Köpråd! s13 vs e36turbo (ren busbil)

SportPilot Ubåtsingenjör
26 januari 2013 · 7 250 Inlägg

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:

Andyy90 skrev:
S13 med 1jz och bmw låda.. så är du hemma med en bra mycket roligare bil än både e36an och originalmotorn.. tongue

Jo fast känns som att de blir lite för mycke pengar för en busbil neutral
Skulle man bygga så skulle det nog vara lätt att utspretat allt annat byttes också hmm

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

16 för motor 5 för låda och 15 för kaross

visst fan blir de billigare att bygga e36a

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2013 · 1 163 Inlägg

CHEEVA skrev:

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:

Jo fast känns som att de blir lite för mycke pengar för en busbil neutral
Skulle man bygga så skulle det nog vara lätt att utspretat allt annat byttes också hmm

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

16 för motor 5 för låda och 15 för kaross

visst fan blir de billigare att bygga e36a

beror ju helt på erfarenhet och hur lätt det är att få tag i delarna..

~Andy~
Thullen
26 januari 2013 · 1 653 Inlägg

CHEEVA skrev:

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:

Jo fast känns som att de blir lite för mycke pengar för en busbil neutral
Skulle man bygga så skulle det nog vara lätt att utspretat allt annat byttes också hmm

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

16 för motor 5 för låda och 15 för kaross

visst fan blir de billigare att bygga e36a

E36 325 25.000 och billigaste turbokitet + turbochip och annat som behövs 15.000...!?!
Billigare vetifan...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2013 · 1 163 Inlägg

Thullen skrev:

CHEEVA skrev:

Andyy90 skrev:

Du får en 1jz för 16k idag och bmw växellådan för 5k färdigsvetsad.. sedan köper du en hyfsad s13 kaross..

bra mycket billigare än att bygga turbo i en e36a iaf..

16 för motor 5 för låda och 15 för kaross

visst fan blir de billigare att bygga e36a

E36 325 25.000 och billigaste turbokitet + turbochip och annat som behövs 15.000...!?!
Billigare vetifan...

tror dessutom att 1jzan faktiskt håller bättre än en bmw motor i detta fallet.. du ligger ju nästintill 400hk med bara chippade boxar osv osv..

~Andy~
krabban251
26 januari 2013 · 32 Inlägg

1jzan är alltså en bättre motor men lite svårare att få tag på då?
Men säg om man bara ska upp till ca 300hk första säsongen kanske mer senare om de inte skulle räcka, vilken motor lämpar sig bäst då? 1jz mer lättrimmad mindre jobb men inte lika lätt å få tag på men en BMW motor lättare å få tag på men ändå lättrimmad? Vad tror ni?

Vw-Andreas
26 januari 2013 · 633 Inlägg

jag säger som många andra Bmwn , motorerna är ju beprövade behövs så lite för o ha så kul ?!

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2013 · 1 163 Inlägg

krabban251 skrev:
1jzan är alltså en bättre motor men lite svårare att få tag på då?
Men säg om man bara ska upp till ca 300hk första säsongen kanske mer senare om de inte skulle räcka, vilken motor lämpar sig bäst då? 1jz mer lättrimmad mindre jobb men inte lika lätt å få tag på men en BMW motor lättare å få tag på men ändå lättrimmad? Vad tror ni?

1jzan har du ju hemma på ett par veckor som längst..
tänk också på att du har grymt brett register med 1jzan om du jämför med bmwn.. men du kan ju säkert få högre topp effekt i bmwn ^^


hade det varit jag som bestämt så hade jag nog satsat på den jag känner för att jag vill ha och arbeta med..

Senast redigerat av Andyy90 (26 januari 2013)

~Andy~
SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2013 · 7 250 Inlägg

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:
1jzan är alltså en bättre motor men lite svårare att få tag på då?
Men säg om man bara ska upp till ca 300hk första säsongen kanske mer senare om de inte skulle räcka, vilken motor lämpar sig bäst då? 1jz mer lättrimmad mindre jobb men inte lika lätt å få tag på men en BMW motor lättare å få tag på men ändå lättrimmad? Vad tror ni?

1jzan har du ju hemma på ett par veckor som längst..
tänk också på att du har grymt brett register med 1jzan om du jämför med bmwn.. men du kan ju säkert få högre topp effekt i bmwn ^^


hade det varit jag som bestämt så hade jag nog satsat på den jag känner för att jag vill ha och arbeta med..

sen kommer man till reservdels priser vilket också bör tas med i kalkylen ... delar till en bmw är billigare än till en volvo 740 ofta

och en 325 hittar man för långt under 25 om man letar lite, vad jag förstått är 1jz en väldigt högvarvig maskin... inget fel med det men tror man får ganska lika karaktär i båda motorerna. 1jz är en jätte bra maskin men dyrare att hålla på med än en m50

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kollan
27 januari 2013 · 618 Inlägg

25.000 för en 325?? haha.

Sen köper man väl för fan inget färdigt turbokit, mycket billigare att plocka ihop ett eget.

SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2013 · 7 250 Inlägg

Kollan skrev:
25.000 för en 325?? haha.

Sen köper man väl för fan inget färdigt turbokit, mycket billigare att plocka ihop ett eget.

men på ebay hittar man grymt billiga färdiga kit 5-6 tusen komplett med ny mjukvara

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Aerodynamik ...
27 januari 2013 · 7 120 Inlägg

CA18 är inte såå dålig. Är den bara välskött klarar den 300hk utan bekymmer.

Jag har ägt både E36 och S13 och jag skulle aldrig vilja ha en E36 till.. Maken till tråkig bil med tråkiga problem!

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

CHEEVA skrev:

Andyy90 skrev:

krabban251 skrev:
1jzan är alltså en bättre motor men lite svårare att få tag på då?
Men säg om man bara ska upp till ca 300hk första säsongen kanske mer senare om de inte skulle räcka, vilken motor lämpar sig bäst då? 1jz mer lättrimmad mindre jobb men inte lika lätt å få tag på men en BMW motor lättare å få tag på men ändå lättrimmad? Vad tror ni?

1jzan har du ju hemma på ett par veckor som längst..
tänk också på att du har grymt brett register med 1jzan om du jämför med bmwn.. men du kan ju säkert få högre topp effekt i bmwn ^^


hade det varit jag som bestämt så hade jag nog satsat på den jag känner för att jag vill ha och arbeta med..

sen kommer man till reservdels priser vilket också bör tas med i kalkylen ... delar till en bmw är billigare än till en volvo 740 ofta

och en 325 hittar man för långt under 25 om man letar lite, vad jag förstått är 1jz en väldigt högvarvig maskin... inget fel med det men tror man får ganska lika karaktär i båda motorerna. 1jz är en jätte bra maskin men dyrare att hålla på med än en m50

ja den är högvarvig men du kommer aldrig få lika tidigt ladd med m50in som med 1jzan ifall du kör på original turbosarna och en billig skit turbo på m50in.. tongue

~Andy~
krabban251
27 januari 2013 · 32 Inlägg

Får se hur de blir med motorval, måste ju kolla mer på det men 1jz är ju helt klart ett vettigt allternativ.
Ska ta å kolla på lite bilar så får vi se vad jag köper men lutar mot s13, antagligen med motorbyte men kanske väntar med det till vintern så man får köra lite under sommaren också!
Tack för alla svar smile

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

krabban251 skrev:
Får se hur de blir med motorval, måste ju kolla mer på det men 1jz är ju helt klart ett vettigt allternativ.
Ska ta å kolla på lite bilar så får vi se vad jag köper men lutar mot s13, antagligen med motorbyte men kanske väntar med det till vintern så man får köra lite under sommaren också!
Tack för alla svar smile

tycker du ska gå på din egna känsla vad gäller bil.. går ju faktiskt att sätta i m50in i s13onen också wink

~Andy~
I_am_lost1 system7
27 januari 2013 · 737 Inlägg

krabban251 skrev:
Får se hur de blir med motorval, måste ju kolla mer på det men 1jz är ju helt klart ett vettigt allternativ.
Ska ta å kolla på lite bilar så får vi se vad jag köper men lutar mot s13, antagligen med motorbyte men kanske väntar med det till vintern så man får köra lite under sommaren också!
Tack för alla svar smile

om inte original motorn kommer räcka till så kan du ju alltid köpa en gammal supra och ta motor o låda o härva från den smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

krabban251 skrev:
Får se hur de blir med motorval, måste ju kolla mer på det men 1jz är ju helt klart ett vettigt allternativ.
Ska ta å kolla på lite bilar så får vi se vad jag köper men lutar mot s13, antagligen med motorbyte men kanske väntar med det till vintern så man får köra lite under sommaren också!
Tack för alla svar smile

om inte original motorn kommer räcka till så kan du ju alltid köpa en gammal supra och ta motor o låda o härva från den smile

Varför ta 7men när han kan köra 1jzan?
Tar hellre en bmw låda än en r154a.. vilket jag kör i mina egna supror och föregående effekt bilar innan dem..

~Andy~
Thullen
27 januari 2013 · 1 653 Inlägg

Kollan skrev:
25.000 för en 325?? haha.

Sen köper man väl för fan inget färdigt turbokit, mycket billigare att plocka ihop ett eget.

Klart nöjer man sig med rostiga långmilare så går det såklart att hitta billigare, men då kan du hitta ett s13-chassie för under 5000 också så det beror väl lite på vad man har för förväntningar på grejerna också, eller?

Senast redigerat av Thullen (27 januari 2013)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
hyperion
27 januari 2013 · 305 Inlägg

Givetvis bmwn, den motorn tål ju i alla fall lite stryk. Sen att bmwn ser så mycket bättre ut kan väl knappast vara en nackdel.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

HyPeRiOn skrev:
Givetvis bmwn, den motorn tål ju i alla fall lite stryk. Sen att bmwn ser så mycket bättre ut kan väl knappast vara en nackdel.

Så du menar att m50 motorn tål mer än 1jzan..? Då menar jag givetvis original utförande

~Andy~
SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2013 · 7 250 Inlägg

Andyy90 skrev:

HyPeRiOn skrev:
Givetvis bmwn, den motorn tål ju i alla fall lite stryk. Sen att bmwn ser så mycket bättre ut kan väl knappast vara en nackdel.

Så du menar att m50 motorn tål mer än 1jzan..? Då menar jag givetvis original utförande

antar att han menar att orginal maskinen pallar bra mycket mer i bmwn än vad den gör  i en s13

motorbyte kan man göra i båda bilarna ju ... ska man hålla på med det spelar det mindre roll vilken bil man väljer.
Du kan bygga om ALLT så att de blir bra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang