VIKTIGT!! Ljuskombination

Jungmar
15 januari 2013 · 847 Inlägg

beta skrev:

Pendulum skrev:
Både halvljus och dimljus kontrolleras när man besiktigar bilen. Med detta som förutsättning får vi anta att inget av ljusen bländar mer än det får göra vid möte. Varför skulle då ett korrekt halvljus blända i kombination med ett lika korrekt inställt dimljus?

Däremot när folk inte vet hur man monterar t.ex. en H3-lampa så den hamnar rätt i sockeln och dimljusen därför bländar vid mörker eller när någon stjärna xenonkonverterat dimljusen utan bra resultat så förändras ju givetvis saken.

Om jag först släpper 100kg på din fot, då gör det väl lite ont, om jag då sen släpper 200kg, bör det då inte göra ganska precis dubbelt så ont? Sen handlar det inte om att de är korrekt inställda, ljuset speglas även i marken framför bilen och försvinner liksom inte. 

Jag har provat hundratals gånger att blinka med dimljusen med, men förarna som kör med dimljus+halvljus har inte mer än 2 hjärnceller så de fattar inte. Det har hänt EN gång att någon har släckt sina dimljus när jag blinkat med mina dimljus. Så en person på 12år som kör med dimljus+ halvljus var smart nog att fatta att 4*55w är dubbelt så mycket som 2*55w..

Så enbart halvljus bländar lika mycket som enbart helljus då enligt dig.
Eller en ficklampa som någon riktar i marken bländar lika mycket som samma lampa gör när den riktas mot dina ögon. Håller du med om detta håller jag med om vad du säger.

beta
15 januari 2013 · 804 Inlägg

Jungmar skrev:

beta skrev:

Pendulum skrev:
Både halvljus och dimljus kontrolleras när man besiktigar bilen. Med detta som förutsättning får vi anta att inget av ljusen bländar mer än det får göra vid möte. Varför skulle då ett korrekt halvljus blända i kombination med ett lika korrekt inställt dimljus?

Däremot när folk inte vet hur man monterar t.ex. en H3-lampa så den hamnar rätt i sockeln och dimljusen därför bländar vid mörker eller när någon stjärna xenonkonverterat dimljusen utan bra resultat så förändras ju givetvis saken.

Om jag först släpper 100kg på din fot, då gör det väl lite ont, om jag då sen släpper 200kg, bör det då inte göra ganska precis dubbelt så ont? Sen handlar det inte om att de är korrekt inställda, ljuset speglas även i marken framför bilen och försvinner liksom inte. 

Jag har provat hundratals gånger att blinka med dimljusen med, men förarna som kör med dimljus+halvljus har inte mer än 2 hjärnceller så de fattar inte. Det har hänt EN gång att någon har släckt sina dimljus när jag blinkat med mina dimljus. Så en person på 12år som kör med dimljus+ halvljus var smart nog att fatta att 4*55w är dubbelt så mycket som 2*55w..

Så enbart halvljus bländar lika mycket som enbart helljus då enligt dig.
Eller en ficklampa som någon riktar i marken bländar lika mycket som samma lampa gör när den riktas mot dina ögon. Håller du med om detta håller jag med om vad du säger.

Det är mycket det som är felet, idioter tänker att "halvljus/dimljus är så lågt ställda att de inte bländar." men i verkligheten så reflekteras ljuset i fuktig asfalt så de bländar ändå massor och då är det stor skillnad om 220w reflekteras i vägen eller om 110w gör det.
Om du riktar ner helljuset lika mycket som halvljuset så ja. Precis som felmonterade halvljus (där lampan sitter fel i reflektorn) kan blända mycket mer än en rätt monterad halvljus-lampa.
Är inte alls ovanligt man möter bilister som inte kan byta lampa så ena lampan bländar men inte den andra.

Om vi vänder på det, varför ska folk köra runt med dimljusen tända på natten när det bara påverkar säkerheten negativt? Det lilla extra man ser i vägkanten hjälper inte ett skit, det man möjligtvis skulle upptäcka där hinner man aldrig ens reagera på ändå och man flyttar bara fokus närmare bilen och risken är istället större att man inte hinner se den mörkklädda personen som går längs vägen förrän det är för sent.

Pendulum: Självklart är dåliga xenonkonverteringar och felinställda ljus ännu värre, där har du skillnaden på fjädrar och bly som tappas på foten. smile

Senast redigerat av beta (15 januari 2013)

Crxkoffe
16 januari 2013 · 847 Inlägg

ja det e ju så dom gör tyvärr

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Crxkoffe
16 januari 2013 · 847 Inlägg

jag tycker ni skriver inget, vad tycker ni ?  kom igen nu smile

Senast redigerat av Crxkoffe (16 januari 2013)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
IX ____________________________________
16 januari 2013 · 1 340 Inlägg

Släck dimljusen

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Crxkoffe
16 januari 2013 · 847 Inlägg

jag håller med beta där, att köra med halv o dim e ju 4st 55w, men inga tänker inte på det , haha  tongue

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
NHansson Musikproducent
16 januari 2013 · 79 Inlägg

ännu jobbigare är det när man möter en mercedes i mörkret, även om dess drl är nerdimmat på kvällen tycker jag att det kan blända och slår på mina 110w xenon-helljus, men så ser man att det är orginal och helt lagligt.. pinsamt men vafan..

jag tycker alla orginal drl borde stängas av helt när halvljuset går igång, vissa är rätt skarpa.

"Bad sound kills good music"
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 januari 2013 · 10 427 Inlägg

Jag tycker att det är helt fel att köra så. Alla som kör så är ä█████a e█████████a i█████r! mad

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Aga_Diff Bärs!
16 januari 2013 · 3 456 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Va fan är de som är så VIKTIGT med den här tråden?

Jävla hobbypoliser...

(Y)

Crxkoffe skrev:
jag håller med beta där, att köra med halv o dim e ju 4st 55w, men inga tänker inte på det , haha  tongue

Mjaa, det blir fler, inte starkare.

Senast redigerat av Aga_Diff (16 januari 2013)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Caffe
16 januari 2013 · 1 436 Inlägg

steifan skrev:
Jag tycker att det är helt fel att köra så. Alla som kör så är ä█████a e█████████a i█████r! mad

Jo, jag håller med dig. Men brukar inte jävlas för jävlandets skull. Blir jag bländad så tänder jag min halvkilowatt helljus, jag måste ju se. Men blir jag inte bländad ser jag ingen anledning att blända av princip.

Och så känner jag att om vi båda kör med felaktiga ljuskombinationer så går det ju på ett jämnt ut. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Emilius Avstängd
16 januari 2013 · 1 714 Inlägg

Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

Aga_Diff Bärs!
16 januari 2013 · 3 456 Inlägg

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

Hur tänkte du genomföra det på E18? Ska du vända och hävda att du fick alla lysen i backspegeln? tongue

Senast redigerat av Aga_Diff (16 januari 2013)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Emilius Avstängd
16 januari 2013 · 1 714 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

Hur tänkte du genomföra det på E18? Ska du vända och hävda att du fick alla lysen i backspegeln? tongue

Citera mig gärna där det står att detta ska ske just på E18.

Aga_Diff Bärs!
16 januari 2013 · 3 456 Inlägg

Emilius skrev:

Aga_Diff skrev:

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

Hur tänkte du genomföra det på E18? Ska du vända och hävda att du fick alla lysen i backspegeln? tongue

Citera mig gärna där det står att detta ska ske just på E18.

Antog E18 eftersom du tog det som exempel.. My bad!

Edit:
Men okay:

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med cpstarka/bländande ljus, Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne. På E18.

wink

Senast redigerat av Aga_Diff (16 januari 2013)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
groze
16 januari 2013 · 564 Inlägg

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

Det var häftigt skrivet, nu får du säkert många beundrare som tycker du är ball och tuff!

För övrigt så blev jag bländad av dimljus ibland ända tills jag gick till optikern och fick ett par glasögon.

Nu när jag ser som jag ska blir jag inte bländad av dimljus.
Däremot kanske en och annan xenonkonverterad bil lyser lite väl starkt ibland, men det är inget jag stör mig på.

Tycker det finns värre problem i trafiken, tex de som kör med endast parkeringsljuset tänt i mörker, inte håller avstånd när det är halt, eller de som inte tittar två gånger innan de svänger ut framför en motorcyklist osv.

Rronn
16 januari 2013 · 538 Inlägg

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

cool kille de där!

BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
Crxkoffe
16 januari 2013 · 847 Inlägg

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

hahaha så ska de låta  smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
groze
16 januari 2013 · 564 Inlägg

Crxkoffe skrev:

Emilius skrev:
Mötte en idiot på E18 med 5st extralysen i mörkret, han hade parkeringsljus på framlysena,
parkeringsljus på extraljusen vilket jag har för mig är olagligt att ha överhuvudtaget,
och toppade av med att ha dimljusen tända också.

Nästa gång jag ser ett dylikt pucko så kör jag in i denne, det är det helt klart värt.
Är ju halt ute nu så jag kan skylla på det.

Tänk på det nästa gång ni vill vara häftiga, det kan komma en Volvo 360 flygandes in i sidan på er.

hahaha så ska de låta  smile

Förhoppningsvis mognar ni också nån gång om ni inte råkar bli en fallfrukt innan. Om ni har samma attityd i trafiken som på internet hjälper det inte med att folk släcker dimljusen för att det ska bli säkert.

roll

Slash Saabifierad
16 januari 2013 · 2 026 Inlägg

Vad tycker jag om främre dimljus tända tillsammans med halvljus? gillar inte det, det är störande plus att dagtid ser det bättre ut med bara dimljusen tända, inte både och!

Men något som är klart värre är folk som monterar kritvita långa lysdioder i kofångaren och sedan har kritvita halvljus som de använder samtidigt under natten! Gärna också att båda delarna är eftermonterade och slarvigt inställda så bländningen blir total!

Seth skrev:
kan ju göra en liten spinoff angående dimljus påslagna.
Har hamnat bakom flertal st i bilar man vet och tycker att det borde synas i instrumnteringen när man lyckats få igång bakre dimljus när man kör med främre igång.
Har signalerat att de kör med dimljus och att de bländar men det har i 4/5 fall inte lyckats koppla ihop att de har bakre dimljus påslagna.

Jag anar att de vet mycket väl att de faktiskt har de bakre dimljusen tända men att de använder dem för att de tror att de syns bättre. Samma sak med folk som har börjat sätta igång varningsblinkers när det börjar bli kö eller blinkar med bromsljusen när de anser något.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Crxkoffe
16 januari 2013 · 847 Inlägg

Slash skrev:
Vad tycker jag om främre dimljus tända tillsammans med halvljus? gillar inte det, det är störande plus att dagtid ser det bättre ut med bara dimljusen tända, inte både och!

Men något som är klart värre är folk som monterar kritvita långa lysdioder i kofångaren och sedan har kritvita halvljus som de använder samtidigt under natten! Gärna också att båda delarna är eftermonterade och slarvigt inställda så bländningen blir total!

Seth skrev:
kan ju göra en liten spinoff angående dimljus påslagna.
Har hamnat bakom flertal st i bilar man vet och tycker att det borde synas i instrumnteringen när man lyckats få igång bakre dimljus när man kör med främre igång.
Har signalerat att de kör med dimljus och att de bländar men det har i 4/5 fall inte lyckats koppla ihop att de har bakre dimljus påslagna.

Jag anar att de vet mycket väl att de faktiskt har de bakre dimljusen tända men att de använder dem för att de tror att de syns bättre. Samma sak med folk som har börjat sätta igång varningsblinkers när det börjar bli kö eller blinkar med bromsljusen när de anser något.

haha,det har jag inte sett , har dom börjat med det nu oxå? tongue

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang