liten fundering om GAS

Moser .-ϻΘϨƎЯ
10 maj 2006 · 1 313 Inlägg

skulle kolla upp lite om märket GAS å googlade det, men kom bara fram till BRL. är det så att GAS är BRL's eget märke? ja kan inte se nånannan lösning på det smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 maj 2006 · 2 353 Inlägg

GAS är i grunden en högtalare som tillverkas i Asien (antagligen Kina) och som säkerligen finns hos andra också. Men BRL sätter namnet GAS på den, och det är deras eget "märke" så att säga.

Samma sak som MDS sätter sin logga på en av TC Sounds basar.

mvh Jonas

volvo744 skrev:
skulle kolla upp lite om märket GAS å googlade det, men kom bara fram till BRL. är det så att GAS är BRL's eget märke? ja kan inte se nånannan lösning på det smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
timpan_87
11 maj 2006 · 781 Inlägg

kan tilläggas om du ska ha billigt ljud är Gas att rekomendera tongue

Darkie dARKiE
11 maj 2006 · 5 031 Inlägg

jonash skrev:
GAS är i grunden en högtalare som tillverkas i Asien (antagligen Kina) och som säkerligen finns hos andra också. Men BRL sätter namnet GAS på den, och det är deras eget "märke" så att säga.

Samma sak som MDS sätter sin logga på en av TC Sounds basar.

mvh Jonas

volvo744 skrev:
skulle kolla upp lite om märket GAS å googlade det, men kom bara fram till BRL. är det så att GAS är BRL's eget märke? ja kan inte se nånannan lösning på det smile

Varför heter det då "Great american sound" @ GAS ? kan ialf rekommendera det är grymt nöjd.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 maj 2006 · 2 353 Inlägg

Darkie skrev:

jonash skrev:
GAS är i grunden en högtalare som tillverkas i Asien (antagligen Kina) och som säkerligen finns hos andra också. Men BRL sätter namnet GAS på den, och det är deras eget "märke" så att säga.

Samma sak som MDS sätter sin logga på en av TC Sounds basar.

mvh Jonas

volvo744 skrev:
skulle kolla upp lite om märket GAS å googlade det, men kom bara fram till BRL. är det så att GAS är BRL's eget märke? ja kan inte se nånannan lösning på det smile

Varför heter det då "Great american sound" @ GAS ? kan ialf rekommendera det är grymt nöjd.

För att det säljer till såna som tycker det är koolt med ett häftigt namn? Det är helt okej grejer men man skall komma ihåg att det har sina begränsningar, liksom alla budget grejer man kan köpa! 

Det borde heta GCS - Great Chinese Sound....

mvh jonas

Senast redigerat av jonash (11 maj 2006)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Darkie dARKiE
11 maj 2006 · 5 031 Inlägg

jonash skrev:

Darkie skrev:

jonash skrev:
GAS är i grunden en högtalare som tillverkas i Asien (antagligen Kina) och som säkerligen finns hos andra också. Men BRL sätter namnet GAS på den, och det är deras eget "märke" så att säga.

Samma sak som MDS sätter sin logga på en av TC Sounds basar.

mvh Jonas


Varför heter det då "Great american sound" @ GAS ? kan ialf rekommendera det är grymt nöjd.

För att det säljer till såna som tycker det är koolt med ett häftigt namn? Det är helt okej grejer men man skall komma ihåg att det har sina begränsningar, liksom alla budget grejer man kan köpa! 

Det borde heta GCS - Great Chinese Sound....

mvh jonas

Hehe okey.. trodde namnet hade med ursprunget att göra, tycker ialf budget grejorna är bra smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Moser .-ϻΘϨƎЯ
11 maj 2006 · 1 313 Inlägg

så de ser man , trodde verkligen GAS va ett "redigt" märke.. men men skule aldrig ha köpt GAS slutsteg, men fick det ju me bilen å då klagar man ju inte smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
142racing
12 maj 2006 · 6 Inlägg

ja ska man ha billigt ljud så kan man köpa GAS jag har haft det å det va det värsta s*it jag har haft det märktes ju vad man betalade för

//mats
Volvo 142 (1971)
Bebbo Kocken
12 maj 2006 · 487 Inlägg

jag tycker det är helt rätt för sitt pris. Tycker inte alls det är dåligt för att vara så billigt

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
12 maj 2006 · 2 353 Inlägg

Vi skall inte börja kasta skit på GAS sådär bara rakt av nej. Men det e klart, att om vi tar den där GAS-basen som säljs för 488:- är det väl, så är det givet som korvspad att t.ex en av våra i den billigaste serien som vi har som kostar 1000kr spelar ifrån den. Men då är den ju dubbelt så dyr med! Det hela handlar om vad man är beredd att lägga ut!

Ibland brukar folk nämna Elvis van med 130+ element i, men det man skall ha jklart för sig är att de elementen låter INTE bra. Det låter....ganska högt men det är ju bara ett konstant bröl. Den bilen är inte bygd för välljud överhuvudtaget, och den som tror att det är välljud i den vanen bör nog kolla sina öron ;-)

mvh Jonas

Bebbo skrev:
jag tycker det är helt rätt för sitt pris. Tycker inte alls det är dåligt för att vara så billigt

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Golfz
12 maj 2006 · 88 Inlägg

Har en Gas 8" i min Golf för tillfället och jag kan säga att jag är ganska imponerad av det bastryck som den producerar. Inte någon megabas men den spelar ganska rent och kraftigt ändå. Men nu får den ta och flytta på sig för en Rockford Fosgate Power 12" med Dls-steg...

"Remember, No Stairway"
Kolla in projekttråden på:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80718
Sharky
12 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Njäää...

1: Korvspad brukar inte vara speciellt klart ("givet" tolkar jag som det gamla ordspråket "klart som...").

2: Kanske biloljudsbranschen är annorlunda men från PA branschen så vet jag att det inte alls är givet att ett element som är två-tre gånger så dyrt spelar bättre än ett billigare alternativ.
Borde man inte jämföra med en oberoende lyssning?
(Jonas är försäljare också....ack ack ack....:-D "

/Göran



jonash skrev:
Men det e klart, att om vi tar den där GAS-basen som säljs för 488:- är det väl, så är det givet som korvspad att t.ex en av våra i den billigaste serien som vi har som kostar 1000kr spelar ifrån den. Men då är den ju dubbelt så dyr med!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Darkie dARKiE
12 maj 2006 · 5 031 Inlägg

Har iofs bara ett Gas slutsteg och det funkar perfekt ialf smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
13 maj 2006 · 2 353 Inlägg

Sharky skrev:
Njäää...

1: Korvspad brukar inte vara speciellt klart ("givet" tolkar jag som det gamla ordspråket "klart som...").

2: Kanske biloljudsbranschen är annorlunda men från PA branschen så vet jag att det inte alls är givet att ett element som är två-tre gånger så dyrt spelar bättre än ett billigare alternativ.
Borde man inte jämföra med en oberoende lyssning?
(Jonas är försäljare också....ack ack ack....:-D "

/Göran

1. Ja, klart som korvspad heter det ju smile
2. Det har du helt rätt i, men just i detta fallet vet jag att jag har rätt, vi har jämfört många gånger. Det finns dock de som gör som BMW, sätter höga priser för att folk skall tycka det är exklusivt. Men det gäller inte oss, och sen vill jag påpeka att vi på inget sätt lever på att sälja bilstereo, vi skulle egentligen ta mycket mer för våra grejer än vi gör. Men då har vi frångått varför vi ens började med att sälja bilstereo.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
13 maj 2006 · 1 290 Inlägg

Finns inga som helst fel på GAS produkterna! Grymt bra priser och mycket bra kvalité!!
Bara BRL som gäller vid ljudköp! Bra och kunnig personal! Många +++++!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
13 maj 2006 · 2 353 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
Finns inga som helst fel på GAS produkterna! Grymt bra priser och mycket bra kvalité!!
Bara BRL som gäller vid ljudköp! Bra och kunnig personal! Många +++++!

Tjohej...det varierar rätt kraftigt på personalen hos BRL kan jag meddela. Men i Uppsala har ni gott om duktig personal.

GAS är helt okej grejer men inget att tävla i välljud med direkt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Crazyivan
13 maj 2006 · 712 Inlägg

GAS är ett underbart ljud för priset... Jag kan säga att du får ganska mycket ljud för så lite pengar.
Köpte nydligen 2x10" o de låter fint fint.. o slutsteget är helt ok big_smile

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
mr_colt
15 maj 2006 · 41 Inlägg

jaa jag tycker också att gas är helt okejj grejjer smile..det hade väl kanske vatt skillnad om man hade varit tvungen och ge en 2-3000 kronor för en högtalare. då hade det juh inte varit särskilt prisvärt . men nu är dem juh både billiga och bra! big_smile

dG IT-Tekniker
15 maj 2006 · 144 Inlägg

Koppla till mitt SPL DIG-1450 kopplat i 4 ohm ~450watt till en GAS 12" version mycket gammal.. 5 år gammal eller nått.. den höll i hela 3 timmar.. imponerande ju big_smile

gunnar-f
15 oktober 2006 · 2 Inlägg

Det kan bli lite lattjo när de sätter namn på prylar.

GAS (Great American Sound Company) var ett anrikt audiofil-märke som byggde riktiga high end-förstärkare, vad jag vet existerar inte det märket längre. Så man kan fråga sig vad BRL hittat på....


ett exempel på arkeologiska minnen är "Gas Theadra II" :
http://www.audioscope.net/product_info. … anguage=en

prylar på Ebay:
http://cgi.ebay.com/GREAT-AMERICAN-SOUN … 0039730733

http://cgi.ebay.com/Son-of-Ampzilla-GAS … 0037850693

så har man hört talas om det märket kan man ju tro att det är något riktigt
ädelt under skalet även här.  Men BRL-prylarna tycks inte ha något gemensamt med de gamla drakarna om nu inte någon gammal amerikansk företagsgrundare flyttat till Korea och tagit med sig namnet.
Man ser ju att bilstereo-prylarna är Made in Korea och
finns ingen referens till någon tillverkare på lådan, med andra ord en riktig
non-name-brand-produkt som BRL eller någon koreansk partner tycks ha stylat med egenpåhittad image ?

Kanske några koreaner har köpt rättigheterna till namnet eller också är de ute och flummar,
de använder inte den gamla logotypen i alla fall.

Verkar vara bra grejor i alla fall.

Det "GAS 2002 Silver" slutsteg jag köpt på BRL verkar leverera,
och blir inte varmt när man spelar på låg volym, en fin egenskap....

Senast redigerat av gunnar-f (15 oktober 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang