har haft tändningen på ett tag. Sedan kan den börja blinka intensivt, sedan lysa helt. Då går bilen att starta precis som vanligt. Tror att det är nåt tjall med startspärrsrelät. Ska testa byta kabelhärvan från tändningslåset.

vad gällande batteriet så är det nästan nytt och fulladdat så det ska inte vara ett problem.

torpis Forummoderator
28 februari 2008 · 10 572 Inlägg

Mr_jazzon skrev:

Mr_jazzon skrev:

torpis skrev:
Är det bara lampan som strular eller startar inte motorn heller?

har du ett friskt batteri?

Alltså inget händer då jag vrider nyckeln i startläget. om starspärren är aktiverad så ska ju startspärrlampan blinka och startmotorn ska gå runt. och om den godkänner nyckeln så ska lampan lysa i 3 sekunder, sedan slockna. Det roliga är att lampan kan börja lysa lite svagt då man har haft tändningen på ett tag. Sedan kan den börja blinka intensivt, sedan lysa helt. Då går bilen att starta precis som vanligt. Tror att det är nåt tjall med startspärrsrelät. Ska testa byta kabelhärvan från tändningslåset.

vad gällande batteriet så är det nästan nytt och fulladdat så det ska inte vara ett problem.

okidook, vet att min bil felat nån gång pga batteriet.  kolla på www.x40nordic.com vert att det varit uppe ett par gånger där smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Gruff Almänn tokjäkel
20 mars 2008 · 1 Inlägg

Hej jag hae ett litet problem som kör hit med till hörande fråga.
Polarens S40 av 99års modell bara dog när han var ute och örde och sen får han inte igång den, dom på volvo vill ha ca 9000:- för ny styrenhet och nycklar. jag bara undrar om de är någon som vet om det går att gå förbi kodningen av nyckeln.
Har funderingar på om det går med en rätt instäld elektromanet eller liknande?

torpis Forummoderator
20 mars 2008 · 10 572 Inlägg

Gruff skrev:
jag bara undrar om de är någon som vet om det går att gå förbi kodningen av nyckeln.

Autotech löser det åt dig.

På gammla goda tiden bytte de vassa bilarna styrbox under strippkörningarna när de kördes på VP racesoppa.  hade man otur så kodade bilen om dig till nya boxen och original funkade inte... mao köra till Autotech med bränsle som kostar 45kr/liter och racemapp :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
amirabdi
28 juni 2019 · 2 Inlägg

Hej jag har s40 årsmodel 2007 som starta inte Vid några tillfällen då jag vrider nyckeln i startläget så lyser inte lampan för startspärren i mätarhuset. Enligt instruktionsboken ska den antingen lysa i 3 sekunder och sedan slockna

amirabdi
28 juni 2019 · 2 Inlägg

amirabdi skrev:
Hej jag har s40 årsmodel 2007 som starta inte Vid några tillfällen då jag vrider nyckeln i startläget så lyser inte lampan för startspärren i mätarhuset. Enligt instruktionsboken ska den antingen lysa i 3 sekunder och sedan slockna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang