Blinka med helljuset mot ett rödljus..??

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
24 oktober 2007 · 1 852 Inlägg

loudness skrev:
jag har hört att det är för att ambulanser ska få lättare att ta sig fram.. när deras ljus blinkar så ska rödljusen slå om..

eller så kör dom bara mot rött?

man lever bara en gång så lev väl!
Hee-Maan
24 oktober 2007 · 3 113 Inlägg

__Marcus skrev:
Jag blir upprörd över att ni överhuvudtaget överväger att tro att det ska bli grönt pga en sån simpel sak som att blinka med helljusen..Snälla någon..

så att det ska bli grönt? nej nu har du väl läst snätt wink bussen blinkade för att det ska bli snabbare rött..

och efter ha läst hela tråden så låter det ganska logiskt.
man behöver ju inte sitta helt ensam mitt i natten och vänta tills det blir grönt men så kan det mycket väl bli på dagen. Dock händer det ofta på natten att man knappt behöver stanna vid signallysena eftersom det ändrades till grönt då den kände av i marken att du kommer smile
och nu när bussenchaffisen ville få det snabbare rött så blicka han/hon med helljusen för att lura den att är dagtid och därmed blir det ju snabbare rött. (om nu signalmakapern hade känsel-stuffset) smile

jag vet inte och har inte vetat någonting om detta förut.. jag bara skriver det jag tror efter jag har läst allting ni har skrivit.

I think it make sense..

Semper Fi
Bos
24 oktober 2007 · 264 Inlägg

Haah , men ärligt tror ni att de slår om om man blinkar, denndär skrönan uppstod som ett aprliskämt för ett par år sen, heh big_smile

Volvo v70 (2008)
Markolainen
24 oktober 2007 ·

Bos skrev:
Haah , men ärligt tror ni att de slår om om man blinkar, denndär skrönan uppstod som ett aprliskämt för ett par år sen, heh big_smile

Men varför byter det på så långt avstånd på kvällarna då?
Det kan ju inte bara vara ngn sensor i backen iaf.

Niinaskyline
24 oktober 2007 · 455 Inlägg

Hmm låter lustigt, för de brukar vara nergrävt. Ni säger att de bli fortare grönt på kvällarna när man blinkar vf just på kvällen? vf inte på dan me? men kan de inte va så att de bara är ni som åker vi tradikljusen då som de slår över fortare?

Markolainen
24 oktober 2007 ·

Car_Babe skrev:
Hmm låter lustigt, för de brukar vara nergrävt. Ni säger att de bli fortare grönt på kvällarna när man blinkar vf just på kvällen? vf inte på dan me? men kan de inte va så att de bara är ni som åker vi tradikljusen då som de slår över fortare?

På dagen lyser ju solen:P
Nej ibland när man kör mot ett ljus när det e grönt, så hinner det byte om till om till rött sedan när man närmar sig slår det om till grön igen.
Det hinner bara lysa rött ½-1 sek ibland.
Men det jag menar nu är inte att det kanske blir fortare grön när man blinkar till, utan mer att det måste finnas ngn annan form av sensor än en som känner av nere i marken.

Någon borde testa köra utan ljus i en korsning respektive sitta med en ficklampa och slå av/på och se om det händer ngt^^

foborg
24 oktober 2007 · 332 Inlägg

Det stämmer mycket väl in på vissa rödljus .. speciellt om du har 4 stora starka extraljus eller 100 wattare ... jag kan säga ett rödljus det funkar på med all säkerhet, Rödljuset vid statoil vid Karlskoga!  kommit me lastbil där många gånger .. håll helljuset inne i 5 sekunder på hjälper det.

darkwizard Fordonstekniker
24 oktober 2007 · 1 740 Inlägg

Har testat detta i Köpng och jag kan säga att det funka för mig. Blinkade före plattan som kabeln ligger, och den slog om. Men det är bara dom gammla modellerna som funkar så.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
klinder ...
24 oktober 2007 · 227 Inlägg

o jag har hört att det va en snubbe som blev fotad av en fartkamera, men han höll farten så han backade tebax och körde lite under, han blev fotad igen och då backade han tillbaka och körde bara halva farten ... sen när han fick hem bilderna så visade det sig att han inte hade bälte på sig...

Förstår inte folk som går på detta... det enda som är komiskt med det är att det är någon som har kommit på det, samt att det finns folk som går på det! big_smile

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
Reichte86
24 oktober 2007 · 509 Inlägg

det stämmer!!

Gujen
24 oktober 2007 · 406 Inlägg

japp de flesta ljusen har som alla säger ljussensor på kvällen big_smile gammalt taxibils trix de där big_smile funkar på samtliga ljus utom 4st i örebro ialf smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
klinder ...
24 oktober 2007 · 227 Inlägg

Gujen skrev:
japp de flesta ljusen har som alla säger ljussensor på kvällen big_smile gammalt taxibils trix de där big_smile funkar på samtliga ljus utom 4st i örebro ialf smile

yikes får åka ut och testa.. men är grymt skeptisk.. vart fan sitter sensorerna isf?

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
crazy75
24 oktober 2007 · 190 Inlägg

Varför inte prova med att köra med släckta lysen o se om ni får vänta vid ett rödljus istället?

Min röst ligger fast på sensorer i backen.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
newBadboy
24 oktober 2007 · 340 Inlägg

Haha det stod ju klart och tydligt i artikeln, slinga i marken. Vad håller ni på med, lägg ner era konspirationsteorier. Ang ljussensor. Jag kan köpa att det skulle i TEORIN kunna användas för att nattetid korta ner omslagstid. Men tänk ett steg längre. På vinter är det mörkt kanske 12timmar o på sommaren 5 timmar kanske. Hur får ni ihop detta, inte så bra va. Mer troligt om det nu skulle vara ngn skillnad är att det är en klockstyrt av en dator...

mind
24 oktober 2007 · 37 Inlägg

ngt som är kul att veta, kör man fortare än 70 slår det om till rött:),,, har man ngn bakom så äre skoj:)...

Saab 9-3 (1999)
newBadboy
24 oktober 2007 · 340 Inlägg

mind skrev:
ngt som är kul att veta, kör man fortare än 70 slår det om till rött:),,, har man ngn bakom så äre skoj:)...

SUCK

STriiiker
24 oktober 2007 · 609 Inlägg

Det kan inte vara så att det finns en viss modell på trafiklyserna som verkligen fungerar så? EFTERSOM så många påstår ha rätt...

blacken
24 oktober 2007 ·

Dom experimenterade med olika system för buss och olika utryckninsfordon på 70 talet. En grej som dom provade var ljussensorer i trafikstolparna. Och då så kunde( ifall det var relativt glest med korsande trafik) man få ljuset att slå om, med att blinka med helljuset.

Darkie dARKiE
24 oktober 2007 · 5 031 Inlägg

provade nu ikväll att närma mig UTAN några lampor som helst på.. och gissa vad.. det slog om till grönt. Så nu var den myten slut wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
baen
24 oktober 2007 · 220 Inlägg

Har provat på många runtom här men det har inte fungerat på någon. Har dessutom på natten stannat en bra bit innan trafikljus och blinkat hejvilt utan framgång. Tycker att det isåfall borde funnits i ett stort fyrvägskors här där det är trafikljus åt alla riktningar eftersom både ambulans- och polisbilar ofta behöver åka den vägen vid utryckningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang