Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.
  • 80 Följare
  • 460 748 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2016
Rallyhalle
19 juli 2009 · 4 299 Inlägg

Tja, då va de dags för en ny projekttråd då jag gått o köpt mig en till bil som ska fixas lite med smile

Då jag är ett riktigt Saabfreak så blev märket till slut väldigt givet, kollade runt på alla olika märken men slutade på Saab ändå tongue Modellen blev den här gången en 9-5 SE 2.0t som är ägd av en äldre herre som i sin tur hade den i 9 år.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/708994_wyixxk.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/708995_8iaq1y.jpg

Helt fel fri va den inte men efter 9000 är det bara bagateller tongue

-Handbromsen tar inget förutom allra längst upp
-A-bussningen behöver bytas på vänstersida (Behövde den inte alls, va nått helt annat tongue)
-Vevhusventialtionen måste uppgraderas.

Så det ska fixas och sen är det dags att besikta den smile

Men givetvis ska det hända lite grejer utseende mässigt, så som den såg ut när jag hämtade den så känns den lite gubbig roll


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/713215_j4hqxn.jpg

Vita (svarta?) skärmblinkers och röda bromsok gjorde sitt på bilen för att få bort gubbfaktorn en aning tongue
Härnäst väntar att bygga om grillen med lite nät istället för ribborna.


Motor/transmission
Utfört:
-Uppgradera vevhusventialtionen
-Passande chip
-630cc-pridare
-T5-kolvar & stakar
-T5-kamaxlar
-Aero-topp
-Ny kamkedja
-Pluggad balansdrivning
-Uppdateringssats + nya lager i växellådan
-Aero-koppling
-Montera FMIC
-Montera turbo (TD04HL-15T #6)
-Modifiering av oljekylare
-3 tums avgas

Ska utföras:
- Coilovers
- Mer Powerflexbussningar
- Bättre bromsar fram och bak
- Bygga om avgassystmet



Chassi:
[-]Sänka
[x]Powerflex i främre bärarmarna
[-]Powerflexbussning i bakre bärarmarna
[x]Byta hjälparmsbussningar


Utseende:
[x]Fixa handbromsen
[-]Lacka om vingen
[x]Röda bromsok
[-]Tona rutorna
[x]Större fälgar
[x]Vinge
[x]USA-blinkers


Kommer fylla på listan så fort jag planerat färdigt över vad som ska hända mer med bilen smile
Den ska som sagt hållas i ett brukligt men ändå snyggt sätt, o den kan va lite knivigt att få ihop ibland tongue

Det som jag hittills gjort är att uppgradera vevhusventilationen och måla bromsoken. Nästa gång jag får lite tid över är det rekond som gäller ifall jag inte bestämmer mig för att lämna in den smile

Kom gärna med tips på saker som kan göras, och framförallt med lite info om hur det är med lågnivå på original huvudenheten. Har för mig att man behöver en converter från högnivå till lågnivå, stämmer det?

//Jacob

Senast redigerat av Rallyhalle (18 oktober 2015)

-Akerfeldt-
19 juli 2009 · 2 638 Inlägg

Så du har gått och köpt dig en ny bil smile

Trevligt projekt som kommer följas, lycka till med byggandet smile

Owla
19 juli 2009 · 751 Inlägg

Ser riktigt fint ut detta! Måste också måla mina bromsok o byta sidoblinkers så det blir en lite mer personlig bil! Dock är jag glad att jag redan har den uppgraderade vevhusventilationen wink Lycka till!

Rallyhalle
19 juli 2009 · 4 299 Inlägg

Aker_s40 skrev:
Så du har gått och köpt dig en ny bil smile

Trevligt projekt som kommer följas, lycka till med byggandet smile

Jajemen, 9000 pajade ju igen så jag vart tvungen att köpa ny så jag kan ta mig till jobbet tongue

Tackar smile

Owla: Det tycker jag, de blir klart mycke snyggare smile
Haha, latmask wink Tack smile

Rallyhalle
23 juli 2009 · 4 299 Inlägg

Imorgon åker bilen in på verkstad.

Men det är bara airbagen på passagerarsidan som ska kopplas in smile
I helgen så kommer jag göra ett nytt försök med att byta handbromsbackar, för nu har jag köpt min Haynes-bok till den här bilen också big_smile

Löning är de också, så vem vet, nått kul kanske beställs wink
//Jacob

Rallyhalle
26 juli 2009 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! Har inte blivit handbromsmeck alls i helgen tongue
Har rekondat bilen och sen spenderat lite tid polare, behövs ju sånt med ibland big_smile

Men som sagt, rekond har det pågått. Började med en rejäl tvätt i gds-hall där Hela bilen blev dränkt i avfettningsmedel och efter de vart de en sväng snabbvax från Sonax smile Blev kalasbra! Dock behöver bilen en vända med polermaskin och polish, men de blir vid ett senare tillfälle tongue

Idag siktade jag mig in på inredning och motorrum, blev riktigt nöjd med dagens resultat. Men de kan bli renare wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/719579_aup0oa.jpg
Nytvättat och putsat.

För att ni ska få lite förståelse för hur de såg ut när jag börja visar jag en bild på 9000, dom va lika skitiga i motorrummet när jag köpte dom tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/144613_1o4vhd.jpg

Så de har varit lite slit, men bra blir de! Och de ska bli bättre cool
Bilder på resultatet på inredningen väntar jag med för där e jag inte färdig, de e ju kaffestänk i hela bilen. Så några grejer ska jag tvätta på jobbet imorgon, bla mattorna.

Men här kommer bilder på en fin o någorlunda rekondad exteriör iaf smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/719606_rx76z3.jpg
Nyputsad och fin, svarta listerna vart över förväntan smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/719609_hpz3br.jpg

Börjar få en klar bild i huvet nu för hur jag vill att exteriören ska bli, dock är det inte bestämt än vad det blir för vinge. Så jag väntar med en detaljerad lista på de.

Det var allt för denna helgen, får se om jag får nått gjort nästa helg smile

//Jacob

EDIT: Nån som har ett bra tips på hur man får bort dålig lukt i bilen?? Nån stark lukt i bilen som man knappt pallar med, doftgranar funkade inte iaf tongue

Senast redigerat av Rallyhalle (26 juli 2009)

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
29 juli 2009 · 1 659 Inlägg

Den här tråden blir väl intressant den också kan jag tänka mig så den ska vi också ha prenumeration på! smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Glader9991
29 juli 2009 · 956 Inlägg

17" borde du köpa, finns ju "Aero" och "Sport Edition" fälgar ifrån 9-5 98-01 nästan gratis på blocket:P

Rallyhalle
29 juli 2009 · 4 299 Inlägg

Robban_89 skrev:
Den här tråden blir väl intressant den också kan jag tänka mig så den ska vi också ha prenumeration på! smile

De hoppas jag att den blir! smile Blir dock mycke rekondbilder nu i början tongue

Glader9991: Mm, är bra sugen på de smile Va dock o kollade på ett par 18"are som jag också e bra sugen på, men dom kostade en hel del tongue

Så de blir nog en uppsättning Aerofälgar iaf smile

//Jacob

Rquired Allmänt envis
29 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Ser bra ut, skall följa denna tråden också. Fast tyckte nog du kunde gjort en kombinerad "Rallyhalle´s Saabar" tråd istället tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Supra_robin
29 juli 2009 · 4 663 Inlägg

och nu har jag hittat hit big_smile

Rallyhalle
29 juli 2009 · 4 299 Inlägg

Rquired skrev:
Ser bra ut, skall följa denna tråden också. Fast tyckte nog du kunde gjort en kombinerad "Rallyhalle´s Saabar" tråd istället tongue

Tack big_smile
Hehe, jo jag borde nog gjort en sån tråd egentligen tongue Men men, de blev på detta sättet wink


Saab_Robin: Trevligt smile Kommer du åka på den där parkeringshusträffen i jakobsberg på fredag??

//Jacob

Quantic
29 juli 2009 · 645 Inlägg

Nu vet inte jag vad 9-3SS har för bultcirkel men deras dubbelekrade Aerofälgar är nog dom snyggaste saabfälgarna som finns original.

Toyota Aygo (2018)
Rallyhalle
29 juli 2009 · 4 299 Inlägg

Quantic skrev:
Nu vet inte jag vad 9-3SS har för bultcirkel men deras dubbelekrade Aerofälgar är nog dom snyggaste saabfälgarna som finns original.

De e samma bultcirkel på dom. Men jag vet inte om jag tycker dom passar på 9-5, men SS-vectorfälgarna, 5-ekrade, kikar jag efter förutom 9-5 Aerofälgarna smile

Men vi får se va de blir, först måste jag va helt 100 på att jag har råd me vinterdäck när den tiden närmar sig tongue

//Jacob

Supra_robin
29 juli 2009 · 4 663 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Saab_Robin: Trevligt smile Kommer du åka på den där parkeringshusträffen i jakobsberg på fredag??

//Jacob

va!!de hade ja ignen aning om. kan inte det efter som bilen ska in på verkstad imorn(torsda) för att fixa alla el fel och dyligt

Rallyhalle
2 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Update: Tja! Hänt lite saker i helgen, bl.a va jag 7 timmar på jobbet för o polera bilen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/726934_5l8l26.jpg
Bilen på jobbet för polering.

Upptäckte då saker som detta hmm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59709/726937_il1mex.jpg
Kass blinkers sad

Så en ny blinkers ska jag köpa.

Igår va jag iväg till Biltema på Värmdö och köpte nya bromsskivor o belägg, för det börjar bli stort behov av de nu tongue
Sen idag byggde jag om grillen lite o satte i lite nät där så att de ser bättre ut smile
Hade inte kameran strulat hade jag kunnat bjuda på fler bilder, men nu strular de satan så blir inte så mycke bilder.

Men ska försöka se till o fixa de till nästa helg smile

//Jacob

-Akerfeldt-
2 augusti 2009 · 2 638 Inlägg

Blev lite skillnad efter diverse rekond och polering smile

Nått du borde göra är att knappa in dig på transportstyrelsens sida och beställa en ny skylt bak och ta bort det där eu-emblemet, ser mycket fräshare ut då smile

henne_svenne
2 augusti 2009 · 668 Inlägg

du måste ju sätta dit usa blinkers fram när du ändå byter liksom. Ska följas!!

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
albin715
2 augusti 2009 · 304 Inlägg

Detta kommer att följas:) kul projekt.

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i
Rallyhalle
2 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Blev lite skillnad efter diverse rekond och polering :)

Nått du borde göra är att knappa in dig på transportstyrelsens sida och beställa en ny skylt bak och ta bort det där eu-emblemet, ser mycket fräshare ut då :)

Jo de vart fan de :P Jävlar i mig va den blänker nu!

Nya skyltar redan beställda, skylten i fram gick att få bort men fan inte att få tillbaka. Så jag har ju ingen fram just nu så ett par nya e beställda, måste bara ha en ny hållare :)

henne_svenne: Mm, sitter o funderar på de. Vet inte vilket som kan bli snyggast, så vi får se hur de blir.
De e bra de ;)

//Jacob

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang