En fundering om Laglig användning av dimljus..

Mysweetantidote
11 december 2009 · 80 Inlägg

dimljus..

du får ju inte använda dimljus tillsammans med halvljus, men du får använda det med hel och parkering/positionsljus? right?.

men hur blir de då när du har helljuset på?.. oftast så släcks ju inte halvljuset utan helljuslampan tänds tillsammans med halvljuset. men är då dimljuset lagligt sålänge åtminstone helljuslampan lyser ?... hmm bara en liten tanke nu sådär i decembermörkret..

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
11 december 2009 · 1 778 Inlägg

jo fast de är ju inte lagligt med dimljus o p ljus när de är mörkt, bara i dagljus. Så ja vet inte var du vill komma riktigt, vill du åka med helljus på dagarna för att ha 4 lysande lyktor eller vill ha dimljus när du kör med heljus i mörkret?

Senast redigerat av marwin_of_sweden (11 december 2009)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Tom Darth Vader
11 december 2009 · 1 644 Inlägg

Vart vill du komma?

Ja, alla bilar stänger inte av halvljuslampan när helljuset tänds. Menar du att det helt plötsligt skulle bli olagligt även med helljus...

Senast redigerat av DoWahDiddy (11 december 2009)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
11 december 2009 · 2 252 Inlägg

som ett litet tillägg, park och dim får man ju som sagt köra med tills det SKYMMER, MEN de fula i historien så är det länsman som bestämmer när det skymmer, så även om de är s.k ljust ute så kan han fälla dig för böter iallafall om han skulle vara grinig

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rspeter Audi A5 quattro driver.
11 december 2009 · 2 203 Inlägg

När det börjar skymma ute eller blir mörkt så är det lag på halvljus. Dimljus får aldrig användas ihop med halvljus. Så en enkel lösning på din fundering med halvljus o helljuset är att du helt enkelt skiter i dimljuset när det blir mörkt.

MilleN
11 december 2009 · 9 108 Inlägg

Du får ju inte ha på helljuset när du möter någon så allt faller ju ändå. Men åk du runt med helljus och dimljus ensam ute på vägarna om det gör dig glad smile

Noxxer
11 december 2009 · 1 482 Inlägg

När jag kör landsväg där jag möter endel trafik på irreterande sträckor så jag inte får på heljuset kör jag med park+dim+halvljus. Annars ser jag fan inte ett skit.

Nackdelen med Bmw's strålkastare på äldre bilar, dom suger.

BLT Service
Theracords Music Label
Janneutanb
11 december 2009 · 7 272 Inlägg

Noxxer skrev:
När jag kör landsväg där jag möter endel trafik på irreterande sträckor så jag inte får på heljuset kör jag med park+dim+halvljus. Annars ser jag fan inte ett skit.

Nackdelen med Bmw's strålkastare på äldre bilar, dom suger.

Ja för dimljus gör ju att man ser sååå mycket mer....

schnauz
11 december 2009 · 1 758 Inlägg

Är det inte ganska uppenbart när man får använda PARKERINGSljuset?

Senast redigerat av schnauz (11 december 2009)

Knugcab
11 december 2009 · 5 111 Inlägg

schnauz skrev:
Är det inte ganska uppenbart när man får använda PARKERINGSljuset?

Alltid. Och de får kombineras med alla slags strålkastare. Däremot att köra med ENBART parkeringsljus är inte tillåtet, utan det får man när man, just det, parkerat.

Helljuset får kombineras med vilka strålkastare som helst... Så visst är hel+dimljus lagligt. Jag ser iofs. inte vitsen, men det gör jag iofs. inte med dim+halv heller...

Är det ljust ute så får dimljuset användas på samma sätt som varselljus. För övrigt hade jag aldrig skrivit på någon böter där det påstås att det varit skymning mitt på ljusan dag...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mysweetantidote
12 december 2009 · 80 Inlägg

haha shit startade en riktig disskution här x). ja tror jag fick svar på det jag ville. o som sagt idiotförklara mig inte för de var bara en fundering jag hade. jag kommer enbart använda dimljuset då de igentligen ska användas..

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
volvoentusiasten
12 december 2009 · 4 005 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

schnauz skrev:
Är det inte ganska uppenbart när man får använda PARKERINGSljuset?

Alltid. Och de får kombineras med alla slags strålkastare. Däremot att köra med ENBART parkeringsljus är inte tillåtet, utan det får man när man, just det, parkerat.

Helljuset får kombineras med vilka strålkastare som helst... Så visst är hel+dimljus lagligt. Jag ser iofs. inte vitsen, men det gör jag iofs. inte med dim+halv heller...

Är det ljust ute så får dimljuset användas på samma sätt som varselljus. För övrigt hade jag aldrig skrivit på någon böter där det påstås att det varit skymning mitt på ljusan dag...

99% rätt. smile

72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.

Läs mer från paragraf 67 i trafikförordningen om belysning om det är några fler oklarheter.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Läs gärna PDFen "Välj rätt belysning" från Transportstyrelsen. Rätt bra faktiskt

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdf

volvoentusiasten
12 december 2009 · 4 005 Inlägg

jonnielahti skrev:
annars står allt både i körkortsboken, vägverkets- och transportstyrelsens hemsida tongue

Jag tvivlar på att det står att det är tillåtet att använda dimljus samtidigt som helljus faktiskt då det är en lite tvärtom-fråga som är udda. smile

Sushikocken Sleeper
12 december 2009 · 3 084 Inlägg

Jag fattar inte ens varför man monterar dimljus Ö.H.T!!
Dem är ju helt värdelösa, har inte någon praktisk nytta alls. Man ser mycket bättre i tjockdimma med halvljus än dimljus. Att dem lyser under dimman, ja det gör dem... i 2meter

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
12 december 2009 · 1 778 Inlägg

Nu kommer ja säkert få massa saker kastat på mej här, men ja måste säga att ja ser faktiskt ganska många meter extra rakt ut åt sidorna och en bit framåt i diket med mina dimljus. Förstår ni vad jag menar?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
volvoentusiasten
12 december 2009 · 4 005 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Nu kommer ja säkert få massa saker kastat på mej här, men ja måste säga att ja ser faktiskt ganska många meter extra rakt ut åt sidorna och en bit framåt i diket med mina dimljus. Förstår ni vad jag menar?

Samma här. Man ser mkt tydligare. Speciellt när man svänger lite snävt och så. Det är ju därför de aktiveras när man svänger på en del nya bilar. Det finns ju en anledning till detta!

Men i högre hastigheter så går det så fort så även om man ser något där så hinner man inte reagera.

Sushikocken Sleeper
12 december 2009 · 3 084 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Nu kommer ja säkert få massa saker kastat på mej här, men ja måste säga att ja ser faktiskt ganska många meter extra rakt ut åt sidorna och en bit framåt i diket med mina dimljus. Förstår ni vad jag menar?

och vad ger det att se i diket 2 meter framför är dem till för att leta svamp eller? du lär ju kanske se grävlingen i diket i någon millisek men innan du hunnit tänka på vad det var har du ju redan kört över den.
Du ser fan inte långt fram i diket och halvljus vs dimljus vilket lyser bäst?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Opelmadness German cars, quality and beyond
12 december 2009 · 8 197 Inlägg

Händer att jag kör med mina dimljus tända på parkeringsljuset på dagtid.
Har fått tillsägelser med förra bilar även om jag har haft samma kombination. Så jag undviker att ha dom på alls. Nu vintertid när det är så lite dagsljus struntar jag i dimljusen. Har tänkt kommpla dom till helljuset, för dom lyser upp nån meter åt sidorna ner mot diket.

Kör jag nattetid på småvägar händer det att jag har dom på med halvljus, men det är inte ofta jag kör på så små vägar där det knappt är trafik. Och skulle jag möta nån vrider jag bara ljusreglaget till nolläget så lyser bara halvljuset.
Hatar att möta dimljus själv så jag vill inte blända nån. Men om jag möter nån så åker mitt helljus på innan mötet.. Lätt..
Mötte nån förut med xenonkonverterade halvljus och skitstarka diodslingor på spoilern. Jag drog på helljuset mitt i samhället. Det bländade som satan... mad An eye for an eye...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Lowpass
12 december 2009 · 1 224 Inlägg

Som i diskussionen.. Dimljus sitter nere på bilen för anledningen att de ska lysa under dimman. självklart hjälper detta.
Liten funderare bara, hur är det med dimljus som sitter i strålkastarna med hel och halv ljus? De lyser ju från samma höjd :p

i-vtec Do you?
Martin 9-3 Fisketokig
12 december 2009 · 2 997 Inlägg

Dimmarna lyser väldigt bra i sidled och är det mörkt så är de påslagna. Inget att ifrågasätta.

De bländar inte, har kollat det noga själv. Bara idioter som bråkar ändå, troligen har de inte fått något hemma på länge bara.

Så länge jag inte bländar och jag ser betydligt bättre så får lagboken säga vad som helst. Inte rädd att ta det till tingsrätten om det krävs.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang