Körkort på prövotid

mangedif Snäll pöjk
21 september 2009 · 703 Inlägg

gamlingen skrev:

mangedif skrev:
Fick besked idag ifrån försäkringsbolaget.. Kommer att få betala självrisk på skadorna på hans bil ca 2000 sedan självrisk på våran bil ca 4000, så 6000 total... hmm
Sånt som händer..

Vill ni se skadorna på bilen kan ni kolla projektbilder på min sida.. Hur fan de kan ta ut 4000 i självrisk för detta vet i fan, det känns ju som att det inte ligger någon logik i det hela..

Hur skadorna ser ut har ingenting med själrisken att göra.

Nä men det är ju det jag säger, finns ju ingen logik i det hela! tongue

Ack vet jag förgasarmotorer!
Louksor
21 september 2009 · 1 915 Inlägg

Enligt Trafikförordningen 3 Kap. 2§ ska avståndet till ett framförvarande fordon anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.

Lagen säger att avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Bryter man mot detta så kan man få betala penningböter och man kan även få körkortet återkallat av Länsstyrelsen. Så detta med för kort avstånd till framförvarande är något som man ser allvarligt på.

mangedif skrev:
Hej!
Jag är en 18 årig kille och har haft körkort i ca 4 månader (alltså inne på prövotiden ännu). Jag krockade tidigare idag, körde in i ens bak och givetvis är det mitt fel rent teoretiskt. Det jag undrar är om jag kan bli av med körkortet om polisen blandas in? Jag har ju inte brutit mot lagen?

Snälla hjälp mig!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
te_wik Forummoderator
21 september 2009 · 12 813 Inlägg

Trots detta vill du ut och rejsa med folk på garaget? tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
kwansa Hmm, vet inte?
21 september 2009 · 1 775 Inlägg

När jag krockade så sa motparten att polisen inte behövdes blandas in eftersom det inte var några personskador.
Du behöver inte oroa dig om kortet, jag har krockat på värre sätt tyvärr..... och har kortet kvar =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
NFD Borstat grenrör!
21 september 2009 · 125 Inlägg

mangedif skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/768204_gx1043.jpg
....

Fan du det var inga stora skador det där inte! Jekla osis att behöva betala 6k i självrisk när du letar turbobil!

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.
NFD Borstat grenrör!
21 september 2009 · 125 Inlägg

te_wik skrev:
Trots detta vill du ut och rejsa med folk på garaget? tongue


Mvh Tommy

Mangedif verkar vara en riktig hårding som reser sig ifrån en sån smäll och fortfarande så vill han rejsa järnet! you go mangedif! keep up the great work!

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.
mangedif Snäll pöjk
21 september 2009 · 703 Inlägg

NFD skrev:

te_wik skrev:
Trots detta vill du ut och rejsa med folk på garaget? tongue


Mvh Tommy

Mangedif verkar vara en riktig hårding som reser sig ifrån en sån smäll och fortfarande så vill han rejsa järnet! you go mangedif! keep up the great work!

hahaha XD du är rolig du jocke! tongue

Ack vet jag förgasarmotorer!
NFD Borstat grenrör!
21 september 2009 · 125 Inlägg

mangedif skrev:
hahaha XD du är rolig du jocke! tongue

Är det inte sant då?wink  Inte fan bryr sig en av Sveriges mest lovande street-racers/trafiklagsförbrytare om en liten krock?

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.
mangedif Snäll pöjk
23 september 2009 · 703 Inlägg

haha jo i dessa summor gör jag fan de tongue
Tänk vad ju kunnat köpt för detta yikes

Ack vet jag förgasarmotorer!
Abdi
16 oktober 2013 · 1 Inlägg

Jag är en 20 årig kille och har haft körkort i ca 16 månader (alltså inne på prövotiden ännu). Jag krockade tidigare idag, körde in i ens bak och givetvis är det mitt fel rent teoretiskt. Det jag undrar är om jag kan bli av med körkortet om polisen blandas in? Jag har ju inte brutit mot lagen?
jag skrivit en lapp till henne som hade B bil och gick jag sedan ringde hon och vi skriver allt så vad ska göra polisen ? tack

Janneutanb
16 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

Abdi skrev:
Jag är en 20 årig kille och har haft körkort i ca 16 månader (alltså inne på prövotiden ännu). Jag krockade tidigare idag, körde in i ens bak och givetvis är det mitt fel rent teoretiskt. Det jag undrar är om jag kan bli av med körkortet om polisen blandas in? Jag har ju inte brutit mot lagen?
jag skrivit en lapp till henne som hade B bil och gick jag sedan ringde hon och vi skriver allt så vad ska göra polisen ? tack

Om polisen inte kom till platsen så tvekar jag på att du blir av med kortet.
Däremot om krocken beror på att du höll för kort avstånd så har du brutit mot lagen.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2013 · 7 243 Inlägg

Lånar tråden lite ... någon som vet om det är prövo tid på mc kort ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Seth
17 oktober 2013 · 3 354 Inlägg

Prövotid är räknat från det första kortet man tog, exkluderat det nya Am behörigheten, om de nu inte ändrat allt
Exempel. Man tar lätt mc kort vid 16. Tar man sedan b kort vid 18 så räknar de prövotiden från när man tog för lätt mc

Senast redigerat av Seth (17 oktober 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 oktober 2013 · 7 243 Inlägg

Seth skrev:
Prövotid är räknat från det första kortet man tog, exkluderat det nya Am behörigheten, om de nu inte ändrat allt
Exempel. Man tar lätt mc kort vid 16. Tar man sedan b kort vid 18 så räknar de prövotiden från när man tog för lätt mc

Okej då vet jag det smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
it_mutt Avstängd
17 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Abdi skrev:
Jag är en 20 årig kille och har haft körkort i ca 16 månader (alltså inne på prövotiden ännu). Jag krockade tidigare idag, körde in i ens bak och givetvis är det mitt fel rent teoretiskt. Det jag undrar är om jag kan bli av med körkortet om polisen blandas in? Jag har ju inte brutit mot lagen?
jag skrivit en lapp till henne som hade B bil och gick jag sedan ringde hon och vi skriver allt så vad ska göra polisen ? tack

Rent teoretiskt? Det är inte ditt fel rent praktiskt menar du?

Nåväl;

Lag (1998:488) körkortslagen

Kap.5


Återkallelse av körkort
3 § Ett körkort ska återkallas, om

1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till

a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,
b) rattfylleri enligt 4 § samma lag,
c) grovt rattfylleri enligt 4 a § samma lag,
d) brott mot 30 § första, andra eller tredje stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, eller
e) brott mot 10 kap. 2 § första, andra eller tredje stycket järnvägslagen (2004:519),

2. körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott och överträdelsen inte kan anses som ringa,

3. körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,

4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,

5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,

6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,

8. körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov, eller

9. det fanns hinder mot att utfärda körkort vid tiden för utfärdandet och hindret fortfarande består. Lag (2011:1580).




Och för sakens skull;

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

1 §  ... (Andra stycket);
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
   Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anse som grovt, döms till fängelse i högst ett år.
   Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även den som för spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon. Lag (1986:1248).

Senast redigerat av it_mutt (17 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 oktober 2013 · 2 973 Inlägg

När man tecknar en försäkring till en bil får man ofta välja hur stor självrisk man vill ha på vagnskade-delen. 3-6000 är vanligt.

Villkoren i övrigt står också i en massa liten text som ingen läser - men som du får förhålla dig till den dan det smäller.
Så nej, försäkringsbolagen gör inte som de vill - de gör som det står i villkoren som du godkänt när du köpte försäkringen. Att du sen inte läste dessa kan ju inte försäkringsbolaget hjälpa....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rensvinf
17 oktober 2013 · 528 Inlägg

Jag reagerade lite på det inlägg som skrevs i tråden om att en person fick betala SIN självrisk men även motpartens självrisk? Det är väl inte något som kan stämma?  Den andras försäkring är ju något som DEN personen tecknat, och inget som angår mig. Den har jag ju öht inte varit med och avtalat.
Jag har som exempel en mycket hög självrisk på min sportbil - mot att jag får en lägre premie. Om ngn krockar med mig, eller backar in i min bil på en parkering; så är det givetvis de villkoren för motpartens försäkring som gäller?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 oktober 2013 · 2 973 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag reagerade lite på det inlägg som skrevs i tråden om att en person fick betala SIN självrisk men även motpartens självrisk? Det är väl inte något som kan stämma?  Den andras försäkring är ju något som DEN personen tecknat, och inget som angår mig. Den har jag ju öht inte varit med och avtalat.
Jag har som exempel en mycket hög självrisk på min sportbil - mot att jag får en lägre premie. Om ngn krockar med mig, eller backar in i min bil på en parkering; så är det givetvis de villkoren för motpartens försäkring som gäller?

Ja. Såvida inte ditt och motpartens försäkringsbolag kommer överens om att det är delad skuld till olyckan - men i sådant fall betalar du din självrisk och motparten sin. Man kan aldrig bli skyldig att betala någon annans självrisk.

Ännu värre är ju att detta bara är EN skada  - alltså kan det aldrig bli tal om mer än en självrisk.
Dock har många bolag en möjlighet att teckna en billigare försäkring om ingen under 24 kommer att köra bilen - då kan det bli tal om en förhöjd självrisk om en person under 24 kört bilen vid olyckstillfället.
Ofta har dom också dyrare självrisk för yngre förare, men det brukar handla om runt 1000-lappen extra. Det kanske är den som menas med de extra 2000 som trådskaparen tror är motpartens självrisk?!

(Allt sånt här står i villkoren - läs på. Helst INNAN ni tecknar försäkringen, istället för att bara se till hur mycket den kostar att köpa...)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
almqvist__89
17 oktober 2013 · 1 140 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag reagerade lite på det inlägg som skrevs i tråden om att en person fick betala SIN självrisk men även motpartens självrisk? Det är väl inte något som kan stämma?  Den andras försäkring är ju något som DEN personen tecknat, och inget som angår mig. Den har jag ju öht inte varit med och avtalat.
Jag har som exempel en mycket hög självrisk på min sportbil - mot att jag får en lägre premie. Om ngn krockar med mig, eller backar in i min bil på en parkering; så är det givetvis de villkoren för motpartens försäkring som gäller?

Reagerade på samma sak.
Självklart är det den vållandes självrisk som täcker den andra bilens skador också.
Tex. jag blev påkörd lite lätt i sidan av en bil på en liten väg med min Golf, blev inga märken på damens V70 men förardörren blev rejält intryckt på min bil.
Då är det SJÄLVKLART hennes försäkring som täcker för mig då hon var vållande till min vagnskada.

Ofta det inte är någon annan som reagerar på att killen får betala båda självriskerna när han bara ska betala sin egen?..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Rensvinf
17 oktober 2013 · 528 Inlägg

almqvist__89 skrev:

Rensvinf skrev:
Jag reagerade lite på det inlägg som skrevs i tråden om att en person fick betala SIN självrisk men även motpartens självrisk? Det är väl inte något som kan stämma?  Den andras försäkring är ju något som DEN personen tecknat, och inget som angår mig. Den har jag ju öht inte varit med och avtalat.
Jag har som exempel en mycket hög självrisk på min sportbil - mot att jag får en lägre premie. Om ngn krockar med mig, eller backar in i min bil på en parkering; så är det givetvis de villkoren för motpartens försäkring som gäller?

Reagerade på samma sak.
Självklart är det den vållandes självrisk som täcker den andra bilens skador också.
Tex. jag blev påkörd lite lätt i sidan av en bil på en liten väg med min Golf, blev inga märken på damens V70 men förardörren blev rejält intryckt på min bil.
Då är det SJÄLVKLART hennes försäkring som täcker för mig då hon var vållande till min vagnskada.

Ofta det inte är någon annan som reagerar på att killen får betala båda självriskerna när han bara ska betala sin egen?..

Precis.  Jag vill tillägga att jag uttryckte mig dumt. Det är bara den som är vållande som betalar självrisk, och den vållande personen betalar SIN självrisk, ingen annans.  Annars skulle man ju vara livrädd för att köra bil i storstaden..   man har ju ingen aaaaning om vad folk har för självrisker på sina bilar, hahaha...    Tänk att smäcka en Ferrari med XX tusen i självrisk.  hahahahha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang