Däcksnack Sommar och Vinterdäck.

rideharddiefree Höbonde
4 januari 2010 · 228 Inlägg

Kör på Gislaved Nordfrost eller Nokian Hakkapeliitta dubbdäck såklart !wink Helt klart dom bästa vinterdäcken. Vill du annars ha bättre fäste så släpper du ut lite luft ur däcken men då drar bilen också lite mer och du är inte snäll mot isbjörnarna i norr !smile

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
Rallyhalle
4 januari 2010 · 4 299 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Hahah notera Agis sarek är dom sämsta regumerade däckensom posten kan använda. men volvon Har jag nokian nordman motsvarande hakka 1 eller hakka 2

Tro fan att du har svårt o komma fram när du har så gamla sulor på roll

Du kommer nog uppleva det på ett helt annat sätt om du slänger på ett gäng nya ist smile

EckeHolmgren T5 & R Fantast
4 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Haha okey men ska försöka köra ordentligt slut på nordmansarna Köpte dom nya Då jag skaffade vinter fälgarna men då hade däcken legat sen Hösten 2003  kanske därför.

Erik H
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
4 januari 2010 · 963 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Haha okey men ska försöka köra ordentligt slut på nordmansarna Köpte dom nya Då jag skaffade vinter fälgarna men då hade däcken legat sen Hösten 2003  kanske därför.

Gamla regumerade däck? Tror du själv vet varför du har dåligt grepp? wink

Smala dubbdäck med lågt tryck ger bäst grepp.
Hade 175 i bredd på min Audi och jäklar vad den tog sig fram bra och planade inte i slask.

Går inte jämföra med dubbfria 235or, glider som skidor uppe på slasket. Inget grepp på is.

När det blir barmark så är dock smala dubbdäck värdelöst.
*Svajigt oavsett hastighet.
*Längre bromssträcka.
*Sliter enormt på asfalten.

Man kan inte få allt, antingen tar man sig fram i snö eller så kan man köra snabbt med bra kontroll när det är barmark.

Bor man där det ofta är snö så är Quattro det enda rätta. Börjar den spinna så koppla ur antispinn. Kommer du inte fram när du stängt av antispinn på en Audi Quattro så får du boka en förarkurs eller börja gå. wink tongue

Senast redigerat av TCG (4 januari 2010)

EckeHolmgren T5 & R Fantast
5 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Notera jag kör inte på agis vinterdäck jag kör med nokian nordman

TCG skrev:

Dieselsmurfe skrev:
Haha okey men ska försöka köra ordentligt slut på nordmansarna Köpte dom nya Då jag skaffade vinter fälgarna men då hade däcken legat sen Hösten 2003  kanske därför.

Gamla regumerade däck? Tror du själv vet varför du har dåligt grepp? wink

Smala dubbdäck med lågt tryck ger bäst grepp.
Hade 175 i bredd på min Audi och jäklar vad den tog sig fram bra och planade inte i slask.

Går inte jämföra med dubbfria 235or, glider som skidor uppe på slasket. Inget grepp på is.

När det blir barmark så är dock smala dubbdäck värdelöst.
*Svajigt oavsett hastighet.
*Längre bromssträcka.
*Sliter enormt på asfalten.

Man kan inte få allt, antingen tar man sig fram i snö eller så kan man köra snabbt med bra kontroll när det är barmark.

Bor man där det ofta är snö så är Quattro det enda rätta. Börjar den spinna så koppla ur antispinn. Kommer du inte fram när du stängt av antispinn på en Audi Quattro så får du boka en förarkurs eller börja gå. wink tongue

Erik H
jalmar
11 januari 2010 · 57 Inlägg

vw crafter med flak, turbodiesel, dubbfria vinterdäck & isiga vägar = ett helvete.. rondeller, korsningar, uppförsbackar...

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.
EckeHolmgren T5 & R Fantast
15 januari 2010 · 1 279 Inlägg

och glöm inte lasten.

jalmar skrev:
vw crafter med flak, turbodiesel, dubbfria vinterdäck & isiga vägar = ett helvete.. rondeller, korsningar, uppförsbackar...

Erik H
twin_cam Smålänning
15 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Grepp i snö beror mer på mönster och konstruktion än på dubben...

Däcket ska vara rejält kantigt om man ser det "framifrån" så att säga... Då styr det oftast bra, och bromsar oftast bra rent generellt...

Gick och lurade på att skaffa Kumho KW21 till 740:in:
http://www.beriva.lt/images/Kumho%20KW%2021.jpg
Dubbfria däck som styr bra...
Men efter vad man läst får det nog bli en ny uppsättning KW22:or (fast med dubb)
http://shyna.ru/images/big/kw22.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
EckeHolmgren T5 & R Fantast
16 januari 2010 · 1 279 Inlägg

Okeyhur mycke ligger dom däcken på?

twin_cam skrev:
Grepp i snö beror mer på mönster och konstruktion än på dubben...

Däcket ska vara rejält kantigt om man ser det "framifrån" så att säga... Då styr det oftast bra, och bromsar oftast bra rent generellt...

Gick och lurade på att skaffa Kumho KW21 till 740:in:
http://www.beriva.lt/images/Kumho%20KW%2021.jpg
Dubbfria däck som styr bra...
Men efter vad man läst får det nog bli en ny uppsättning KW22:or (fast med dubb)
http://shyna.ru/images/big/kw22.jpg

Erik H
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 januari 2010 · 963 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Okeyhur mycke ligger dom däcken på?

twin_cam skrev:
Grepp i snö beror mer på mönster och konstruktion än på dubben...

Däcket ska vara rejält kantigt om man ser det "framifrån" så att säga... Då styr det oftast bra, och bromsar oftast bra rent generellt...

Gick och lurade på att skaffa Kumho KW21 till 740:in:
http://www.beriva.lt/images/Kumho%20KW%2021.jpg
Dubbfria däck som styr bra...
Men efter vad man läst får det nog bli en ny uppsättning KW22:or (fast med dubb)
http://shyna.ru/images/big/kw22.jpg

Eftersom ni bor ungefär så långt ifrån varandra som man kan komma så är det nog en bra idé att du kollar med dina lokala däckhandlare alternativt:
www.gummihuset.se
www.dackonline.se
osv.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 januari 2010 · 963 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Okey tack. Nån som vill ha en officiel däcksnack tråd ?

Jag gissar på att det är som med sporthojar. Är det tyst i depån så börja snacka däck. Alla har sin egen uppfattning om olika märken/modeller av däck.
Kör man på väg så funkar alla dagens däck utmärkt, det är nog bara att testa sig fram till vilka däck som passar ens egen körstil.
Bra grepp i vått, ska de hålla många mil, klara sporadiska bankörningar utan att överhettas... osv.

Jag har frågat runt ibland om vilka däck som är bra och fått olika rekommendationer både gällande sporthoj samt bil. Alla tycker olika.
Har testat flera däck som ska ha bra grepp enligt vissa, exempelvis Goodyear Eagle F1. Min erfarenhet av dem var dock att de var hala som fasen. Har aldrig gått så mycket på tvären som med just den modellen.
Jag säger dock inte att Eagle F1 är dåliga, de passade bara inte min körstil och mina krav.

Kesler
16 januari 2010 · 3 650 Inlägg

Tycker själv att dubbfria däcken fungerar bättre än dubbdäcken. Ialf i stockholm

Senast redigerat av Kesler (16 januari 2010)

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 januari 2010 · 963 Inlägg

Kesler skrev:
Tycker själv att dubbfria däcken fungerar bättre än dubbdäcken. Ialf i stockholm

Som sagt tidigare i tråden, dubbar behövs endast om det är is. Är det snö så spelar det ingen roll med/utan dubb då är det mönstret, gummiblandningen och bredden på däcken som avgör.

Senast redigerat av TCG (16 januari 2010)

Masterworks
16 januari 2010 ·

Kesler skrev:
Tycker själv att dubbfria däcken fungerar bättre än dubbdäcken. Ialf i stockholm

Finns ju hur många bevis som helst på att dubbdäcken är bättre på is än dubbfritt så
det du säger stämmer ju inte om du inte menar på sommaren? cool

evilaudio
16 januari 2010 · 16 195 Inlägg

Kesler skrev:
Tycker själv att dubbfria däcken fungerar bättre än dubbdäcken. Ialf i stockholm

min VR6 e nästan helst okörbar utan dubbar när de e isigt på vägen.. å de har de ju varit typ överallt den sista tiden.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Phaetoon
16 januari 2010 · 8 156 Inlägg

Som sagt. Vid snösörja och vid milt väder så är odubbat bättre. Vid is så är dubbat avsevärt mycket bättre. I opackad snö så betyder mönstret mer än dubben. I packad snö så går det på ett ut mellan dubbat och odubbat, men bara om tillräckligt många kört med dubbdäck innan och fräst upp vägbanan...
Kör man på småvägar så skulle jag rekommendera dubbat.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Cromeaholic
16 januari 2010 · 74 Inlägg

Har lånade däck på min, De är från Gislaved. Dom är 10 år gammla och det är jävligt lätt att det slirar för en =P

Fritidsutforskare på heltid
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang