Renovera polerad fälgbana

Rille_Pille Tyskstuk
23 februari 2008 · 466 Inlägg

Hej!

Jag fick med 18" Sommarhjul till bilen när jag köpte den. Men det som är är att det själva fälgbanan har ganska mycket klarlacksläpp. Det är inte alls mycket kantstötningar.
De jag undrar är väl om det är lätt att själv bara slipa ner och klarlacka? Eller är det något man kanske måste lämna in för att få bra?

Är det någon här som har egen erfarenhet av detta?

Vad kostar det ungefär att lämna in?

Ingen i Luleå trakten som gör sånt här som en "hobby" ?

CTK
23 februari 2008 · 37 Inlägg

Jag har precis kollat upp samma sak med mina fälgar och det ligger på ca 1000:- /fälg. Beroende på hur mkt som måste göras fick jag till svar.

E-30
23 februari 2008 · 1 050 Inlägg

Rille_Pille skrev:
Hej!

Jag fick med 18" Sommarhjul till bilen när jag köpte den. Men det som är är att det själva fälgbanan har ganska mycket klarlacksläpp. Det är inte alls mycket kantstötningar.
De jag undrar är väl om det är lätt att själv bara slipa ner och klarlacka? Eller är det något man kanske måste lämna in för att få bra?

Är det någon här som har egen erfarenhet av detta?

Vad kostar det ungefär att lämna in?

Ingen i Luleå trakten som gör sånt här som en "hobby" ?

Vad är det för fälgar? ASA-ACE ? Kommer fälgarna från AMRING så är det 2 års garanti på dem. Kolla upp vart och när de är köpta. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Rille_Pille Tyskstuk
23 februari 2008 · 466 Inlägg

Det är Ace fälgar och har ingen aning men tror dem är minst 3-4 år.

E-30
23 februari 2008 · 1 050 Inlägg

Rille_Pille skrev:
Det är Ace fälgar och har ingen aning men tror dem är minst 3-4 år.

Jag hade tidigare "Ace Targa/Monaco" till min V70, på dessa fälgar släppte ca 30% av klarlacken. Tog därför kontakt med den Sv generalagenturen AMRING, som då drog av -25% (plus fraktfritt) för byte till nya ACE fälgar. Enl uppgift, så var det fel på klarlacken till de gamla ACE fälgarna, ännu större anledning till att klaga.
Fick ersättning trots att garantitiden gått ut för länge sedan. Har du "ACE Targa" så är de väl medvetna om problemet med lacksläppet, just denna Targa/Monaco fälgen är ett av"Skräckexmplaren" från Amring.

Snacka med "Robban" hos Amring. (inte sur-kärringen) big_smile Se till att ta ett par bra närbilder på lacksläppen, de brukar vilja se skadans omfattning.

Amring Wheels and Tires
E-mail Info@amring.se
Tel  031-578787. wink

Senast redigerat av E-30 (23 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
LillNaisarn
23 februari 2008 ·

Om det inte är kantstötningar eller andra deffekter på fälgbanan varför högglanspolerar du inte själv kostar inte mkt och fint blir det wink ?

Rille_Pille Tyskstuk
23 februari 2008 · 466 Inlägg

Finns det någon länk till en guide hur man gör det?smile...det låter högintressant!

Axios
26 februari 2009 · 191 Inlägg

jag har samma problem jag dock på ett par SSR GT3 .. jag tänker gå ut på den tunna isen och se om jag har rätt ang poleringen?

*paintremover(gasket remover) för att alla klarlack ska släppa
*500-800 papper för att jämmna ut allt ..
*autosol(stava)+polertrissa+borrmaskin=sant
hur låter receptet??

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt
jimmy-124 Svartlistad
26 februari 2009 · 446 Inlägg

saabludde skrev:
jag har samma problem jag dock på ett par SSR GT3 .. jag tänker gå ut på den tunna isen och se om jag har rätt ang poleringen?

*paintremover(gasket remover) för att alla klarlack ska släppa
*500-800 papper för att jämmna ut allt ..
*autosol(stava)+polertrissa+borrmaskin=sant
hur låter receptet??

börja inte från 500 börja längre ner och arbeta dig uppåt gärna till 1200-1400papper sen autosol då blänker det fint big_smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Axios
26 februari 2009 · 191 Inlägg

ohh fint våtslip då antar jag ...

testade även mina GOOGLE kunskaper och hittade en riktigt fin sida som säger hjälper många andra med
http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang