3171 besökare just nu
Sida: 1 / 9 | Föregående | Nästa

CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

linuslinje
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2009-01-29
Inlägg: 4004
BMW M5 E60 "V10 5.0 507HP"
Volvo 940 "Originale"
Volvo S90 3.0 "Diplomatic Immunity"

CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Hej! Då var det dags för nästa projekt! smile

Bilen är som sagt en Volvo 940 GL -92. Elhissar och AC. oh yeah.

En 940 GL är inte så snabb direkt..... så jag tänkte stoppa i en 454 V8 och skrämma upp den till runt 6-700hp,,, till att börja med.

Volvo + Chevrolet = Chewolvo!

Målet:

Målet är att kunna ha en driftsäker högprestandabil baserat på VOLVO, som kan dra ifrån det mesta men ändå inte sticka ut för mkt. Målet är även att testa börja köra lite på strippar+bana dock bara på kul!

Projekttid:
Detta är ett rullande projekt. Ett år är väl en ungefärlig tid.
Motorn åka i rätt snart och sedan modifieras löpandes tills omreggning til V8 hos SFRO sker.

Chassi
Framtid: Kommer byta bakaxeln till en extremaxel från bakaxel.se (förbeställd)
Tjao, byta ut och förstärka det mesta.
Rostlaga det lilla som finns.
Framtid: blästra allt.

Effekt och prestanda (ingående)
Tillräckligt

Motor
Kommer mer info om detta, projektet cirkulerar ju runt motorn i princip.

Växellåda
Nu: TH700 (tills den rasar)
Framtid: Manuell PXXX

Kardan
Byggs av Svea Diesel.

Avgassystem
Onödigt.

Fälgar, däck och bromsar
Fälgar RP367 225/40/18
340mm fram, s80 frambromsar bak. Hela systemet byts ut.

Exteriör / Styling
Originallook, se jävligt välbevarad ut. Bra puts.
Köpa lite nya fram&baklampor. Xenon.
Lackera ner alla gummilister.Eventuell på med S90 kromlister.
Framtid: Eventuellt s90-kopia? ej bestämt.

Interiör / Inredning
Original just nu, kommer rensas och en liten sparco-stol.
Framtid: Bur

Bilder på bilen, kommer snart fler, bättre!

http://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2511796.jpg

http://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2298890.jpg

http://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2298899.jpg

http://www1.garaget.org/archive/109/108679/238793/238793-2231456.jpg

Bilder på motorn, kommer fler!
http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-682f1f7f60e251fb62e44908a02f35b1.jpg

Senast redigerat av linuslinje (2012-02-26 15:23)

Offline

 
Andreas-
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2008-08-07
Inlägg: 246

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Låter vettigt med ett rullande men brutalt projekt! Kör hårt Linus!

Senast redigerat av Andreas- (2011-03-04 00:55)

Offline

 
linuslinje
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2009-01-29
Inlägg: 4004
BMW M5 E60 "V10 5.0 507HP"
Volvo 940 "Originale"
Volvo S90 3.0 "Diplomatic Immunity"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Andreas- skrev:

Låter vettigt med ett rullande men brutalt projekt! Kör hårt Linus!

Tack!

Ja, först tänkte jag köpa hem allt och göra klart den osv och sen ut på väg, men efter att ha räknat tid och gjort budget så kom jag fram till att jag inte ville betala dem pengarna NU och sen stå still i 2år. Då kommer jag tröttna. Däremot så kommer det ju bli rätt långa stillestopp här o där under året när det blir större jobb.

Offline

 
TenZer
N.O.S Cruisers Stockholm
Från: Oxelösund
Registrerad: 2006-11-03
Inlägg: 3404
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning"
Volvo 945 GL "Skåpet"
Webbsida

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Haha  du slår på stort du tongue hade det inte vart lättare med en större sb? Men jag diggar iden, detta skall följas.

Varför skall du byta till en preppad 350 när 400an finns?

Senast redigerat av TenZer (2011-03-04 01:26)


Rock'n Roll

Offline

 
Lina-
I'm a girl that runs on all the way
Från: Stockholm
Registrerad: 2009-12-18
Inlägg: 1179

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Intressant projekt kommer att följas, då jag också tänkt lägga i en V8 i min 940.


När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.

Princess of the road.

Offline

 
Chippen88
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2006-06-25
Inlägg: 1202

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

detta ska bli intressant att följa

Offline

 
Chevrolet_racing
Fullständigt galen
Från: Sollentuna
Registrerad: 2008-02-19
Inlägg: 319

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

oj oj oj intressant smile kommer följas!

sitter och funderar dock lite på varför du väljer att stoppa ner en th-700r4 och sen byta upp dig till en th-350? istället för att stoppa i en th-400 eller en PG ftån början som hålle bättre?


Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

Offline

 
Fnul
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2010-09-13
Inlägg: 249
Volvo 740 gl "jb engine"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

detta kommer defenitivt följas big_smile

Offline

 
shogun
Raced 8's in my Hemi Cuda, now I sushi (`´,)
Registrerad: 2005-02-14
Inlägg: 1747

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Damn vad nice! 4-bultad (mums).
Är det en L88:a?

Offline

 
Lagerq
Medlem
Från: Söderköping
Registrerad: 2010-11-11
Inlägg: 164

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

ser jävligt vettigt ut smile

Offline

 
linuslinje
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2009-01-29
Inlägg: 4004
BMW M5 E60 "V10 5.0 507HP"
Volvo 940 "Originale"
Volvo S90 3.0 "Diplomatic Immunity"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

TenZer skrev:

Haha  du slår på stort du tongue hade det inte vart lättare med en större sb? Men jag diggar iden, detta skall följas.

Varför skall du byta till en preppad 350 när 400an finns?

Lite dyrare, men också rätt kul smile 940s med SB börjar ju nästan bli vanliga nu!

Lina- skrev:

Intressant projekt kommer att följas, då jag också tänkt lägga i en V8 i min 940.

Jasså? Kul! Har du börjat? Då kan vi börja bolla ideér!

Chippen88 skrev:

detta ska bli intressant att följa

Jag håller med. smile

Chevrolet_racing skrev:

oj oj oj intressant smile kommer följas!

sitter och funderar dock lite på varför du väljer att stoppa ner en th-700r4 och sen byta upp dig till en th-350? istället för att stoppa i en th-400 eller en PG ftån början som hålle bättre?

Egentligen bara för att 700an följde med motorn. Vi har inte tagit isär o undersökt den. Får se hur det blir. Den får ligga i sålänge den håller tror jag. Jag tar gärna emot tips och åsikter vad som är bäst!

Offline

 
TurbOla
Reservdansk
Från: Helsingborg
Registrerad: 2008-03-04
Inlägg: 6026
Webbsida

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Th400, därför: "Today, the United States Army HMMWV is the only vehicle using the THM400."

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo-Hydramatic
wink


"En säker värd för en säkrare värld"
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
  vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Offline

 
Rinnegan
Malleus Malificarum
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-05-26
Inlägg: 2401
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

shogun skrev:

Damn vad nice! 4-bultad (mums).
Är det en L88:a?

L88 var en 427 på 430hk som fanns i Corvette.


Angående drivlina, så tycker jag att du ska köra med TH400 och en hederlig 12bults axel.
Kör själv med original TH400 och 12bults axel, och det pallar för mina 600~hk och 900nm utan problem eller någonting. Då slipper du inhandla en TH350 för att sedan preppa den.

Sen så är det ju inga större konster att klämma ut 500hk ur en 454. Lite vassare kam, nytt insug, större förgasare, alu-toppar och headers så är man på god väg. Det är om du nu inte har en smoggad 454, då är det ju en bra idé att köpa nya kolvar för att få upp kompressionen lite.
Sen om du nu har kapital till det så kan jag rekommendera AFR toppar, Air Flow Research dvs. Lite dyra, men äckligt bra.

Senast redigerat av Rinnegan (2011-03-04 10:25)


Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Offline

 
linuslinje
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2009-01-29
Inlägg: 4004
BMW M5 E60 "V10 5.0 507HP"
Volvo 940 "Originale"
Volvo S90 3.0 "Diplomatic Immunity"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Rinnegan skrev:

shogun skrev:

Damn vad nice! 4-bultad (mums).
Är det en L88:a?

L88 var en 427 på 430hk som fanns i Corvette.


Angående drivlina, så tycker jag att du ska köra med TH400 och en hederlig 12bults axel.
Kör själv med original TH400 och 12bults axel, och det pallar för mina 600~hk och 900nm utan problem eller någonting. Då slipper du inhandla en TH350 för att sedan preppa den.

Sen så är det ju inga större konster att klämma ut 500hk ur en 454. Lite vassare kam, nytt insug, större förgasare, alu-toppar och headers så är man på god väg. Det är om du nu inte har en smoggad 454, då är det ju en bra idé att köpa nya kolvar för att få upp kompressionen lite.
Sen om du nu har kapital till det så kan jag rekommendera AFR toppar, Air Flow Research dvs. Lite dyra, men äckligt bra.

Tack för input!

Jao jag vet inte riktigt hur mkt effekt det kommer bli. 500 är nog inga problem tror jag heller, vi får se om ribban höjs mer. Just nu räcker det gott, då chassit kommer behöva en del dyra modifieringar för att hålla ikapp. hmm

Det är en vassare rundkam i nu, kostar rätt mkt. Jag har inget insug så det blir ngt bra inköp. Förslag? Så lågt som möjligt är bra. Kanske så att jag kan sätta ett vanligt sportluftfilter. Lägger upp bilder på en annan variant jag vill ha.
Blir säkert en alutopp i framtiden, jäklar vad lätta de är jämfört med original. smile Och så lite bättre flöde såklart.
Detta projekt är ju ett rätt långt projekt, och det är ju för att det blir en hel del pengar inblandat. hmm

Offline

 
Lemborn
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2010-08-02
Inlägg: 53

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Riktigt coolt projekt det här big_smile Prenumenation lagt! Lycka till!

Mvh
LemborN

Offline

 
Rinnegan
Malleus Malificarum
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-05-26
Inlägg: 2401
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

linuslinje skrev:

Tack för input!

Jao jag vet inte riktigt hur mkt effekt det kommer bli. 500 är nog inga problem tror jag heller, vi får se om ribban höjs mer. Just nu räcker det gott, då chassit kommer behöva en del dyra modifieringar för att hålla ikapp. hmm

Det är en vassare rundkam i nu, kostar rätt mkt. Jag har inget insug så det blir ngt bra inköp. Förslag? Så lågt som möjligt är bra. Kanske så att jag kan sätta ett vanligt sportluftfilter. Lägger upp bilder på en annan variant jag vill ha.
Blir säkert en alutopp i framtiden, jäklar vad lätta de är jämfört med original. smile Och så lite bättre flöde såklart.
Detta projekt är ju ett rätt långt projekt, och det är ju för att det blir en hel del pengar inblandat. hmm

Om du är ute efter bra med flöde och hållbarhet utan att kasta ut blod, svett och tårar så kan jag gott rekommendera Edelbrock Performer RPM serien. smile Finns både Performer RPM insug och toppar.

Hade ett par på min relativt original El Camino 68' med endast lite vassare kam och så, låg på runt 375hk och gick som en dröm, riktigt bra med tryck mellan 1500 och 6500 RPM. smile


Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Offline

 
linuslinje
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2009-01-29
Inlägg: 4004
BMW M5 E60 "V10 5.0 507HP"
Volvo 940 "Originale"
Volvo S90 3.0 "Diplomatic Immunity"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

Rinnegan skrev:

linuslinje skrev:

Tack för input!

Jao jag vet inte riktigt hur mkt effekt det kommer bli. 500 är nog inga problem tror jag heller, vi får se om ribban höjs mer. Just nu räcker det gott, då chassit kommer behöva en del dyra modifieringar för att hålla ikapp. hmm

Det är en vassare rundkam i nu, kostar rätt mkt. Jag har inget insug så det blir ngt bra inköp. Förslag? Så lågt som möjligt är bra. Kanske så att jag kan sätta ett vanligt sportluftfilter. Lägger upp bilder på en annan variant jag vill ha.
Blir säkert en alutopp i framtiden, jäklar vad lätta de är jämfört med original. smile Och så lite bättre flöde såklart.
Detta projekt är ju ett rätt långt projekt, och det är ju för att det blir en hel del pengar inblandat. hmm

Om du är ute efter bra med flöde och hållbarhet utan att kasta ut blod, svett och tårar så kan jag gott rekommendera Edelbrock Performer RPM serien. smile Finns både Performer RPM insug och toppar.

Hade ett par på min relativt original El Camino 68' med endast lite vassare kam och så, låg på runt 375hk och gick som en dröm, riktigt bra med tryck mellan 1500 och 6500 RPM. smile

mmm, Edelbrock verkar göra rätt bra grejjer?
Har du några webshops man kan kolla i?

Offline

 
Rinnegan
Malleus Malificarum
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-05-26
Inlägg: 2401
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

linuslinje skrev:

mmm, Edelbrock verkar göra rätt bra grejjer?
Har du några webshops man kan kolla i?

Här är direkt länken till deras hemsida.

http://www.edelbrock.com/automotive_new … m-bb.shtml

Kan noteras att jag läste upp lite till om det, och med deras nya Performer RPM kam och förgasare, med 9.6:1 kompression så fick de ur 540hk ur en 454, vilket är rätt lagom för dig kan jag gissa. smile

Vi brukar ta hem Edelbrock grejer från USA genom en vän vi har stationerad i Florida dessutom, slipper man ha att göra med det svenska post systemet.


EDIT- Vet dock inte om det kommer att passa under din huv, det är bland de lägsta insugen man kan få tag i utan att riskera att få mindre flöde och så.

Summit Racing kan även ha. smile Från vad jag såg så låg de på cirka $200.

http://www.summitracing.com/

Senast redigerat av Rinnegan (2011-03-04 16:55)


Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Offline

 
JaggaChafen
Nivå 4 Volvomek
Från: Norge
Registrerad: 2008-03-16
Inlägg: 2297
Jaguar XJ6 "Air is for baloons"
Jaguar XJRR Supercharged "Waiting to be stanced"

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26


The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk

Proud Member of Team Trailer Trash

Offline

 
TenZer
N.O.S Cruisers Stockholm
Från: Oxelösund
Registrerad: 2006-11-03
Inlägg: 3404
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning"
Volvo 945 GL "Skåpet"
Webbsida

Re: CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

JaggaChafen skrev:

www.summit.com

Har du kollat länken själv? tongue tror du menade www.summitracing.com


Rock'n Roll

Offline

 

Index » Projekt » CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

    1   2   3   4   5   6   7   8   9    
Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Volkswagen Golf 1.6 TDI
Skapades för 7 minuter sedan
Subaru Impreza wrx
Skapades för 25 minuter sedan
BMW 320 coupe "2.5ic"
Skapades för 30 minuter sedan
Saab 9-3 2,0T Aero
Skapades för 38 minuter sedan
Saab 9-3 1,8t Biopower.
Skapades för 48 minuter sedan
Opel Corsa
Skapades för 59 minuter sedan
Honda Civic "Vtec"
Skapades för 65 minuter sedan
BMW 525I M-Sport Touring
Skapades för 85 minuter sedan
Volvo 744 "Fögge"
Skapades för 87 minuter sedan
Ford Sierra 2.9l "Turbo-sleepern"
Skapades för 88 minuter sedan
Statistik
3 171 besökare just nu
(864 medlemmar och 2 307 gäster)

185 785 medlemmar

Bilar online: 182 960
Videoklipp: 78 734
Bilder: 3 192 150
Blogginlägg: 80 546

Kommentarer: 8 700 232
Gästboksinlägg: 7 384 957
Betyg: 5 499 799

Prylannonser: 1 241

Forumtrådar: 277 618
Foruminlägg: 3 772 995

Evenemang: 155

0.008597