Köpråd! s13 vs e36turbo (ren busbil)

Nyman1337 Hhehehehhest
25 januari 2013 · 375 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

Nyman1337 skrev:

I_am_lost1 skrev:
vilken väger minst? wink vilken har bäst väghållning? wink vilken motor kan du varva mest och längst med? wink

Varför varva när man kan få tidigt ladd och mycke hk/nm ?

Jag körde m50b25IV med m51 vev, original kolvar och vanos stakar och cooperring packning, 1.5 bar laddtryck och en bit över 700wnm runt 3800rpm.. 1200 problem fria mil, och den piskades varje dag innan vinter kom och jag bestämde mig för att bygga om..  Väghållning går ju och få jävligt grym på en e36..

jo det har du mycket rätt i, men varför vill man hellre trimma en liten och lätt motor i stället för en tung v8 när det gäller drifting ? cool

men det va inte det jag fråga lol

inom drifting så vet jag att 200an är mycket bättre en e36

När fan var m50 en tung v8? Det är en rak sexa och TS ville ha en bus/bruks räcer vilket jag skulle vilja påstå att en e36 är suverän för..


Rätta mig om jag har fel men dom flesta brukar väl stoppa i en "tung" corvette 8a eller likande i sina 200or när det kommer till drifting? Är väl inte allt för många som kör på originalmotorn?

Senast redigerat av Nyman1337 (25 januari 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Thullen
25 januari 2013 · 1 653 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Rätta mig om jag har fel men dom flesta brukar väl stoppa i en "tung" corvette 8a eller likande i sina 200or när det kommer till drifting? Är väl inte allt för många som kör på originalmotorn?

å hur många kör drifting med BMW med originalmaskin i de högre klasserna?

för att va exakt om man ser till startande i Swedish power drift series 2012:
5 st körde BMW, varav 2 va E36...
20 st Nissa varav 7 st S13 och resten övervägande S14-S15 (mer eller mindre samma chassie)..
13 st Toyota övervägande Supra..

allt med en salig blandning motorer, skulle tro att suprorna va närmast "original" om man ska se det så.
så, vilket chassie är mest lämpad för drifting baserat på det?

Ska man gå till det stadiet att man byter motorer osv men fortfarande vill ha bra chassie med massor av effekt till vettig kostnad och driftsäkerhet så hade jag röstat för en S13 med turbokonverterad M50B25, men där har du tappat besiktningsbarheten..

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
DrenneR
25 januari 2013 · 336 Inlägg

har aldrig själv ägt varken s13 eller e36 med turbo men bmws motor/drivlina verkar ju tåla betydligt mer effekt, och bilen i sig är betydligt lättare att hitta delar till och är billigare. så ser ingen anledning till att köpa en s13...

BMW 535i (1990)
Thullen
25 januari 2013 · 1 653 Inlägg

DrenneR skrev:
har aldrig själv ägt varken s13 eller e36 med turbo men bmws motor/drivlina verkar ju tåla betydligt mer effekt, och bilen i sig är betydligt lättare att hitta delar till och är billigare. så ser ingen anledning till att köpa en s13...

om du aldrig ägt varken S13 eller E36, hur kan du då veta huruvida det är lätt eller svårt att få tag på delar?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
DrenneR
25 januari 2013 · 336 Inlägg

Thullen skrev:

DrenneR skrev:
har aldrig själv ägt varken s13 eller e36 med turbo men bmws motor/drivlina verkar ju tåla betydligt mer effekt, och bilen i sig är betydligt lättare att hitta delar till och är billigare. så ser ingen anledning till att köpa en s13...

om du aldrig ägt varken S13 eller E36, hur kan du då veta huruvida det är lätt eller svårt att få tag på delar?

jag kanske funderat på att köpa något av de och då gjort lite research? smile s13 är ju knappast en supervanlig bil så då är det ganska logiskt att hitta billiga delar är svårare än till e36 som man ser konstant...

BMW 535i (1990)
Thullen
25 januari 2013 · 1 653 Inlägg

DrenneR skrev:

Thullen skrev:

DrenneR skrev:
har aldrig själv ägt varken s13 eller e36 med turbo men bmws motor/drivlina verkar ju tåla betydligt mer effekt, och bilen i sig är betydligt lättare att hitta delar till och är billigare. så ser ingen anledning till att köpa en s13...

om du aldrig ägt varken S13 eller E36, hur kan du då veta huruvida det är lätt eller svårt att få tag på delar?

jag kanske funderat på att köpa något av de och då gjort lite research? smile s13 är ju knappast en supervanlig bil så då är det ganska logiskt att hitta billiga delar är svårare än till e36 som man ser konstant...

testa å kolla ebay eller många svenska handlare så kommer du drunkna i billiga och prisvärda chassieuppgraderingar till S13, möjligtvis att det va lite svårare för 3-4 år sen, men idag har du ett enormt utbud att välja på. Skulle vilja påstå att du har betydligt större utbud till S13 än till E36 idag..

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
DrenneR
25 januari 2013 · 336 Inlägg

Thullen skrev:

DrenneR skrev:

Thullen skrev:

om du aldrig ägt varken S13 eller E36, hur kan du då veta huruvida det är lätt eller svårt att få tag på delar?

jag kanske funderat på att köpa något av de och då gjort lite research? smile s13 är ju knappast en supervanlig bil så då är det ganska logiskt att hitta billiga delar är svårare än till e36 som man ser konstant...

testa å kolla ebay eller många svenska handlare så kommer du drunkna i billiga och prisvärda chassieuppgraderingar till S13, möjligtvis att det va lite svårare för 3-4 år sen, men idag har du ett enormt utbud att välja på. Skulle vilja påstå att du har betydligt större utbud till S13 än till E36 idag..

kan tänka mig att det är så ja, slutade ju kolla på det när jag köpte bilen jag har nu. men som ren busbil så hade jag endå kört på en e36, känns som man hade haft mer kul för pengarna än en s13 smile är oftare man hör om rasade små nissanmotorer/växellådor än bmws... i alla fall i mina kretsar smile

BMW 535i (1990)
I_am_lost1 system7
25 januari 2013 · 737 Inlägg

DrenneR skrev:

Thullen skrev:

DrenneR skrev:
har aldrig själv ägt varken s13 eller e36 med turbo men bmws motor/drivlina verkar ju tåla betydligt mer effekt, och bilen i sig är betydligt lättare att hitta delar till och är billigare. så ser ingen anledning till att köpa en s13...

om du aldrig ägt varken S13 eller E36, hur kan du då veta huruvida det är lätt eller svårt att få tag på delar?

jag kanske funderat på att köpa något av de och då gjort lite research? smile s13 är ju knappast en supervanlig bil så då är det ganska logiskt att hitta billiga delar är svårare än till e36 som man ser konstant...

http://www.badassparts.se/

www.mrtuning.se

http://shop.j-spec.se/

www.japtuning.se

http://www.nogs.se/ där finns det sjukt mycket delar

http://www.h2mracing.se

sen så finns det ju många nissan klubbar och forum smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
DrenneR
25 januari 2013 · 336 Inlägg

jaja jag fattar finns mängder av s13 delar. men som en billig och prisvärd busbil (inte racebil) hade jag kört bmw (som jag själv gör), hade jag byggt ren racebil och haft goooott om pengar hade de säkert blivit nissan smile

BMW 535i (1990)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 januari 2013 · 7 243 Inlägg

DrenneR skrev:
jaja jag fattar finns mängder av s13 delar. men som en billig och prisvärd busbil (inte racebil) hade jag kört bmw (som jag själv gör), hade jag byggt ren racebil och haft goooott om pengar hade de säkert blivit nissan smile

hade man haft goooott om pengar hade man aldrig funderat på varken s13 eller e36 wink

men ts verkar ju inte va så aktiv i tråden ... han har inte ens nämnt en budget vilket kan va ganska betydande när det kommer till bil val

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
sir_daniel www.kudoz.se
25 januari 2013 · 3 802 Inlägg

dåliga vevlager på en s13? snarare för liten oljevolym, vilken turbobil som plågas och har obefintlig oljekylning orginal har runt 4L olja i motorn?

oljekyl så kommer den överleva.

Thullen
25 januari 2013 · 1 653 Inlägg

Det S13 lider mest utav är dåliga ägare som inte tar hand om bilarna... smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
krabban251
26 januari 2013 · 32 Inlägg

nu hade det kommit svar! slutade kolla aktivt när jag trodde att jag inte skulle få mer svar!

budgeten skulle vara rullande men inte enorm pga fler intressen men iallafall minst 60 tusen att lägga på bilen

många tycker s13 och visst fan e dem feta! nackdelen e väll just motorn möjliga driftsäkerhet, därför har jag varit sugen på bmw med slitstark motor.

men alltså eftermarknads delar : nissan har hur mycke som hellst billig på ebay medans bmw i tyskland så där skiljer det inte mellan dem.
väghållningen är också lika melan dem

enda skillnaden är driftsäkerheten på motorn där då nissan e lite sämre pga mindre volym osv?

alltså duger vilken som av bilarna rätt så bra?

som det är nu så kommer jag antagligen få tag på en s13 riktigt billigt av en kompis, köper jag inte den bilen så blir det nog en bmw!

ps vem vet kanske inte blir nissanmotor i s13 ändå wink och tack för alla svar!

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2013 · 1 163 Inlägg

S13 med 1jz och bmw låda.. så är du hemma med en bra mycket roligare bil än både e36an och originalmotorn.. tongue

~Andy~
krabban251
26 januari 2013 · 32 Inlägg

Andyy90 skrev:
S13 med 1jz och bmw låda.. så är du hemma med en bra mycket roligare bil än både e36an och originalmotorn.. tongue

Jo fast känns som att de blir lite för mycke pengar för en busbil neutral
Skulle man bygga så skulle det nog vara lätt att utspretat allt annat byttes också hmm

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2013 · 1 163 Inlägg

krabban251 skrev:

Andyy90 skrev:
S13 med 1jz och bmw låda.. så är du hemma med en bra mycket roligare bil än både e36an och originalmotorn.. tongue

Jo fast känns som att de blir lite för mycke pengar för en busbil neutral
Skulle man bygga så skulle det nog vara lätt att utspretat allt annat byttes också hmm

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

~Andy~
krabban251
26 januari 2013 · 32 Inlägg

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:

Andyy90 skrev:
S13 med 1jz och bmw låda.. så är du hemma med en bra mycket roligare bil än både e36an och originalmotorn.. tongue

Jo fast känns som att de blir lite för mycke pengar för en busbil neutral
Skulle man bygga så skulle det nog vara lätt att utspretat allt annat byttes också hmm

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

Ok trodde det var ont om dem, får kolla på de alternativet också smile

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2013 · 1 163 Inlägg

krabban251 skrev:

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:

Jo fast känns som att de blir lite för mycke pengar för en busbil neutral
Skulle man bygga så skulle det nog vara lätt att utspretat allt annat byttes också hmm

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

Ok trodde det var ont om dem, får kolla på de alternativet också smile

finns ett gäng som plockar hem 1jz/2jz på blocket..

bmw lådan fixar du ju antingen själv ifall du kan tiga annars får du ju lämna iväg det och då blir det ju givetvis dyrare.. Sedan ska du ju ha alla kring saker som bromsar osv med dig annars blir det jobbigt i bes dvs allting blir dyrare oavsett vad du gör..

~Andy~
krabban251
26 januari 2013 · 32 Inlägg

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:

Andyy90 skrev:

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

Ok trodde det var ont om dem, får kolla på de alternativet också smile

finns ett gäng som plockar hem 1jz/2jz på blocket..

bmw lådan fixar du ju antingen själv ifall du kan tiga annars får du ju lämna iväg det och då blir det ju givetvis dyrare.. Sedan ska du ju ha alla kring saker som bromsar osv med dig annars blir det jobbigt i bes dvs allting blir dyrare oavsett vad du gör..

Såg en kille som importerade dem nu, kan absolut vara ett bra alternativ!
Vet du hur dem får plats längdmässigt i motorrummet? Hur mycket behöv Göras på kardantunneln å torpedväggen? Osv?

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2013 · 1 163 Inlägg

krabban251 skrev:

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:

Ok trodde det var ont om dem, får kolla på de alternativet också smile

finns ett gäng som plockar hem 1jz/2jz på blocket..

bmw lådan fixar du ju antingen själv ifall du kan tiga annars får du ju lämna iväg det och då blir det ju givetvis dyrare.. Sedan ska du ju ha alla kring saker som bromsar osv med dig annars blir det jobbigt i bes dvs allting blir dyrare oavsett vad du gör..

Såg en kille som importerade dem nu, kan absolut vara ett bra alternativ!
Vet du hur dem får plats längdmässigt i motorrummet? Hur mycket behöv Göras på kardantunneln å torpedväggen? Osv?

Jag har faktiskt ingen aning hur det är att lägga ner i s13 mer än att jag sett många som gör det.. håller mig till mk3 suprorna wink men det bör ju inte vara några problem


Edit: ser ju inte ut att vara några konstigheter..

http://www.tamparacing.com/forums/hybri … build.html

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang