Bmw oljekonsumtion

Rakfyra
9 maj · 39 Inlägg

Hej behöver akut hjälp har en e90 320i med
N46B20. Bytte olja för några veckor sedan och körde och har inte hänt nå sen igår körde jag 90 mil och det gick bra i början den i slutet försvan det olja, fyllde på sen körde jag 4-5 mil och nu har det försvunnit lika mycket igen, sitter ju bara sensor och båda gånger har sensorn gått från full till halv, vad ska jag kolla?!

Mossan1
10 maj · 2 874 Inlägg

Jag skulle nog tappa ur det som är i och mäta den volymen.
Så man vet om det försvunnit eller om nivåsensorn är kass.

Förutsätter att det inte är uppenbar läcka, och att mam inte noterat kraftig blårök i avgaserna.

Det verkar ju ha försvunnit fort = ut på marken eller via avgaserna i snabb takt.  Skulle synas antingen på motorn eller avgaserna.  Eller så är det nu för mycket olja i motorn.

Senast redigerat av Mossan1 (10 maj )

Rakfyra
11 maj · 39 Inlägg

Den ryker nu och tycker det är lite blått, ryker mest när den vart på låga varv sen varar upp, skulle tömma ut oljan men var så stressad så börjar skruva pluggen åt fel håll… nu vågar jag inte ta av den för behöver bilen för att ta mig 90 mil till imorgon. Oljemätaren gick ner och jag fyllde på med olja men mätaren verkar inte stiga.

jaka54
12 maj · 5 797 Inlägg

Blå rök i avgaserna betyder att oljan försvinner genom  motorn= att kolvringar är slitna eller ventilstyrningar är slitna eller att ventilerna inte tätar.

Mossan1
12 maj · 2 874 Inlägg

Försvinner oljan i den takten ska man nog INTE företa sig en 90mil resa.
Oavsett om det läcker ut eller via avgaserna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang