Homer Simpsons GR8 68 - Kompressormatad Firebird 400 Conv 1968

Målet är att bygga en kopia av Homer Simpsons kompressormatade Pontiac Firebird 1968 Convertible.
  • 136 Följare
  • 127 050 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2014
Formula
12 februari 2011 · 398 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/37/36816/207589/207589-2094100.jpg

I nionde säsongen av The Simpsons så handlar ett avsnitt om hur Homer köper Snakes Pontiac Firebird -68 på en polisauktion. På registreringsplåten står det "GR8 68".

Mitt projekt är att bygga en replika av denna bil!

Senast redigerat av Formula (29 juni 2012)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
13 februari 2011 · 398 Inlägg

Projektbilen inhandlades sommaren 2010 och smidigt nog så är den redan röd med svart cab och svart inredning. En trevlig detalj är att det är deluxe inredningen med bland annat fler mätare i instrumenteringen.

Så här såg bilen ut när den inhandlades:
https://www1.garaget.org/archive/37/36816/207589/207589-1958869.jpg

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
13 februari 2011 · 398 Inlägg

Bilen är en Pontiac Firebird 400 1968 Convertible.
Den har en Pontiac 400" (6.6 liter) motor på original 350hk, men min var något trimmad. Det sitter även en Th400 växellåda.
Motorn måste byggas om helt från grunden men jag kommer använda samma block, och växellådan skall gås igenom för säkerhets skull.

Det blir en 6-71 kompressor med dubbla Edelbrock förgasare som sticker upp ur huven. Har även en extra huv då jag inte vill förstöra orginalhuven.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20216&mode=view

Senast redigerat av Formula (13 februari 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
13 februari 2011 · 398 Inlägg

Tack för kommentarerna, de blir helt klart en sporre att få färdigt bilen.
Planen är att bilen skall bli körklar till Vårmönstringen på Almenäs (Borås) den 14 maj. Får man bara delarna som beställs i tid så skall det inte vara några problem.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
13 februari 2011 · 398 Inlägg

Har tagit av en topp först för att se vilket borr motorn har. Det är Std borr nu, men jag kommer borra motorn 030.

Beställt smidda Keith Black kolvar med dish för överladdning.


http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20221&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
14 februari 2011 · 398 Inlägg

Putteliten skrev:
Hehe, fränt projekt. Såg avsnittet med denna bilen förra veckan och den är ju riktigt cool. Lycka till!


EDIT: Snake kallar bilen för Lil' Bandit.
http://images.wikia.com/simpsons/images … Bandit.png

Det stämmer. Men den riktiga "Bandit" Firebirden är 77-78, därför valde jag att kalla den GR8 68 som det står på nummerskylten.

Tack för kommentaren!

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
16 februari 2011 · 398 Inlägg

Kesler skrev:
Endast bild i inlägg 2 fungerar för mig, resten är röda kryss

Konstigt, undrar vad det kommer sig? Den datorn jag satt vid där bilderna inte fungerade hade en gammal browser. Kanske gäller dig med?

Senast redigerat av Formula (16 februari 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
17 februari 2011 · 398 Inlägg

Har plockat ur kolvar och stakar. Fick mig en riktig överraskning! Jag läste tidigare på dem att det är Std-kolvar och det var det. Men det visar sig att det är till en 455-motor!?! Så kolvarna jag beställt kommer troligtvis inte att stämma... sad
Får kolla upp vad det är för vev i den nu också då.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20280&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
18 februari 2011 · 398 Inlägg

Det sitter en strokervev i också... Det är alltså en 400" som är strokad till 455". Detta får mig att fundera lite på vad jag har att välja på.

Jag har tre alternativ:
1: Köpa nya 455-kolvar med massor av dish.
2: Köpa 400-vev och anv mina nya kolvar. Samt 13-topparna.
3: Köpa lågkompstoppar och istället behålla 455-strokningen.

Alternativ 1 faller bort direkt. Så nu är frågan om jag vill köra omkring med en 400 eller 455 under huven...

Senast redigerat av Formula (18 februari 2011)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
19 februari 2011 · 398 Inlägg

Jag har beställt en Ram Air IV kamaxel. Den skall fungera väldigt bra till Pontiac kompressormotorer. Bland annat för att den har mycket lobseparation.

Hittade en film när de bromsar en Ram Air IV Pontiac GTO (utan kompressor wink ). Ganska grym kärra för att vara en orginalbil från 1970!
http://www.youtube.com/watch?v=8bMWrwzAsQ0

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi" (2006)
Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger" (1999)
Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower" (1968)
Formula
25 februari 2011 · 398 Inlägg

Nu har jag bestämt mig. Det blir till att skaffa en 400-vev och anv de nyinköpta kolvarna. Veven kommer förhoppningsvis nästa vecka så jag kan fortsätta motorbygget.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Formula
25 februari 2011 · 398 Inlägg

Jag satte ihop motorn lite snabbt för att mäta ut struten till kompressorn. Kan nog bli en stabil motor när den är klar... big_smile

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=20306&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger" (1999)
Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi" (2006)
Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker" (1994)
Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Jeep Grand Cherokee Limited V8Jeep Grand Cherokee Limited V8Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Jeep Grand Cherokee Limited V8
Formula
27 februari 2011 · 398 Inlägg

Tack, kul att ni gillar projektet. Tror motorn kommer se mycket bättre ut med lite färg och mer delar monterade.

Fredriksson94: Kompressorn köpte jag från en kille i Smedjebacken. Delarna beställer jag dels av samma kille och dels beställer jag själv genom SHRA Borås. Allt kommer från USA.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Jeep Grand Cherokee Limited V8Jeep Grand Cherokee Limited V8Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Jeep Grand Cherokee Limited V8Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Pontiac Firebird Trans Am "ProCharger"Pontiac Firebird 400 Convertible "GR8 68 Blower"Jeep Grand Cherokee Limited V8Pontiac Firebird Trans Am "StreetWeeker"Chrysler 300C Hemi Touring "5.7L Hemi"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang