Köpråd Elbil

Electricfan
28 december 2023 · 17 Inlägg

Hej Garagare.

Som rubriken säger behöver jag köpråd om elbil.
Prisklass upp till 350000:-
Inte leasing.
Köper utan finans.
Det behöver få rum 2 åkande, föraren och en passagerare.
Räckvidd 250km vintertid och uppåt.
Bilen körs mestadels kortare resor mellan 1kilometer till 100kilometer och några längre semesterresor var år.
Jag har funderat på väldigt olika bilar:
Hyundai kona
Kia eniro
Nissan Leaf
Tesla S
Tesla 3
Volkswagen eup
Volkswagen id3

Jag tar tacksamt emot synpunkter och svaghet och fördelar om bilarna i min lista och gärna förslag på andra modeller som uppfyller kraven jag har.
Jag hoppas också att frågan är godkänd i sitt utförande.

viccoA
28 december 2023 · 3 110 Inlägg

Electricfan skrev:
Hej Garagare.

Som rubriken säger behöver jag köpråd om elbil.
Prisklass upp till 350000:-
Inte leasing.
Köper utan finans.
Det behöver få rum 2 åkande, föraren och en passagerare.
Räckvidd 250km vintertid och uppåt.
Bilen körs mestadels kortare resor mellan 1kilometer till 100kilometer och några längre semesterresor var år.
Jag har funderat på väldigt olika bilar:
Hyundai kona
Kia eniro
Nissan Leaf
Tesla S
Tesla 3
Volkswagen eup
Volkswagen id3

Jag tar tacksamt emot synpunkter och svaghet och fördelar om bilarna i min lista och gärna förslag på andra modeller som uppfyller kraven jag har.
Jag hoppas också att frågan är godkänd i sitt utförande.

Så smidig upplevelse som möjligt till relativt lågt pris (mycket för pengarna) Tesla model 3.
Kört knappt 30.000 mil elbil, har 3st på uppfarten just nu...Tesla är smidigast när det gäller laddning, appar och simplicitet och hållbara enligt min erfarenhet. Dessutom kräver de ingen service på verkstad för att alla garantier ska gälla.

Kia eniro, Kona, Nissan Leaf, E-up är äldre skapelser som jag tillsammans med Zoe hade tittat på om budgeten var 130-250tkr. Kring 300.000 är model 3 helt klart prisvärd.

torsen
29 december 2023 · 7 238 Inlägg

Honda e kan jag tänka mig, även om räckvidden är minimal.

Electricfan
29 december 2023 · 17 Inlägg

viccoA skrev:

Electricfan skrev:
Hej Garagare.

Som rubriken säger behöver jag köpråd om elbil.
Prisklass upp till 350000:-
Inte leasing.
Köper utan finans.
Det behöver få rum 2 åkande, föraren och en passagerare.
Räckvidd 250km vintertid och uppåt.
Bilen körs mestadels kortare resor mellan 1kilometer till 100kilometer och några längre semesterresor var år.
Jag har funderat på väldigt olika bilar:
Hyundai kona
Kia eniro
Nissan Leaf
Tesla S
Tesla 3
Volkswagen eup
Volkswagen id3

Jag tar tacksamt emot synpunkter och svaghet och fördelar om bilarna i min lista och gärna förslag på andra modeller som uppfyller kraven jag har.
Jag hoppas också att frågan är godkänd i sitt utförande.

Så smidig upplevelse som möjligt till relativt lågt pris (mycket för pengarna) Tesla model 3.
Kört knappt 30.000 mil elbil, har 3st på uppfarten just nu...Tesla är smidigast när det gäller laddning, appar och simplicitet och hållbara enligt min erfarenhet. Dessutom kräver de ingen service på verkstad för att alla garantier ska gälla.

Kia eniro, Kona, Nissan Leaf, E-up är äldre skapelser som jag tillsammans med Zoe hade tittat på om budgeten var 130-250tkr. Kring 300.000 är model 3 helt klart prisvärd.

Tesla model 3 har många tilltalande egenskaper utöver att det är en strömsnål bil.
Superchargersystemet måste vara oslagbart.
När jag tittar på nya bilar är en 3 väldigt bra prissatt, det är mycket bang for the buck.
Vågar man köpa en Tesla, jag tänker på den långdragna konflikten.

Zoe hade jag glömt, men den står sig väldigt slätt gentemot 3.
Leaf läste jag att det är fel laddkontakt och den är långsam att snabbladda.

Tack för din hjälp, det är en fördel för mig att du kan jämföra bilarna vid dagligt användande.

Electricfan
29 december 2023 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Honda e kan jag tänka mig, även om räckvidden är minimal.

Honda hade jag helt missat.
Konstigt att ett sådant stort och välrenommerat märke för en sådan sömnig tillvaro i gamla Svedala.

Jag lägger inte till den trots den garanterade driftsäkerheten, den har för kort räckvidd för att riktigt passa mig.
Mazdas elbil är också fin men saknar räckvidd den med, tråkigt för det borde också vara en bra bil.
Tack för din hjälp och tips.

Electricfan
29 december 2023 · 17 Inlägg

Lexus UX 300E?
Någon som vet mer om den bilen?

Jag tar tacksamt emot fler tips eller synpunkter.
Det lutar mer och mer åt Tesla model3.

zemet
30 december 2023 · 4 041 Inlägg

Jag gick på beg model S istället för 3.

Större bil, gratis supercharger om man köper 2016 eller äldre.
Fint med luftfjädring och aluminiumkaross.

Man får dessutom ett normalt instrumentkluster och en snyggare bil.

Jag har bara åkt model 3 ett fåtal gånger men jag var inte imponerad av dom då, tyckte det var väldigt mycket brus och vindljud.

Trygg hansa har en Tesla försäkring som täcker batteri och motorer mm till 17K mil, Det kan vara värt att tänka på om du är orolig över att batteri mm skall havera.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
viccoA
31 december 2023 · 3 110 Inlägg

zemet skrev:
Jag gick på beg model S istället för 3.

Större bil, gratis supercharger om man köper 2016 eller äldre.
Fint med luftfjädring och aluminiumkaross.

Man får dessutom ett normalt instrumentkluster och en snyggare bil.

Jag har bara åkt model 3 ett fåtal gånger men jag var inte imponerad av dom då, tyckte det var väldigt mycket brus och vindljud.

Trygg hansa har en Tesla försäkring som täcker batteri och motorer mm till 17K mil, Det kan vara värt att tänka på om du är orolig över att batteri mm skall havera.

Model 3 krånglar mindre än Model S rent generellt, man vänjer sig väldigt fort med centrumskärmen. Utseendet är såklart en bedömningssport 😃

Electricfan
2 januari · 17 Inlägg

Tack för mer information och egna erfarenheter.
En S har väl inte alltid gratis supercharger?
De bilar jag lyckas hitta till salu i den prisklassen jag vill ligga har rullat ganska långt.
Jag har också läst på om S och det verkar vara en del problem med dörrhandtag och länkarmar och luftfjädring. Det är självklart något som kan uppstå på alla begagnade bilar men jag tänker att det verkar vanligt med de problemen på S.
Jag förstår att det är skillnad på en lyxbil som S och en mindre enklare folkbil som 3 men just nu lutar det åt en 3 för enkelheten och smidigheten.
Vad jag förstått är det väldigt lite besvär med en 3 och utseendet tilltalar mig mer och ett stort plus för att den saknar kluster framför föraren, det blir mer futuristiskt.
Jag provade faktiskt en 3 4WD LongRange i dag och den känslan var angenäm men jag behöver inte 4WD eller den långa räckvidden. Jag kommer nog söka efter en RWD och hittar jag en sådan med longrangebatteri kommer jag slå till.
En vanlig standard är annars mitt val.
Tack igen för era tankar om detta.

Senast redigerat av Electricfan (2 januari )

zemet
3 januari · 4 041 Inlägg

Det var free SUC på alla Model S och X till februari 2017 har jag för mig.

Har bilen blivit såld tillbaka till Tesla efter det så verkar det som att Free SUC försvann.

Som du säger, S är en lyxbil och 3 är en folkbil. Gillar du 3an och inte behöver free SUC så kör på en sånsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Electricfan
11 januari · 17 Inlägg

Hej igen.
Jag har undersökt och det visade sig att gratis supercharger försvinner från bilar som sålts tillbaka till Tesla och sedan säljs vidare.
Det verkar vara för mycket bekymmer med länkarmar, luftfjädring och dörrhandtag för att jag ska vara sugen på en S.
Det har börjat ryktas om att Y ska bli uppdaterad Juniper likt 3 nu i vår.
Jag överväger att avvakta och köpa en ny sådan eller köpa en 3 Highland.
Budgeten har förändrats en del uppåt och nu är funderingen köpa ny eller begagnad.

Det blir en Tesla, så långt är beslut taget.

Tack igen för input, förslag och allt kunnande så långt.

viccoA
15 januari · 3 110 Inlägg

Electricfan skrev:
Hej igen.
Jag har undersökt och det visade sig att gratis supercharger försvinner från bilar som sålts tillbaka till Tesla och sedan säljs vidare.
Det verkar vara för mycket bekymmer med länkarmar, luftfjädring och dörrhandtag för att jag ska vara sugen på en S.
Det har börjat ryktas om att Y ska bli uppdaterad Juniper likt 3 nu i vår.
Jag överväger att avvakta och köpa en ny sådan eller köpa en 3 Highland.
Budgeten har förändrats en del uppåt och nu är funderingen köpa ny eller begagnad.

Det blir en Tesla, så långt är beslut taget.

Tack igen för input, förslag och allt kunnande så långt.

En highland bil är både driftsäkrare och modernare på alla sätt en äldre S. Dessutom tror jag många överskattar värdet av fri supercharging. Det mesta laddar man på jobbet eller vid bostaden ändå.

DetailingByErik
15 januari · 16 Inlägg

Electricfan skrev:
Hej igen.
Jag har undersökt och det visade sig att gratis supercharger försvinner från bilar som sålts tillbaka till Tesla och sedan säljs vidare.
Det verkar vara för mycket bekymmer med länkarmar, luftfjädring och dörrhandtag för att jag ska vara sugen på en S.
Det har börjat ryktas om att Y ska bli uppdaterad Juniper likt 3 nu i vår.
Jag överväger att avvakta och köpa en ny sådan eller köpa en 3 Highland.
Budgeten har förändrats en del uppåt och nu är funderingen köpa ny eller begagnad.

Det blir en Tesla, så långt är beslut taget.

Tack igen för input, förslag och allt kunnande så långt.

Är det en sådan du menar?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 1000843754

Detta kanske kan vara något med?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 1000792751

Tyckte den sista såg rolig  ut men inte en elbil mer en smak sak

Volvo XC60 "Black Reaper" (2013)
Electricfan
18 januari · 17 Inlägg

viccoA skrev:

Electricfan skrev:
Hej igen.
Jag har undersökt och det visade sig att gratis supercharger försvinner från bilar som sålts tillbaka till Tesla och sedan säljs vidare.
Det verkar vara för mycket bekymmer med länkarmar, luftfjädring och dörrhandtag för att jag ska vara sugen på en S.
Det har börjat ryktas om att Y ska bli uppdaterad Juniper likt 3 nu i vår.
Jag överväger att avvakta och köpa en ny sådan eller köpa en 3 Highland.
Budgeten har förändrats en del uppåt och nu är funderingen köpa ny eller begagnad.

Det blir en Tesla, så långt är beslut taget.

Tack igen för input, förslag och allt kunnande så långt.

En highland bil är både driftsäkrare och modernare på alla sätt en äldre S. Dessutom tror jag många överskattar värdet av fri supercharging. Det mesta laddar man på jobbet eller vid bostaden ändå.

Det blir en 3 eller Y.
Free SUC är ointressant, de få gångerna det åks längre spelar inte de få kronorna någon roll.
Nu blev Y väldigt prisvärd i och med gårdagens prissänkning. Men, vill jag köra en SUV, det är frågan.
Jag har provkört Highland SR och en Fremont SR, den äldre bilen känns stummare och mer sportig, piggare. Men Highland är tystare och bekvämare i fjädringen.

Electricfan
18 januari · 17 Inlägg

DetailingByErik skrev:

Electricfan skrev:
Hej igen.
Jag har undersökt och det visade sig att gratis supercharger försvinner från bilar som sålts tillbaka till Tesla och sedan säljs vidare.
Det verkar vara för mycket bekymmer med länkarmar, luftfjädring och dörrhandtag för att jag ska vara sugen på en S.
Det har börjat ryktas om att Y ska bli uppdaterad Juniper likt 3 nu i vår.
Jag överväger att avvakta och köpa en ny sådan eller köpa en 3 Highland.
Budgeten har förändrats en del uppåt och nu är funderingen köpa ny eller begagnad.

Det blir en Tesla, så långt är beslut taget.

Tack igen för input, förslag och allt kunnande så långt.

Är det en sådan du menar?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 1000843754

Detta kanske kan vara något med?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 1000792751

Tyckte den sista såg rolig  ut men inte en elbil mer en smak sak

Det företaget ser oseriöst ut.

viccoA
18 januari · 3 110 Inlägg

Electricfan skrev:
Tack för mer information och egna erfarenheter.
En S har väl inte alltid gratis supercharger?
De bilar jag lyckas hitta till salu i den prisklassen jag vill ligga har rullat ganska långt.
Jag har också läst på om S och det verkar vara en del problem med dörrhandtag och länkarmar och luftfjädring. Det är självklart något som kan uppstå på alla begagnade bilar men jag tänker att det verkar vanligt med de problemen på S.
Jag förstår att det är skillnad på en lyxbil som S och en mindre enklare folkbil som 3 men just nu lutar det åt en 3 för enkelheten och smidigheten.
Vad jag förstått är det väldigt lite besvär med en 3 och utseendet tilltalar mig mer och ett stort plus för att den saknar kluster framför föraren, det blir mer futuristiskt.
Jag provade faktiskt en 3 4WD LongRange i dag och den känslan var angenäm men jag behöver inte 4WD eller den långa räckvidden. Jag kommer nog söka efter en RWD och hittar jag en sådan med longrangebatteri kommer jag slå till.
En vanlig standard är annars mitt val.
Tack igen för era tankar om detta.

Tesla har sänkt priset på model Y ganska rejält då facelift är på väg. Dessutom erbjuder de 1.99% ränta. Kan bli billigare att köpa en ny om man tänkt finansiera den begagnade. Men värdeminskningen  är högre på en ny än en begagnad.

Senast redigerat av viccoA (18 januari )

Electricfan
onsdag 21:01 · 17 Inlägg

Hej igen!

Nu är bilen beställd!

Efter test av P2 och Mach-E samt TMYP blev det igår en:
Model 3 Performance Dual Motor fyrhjulsdrift.
Stealth Grey lack.
20-tums Warp-fälgar.
Svart premiuminteriör.
Autopilot.

667.170kr. Landade notan på.

Tack för alla uppslag och tankar.

Nu hoppas jag det blir maj-juni snart.

viccoA
torsdag 10:35 · 3 110 Inlägg

Electricfan skrev:
Hej igen!

Nu är bilen beställd!

Efter test av P2 och Mach-E samt TMYP blev det igår en:
Model 3 Performance Dual Motor fyrhjulsdrift.
Stealth Grey lack.
20-tums Warp-fälgar.
Svart premiuminteriör.
Autopilot.

667.170kr. Landade notan på.

Tack för alla uppslag och tankar.

Nu hoppas jag det blir maj-juni snart.

Grattis till en prisvärd, snabb och bra bil. Nya performancen är riktigt snygg och med ställbara dämparna och trackmode v3 borde den vara väldigt rolig att köra.

Senast redigerat av viccoA (torsdag 10:41)

zemet
torsdag 10:39 · 4 041 Inlägg

Electricfan skrev:
Hej igen!

Nu är bilen beställd!

Efter test av P2 och Mach-E samt TMYP blev det igår en:
Model 3 Performance Dual Motor fyrhjulsdrift.
Stealth Grey lack.
20-tums Warp-fälgar.
Svart premiuminteriör.
Autopilot.

667.170kr. Landade notan på.

Tack för alla uppslag och tankar.

Nu hoppas jag det blir maj-juni snart.

Kul för dig, hoppas du blir nöjd:)

Om du provkörde modell Y, varför köpte du då 3an istället?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Electricfan
fredag 20:37 · 17 Inlägg

viccoA skrev:

Electricfan skrev:
Hej igen!

Nu är bilen beställd!

Efter test av P2 och Mach-E samt TMYP blev det igår en:
Model 3 Performance Dual Motor fyrhjulsdrift.
Stealth Grey lack.
20-tums Warp-fälgar.
Svart premiuminteriör.
Autopilot.

667.170kr. Landade notan på.

Tack för alla uppslag och tankar.

Nu hoppas jag det blir maj-juni snart.

Grattis till en prisvärd, snabb och bra bil. Nya performancen är riktigt snygg och med ställbara dämparna och trackmode v3 borde den vara väldigt rolig att köra.

Tack.
Ja, jag hoppas verkligen det.
Den ultraminimalistiska layouten och den antagna underhållande körbarheten gjorde att jag valde en P.
Men jag har självklart inte provkört någon utan testade en LR.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang