En tjej i fordonsprogrammet?

TheBabe
1 januari 2007 ·

Jag är en tjej som ska börja sista terminen i nian och ska snart välja gymnasium.. Jag har funderat på att gå fordon för att det inte finns så många tjejer där och det skulle nog vara kul att veta myket om bilar.
Just nu kan jag inte så värst mycket men det går att ändra på. Ville bara kolla om någon har några tips eller nått för hur man kan bli mer intresserad av bilar så det går bättre i gymnasiet.

Eller om ni har något annat att säga så säg det smile
/ Emma

Aerodynamik ...
1 januari 2007 · 7 120 Inlägg

Åk på bilmässa och andra evenemang så blir du självklart intresserad, det blev jag smile

Darkie dARKiE
1 januari 2007 · 5 031 Inlägg

Om du har nån kompis som håller på att renovera eller bygga nåt coolt, så kan du ju fråga om du får vara med när denna meckar.. då lär man sig och blir även intresserad själv.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
1 januari 2007 · 545 Inlägg

skulle ja gått gymnasiet en gång till så hade jag nog fan valt de..

Två ord räcker, SAAB knäcker
MilleN
1 januari 2007 · 9 108 Inlägg

Ett ex gick fordon och hon trivdes bra, lite för bra om ni förstår vad jag menar hähä. Fy fan tongue

Hellmaster
1 januari 2007 · 90 Inlägg

börja gå BST (Bil System Teknik) i arjeplog hehe..

Chance favors the prepared mind
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
2 januari 2007 · 605 Inlägg

TheBabe skrev:
Jag är en tjej som ska börja sista terminen i nian och ska snart välja gymnasium.. Jag har funderat på att gå fordon för att det inte finns så många tjejer där och det skulle nog vara kul att veta myket om bilar.
Just nu kan jag inte så värst mycket men det går att ändra på. Ville bara kolla om någon har några tips eller nått för hur man kan bli mer intresserad av bilar så det går bättre i gymnasiet.

Eller om ni har något annat att säga så säg det smile
/ Emma

Det låter lite tokigt att välja en gymnasielinje pga att det inte finns så många tjejer där....men visst e det kul med kunskap om bilar.
Å misstolka mig inte nu men om du inte redan har ett stort intresse av bilar så låter det lite vådligt att ge sig in på en 3år lång utbildning. Förstår där imot valet ifall du har ett stort intresse av bilar redan å vill skaffa dig mer kunskap! smile
För isf så kommer det säkert gå toppen bra i gymnasiet om du törstar efter kunskap!
Men intresset tror jag nog allt att du bör ha innan du ens på börjar den utbildningen!

Lycka till med dina val! smile

Senast redigerat av HardcoreHunny (2 januari 2007)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Real_Performance "Living My Life Sideways"
2 januari 2007 · 208 Inlägg

Bra sagt HardcoreHunny håller med dig fullt ut smile . Gymnasiet är inget man leker sig igenom . För där ska man ta vara på all information man får .  speciellt om du ska gå en så yrkesutbildning så att säga.   kan väl även kalla det praktiskutbildning.  och du måste verkligen lägga intresset till .  Det underlättar ju som sagt om du har intresse redan .  ett tips är att du köper dig nått motordrivet fordon helst en bil då och börjar hålla på lite med.   då kommer du långt.  men obs när du mekar med din bil om du köper nån så se till så du inte frågar alla andra om hjälp helatiden utav försök klara av problem o sånt helt på egen hand går inte det i värsta fall får du fråga om hjälp då .   

Keep up the good work !! smile

Fimpha
2 januari 2007 · 557 Inlägg

Jag var själv inte så jätte intresserad när jag började på Fordon. Men fan vad intresset växte med tiden smile

//Jerry
jaerpan
2 januari 2007 · 7 Inlägg

Real_Performance skrev:
Bra sagt HardcoreHunny håller med dig fullt ut smile . Gymnasiet är inget man leker sig igenom . För där ska man ta vara på all information man får .  speciellt om du ska gå en så yrkesutbildning så att säga.   kan väl även kalla det praktiskutbildning. Och du måste verkligen lägga intresset till .  Det underlättar ju som sagt om du har intresse redan .  ett tips är att du köper dig nått motordrivet fordon helst en bil då och börjar hålla på lite med.   då kommer du långt.  men obs när du mekar med din bil om du köper nån så se till så du inte frågar alla andra om hjälp helatiden utav försök klara av problem o sånt helt på egen hand går inte det i värsta fall får du fråga om hjälp då .   

Keep up the good work !! smile

håller med köp en egen gammal skitbil dock inte för risig och börja skruva med det är en bra början, gamla bilar är också simpelt byggda och därför lätta att skruva med.
skaffa en bil som krånglar lite lagom, de är de man lär sig på och de gör inte så mkt om de råkar bli fel. att köpa en problemfri bil är inte bra att lära sig skruva med..

De borde vissa sig rätt snart om du har intresset för att skruva med bilar.
lycka till med valet av program!

Nasty Heavy Metal N' Horsepower
2 januari 2007 · 174 Inlägg

Jag borde valt fordon men gjorde inte det. Gillade bilar när jag gick i nian. Men det var inte  förrän jag gick i tvåan på gymnasiet som jag fattade att bilar är (och kommer nog alltid att vara) mitt absolut största intresse! Då kändes de för sent att hoppa av och börja om. Jag behöver inte gå in på detaljer men att vantrivas i tre år är något som tar jävligt hårt på psyket och inget jag rekomenderar.

Fordons branschen har Sveriges sämsta könsfördelning. 99% är män. Den humor/jargong som är vardag kanske inte alla tjejer uppskattar. Om du förstår...

Just nu läser jag på fordonsprogramet fast som vuxenutbildning. (Samma utbildning men på ett år istället för tre). Tack vare att jag valde fel program i nian.
Vi slipper iofs matte, svenska, engelska osv men annars är det HUR KUL SOM HELST!

Alla kan köra fort rakt fram...
TheBabe
2 januari 2007 ·

Problemet med detta är att jag inte kan köpa en egen bil... neutral
Men jag ska vara med min kille när han meckar med sin skitbil ^^ dessutom så har jag över ett halvår på mig att bli intresserad så det ska nog bli bra smile hoppas jag iaf tongue
anledningen till a tt jag vill gå fordon är för att alla andra linjer är såååå tråkiga tongue
tyvärr så finns det inte så många bilmässor här vad jag vet.. har bara bott här i ett halvår..
har börjat titta på ett bilprogram på tv som värkar skitkul... lite svårt att fatta vad allting betyder men det lär man sig med tiden tongue
Och jag har redan en favoritbil smile Beetle ^^

tibbe Låt aldrig bilen stå still..
2 januari 2007 · 112 Inlägg

Jag tycket att du ska gå fordon det är kul,jag gick Bilsport/Fordon i skara men det är nerlagt nu så det finns bara fordon..men om du vill bli mer intresserad av motorer så köp dig en bil som du kan ha när du får körkort,plockaisär tex motorn och gör en koll på den så den är bra tills den dagen kommer då du får köra den..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
TheBabe
2 januari 2007 ·

Nasty skrev:
Jag borde valt fordon men gjorde inte det. Gillade bilar när jag gick i nian. Men det var inte  förrän jag gick i tvåan på gymnasiet som jag fattade att bilar är (och kommer nog alltid att vara) mitt absolut största intresse! Då kändes de för sent att hoppa av och börja om. Jag behöver inte gå in på detaljer men att vantrivas i tre år är något som tar jävligt hårt på psyket och inget jag rekomenderar.

Fordons branschen har Sveriges sämsta könsfördelning. 99% är män. Den humor/jargong som är vardag kanske inte alla tjejer uppskattar. Om du förstår...

Just nu läser jag på fordonsprogramet fast som vuxenutbildning. (Samma utbildning men på ett år istället för tre). Tack vare att jag valde fel program i nian.
Vi slipper iofs matte, svenska, engelska osv men annars är det HUR KUL SOM HELST!

tycker nog lite synd om dig som valde fel program och går om det nu. men jag tror att detta är något för mig ^^
humorn tror jag inte blir något problem för vi har rätt sjuk humor här hemma tongue

Fimpha
2 januari 2007 · 557 Inlägg

Om du väljer att gå fordon så ska du absolut inte vara rädd för att du inte orkar fysiskt. Det finns så mycket hjälpmedel så det mesta klarar vilken person som helst av att göra. Jag går fordon nu och vi är 22 st i klassen och den klassen består av 20 killar och 2 tjejer och dom klarar av arbetet minst lika bra som oss killar. Så jag säger bara, Lycka till med din Fordonsutbildning om du nu väljer att plugga till Bilmeck smile

//Jerry
TheBabe
2 januari 2007 ·

Fimpha skrev:
Om du väljer att gå fordon så ska du absolut inte vara rädd för att du inte orkar fysiskt. Det finns så mycket hjälpmedel så det mesta klarar vilken person som helst av att göra. Jag går fordon nu och vi är 22 st i klassen och den klassen består av 20 killar och 2 tjejer och dom klarar av arbetet minst lika bra som oss killar. Så jag säger bara, Lycka till med din Fordonsutbildning om du nu väljer att plugga till Bilmeck smile

tack Jerry big_smile det var väldigt positivt att höra ^^

Soak
2 januari 2007 · 64 Inlägg

Gå på olika evenemang som har med motorer å göra, så växer nog intresset.
Jag går själv fordon i 3:an nu, och har 2 st tjejer i min klass och dom trivs riktigt bra bland alla pojkar smile

John87 Stolt Volvoägare
2 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Vi ska försöka leta efter lite evenemang här i trakten. Vad jag vet så är det bara en som är en gång / år. Men vi får luska lite i det där smile

Verktygen på fordonsprogramet är grymt bra, och en tjej har inga problem att gå igenom programmet fysiskt. Det enda skulle vara ifall intresset svalnar eller nåt sånt..

Vi får helt enkelt hålla intresset uppe.
Du får börja med att fixa min bil wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TheBabe
2 januari 2007 ·

John87 skrev:
Vi ska försöka leta efter lite evenemang här i trakten. Vad jag vet så är det bara en som är en gång / år. Men vi får luska lite i det där smile

Verktygen på fordonsprogramet är grymt bra, och en tjej har inga problem att gå igenom programmet fysiskt. Det enda skulle vara ifall intresset svalnar eller nåt sånt..

Vi får helt enkelt hålla intresset uppe.
Du får börja med att fixa min bil wink

Moahaha du kommer att be om min hjälp när jag är klar på fordonsprogrammet tongue
haha xD

AnetteSaft
2 januari 2007 ·

Åh, vart finns den vuxenutbildningen, vad krävs för den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang