Billiga Bilbatterier!

master_lars
28 maj 2008 · 1 152 Inlägg

Skall, eller jag är illa tvingad att köpa mig ett nytt bilbatteri till Tant Brun, det gamla verkar tyvärr ha gjort sitt under vintern då de inte brukats. Inte för att det var ett nytt batteri för den delen heller..
Har en bekant som vars kusin jobbar på ett företag som klistrar på lappar på batterier och av honom kunde jag få köpa en sk. Gelbatteri för 500:-, nu är det så att han blivit tvångsintagen för vård av sin alkoholism, så är den "kontakten" bränd..

Åter till frågan, VART hittar jag ett billigt bilbatteri? Biltema går bort då jag enbart haft dålig erfarenhet av deras batterier.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
carl-hampus Bad decisions make good stories
28 maj 2008 · 86 Inlägg

Tror dessverre att det inte finns billiga batterier som är bra. Det är min erfarenhet från båtracingen där det ställs högra krav på batterierna. Billigt batterie = låg konstnad men fler inköp dyrt batterie = lite dyrare men håller betydligt längre. Jag tror du tjänar i längden på att köpa ett lite finare och dyrare batteri. Jag har battaeri från Energie i båten men annars är Exide rätt bra också hade de förut. (sponsor grej varför jag bytte fabrikat) men det finns en uppsjö av bra batterie och minst lika många dåliga.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Köp ett tudor exide eller tech2 (T2 var kanske ett varta iofs tongue ) och investera i en Ctek MSX7000 som du pysslar om batteriet med så ska du se att du inte behöver byta batteri på ett tag smile

Jag lyckades knipa en Ctek Multi-XS7000 för 895kr på mekonomen när dom hade kampanj på den men den kampanjen verkar vara slut nu så det billigaste du hittar den nu är nog mellan 1200-1500kr. Men det e den värd.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Drönirettab
28 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Det brukar väl vara hyffsat billiga batterier på mackarna och Mekonomen, men inte så billiga som på Biltema. Energie, som carl-hampus skrev om, säljs bla av www.startmotor.se men de verkar inte överdrivet billiga tycker jag.

evilaudio
28 maj 2008 · 16 195 Inlägg

master_lars skrev:
Skall, eller jag är illa tvingad att köpa mig ett nytt bilbatteri till Tant Brun, det gamla verkar tyvärr ha gjort sitt under vintern då de inte brukats. Inte för att det var ett nytt batteri för den delen heller..
Har en bekant som vars kusin jobbar på ett företag som klistrar på lappar på batterier och av honom kunde jag få köpa en sk. Gelbatteri för 500:-, nu är det så att han blivit tvångsintagen för vård av sin alkoholism, så är den "kontakten" bränd..

Åter till frågan, VART hittar jag ett billigt bilbatteri? Biltema går bort då jag enbart haft dålig erfarenhet av deras batterier.

jasså?? varför problem me biltemas batterier?? 

hade såna i en dB bil förut å dom funka hur bra som helst smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
28 maj 2008 · 21 761 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
tudor exide eller tech2

tudor exide, vad är det? wink

Niklas1987 NO
28 maj 2008 · 2 182 Inlägg
Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
master_lars
29 maj 2008 · 1 152 Inlägg

evilaudio skrev:

master_lars skrev:
Skall, eller jag är illa tvingad att köpa mig ett nytt bilbatteri till Tant Brun, det gamla verkar tyvärr ha gjort sitt under vintern då de inte brukats. Inte för att det var ett nytt batteri för den delen heller..
Har en bekant som vars kusin jobbar på ett företag som klistrar på lappar på batterier och av honom kunde jag få köpa en sk. Gelbatteri för 500:-, nu är det så att han blivit tvångsintagen för vård av sin alkoholism, så är den "kontakten" bränd..

Åter till frågan, VART hittar jag ett billigt bilbatteri? Biltema går bort då jag enbart haft dålig erfarenhet av deras batterier.

jasså?? varför problem me biltemas batterier?? 

hade såna i en dB bil förut å dom funka hur bra som helst smile

Sist jag handlade bilbatteridär så läckte batteriet batterisyra i butiken, gick för att byta batteriet, men de flesta hade läckt...

Morsan hade ett bilbatteri från biltema i sin polo, och var tvungen att byta det efter 3 månader för att batteriet då var helt slut!

Mortalis VW-nörd?
29 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Köpt på Micro till min gamla golf, kvalitetsbatterier (tycker iaf jag) till ett bra pris!

E3_Henrik Teknik Informatör
29 maj 2008 · 371 Inlägg

jag skulle säga Micro också...har det i min gamla blåa Pärla och det funkar fint och var inte så dyrt heller...
fast bäst är ju Exide batterierna underhållsfria osv men dem kostar ju lite också smile

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Andreas_ace
29 maj 2008 · 375 Inlägg

Ser inget fel med biltemas bilbatterier.
Dock så verkar dessa innehålla mindre bly, så den kan inte hålla samma energi som ett dyrare kvalitets batteri gör, har dåligare prestanda vid kyla ( -20)

Kvalitets mässigt så håller dem bättre än vad andra budget gör, ex Jula/rusta osv.

Kan väl dock påpeka att man inte sätter ett Biltema batteri i en bil där man måste dra på startmotorn i 30 sek för varje start innan skiten startar, utan i en någelunda bra bruksbil.

http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

Senast redigerat av Andreas_ace (29 maj 2008)

Volvo 740GL (1990)
carl-hampus Bad decisions make good stories
30 maj 2008 · 86 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det brukar väl vara hyffsat billiga batterier på mackarna och Mekonomen, men inte så billiga som på Biltema. Energie, som carl-hampus skrev om, säljs bla av www.startmotor.se men de verkar inte överdrivet billiga tycker jag.

Jag sa aldrig at de var billiga. De är ju rätt dyra har något litet MC batteri till båten. Hur bra som helst väger endast 4kg. Slutet syrabatteri 12V 20Ah. Med ett av mina batterier har jag slagit runt två gånger och dränkt hela batteriet. Har inte försämrats ett dugg. Men satsa på typ ett Exide de är grymma.

Germax
30 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Batteripriserna på Biltema har ju stigit i höjden i nya katalogen.. som mkt annat i deras sortiment.
Ska nämligen själv köpa nytt batrax till Bmwn.. runt 90Ah, får se vad jag hittar för skoj.

Drönirettab
30 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Alla batterier har nog stigit i pris det senaste året, blypriserna har ju stuckit iväg och då har batteripriserna hos alla tillverkare naturligtvis följt efter.

Drönirettab
30 maj 2008 · 21 761 Inlägg

carl-hampus skrev:
Jag sa aldrig at de var billiga. .

Det är ju sant, jag missuppfattade nog ditt inlägg litegrann smile.

richardoo290 VOLVO for life..
31 maj 2008 · 2 113 Inlägg

master_lars skrev:

evilaudio skrev:

master_lars skrev:
Skall, eller jag är illa tvingad att köpa mig ett nytt bilbatteri till Tant Brun, det gamla verkar tyvärr ha gjort sitt under vintern då de inte brukats. Inte för att det var ett nytt batteri för den delen heller..
Har en bekant som vars kusin jobbar på ett företag som klistrar på lappar på batterier och av honom kunde jag få köpa en sk. Gelbatteri för 500:-, nu är det så att han blivit tvångsintagen för vård av sin alkoholism, så är den "kontakten" bränd..

Åter till frågan, VART hittar jag ett billigt bilbatteri? Biltema går bort då jag enbart haft dålig erfarenhet av deras batterier.

jasså?? varför problem me biltemas batterier?? 

hade såna i en dB bil förut å dom funka hur bra som helst smile

Sist jag handlade bilbatteridär så läckte batteriet batterisyra i butiken, gick för att byta batteriet, men de flesta hade läckt...

Morsan hade ett bilbatteri från biltema i sin polo, och var tvungen att byta det efter 3 månader för att batteriet då var helt slut!

1. antagligen så att hela pallen med batterierna ramlat i transporten dit eller någott så dom har fått sig en smäll, eller så var det nån skteunge som spillt saft på dem och så inbillar du dig att de var syra..

2. din mamma e glömsk och har glömt nån lampa i bilen som har kört slut på batteriet över natten,

för de låter konstigt att en massa batterier står o läcker SYRA! i en stor affär med barn osv och ingen ansvarig gör nått åt de?.. vem vet.. de kanske bara var nått du sa för du vilja följa strömmen.. HATA BILTEMA OCH DESS SKITSAKER! roll

twin_cam Smålänning
31 maj 2008 · 7 877 Inlägg

Gör som så, att du köper nytt batteri, valfritt märke, då jag antar att det är gott skick på din motor och den är välservad, sen köper du en C-TEC-laddare för att hålla det i gott skick.

Det skulle jag gjort om jag haft tillgång till elkontakt på parkeringen hmm

Att de blivit dyrare beror på blypriserna, + extra blytillägg, (för tudor under 100Ah 135 kr) och sen miljöavgiften på 35 kr.

Ser är det svårt att tillverka batterier... Kräver sin utrustning för att få fram ett bra batteri.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Fellow
26 januari 2010 · 1 581 Inlägg

Halloj! Drar upp denna tråden så jag slipper göra en ny!
Jag håller på med ett ljudbygge i min S40N och kommer behöva lite kraft. Mitt batteri som sitter i håller på och ger upp så nytt måste införskaffas! Men jag vill ha ETT batteri som klarar mina krav. Ska ha ett framsystem med dubbla 6.5", dubbla 4" och diskanter. Detta ska drivas av ännu inte bestämt slutsteg men det lutar åt antingen Rockford T600-4 eller DLS RA40. Plus att jag ska ha mina dubbla 10" rockfordbasar drivna av ett GAS C1 steg. Har kikat på Banners 95Ah batter för 2500 kr och kommer detta duga?

DJchaoz
26 januari 2010 · 181 Inlägg

Jag är ingen mega expert, men beror väl lite på om du ska stå still o dunka med. För annars så är det ju minst lika viktigt att kolla upp generatorn. Laddar den bra, lämnar bra med ström. Kanske kan fixa en större? Byta ut kablar och sådant till den. Jag själv har bara ett optima gult, och en bra generator. Har bytat alla kablar.
Har inga problem när jag har bilen igång. Inget blinkande eller så. Kan inte svara på hur länge jag kan stå och dunka då jag inte gör det, men visst har jag haft steron igång när man städat bilen. Och ändå kunnat starta sen.

Bara min lilla åsikt iaf smile

Mvh Kenta

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Fellow
26 januari 2010 · 1 581 Inlägg

Jag har 140Ah laddning på generatorn så den ska inte vara några problem. Byta kablar till generatorn? De har jag ingen kunskap om men får jag låta någon anna fixa i sådanna fall. Jag kommer ju aldrig stå att dunka med bilen utan att bilen är på. Just nu så har bilen besvär att starta TROTS att man precis dragit ur laddaren så batteriet är ju kört känns det som. Sen kan jag inte ha baslåda och högtalare på i bilen för då distar högtalarna pga för lite ström. Vill som sagt inte installera 2 batterier för jag vill ha en så clean installation som möjligt. Ska inte synas att några ingrepp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang