Fylla på AC - Göteborg

Bluedude
2 juni 2008 · 26 Inlägg

Hejsan !

Har en Golf III:a med AC men den blåser ljummen / varm luft.
Den 'funkar', men det kommer inte kall luft.
Har hört att man inte ska köra AC'n om detta händer men att man kan 'fylla på' den.

Så, har inte använt den men nu börjar det bli varmt ute så jag undrar om någon vet ett billigt o bra ställe i eller i närheten av Göteborg där man kan få detta åtgärdat. Skriv gärna ungefär vad ni tror detta skulle kosta om ni har sådan info, jag har inte en susning nämligen !

Tack på förhand,

Bluedude

Senast redigerat av Bluedude (2 juni 2008)

T16_AeRo
2 juni 2008 · 712 Inlägg

Står lite priser i denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=88412

Oftast så finns den en tryckvakt som hindrar kompressorn att slå till om trycker är för lågt.. så det ska nog inte vara nån fara att ha den på

TT-Avant
2 juni 2008 · 6 851 Inlägg

Om du måste fylla på den så är den trasig. En AC anläggning ska man INTE behöva fylla på. Du har en läcka nån stanns..Lämna bilen för ett tryck test så kan de även se vart läckan är.
Laga den först, sedan fyller du systemet igen,risken är annars att du blåser ut all gas innan sommaren är över.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Bluedude
2 juni 2008 · 26 Inlägg

TT-Avant:
Mja, vill ju gärna det ska hålla sig om man väl fixar det.

T16_AeRo:
Tack för tipset om din tråd, stog en hel del läsvärt där smile


Vet ni något prisvärt ställe i Götet där man skulle kunna lämna in bilen o få det undersökt / åtgärdat ?

Oskar_ Avstängd
2 juni 2008 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:
Om du måste fylla på den så är den trasig. En AC anläggning ska man INTE behöva fylla på. Du har en läcka nån stanns..Lämna bilen för ett tryck test så kan de även se vart läckan är.
Laga den först, sedan fyller du systemet igen,risken är annars att du blåser ut all gas innan sommaren är över.

Ett slutet system är aldrig 100% tätt, är bilen gammal så är det inte så konstigt om man behöver fylla på kylmedie, och när man ska läcksöka så fyller man endå på kylmedie och spårvätska och kör några veckor och lekar läckor med UV ljus och gula glasögon cool Så det är bara att toppa upp den i vilket fall som helst.

R134A ska du ha i kylanläggningen!

Jag är en tramsare.
alain www.bimmerpower.org
3 juni 2008 · 3 995 Inlägg

jag hittade det på autopower, det är kanske bra att har för att fylla på när som helst och det är enkelt.
Köpte några AC påfyllningskit varav jag bara behövde använda ett.
Mycket enkelt handhavande, tog ca 20min att fylla på en bil.
För bilar med r134a kylmedel (står på plakett i motorrummet)
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=363984
850:- inklusive frakt med bussgods inom sverige.
Philip
0704-376458
Hallands Län  /  Halmstad

Senast redigerat av alain (3 juni 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
ryttersson
3 juni 2008 · 454 Inlägg

Här har du en billig , dom gör gratis felsökning av din AC och fyller på + provtrycker för ca 1100:-...


Herdbergs Kyl & Service AB
Importg. 35, 422 46 HISINGS BACKA 031-58 10 44
Fax 031-58 18 04

Losgard
3 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Det finns en firma i tagene som pysslar med ac, vet dock inte vad dom heter. Men om du kommer från angereds-hållet så är den på höger sida. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Bluedude
4 juni 2008 · 26 Inlägg

Tack för alla svar.

Mkt bra info och tips.
På något sätt ska det nog ordna sig till slut cool

Senast redigerat av Bluedude (4 juni 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang