Motor i 3,2lit Audi TT går ojämnt !

jaka54
9 maj · 5 797 Inlägg

Ställde på min Audi TT  1/5 (3.2lit V6) och märkte efter någon kilometer att motorn "hackade", gick ojämnt när man gasade lite och att den gula motorlampan tändes efter ett tag . Kollade i instruktionsboken och gul motorlampa = något är fel med avgassytemet.
Åkte till bilmeck som läste av felkoder och fick reda på att 1:an, 2:an, 3:an och 4:an cylinder hade feltändning. Han frågade också om jag hade motortvättat motorn vilket jag inte har gjort. Han trodde inte att det skulle vara lambda eller kat som orsakat feltändningarna. Han tog bort felkoden och jag åkte hem men motorn hackade lite då och då vid gaspådrag men någon motorlampa tändes inte igen.
Bilmekanikern tyckte att jag skulle kolla stiften (NGK IZKR7B) och det har jag gjort och de var samtliga lite sotiga och lite rostfärgade på keramikdelen.

Har beställt nya stift och hoppas de kommer i morgon fredag.

Vad tror ni? Är det stiften eller tändspolarna eller något annat!?

Senast redigerat av jaka54 (9 maj )

Muskelbil
9 maj · 401 Inlägg

jaka54 skrev:
Ställde på min Audi TT  1/5 (3.2lit V6) och märkte efter någon kilometer att motorn "hackade", gick ojämnt när man gasade lite och att den gula motorlampan tändes efter ett tag . Kollade i instruktionsboken och gul motorlampa = något är fel med avgassytemet.
Åkte till bilmeck som läste av felkoder och fick reda på att 1:an, 2:an, 3:an och 4:an cylinder hade feltändning. Han frågade också om jag hade motortvättat motorn vilket jag inte har gjort. Han trodde inte att det skulle vara lambda eller kat som orsakat feltändningarna. Han tog bort felkoden och jag åkte hem men motorn hackade lite då och då vid gaspådrag men någon motorlampa tändes inte igen.
Bilmekanikern tyckte att jag skulle kolla stiften (NGK IZKR7B) och det har jag gjort och de var samtliga lite sotiga och lite rostfärgade på keramikdelen.

Har beställt nya stift och hoppas de kommer i morgon fredag.

Vad tror ni? Är det stiften eller tändspolarna eller något annat!?

Kamkedja som har dålig spänning pga gammal olja och tappat timing?
Dålig bensin?
Vatten i tanken?
Rostiga stift är inte bra, kan vara otätt vid tänd spolarna och eventuellt sprickor
Typisk VAG?

spillolja
9 maj · 4 041 Inlägg

Känns mer som det är spolarna, tändstiften ska klara 6000-9000mil
vanligt att gummit i spolarna får sprickor när man lossar från tändstiften och överslag
mycket vanligt på fsi och 1,4 Tsi  men min nuvarnade har fortfarnade orginalspolarna som fortfarnade fungerar klanderfritt  , smörjer in med BERU ZKF01 https://www.autodoc.se/beru/994899  med en bomullstopp  så fastnar inte spolarna på stiften

sätter en peng på att alla 6st inom kort behöver bytas ut
https://www.ebay.de/sch/33687/i.html?_f … p;_nkw=BUB

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
9 maj · 5 873 Inlägg

Hackande och misständningar är ofta tändningsrelaterat så jag tror Spillolja kan vara något på spåret med tändspolarna

Jesper328
9 maj · 2 389 Inlägg

Det är separata tändspolar på en VR6 av denna årgång va?
Men ja, ser stiften kassa ut så är det bara att byta.
Jag tror däremot att felet har en annan orsak med tanke på att du har misständningar på 4 av 6 cylindrar.. om alla koder sattes samtidigt dvs.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj · 13 769 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det är separata tändspolar på en VR6 av denna årgång va?
Men ja, ser stiften kassa ut så är det bara att byta.
Jag tror däremot att felet har en annan orsak med tanke på att du har misständningar på 4 av 6 cylindrar.. om alla koder sattes samtidigt dvs.

ja det känns osanlikt att den börjar gå dåligt på så många cyl..  jag skulle kolla om det stämmer överens med vart cyl är förhållnade till bränsle in i fuelrailen..  dålig bränslepump känns ju som en möjlighet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
9 maj · 5 797 Inlägg

Den här bilen tog jag hem från Tyskland 2011, då hade den gått ca 9500 mil, Idag ca 10400 mil.
Bara några månader efter jag fått hem bilen fick jag ett meddelande från VAG att mina tändspolar skulle bytas på garanti. Tydligen var det något VAG gjorde på alla bilar , även min som importerats från Tyskland. Om VAG  samtidigt bytte tändstift ...Det tror jag inte. Sedan dess har inte tändhattarna varit borta från stiften.
Bilen har sedan jag tog hem den 2011 gått hur bra som helst och den har bara körts på sommaren, det var först nu, första Maj när jag ställde på den som motorn direkt började konstra. Motorn "tvekar"/misständer/hackar när man accelererar men inte när man står still med bilen och bara gasar , då svarar motorn och varvar hur bra som helst utan att misstända.

Det är separata tändspolar!
Bilen är fulltankad!
Ny olja påfylld varje höst vid avställning även om bilen bara gått några hundra mil.
Visserligen sa bilmecken att kamkjedjan var lite slak (det hördes, och jag vet att Audi  hade problem med dåliga/slitna kamkjedjor, speciellt när folk inte bytte olja i tid) men han menade att det inte skulle vara orsak till att motorn plötsligt skulle misstända.

Lutar också åt tändspolarna men jag byter först tändstiften så hör jag av mig  hur det har gått.

Senast redigerat av jaka54 (9 maj )

Muskelbil
10 maj · 401 Inlägg

jaka54 skrev:
Den här bilen tog jag hem från Tyskland 2011, då hade den gått ca 9500 mil, Idag ca 10400 mil.
Bara några månader efter jag fått hem bilen fick jag ett meddelande från VAG att mina tändspolar skulle bytas på garanti. Tydligen var det något VAG gjorde på alla bilar , även min som importerats från Tyskland. Om VAG  samtidigt bytte tändstift ...Det tror jag inte. Sedan dess har inte tändhattarna varit borta från stiften.
Bilen har sedan jag tog hem den 2011 gått hur bra som helst och den har bara körts på sommaren, det var först nu, första Maj när jag ställde på den som motorn direkt började konstra. Motorn "tvekar"/misständer/hackar när man accelererar men inte när man står still med bilen och bara gasar , då svarar motorn och varvar hur bra som helst utan att misstända.

Det är separata tändspolar!
Bilen är fulltankad!
Ny olja påfylld varje höst vid avställning även om bilen bara gått några hundra mil.
Visserligen sa bilmecken att kamkjedjan var lite slak (det hördes, och jag vet att Audi  hade problem med dåliga/slitna kamkjedjor, speciellt när folk inte bytte olja i tid) men han menade att det inte skulle vara orsak till att motorn plötsligt skulle misstända.

Lutar också åt tändspolarna men jag byter först tändstiften så hör jag av mig  hur det har gått.

Har bensinen stått i sedan hösten?

Har du bara fyllt på olja kan det vara en orsak, gammal olja kan ha svårt att få upp tryck när den blir ut spädd med bränsle och avlagringar.

Kamkedja kan det vara. Typiskt symptom du beskriver  .

Dålig olja kan göra skrap ringar otäta och tändstift blir sotiga.

Spolar är också troligt. Vanligt problem på dom.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj · 17 559 Inlägg

4 spolar som får sönder samtidigt? Eller 4 stift som gör det? Nja....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
10 maj · 5 797 Inlägg

Bensinen var från i höstas. Men motorn betedde sig likadant efter att jag tankat fullt!
Och motorn har aldrig tidigare år betett sig som den betett sig förra veckan trots att bilen stått med soppa över höst och vinter.

jaka54
12 maj · 5 797 Inlägg

Väntar forfarande på nyatändstift men... jag startade bilen idag och den  startar direkt och gasar man och håller in gasen tills motorn varvar ca 6000v/m så märks ingen misständning. -Konstigt! Man borde ju märka misständningar även när bilen står stilla och motorn är obelastad?!
Kan det vara bränslepumpen som inte kan leverera tillräckligt med soppa när man kör/belastar motorn som orsakar misständningarna???

jaka54
13 maj · 5 797 Inlägg

Fick hem nya NGK stift och bytte för en timme sedan och motorn funkar  nu perfekt!

Muskelbil
13 maj · 401 Inlägg

jaka54 skrev:
Fick hem nya NGK stift och bytte för en timme sedan och motorn funkar  nu perfekt!

Ibland ska man ha tur!

spillolja
13 maj · 4 041 Inlägg

Om kärran har stått ett tag kanske man behöver varmköra en runda så stiften blir avbrända

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
tisdag 14:47 · 5 797 Inlägg

Det är möjligt men felet har inte funnits tidigare år. Det här är ju en "sommarbil" som bara körs mellan Maj -Sepember. Men som sagts...efter byte av tändstift gick motorn perfekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang