En bil att glida i. Skall inte trimmas direkt utan mer försökas få till ett bättre skick med skapligt stuk. Första luftfjädrade mantan i Sverige vad jag vet. Kommer få sig lite modernare motor också.
Denna bil sålde jag för tre år sedan och i söndags så fick jag chansen att köpa tillbaka den, ett beslut som jag inte ens tvekade på att göra. Åkte och hämtades samma dag, bilkärran var obesiktad så det fick bli att köra hem dom ca. 26 milen vilket gick skapligt smärtfritt förutom att jag fick sitta själv utan radio och bara lyssna på det monotona motorljudet
Stannade till i Karlstad på väg hem för lite käk.
Hemkommen med en insikt att det tyvärr hade gått ner sig lite i skick. Hade blivit dåligt förvarad så det hade gnott in sig en del skit i lacken och den verkar inte direkt frekvent tvättad som jag försökte hålla det
Det hade letat sig in lite spännande vippbrytare i panelen och en del mögel och råttbajs i baksätet och golvmattan...
In på lyften idag för att försöka fixa till så den blev körduglig. Det var lite lampor som inte lös påväg hem som behövdes putsas lite på kontaktytorna. Tog även bort dekalerna som jag störde mig på lite även sist jag ägde den. Satt även en liten Opel-blixt på frontspoilern som jag plockade bort nu.
Bytte lite olja i bakaxeln.
Vingen ser riktigt tråkig ut tyvärr, vet inte riktigt vad man kan göra åt det? Verkar som att det är färg som släpper så det kanske går att skrapa/tvätta bort?
Att ha Opelmärken i luftutblåsen var säkert skitballt en gång i tiden men inte nu längre. Tur att man har lite grejer liggandes!
Ser lite bättre ut.
Tog och tvättade av den, hade hoppats på att få bort en del av skiten men polering är ett faktum. har tyvärr inte så många bra ställen att hållas på som är dammfria så får se hur jag löser det.
Här ser man verkligen hur blekt bagageluckan är i jämförelse mot resten. Och det är rätt blekt också tyvärr..
Då är ju frågan, vad ska jag med den här till? Jag har ju redan så många bilar. Jo det är såhär att jag kommer sälja av med dom flesta bilarna jag har nu och lägga fokus på den här och den vita mantan jag har.
Jag vill också ha en som är skapligt driftsäker, inga problem och inte direkt något som kan krångla. Det är där den här kommer in i bilden.
Tanken är att köra med den till vardags mer eller mindre utan att testa nya fräna idéer och förstöra driftsäkerheten. Få tag på ett par snygga fälgar t.ex. BBS RS, Borbet A, det är inte helt bestämt men jag ska även ha ett par extra fjädrar så man kan byta till och åka lågt och bara glida.
Det som kommer fixas med nu är : - Den går fett, ryker vid gaspådrag och vet inte riktigt varför. Det är mer svart än blått iallafall. - Fixa diverse defekter på karossen. - Laga den rost under som jag hittade innan det drar iväg. (Inget överjävligt, lite i en tröskel) - Sänka. - Troligtvis byta ratt, inte helt nöjd med den som sitter i. - Långt framåt pratar vi nog en omlack på hela bilen. - Slita ut allt som har med eftermonterat larm/fjärrlås att göra. Riktigt ormbo under panelen
Har pillat lite grann med den här Först så testade jag att byta ventiltätningar för att se om det skulle göra något åt röken jag lämnar efter mig vid gaspådrag men det hjälpte inte så mycket. Men det var ju skönt att få ställa alla ventiler iallafall så det inte blev så mycket slammer under huven
Sen så bytte jag ävenlite bränsleslangar till sprutet. Det var nog välbehövligt för såhär såg dom ut på undersidan.
Sen så fick min vita donera en lite större ratt som har lite djup också. Det är skönt att kunna se hela instrumenthuset
Gav mig även på att polera upp den lite, visst gjorde det grym skillnad men skulle haft lite rubbing för att komma ner riktigt i lacken.
Bagageluckan var ju i grymt dåligt skick lackmässigt.
Även bakljusen fick sig lite färg på kanten runt om.
Vingen kunde jag få bort en hel del färgflagor med lite hetvatten och högtryck så den ser också betydligt bättre ut nu!
Sen kommer ju dom här sakerna som inte är så roliga när man har den till vardags t.ex. så tror jag att någon slang eller så är dåligt till avluftningen på tanken för så fort man har full tank så luktar det soppa i kupén men hittar ingen stans det läcker.
Den går nog lite för fett för den drar typ 1,1L /mil lugn körning.
Troligtvis är kolvringarna dåliga för den har dragit typ 5L motorolja sen jag köpte den och jag har väl kört ca. 150-170 mil.
Så tanken har slagit mig om det är värt att behålla gjutjärnet eller byta ut den till en c20xe bara för att kunna ha en skaplig stabil och relativt snål motor med lite mer effekt. Det är ju antingen det eller renovera den som sitter i för det här går inte att åka med
Jaja, den är ju fin att kolla på iallafall, även om den skulle behöva ett par schyssta 16" fälgar och en sänkning
Händer inte så mycket med den här. Kör med den till och från och den går bra förutom den överflödiga smörjningen i motorn (troligtvis kolvringar som sagt). Lutar mer åt ett byte till c20xe än renovering av cih motorn.
Har bytt olja i lådan till lite bättre kvalité, tyckte att det sjöng mindre om drivlinan men det kanske bara är inbillning
Gjorde ett ärligt försök att besikta den här i veckan. Dock så fick jag lite nedslag.
Bakljuset var en riktig skitgrej som jag hade kunnat fixa på plats men fick inte.
Fjädrarna påpeka jag att alla sitter löst på dom här modellerna om du lyfter karossen och att jag hade besiktat flera stycken utan problem tidigare. Drog även kortet att jag äger 5st för tillfället och att alla är likadana.
Ja, jag var helt enkelt en jobbig jävel och det löna sig tyvärr inte
For iväg till biltema och handla lite grejer för att lösa det. Blir inte skitsnyggt och jag har en idé på hur jag ska lösa det men latheten kom över mig och det får vara såhär över besiktningen nu.
Sen så var det ju högt Co också. Försöker lösa det genom att spänna fjädern på lmm samt slå i några liter e85.
Fick igenom den på besiktningen. Det var en annan som gjorde ombesiktningen och jag förklarade läget för honom och han förstod inte varför dom inte hade lyft i bakaxeln som vanligt. Han tyckte det var en helt onödig tvåa helt enkelt
Iallafall så är den godkänd i 2 år till så jag tog tag i lite småsaker som jag ville ha gjort.
Började med att kränga av höger bakdäck och fixa den läckande ventilen. (ibland tror jag att däckmaskin och balanseringsmaskin är det bästa som vi investerat i )
Sen tog jag tag i att riva ut det gamla larmet/fjärrlåset/centrallåset.
Typ såhär såg det ut under instrumentbrädan.
Här är en del av det jag rensade ut, det som jag klassar som onödiga kablar. Lyckades tappa strömmen till tutan men det gick ju att lösa på andra sätt
Plockade bort den fula mätarhållaren med 4 Mätare varav två som var helt onödiga enligt mig. (volt/vacuum som finns i instrumenthuset.)
Hade som tur är en annan underdel till GSi liggandes som jag fick byta till eftersom dom hade kapat sönder den som satt för att få i alla Mätare.
Hade tyvärr ingen bra förebild att jämföra med men såhär blev det nu istället.
Hittade också en gammal p-biljett från - 05 bakom allt
När jag ändå hade rivit isär allt så passade jag på att fixa kontakten till tankmätaren, tyvärr så märkte jag efter ett par mil att den fortfarande kunde glappa lite men inte alls lika mycket som innan. Bytte också till en fräschare insugsslang jag hade liggandes.
Sen så tycker jag dom är så fula med original speglar så det fick sättas dit ett par likadana som jag har på den vita.
Tycker det gör rätt stor skillnad på helhetsintrycket.
Dock så blir det inte så mycket mer åka nu, ska väl försöka fokusera på den vita nu i vinter så den här ställs av. Känns ändå rätt skönt nu när man har hus och bilen står 10 meter bort istället för 2 mil så man fortfarande kan kolla till den om man vill
Nu blir det antingen att köpa på sig grejer för att byta till c20xe eller renovera den gamla cih motorn. Det är planer som får kollas över i vinter
Valet av motor gjordes enkelt då en kompis köpte en Ascona B och fick med en fräsch standard 2,0E som inte hade gått mycket, runt 10.000mil ungefär. Bytte till mig den mot att jag körde honom och lite plåtdelar.
Blir en lättare översyn innan den hittar ner i motorutrymmet så jag har beställt hem packningar och köpt hem lite färg.
Kommer packa om hela motorn samt slipa lite ventiler och byta ventiltätningar, kommer även hamna en enem y12 kam i och tillsammans med ett extraktorrör kanske det blir lite roligare karaktär än helt original iallafall.
Har tvättat av den och hängt upp den i stativet, rivit lite men inte hunnit med så mycket än.
Anledningen till att det blev en standard 2,0 är för att dom är ju faktiskt sjukt driftsäkra (enligt mig iallafall) och att det är så fruktansvärt smidigt att bara stoppa ner när det redan är gjort för det. Tänkte ha den vita mantan att pröva olika roliga grejer i och den här ska bara gå
Händer inte så mycket, blir inte mycket gjort på vardagarna men idag hade jag ändå andra ärenden i garaget så det fick bli lite pill på motorn.
Har rivit allt och kollat över det, väldigt fina lopp och inga vändkanter så det är ju skönt!
Sen så började monteringen igen, bytt packbox och packningar till bröstkåpan. Gamla packningar sitter ju rätt bra och det känns träligt att lägga så mycket tid på att stå och göra rent alla ytor
Funderar på om jag skulle ställa på bilen och köra den till garaget nu innan det blir ordentlig vinter för att byta motor och fixa lite annat.
Har även specialbeställt lite grejer till den här som jag tror kommer bli grymt men det kommer inte att visas innan allt är på plats och ecm på böda är avklarat
Här går det faktiskt framåt! Tyvärr så är billyften upptagen med lite annat så jag kan inte flytta in bilen där än men jag funderar ändå på att flytta den till verkstaden innan det blir allt för jävlig vinter
Den behövde ju nya reflektorer och när man ändå är igång och byter så kan man ju pröva något nytt så det inhandlades fyra stycken med "Angeleyes" inbyggt, förhoppningsvis kommer det passa bra på bilen sen
(Svårt att få till det bra på en ljus bild men ni fattar nog)
Sen så har jag börjat plocka ihop motorn igen. Hade isär toppen och slipade ventiler och bytte ventiltätningar. När jag skulle lägga i kammen igen så tabbade jag mig på något sätt och lyckades knäcka sista lagret i toppen, vet inte hur jag lyckades. Har ju gjort det säkert 15 gånger innan utan problem men någon gång ska det ju skita sig Tur är ju att jag har lite toppar på lager så jag hämtade en ny och flyttade över allt till.
Fick ihop det tillslut iallafall.
Plockade dit lyftare och vippor och la på lite färg på den.
Målade lite delar till motorn bredvid, vissa delar körde jag roterande stålborste, funkar rätt bra för att få bort lite smuts och oxid. Syns väl inte så bra på bild men i verkligheten blev det rätt bra skillnad.
La lite färg på vingarna.
Inte mycket kvar nu för att få motorn komplett, ska få dit ett oljefilter och fylla på olja och sen köra upp oljetryck så jag kan ställa in ventilerna. Sen ska det inte vara så mycket mer än att lyfta ur gamla motorn och lyfta i den här.
Börjar bli riktigt sugen på att dra igång med bilen, har mycket som behöver fixas innan den ska ut på vägarna
Har väl ändå hänt en hel del kan jag säga. Motorn är i och lite annat. Bilen är utkörd till verkstaden och projektet är påbörjat i helhet kan man säga.
Flyttat från garage till verkstad.
Fick tag i ett helt nytt jalusi som har legat på en vind sen 80-talet med fästen och allt
Provmonterat på bilen
Även dom nya fälgarna hittade sig till bilen.
Motorn hittat på plats och är uppstartad.
Har också rivit ner det gamla avgasröret som hade löjligt många skarvar med rörklammer och byggt ett nytt i 2 tum bara för att kunna få det så nära bilen som möjligt, helsvetsat med en skarv
Och har också dragit nya soppaledningar som syns på den bilden.
Har monterat båda angeleyes lamporna på ena sidan samt fått dit en elfläkt till kylaren.
Jag har ju blivit mer och mer intresserad av luftfjädring och det här blev bilen som fick det. Det var det jag höll lite på men en hel del visste redan om det så det är väl lika bra att kasta ut det i det öppna.
Jag kör med ett väldigt simpelt system som förlitar sig på tryck i fram respektive bak systemet med manuell reglering.
Såhär sitter bälgarna fram, har ingen bild på bak. Ungefär såhär ser det ut i skuffen, ska försöka få lite ordning på det. Får fixa en bild när allt är städat och på plats. Har även monterat ett extra batteri bak för att orka med kompressor osv.
Ventilerna som styr, 2st för fylla och 2st för att tömma. Sitter på höger sidan i bagaget på en fästplåt jag gjorde.
Tryckmätare fram/bak hamnade bredvid mina andra mätare.
Slänger in en liten film på hur det ser ut ungefär
Avslutar med två bilder som visar hur den står nu med motorhuv på plats och fälgarna med jalusit, blev rätt bra tycker jag ändå.
Hade jätte gärna viljat lackat om den iår med ekonomin tillåter inte riktigt det samt att jag inte orkar stressa. Så det får bli en del bättringar på lacken iår och gå över ett varv med rubbing och polering så kanske den ser skaplig ut.
Höger framskärm ska plockas bort för att rost laga i hjulhuset och i samband med det så kommer dom lamporna bytas ut