Köpråd! s13 vs e36turbo (ren busbil)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

CHEEVA skrev:

Andyy90 skrev:

HyPeRiOn skrev:
Givetvis bmwn, den motorn tål ju i alla fall lite stryk. Sen att bmwn ser så mycket bättre ut kan väl knappast vara en nackdel.

Så du menar att m50 motorn tål mer än 1jzan..? Då menar jag givetvis original utförande

antar att han menar att orginal maskinen pallar bra mycket mer i bmwn än vad den gör  i en s13

motorbyte kan man göra i båda bilarna ju ... ska man hålla på med det spelar det mindre roll vilken bil man väljer.
Du kan bygga om ALLT så att de blir bra

Jo det hoppas jag verkligen han gör..

Givetvis kan man bygga om allt men det handlade väl om vad som var billigast/minst krångel?

Senast redigerat av Andyy90 (27 januari 2013)

~Andy~
SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2013 · 7 250 Inlägg

Andyy90 skrev:

CHEEVA skrev:

Andyy90 skrev:

Så du menar att m50 motorn tål mer än 1jzan..? Då menar jag givetvis original utförande

antar att han menar att orginal maskinen pallar bra mycket mer i bmwn än vad den gör  i en s13

motorbyte kan man göra i båda bilarna ju ... ska man hålla på med det spelar det mindre roll vilken bil man väljer.
Du kan bygga om ALLT så att de blir bra

Jo det hoppas jag verkligen han gör..

Givetvis kan man bygga om allt men det handlade väl om vad som var billigast/minst krångel?

minst  krångel måste väl ändå va att köra bmw ? då slipper han byta maskin och bygga om och ha sig. Enklare än så kan det väl inte bli ? Och orginal står bmw snurran pall för så pass mycket att man kan drifta  runt och leka lite vilket va det ts skulle göra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
hyperion
27 januari 2013 · 305 Inlägg

Andyy90 skrev:
Så du menar att m50 motorn tål mer än 1jzan..? Då menar jag givetvis original utförande

Så vitt jag vet så sitter det ingen 1jz i s13 i "original utförande"? Väljer man bil efter vilken motor som passar i den då är man väl lite fel ute. Men som sagt, s13 är inte direkt vacker att se på heller och ska man se till kvalite i övrigt så vinner bmwn där också om du frågar mig.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

CHEEVA skrev:

Andyy90 skrev:

CHEEVA skrev:

antar att han menar att orginal maskinen pallar bra mycket mer i bmwn än vad den gör  i en s13

motorbyte kan man göra i båda bilarna ju ... ska man hålla på med det spelar det mindre roll vilken bil man väljer.
Du kan bygga om ALLT så att de blir bra

Jo det hoppas jag verkligen han gör..

Givetvis kan man bygga om allt men det handlade väl om vad som var billigast/minst krångel?

minst  krångel måste väl ändå va att köra bmw ? då slipper han byta maskin och bygga om och ha sig. Enklare än så kan det väl inte bli ? Och orginal står bmw snurran pall för så pass mycket att man kan drifta  runt och leka lite vilket va det ts skulle göra

Det är nog smidigare att bygga bmwn ja men det var ju s13 vs 36an som var påtal om från början även ifall vi gått lite off angående effekt och liknande..

Dock tror jag fortfarande att det är billigare att bygga 1jz än bmw.. IFALL han gör jobbet själv annars sticker det nog en bit smile

~Andy~
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

HyPeRiOn skrev:

Andyy90 skrev:
Så du menar att m50 motorn tål mer än 1jzan..? Då menar jag givetvis original utförande

Så vitt jag vet så sitter det ingen 1jz i s13 i "original utförande"? Väljer man bil efter vilken motor som passar i den då är man väl lite fel ute. Men som sagt, s13 är inte direkt vacker att se på heller och ska man se till kvalite i övrigt så vinner bmwn där också om du frågar mig.

När och var skrev jag att 1jz fanns i s13 original?

skrev du i fel tråd eller? TS vill ha en bil att sladda/leka med och vill då veta vad vi tror är billigast/enklast att bygga om för att få lite mer effekt.

En hel del säger ju då m50 motorn och en turbo vilket är beprövat av många..

Några andra säger 1jz i s13onen vilket också är ganska beprövat och som jag faktiskt tror är billigare än att bygga på bmwn men också är det mer tidskrävande än att bygga på m50in..
Dessutom har du riktigt bra register för drifting i en 1jz med org turbosarna och lite höjt ladd..

Hade du läst igenom tråden hade du varit med i diskussionen..

~Andy~
I_am_lost1 system7
27 januari 2013 · 737 Inlägg

Andyy90 skrev:

I_am_lost1 skrev:

krabban251 skrev:
Får se hur de blir med motorval, måste ju kolla mer på det men 1jz är ju helt klart ett vettigt allternativ.
Ska ta å kolla på lite bilar så får vi se vad jag köper men lutar mot s13, antagligen med motorbyte men kanske väntar med det till vintern så man får köra lite under sommaren också!
Tack för alla svar smile

om inte original motorn kommer räcka till så kan du ju alltid köpa en gammal supra och ta motor o låda o härva från den smile

Varför ta 7men när han kan köra 1jzan?
Tar hellre en bmw låda än en r154a.. vilket jag kör i mina egna supror och föregående effekt bilar innan dem..

FÖR DET ETT MYCKET BILLIGARE ALTERNATIV!!!!!!! annars tar man ju en wankel motor och dens låda och stoppar i wink

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

Andyy90 skrev:

I_am_lost1 skrev:
om inte original motorn kommer räcka till så kan du ju alltid köpa en gammal supra och ta motor o låda o härva från den smile

Varför ta 7men när han kan köra 1jzan?
Tar hellre en bmw låda än en r154a.. vilket jag kör i mina egna supror och föregående effekt bilar innan dem..

FÖR DET ETT MYCKET BILLIGARE ALTERNATIV!!!!!!! annars tar man ju en wankel motor och dens låda och stoppar i wink

haha tongue mjaaa 7mgten kostar nästintill 10k i inköp och sedan ska du ha turbo,grenrör, wastegate, spridare så är du långt över de 16kna som 1jzan kostar komplett och som håller bättre tongue

Edit: Bmw låda kostar inte ens hälften så mycket som en r154a kostar vilket var därför jag bytte till bmw i min supra tongue

Senast redigerat av Andyy90 (27 januari 2013)

~Andy~
I_am_lost1 system7
27 januari 2013 · 737 Inlägg

Andyy90 skrev:

I_am_lost1 skrev:

Andyy90 skrev:
Varför ta 7men när han kan köra 1jzan?
Tar hellre en bmw låda än en r154a.. vilket jag kör i mina egna supror och föregående effekt bilar innan dem..

FÖR DET ETT MYCKET BILLIGARE ALTERNATIV!!!!!!! annars tar man ju en wankel motor och dens låda och stoppar i wink

haha tongue mjaaa 7mgten kostar nästintill 10k i inköp och sedan ska du ha turbo,grenrör, wastegate, spridare så är du långt över de 16kna som 1jzan kostar komplett och som håller bättre tongue

Edit: Bmw låda kostar inte ens hälften så mycket som en r154a kostar vilket var därför jag bytte till bmw i min supra tongue

det sitter ju turbo originalt på dom:P man kan ju köra tills det rasar först, sen kan man ju alltid byta upp sig efter det smile

Senast redigerat av I_am_lost1 (27 januari 2013)

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

Andyy90 skrev:

I_am_lost1 skrev:

FÖR DET ETT MYCKET BILLIGARE ALTERNATIV!!!!!!! annars tar man ju en wankel motor och dens låda och stoppar i wink

haha tongue mjaaa 7mgten kostar nästintill 10k i inköp och sedan ska du ha turbo,grenrör, wastegate, spridare så är du långt över de 16kna som 1jzan kostar komplett och som håller bättre tongue

Edit: Bmw låda kostar inte ens hälften så mycket som en r154a kostar vilket var därför jag bytte till bmw i min supra tongue

det sitter ju turbo originalt på dom:P man kan ju köra tills det rasar först, sen kan man ju alltid byta upp sig efter det smile

Ja som pallar ca 350hk MAX och då spricker avgashuset varannan vecka hmm

~Andy~
Kollan
27 januari 2013 · 618 Inlägg

Thullen skrev:

Kollan skrev:
25.000 för en 325?? haha.

Sen köper man väl för fan inget färdigt turbokit, mycket billigare att plocka ihop ett eget.

Klart nöjer man sig med rostiga långmilare så går det såklart att hitta billigare, men då kan du hitta ett s13-chassie för under 5000 också så det beror väl lite på vad man har för förväntningar på grejerna också, eller?

Varför ska han lägga pengar på en kaross i nyskick när det ska bli en busbil?

Vad spelar det för roll om den har gått 28.000 mil när man ändå byter alla bussningar och bygger om motorn?

Ge mig Gärna ett vettigt svar

Senast redigerat av Kollan (27 januari 2013)

I_am_lost1 system7
27 januari 2013 · 737 Inlägg

Andyy90 skrev:

I_am_lost1 skrev:

Andyy90 skrev:

haha tongue mjaaa 7mgten kostar nästintill 10k i inköp och sedan ska du ha turbo,grenrör, wastegate, spridare så är du långt över de 16kna som 1jzan kostar komplett och som håller bättre tongue

Edit: Bmw låda kostar inte ens hälften så mycket som en r154a kostar vilket var därför jag bytte till bmw i min supra tongue

det sitter ju turbo originalt på dom:P man kan ju köra tills det rasar först, sen kan man ju alltid byta upp sig efter det smile

Ja som pallar ca 350hk MAX och då spricker avgashuset varannan vecka hmm

så dom är så klen ? hmm

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 januari 2013 · 1 163 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

Andyy90 skrev:

I_am_lost1 skrev:

det sitter ju turbo originalt på dom:P man kan ju köra tills det rasar först, sen kan man ju alltid byta upp sig efter det smile

Ja som pallar ca 350hk MAX och då spricker avgashuset varannan vecka hmm

så dom är så klen ? hmm

Turbon är väl inget att hurra över i mitt tyckte iaf.. motorn kan man ju alltid få att lira riktigt bra med en del modifikationer.. tongue

~Andy~
Thullen
27 januari 2013 · 1 653 Inlägg

Kollan skrev:

Thullen skrev:

Kollan skrev:
25.000 för en 325?? haha.

Sen köper man väl för fan inget färdigt turbokit, mycket billigare att plocka ihop ett eget.

Klart nöjer man sig med rostiga långmilare så går det såklart att hitta billigare, men då kan du hitta ett s13-chassie för under 5000 också så det beror väl lite på vad man har för förväntningar på grejerna också, eller?

Varför ska han lägga pengar på en kaross i nyskick när det ska bli en busbil?

Vad spelar det för roll om den har gått 28.000 mil när man ändå byter alla bussningar och bygger om motorn?

Ge mig Gärna ett vettigt svar

För att iallafall jag lägger hellre några tusen till på en rostfri bil, än att snåla och behöva laga rost för att få ett chassie som håller för de modefieringar man vill göra, och inte ser ut som en påse skit, men det är kanske bara jag?

Varför lägga pengar på uppgraderingar på ett chassie som är slut?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Kollan
27 januari 2013 · 618 Inlägg

Thullen skrev:

Kollan skrev:

Thullen skrev:

Klart nöjer man sig med rostiga långmilare så går det såklart att hitta billigare, men då kan du hitta ett s13-chassie för under 5000 också så det beror väl lite på vad man har för förväntningar på grejerna också, eller?

Varför ska han lägga pengar på en kaross i nyskick när det ska bli en busbil?

Vad spelar det för roll om den har gått 28.000 mil när man ändå byter alla bussningar och bygger om motorn?

Ge mig Gärna ett vettigt svar

För att iallafall jag lägger hellre några tusen till på en rostfri bil, än att snåla och behöva laga rost för att få ett chassie som håller för de modefieringar man vill göra, och inte ser ut som en påse skit, men det är kanske bara jag?

Varför lägga pengar på uppgraderingar på ett chassie som är slut?

Ja klart, rost är inte kul att laga.

Men jag förstår inte vad du menar med din sista mening? Menar du att det inte går att laga rost eller byta ut delar som är "slut"?

Thullen
27 januari 2013 · 1 653 Inlägg

Kollan skrev:

Thullen skrev:

Kollan skrev:
Varför ska han lägga pengar på en kaross i nyskick när det ska bli en busbil?

Vad spelar det för roll om den har gått 28.000 mil när man ändå byter alla bussningar och bygger om motorn?

Ge mig Gärna ett vettigt svar

För att iallafall jag lägger hellre några tusen till på en rostfri bil, än att snåla och behöva laga rost för att få ett chassie som håller för de modefieringar man vill göra, och inte ser ut som en påse skit, men det är kanske bara jag?

Varför lägga pengar på uppgraderingar på ett chassie som är slut?

Ja klart, rost är inte kul att laga.

Men jag förstår inte vad du menar med din sista mening? Menar du att det inte går att laga rost eller byta ut delar som är "slut"?

Menar just att ett rostigt chassie är "slut" i den mening att det krävs en hel del tid och ofta pengar att få ordning på det. Tid och pengar man lika gärna lägga kan lägga på ett bättre chassie från första början..

Är bilen rostig och dålig så tycker inte jag det käns så lockande att bemöda sig med nya bussningar, ställbara länkarmar, coilovers, turbokonvertera osv, för bilen kommer dels ändå se ut som skit, men även kanske va slapp i infästningarna av alla dessa grejer så deras egentliga nytta käns bortkastad.

Just e36 har ju problem med rost och sprickbildning vid bakvagnsinfästningen, och för att inte tala om rost i sparklådorna, framskärmar, under gummilisten till bakluckan, skärmkanter bak osv osv...

Skit in, skit ut som man brukar säga. Börja med ett vettigt objekt från början så slipper man massa huvudvärk på vägen, och resultatet blir oftast så mycket bättre.

Det är ju en annan sak om det är en is- eller vinterbil som man ändå planerar att döda inom ett halvår, men en sån bil lägger man oftast inga nämnvärda pengar på att trimma osv utan brukar va mer bonnmeck..

Och detsamma gäller ju självklart även om man köper en s13 som också har sina rostsjukdomar som trösklar bak, baklucka, fjäderbenstorn osv osv...

Senast redigerat av Thullen (27 januari 2013)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Kollan
27 januari 2013 · 618 Inlägg

Thullen skrev:

Kollan skrev:

Thullen skrev:

För att iallafall jag lägger hellre några tusen till på en rostfri bil, än att snåla och behöva laga rost för att få ett chassie som håller för de modefieringar man vill göra, och inte ser ut som en påse skit, men det är kanske bara jag?

Varför lägga pengar på uppgraderingar på ett chassie som är slut?

Ja klart, rost är inte kul att laga.

Men jag förstår inte vad du menar med din sista mening? Menar du att det inte går att laga rost eller byta ut delar som är "slut"?

Menar just att ett rostigt chassie är "slut" i den mening att det krävs en hel del tid och ofta pengar att få ordning på det. Tid och pengar man lika gärna lägga kan lägga på ett bättre chassie från första början..

Är bilen rostig och dålig så tycker inte jag det käns så lockande att bemöda sig med nya bussningar, ställbara länkarmar, coilovers, turbokonvertera osv, för bilen kommer dels ändå se ut som skit, men även kanske va slapp i infästningarna av alla dessa grejer så deras egentliga nytta käns bortkastad.

Just e36 har ju problem med rost och sprickbildning vid bakvagnsinfästningen, och för att inte tala om rost i sparklådorna, framskärmar, under gummilisten till bakluckan, skärmkanter bak osv osv...

Skit in, skit ut som man brukar säga. Börja med ett vettigt objekt från början så slipper man massa huvudvärk på vägen, och resultatet blir oftast så mycket bättre.

Det är ju en annan sak om det är en is- eller vinterbil som man ändå planerar att döda inom ett halvår, men en sån bil lägger man oftast inga nämnvärda pengar på att trimma osv utan brukar va mer bonnmeck..

Och detsamma gäller ju självklart även om man köper en s13 som också har sina rostsjukdomar som trösklar bak, baklucka, fjäderbenstorn osv osv...

Alltså jag förstår hur du tänker, men personligen skulle jag inte avskräckas att köpa en bil pga rost eller andra kosmetiska fel eftersom allt går att laga eller byta ut.

Thullen
27 januari 2013 · 1 653 Inlägg

Kollan skrev:

Thullen skrev:

Kollan skrev:

Ja klart, rost är inte kul att laga.

Men jag förstår inte vad du menar med din sista mening? Menar du att det inte går att laga rost eller byta ut delar som är "slut"?

Menar just att ett rostigt chassie är "slut" i den mening att det krävs en hel del tid och ofta pengar att få ordning på det. Tid och pengar man lika gärna lägga kan lägga på ett bättre chassie från första början..

Är bilen rostig och dålig så tycker inte jag det käns så lockande att bemöda sig med nya bussningar, ställbara länkarmar, coilovers, turbokonvertera osv, för bilen kommer dels ändå se ut som skit, men även kanske va slapp i infästningarna av alla dessa grejer så deras egentliga nytta käns bortkastad.

Just e36 har ju problem med rost och sprickbildning vid bakvagnsinfästningen, och för att inte tala om rost i sparklådorna, framskärmar, under gummilisten till bakluckan, skärmkanter bak osv osv...

Skit in, skit ut som man brukar säga. Börja med ett vettigt objekt från början så slipper man massa huvudvärk på vägen, och resultatet blir oftast så mycket bättre.

Det är ju en annan sak om det är en is- eller vinterbil som man ändå planerar att döda inom ett halvår, men en sån bil lägger man oftast inga nämnvärda pengar på att trimma osv utan brukar va mer bonnmeck..

Och detsamma gäller ju självklart även om man köper en s13 som också har sina rostsjukdomar som trösklar bak, baklucka, fjäderbenstorn osv osv...

Alltså jag förstår hur du tänker, men personligen skulle jag inte avskräckas att köpa en bil pga rost eller andra kosmetiska fel eftersom allt går att laga eller byta ut.

Allt är ju relativt, beror ju såklart också på HUR rostigt det är tex smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
krabban251
28 januari 2013 · 32 Inlägg

Juste en fråga till! Delrin och aluminium bussningar på s13 hur lirar det? Funkar det eller behöver man mjukare?

Thullen
29 januari 2013 · 1 653 Inlägg

krabban251 skrev:
Juste en fråga till! Delrin och aluminium bussningar på s13 hur lirar det? Funkar det eller behöver man mjukare?

många kör med det så visst funkar det!
Personligen hade jag velat ha nått lite mjukare så inte infästningarna i karossen tar för mycket stryk vid ev påkänningar.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Mr_Yellow
29 januari 2013 · 184 Inlägg

Har haft flera Nissan 200sx de senaste 8 åren och jag måste säga att det är en grymt rolig bil för de pengar. Det som många missar är att montera en Oljekyl samt finns många som är nu rostskadad pga åldern, annars finns inga större problem med s13. Se bara till att hitta en så original bils om möjligt.....

Senast redigerat av Mr_Yellow (29 januari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang