Montera aerocatch huvlås?

VirreEriksson
12 april 2012 · 1 302 Inlägg

Hej!

Funderar på att montera aerocatch lås på min Saab 9000 pga att orginal huvlåvajerna har gått av.

Såddana,
http://www.trendab.se/aerocatch-undermo … p-720.aspx

Hur funkar de?
Hur monterar man de på ett snyggt och bra sätt?

// Virre

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 april 2012 · 6 170 Inlägg

Byt vajern istället annars är risken stor för gnäll på besiktningen då man ska kunna öppna huven innifrån bilen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
VirreEriksson
12 april 2012 · 1 302 Inlägg

okej.
får se hur jag gör. Har fått för mig att det är knepigt att byta orginalvajern?

Nafets86
12 april 2012 · 821 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Byt vajern istället annars är risken stor för gnäll på besiktningen då man ska kunna öppna huven innifrån bilen.

gnäll på besiktningen?? hörde absolut ingenting om mina huvlås?? han tittade bara och sa glatt. jaha, såhär kan man också göra smile
Det spelar ju ingen roll vartifrån du öppnar huven.. innifrån eller utifrån..

Sen kan ju jag tycka att på en saab 9000 kanske inte skall ha aerocath huvlås. men det är ju min åsikt.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
VirreEriksson
12 april 2012 · 1 302 Inlägg

Mjo lite min tanke med att de inte passar, men verkar vara en rent helvete att byta orginalvajern utan att plocka ner hela bilen, så vad gör man? ..

Nafets86
12 april 2012 · 821 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Mjo lite min tanke med att de inte passar, men verkar vara en rent helvete att byta orginalvajern utan att plocka ner hela bilen, så vad gör man? ..

de är inte helt lätta att montera aerocath huvlåsen.. du måste borra i huven och sedan kapa ut ett hål efter hur de ska sitta.
sedan måste du även borra och montera pinnen i en balk. så det är lite jobb att montera dessa.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
KHRacing
14 april 2012 ·

TBOC_Razor skrev:
Byt vajern istället annars är risken stor för gnäll på besiktningen då man ska kunna öppna huven innifrån bilen.

besiktigat flera bilar med bara huvlås, o även tatt bort "uppslagningsskyddet, har frågat & de
har sagt  att det är helt oki.

Dock betyder ju inte detta att det är lagligt för det. men har aldrig fått nerslag på det

Senast redigerat av KHRacing (14 april 2012)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 april 2012 · 6 170 Inlägg

KHRacing skrev:

TBOC_Razor skrev:
Byt vajern istället annars är risken stor för gnäll på besiktningen då man ska kunna öppna huven innifrån bilen.

besiktigat flera bilar med bara huvlås, o även tatt bort "uppslagningsskyddet, har frågat & de har sagtd etär helt oki.

Dock betyder ju inte detta att det är lagligt för det. men har aldrig fått nerslag på det

Intressant, hur gamla bilar var det då ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
KHRacing
14 april 2012 ·

TBOC_Razor skrev:

KHRacing skrev:

TBOC_Razor skrev:
Byt vajern istället annars är risken stor för gnäll på besiktningen då man ska kunna öppna huven innifrån bilen.

besiktigat flera bilar med bara huvlås, o även tatt bort "uppslagningsskyddet, har frågat & de har sagtd etär helt oki.

Dock betyder ju inte detta att det är lagligt för det. men har aldrig fått nerslag på det

Intressant, hur gamla bilar var det då ??

Hmm -86, -86, -84, -89, -94, -91

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 april 2012 · 6 170 Inlägg

KHRacing skrev:

TBOC_Razor skrev:

KHRacing skrev:

besiktigat flera bilar med bara huvlås, o även tatt bort "uppslagningsskyddet, har frågat & de har sagtd etär helt oki.

Dock betyder ju inte detta att det är lagligt för det. men har aldrig fått nerslag på det

Intressant, hur gamla bilar var det då ??

Hmm -86, -86, -84, -89, -94, -91

Samtliga äldre än helbilsgodkännandet då alltså..

Skulle vara kul att höra vad dom säger om en bil byggd denna sidan millenieskiftet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
myran Foto/Bilnörd
14 april 2012 · 1 541 Inlägg

Vet många som besiktigat med huvlås både av aerocatch typ och sådana som sticker up.

Både nya och gammla bilar.

Enda som fått nerslag är dom som har pinnar och saker sticker upp igenom huven som man kan göra sig illa på.

Alla med aerocatch har alltid gått igenom år efter år.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Nafets86
14 april 2012 · 821 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

KHRacing skrev:

TBOC_Razor skrev:

Intressant, hur gamla bilar var det då ??

Hmm -86, -86, -84, -89, -94, -91

Samtliga äldre än helbilsgodkännandet då alltså..

Skulle vara kul att höra vad dom säger om en bil byggd denna sidan millenieskiftet.

Missat vad jag skrev? Min gick igenom..

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 april 2012 · 6 170 Inlägg

sengstr skrev:

TBOC_Razor skrev:

KHRacing skrev:

Hmm -86, -86, -84, -89, -94, -91

Samtliga äldre än helbilsgodkännandet då alltså..

Skulle vara kul att höra vad dom säger om en bil byggd denna sidan millenieskiftet.

Missat vad jag skrev? Min gick igenom..

Och hur många gånger ska det behöva upprepas att bara för en bil går igenom betyder det inte att det är godkänt...

Jag är mer intresserad av vad reglerna *egentligen* säger än om man kan få igenom det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
anton0000 Med-lem
15 april 2012 · 28 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Byt vajern istället annars är risken stor för gnäll på besiktningen då man ska kunna öppna huven innifrån bilen.

Nyare Fordar till exempel öppnar man ju med nyckeln i grillen, finns inget att öppna den innifrån med, så ur den synvinkeln är det nog inga problem smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2012 · 13 811 Inlägg

man ska tänka på att det ska finnas 2funktioner..så som det är orginal

så låter man själva spärren sitta kvar så är det lungt
utan spärr kan det bli problem
möjligt att det går för att man har 2st lås men tror inte det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
FLindgren
15 april 2012 · 5 089 Inlägg

Rallybilar kör väll med huvlås och där besiktas det väll utan problem.. Och du monterar igenom att borra hål i huven och balken i bilen å skruvar fast, typ tongue

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang