Hjälp med kokande bmw 750 -91

agadiffen
31 juli 2009 · 739 Inlägg

hej hej nu är det så att ja köpte en bmw 750 igår och på vägen hem kokade bilen!!
har forskat lite och det trycker ur sig allt vatten ,dåligt med vatten i ´slangarna vid kylaren.
sen kommer det bara varmt i bilen även att man har satt på kyla.
ingen olja i vattnet samt inget vatten i oljan bilen går jämt å fint på tomgång!!
kan det vara vatten pumpen eller finns det någon luftning på kyl systemet
motorn är en Motor:    M70-B50M.. tack sam för tips och ideer .. och även någon som kanske kan hjälpa mig och laga den i fall det är någon ide att göra det,

mvh agadiffen

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Hua100
31 juli 2009 · 267 Inlägg

bmw brukar ha en avluftnings nippel på vatten systemet

Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
agadiffen
31 juli 2009 · 739 Inlägg

Hua100 skrev:
bmw brukar ha en avluftnings nippel på vatten systemet

har du någon aning om vart den sitter har kollat men inte funnit någon

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Darkie dARKiE
31 juli 2009 · 5 031 Inlägg

Brukar sitta en plastskruv på kylaren, som fungerar som avluftare.
Dock ska man helst ha nosen uppe i vädret när man avluftar en bmw..

vattenpumpen är ett vanligt fel på dessa bilar också. Byta till en som har aluminium vingar istället för plast som det sitter orginal..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
agadiffen
31 juli 2009 · 739 Inlägg

Darkie skrev:
Brukar sitta en plastskruv på kylaren, som fungerar som avluftare.
Dock ska man helst ha nosen uppe i vädret när man avluftar en bmw..

vattenpumpen är ett vanligt fel på dessa bilar också. Byta till en som har aluminium vingar istället för plast som det sitter orginal..

har nu beställt en vatten pump får den på måndag får se om det hjälper

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
agadiffen
2 augusti 2009 · 739 Inlägg

agadiffen skrev:

Darkie skrev:
Brukar sitta en plastskruv på kylaren, som fungerar som avluftare.
Dock ska man helst ha nosen uppe i vädret när man avluftar en bmw..

vattenpumpen är ett vanligt fel på dessa bilar också. Byta till en som har aluminium vingar istället för plast som det sitter orginal..

har nu beställt en vatten pump får den på måndag får se om det hjälper

började nu ikväll å skruva loss vatten pumpen !!för det första rör sig vattne där termostaten ska sitta nästa ja rör på axeln som sitter på pumpen !! verkar som att pumpen inte är trasig eller har ja fel??
sen till nästa bekymmer ja vet inte riktigt hur mycka ja ska lossa allt verkar ju bara va en jätte stor klump som sitter i hop med massar anra saker!!??
någon i närheten som vill tjäna en slant??

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
nO-rEcoIL
2 augusti 2009 · 70 Inlägg

Här har du sprängskisser om du vill ha

http://www.realoem.com/bmw/

agadiffen
2 augusti 2009 · 739 Inlägg

b2600 skrev:
Här har du sprängskisser om du vill ha

http://www.realoem.com/bmw/

fy fan du är en ängel som jag har letat tack tack

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
nO-rEcoIL
2 augusti 2009 · 70 Inlägg

Varsågod!

agadiffen
3 augusti 2009 · 739 Inlägg

nu har ja varit nere i garaget i 7 timmar och ja blir inte klok på detta har äntligen fått loss den stora vatten pumpen och ja kan fan inte hitta något fel på den ,,, sen kom tanken kan det vara täppt någonstans??
kylare ? värme paket? värme kommer det hela tiden i bilen går inte stänga av sen immar rutorna på bilen !!vad tror ni är det värmepkt som spökar?? //agadiffen

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
nO-rEcoIL
4 augusti 2009 · 70 Inlägg

har du möjlighet att komptesta?
kylaren kan ju åxå vara tät
prova att trycklufts blåsa genom slangar/blocket mm,gjorde detta på en polares 525ix för nåra år sen,visade sig att det var tätt någonstans i systemet

Rquired Allmänt envis
4 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Har du kollat på Autopower? Finns mycket erfarenhet kring M70 där, tyvärr gick deras "guru" på den motorn bort för något år sedan. Annars hade han garanterat vetat exakt vad du skall göra, men du kanske hittar nått han skrivit tidigare? Han hette Paap reeder eller nått sådant smile

Vad du än gör, se till att motorn inte kokar och tar skada. Räkningen för att fixa en kass M70 vill du inte betala tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
agadiffen
4 augusti 2009 · 739 Inlägg

b2600 skrev:
har du möjlighet att komptesta?
kylaren kan ju åxå vara tät
prova att trycklufts blåsa genom slangar/blocket mm,gjorde detta på en polares 525ix för nåra år sen,visade sig att det var tätt någonstans i systemet

tyvär inte möjlighet till komptest men bilen gar kanon jämt å fint

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
nO-rEcoIL
4 augusti 2009 · 70 Inlägg

Ok,vi kan kanske utesluta sprickor i topplock mm.
Ingen slang ir nått som varit felkopplat?

Regga dig på autopower o starta en diskusion i deras forum 7-serien,precis som "rquired" skrev så finns det
lite v12 m70 gurus där än.

Jag letade i gamla inlägg på ap men fann inget som matchade din beskrivning/symptom

Det löser sig,ha tålamod!

agadiffen
4 augusti 2009 · 739 Inlägg

ja sprickor tror ja inte på går hur fint som hellst inga missljud bludder osv vattnet i motorn var mist lika fin som i atlanten!! oljan är inte vit eller grå avgaserna syns inte rycker varken blått eller vitt eller någon annan färg!!
det går ställa en 10.a på högkant och den står kvar när motorn är i gång

alla svar är är välkommna även om någon i närheten skulle kunna komma å hjälpa till

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
agadiffen
4 augusti 2009 · 739 Inlägg

har nu varit och skruvat dit den nya vattenpumpen allt verkade jatte bra till en början!!
när bilen blir varm blir det ett jävla tryck i systemet slangarna vid kylaren stenhårda samt uppe i expantionskärlel rinner det över när ja lossar korken vattnet är inte kokhett lagom ljummet

vad kan det vara??

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
nO-rEcoIL
4 augusti 2009 · 70 Inlägg

Fan,det måste vara tätt nånstans så inte vätskan kan cirkulera som den bör.
Övertrycket kan ju bero på att nån slang osv är felkopplad mm.
har du provat spolat kylaren och sett om vattnet rinner fort/smidigt igenom??

N_W V8 de bästa som finns!
4 augusti 2009 · 1 092 Inlägg

Öppnar termostaten? Iof bör den ju göra de när du har värme i kupen fast de kan ju vara värt att byta den ändå. Sen att du bara har värme invändigt kan ju bero på att att ett spjäll under panelen inte öppnar som de ska de behöver inte ha med om motorn går varm eller inte.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Thorsella
4 augusti 2009 ·

byt kylar lock, och termostat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang