Evildan skrev:
Putteliten skrev:
A-klassen ser ut att ha lite liten koffert tycker ja. Så hade ju Mercedes stora problem med rost den perioden dom började tillverkas.
Är nog mera inne på en V.A.G då tror ja.
Seat Leon är det något att ha? En får ju ett ganska vettigt exemplar för dom pengarna.
Hur är det med A3an om man nu väljer en med turbo, är det skillnad i förbrukning mellan 150hk och 180hk modellerna?
Bagageutrymmet i en A-Klasse rymmer från 390 liter och uppåt till 1190 liter när allt är fällt, en Golv IV rymmer från 330 liter och upp till 1184 liter, A-Klasse har alltså större bagagevolym, dock är en del av det på höjden.
Leon, Octavia, Golf, A3 är i grunden precis samma bil med motorer, växellådor, osv.
Att en Leon 1.8t 180hk är 6växlad gör ingen nytta för ditt motorvägsåka då en sådan varvar 3750rpm i 120km/h samt förbrukar enligt körcykeln 8.5l/100km blandad körning.
En god väns son hade en sådan Leon, han gjorde som så att han böt bort den mot en Clio 1.2 16V 75hk -04.
Den fungerar utmärkt för honom att åka till Campus Liu från E:A två/tre gånger i veckan beroende på hur hans lektioner inträffar. Den killen är dessutom 192cm lång.
Polo, Fabia, Ibiza är den mindre plattformen som även den delar "allt" av koncernens detaljer.
Förbrukningen är likvärdig mellan 150hk & 180hk så länge du inte använder kanelbullen för att mana fram de där extra 31hk.
Lasta på höjden gör jag inte, har ett par backar med grejer i och lasta ovanpå det är skitirriterande när man ska ha grejerna. Renault Clio håller jag mig så långt ifrån som möjligt, syrran hade en. Är det krockkudde i dom så måste barnstolen vara bak å då får man sitta som en märla fram. Dessutom så har dom haft massor fel på den, och polaren som är Renault mekaniker säger att det inte är några höjdarbilar.
DasAuto skrev:
Putteliten skrev:
orkavaradu skrev:
jag hade nog själv köpt en Golf IV alt en Polo från typ 08.
VW har alltid bra andrahandsvärde,kvalitet och finns delar att få tag på överallt.
innan jag gick på semester så var det en dam på jobbet som skulle sälja sin Golf IV 1,6 som gått endast 13k mil, för runt 20tusen. Den hade varit perfekt för dig :cool:
kan kolla på måndag om den finns kvar?
Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?
Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.
Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?
Hade själv en Golv IV 1.6 99- det är en ganska rymlig bil måste jag säga. Syrran har en Polo 2010 som är allt annat än rymlig.
orkavaradu skrev:
hur långt ska du pendla varje dag?? så man har lite koll :)
Det är ju inte bara pendling, kommer även använda bilen i jobbet med. Har ca 90 mil i månaden till och från jobbet sen kan det bli uppåt 110mil till i månaden som bilen körs i jobbet. Mycket motorväg och stadstrafik blir det då.
DasAuto skrev:
Oilsludge är tyvärr inget jätte ovanligt problem, men är bilarna servade med fasta intervaller och inte long life så är det inget större bekymmer.
Okej, hur är det med vevhusventen på A3 och Golf IV är det modifiering på dom med eller kom det på dom nyare motorerna som satt i A4 B6?