backspärr 740

edis_87
12 februari 2006 · 279 Inlägg

någon som vet vad det kan vara för fel om backspärren fastnar. när man lägger ur backen så går inte backspärren tillbaka så man måste trycka tillbaka den. börjar bli lite irriterad på det för det funkade förut som det skulle.

Mvh/edis_87

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
Drönirettab
12 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Den kärvar väl eller kanske fjädern har gått av.

WasteGate
12 februari 2006 · 397 Inlägg

Kan vara så att den e "kladdig" och fastnar på växelspaken..
eller så är det något fel på vajern som sitter kopplad till backspärren, har för mig att det finns en fjäder som skall dra tillbaka den.. möjligt att den är paj.. Försök pilla isär hela kalaset, mkt enkelt! du ser direkt hur allt funkar!
Lycka till

edis_87
12 februari 2006 · 279 Inlägg

japp. när man drar upp den så åker den inte ner igen utan den stannar där uppe. vart sitter den fjädern?

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
edis_87
12 februari 2006 · 279 Inlägg

ok. ska kolla det sen;)

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
WasteGate
12 februari 2006 · 397 Inlägg

Tja igen!
Fjädern sitter "under" växelspakenn, du måste alltsåta bort damasken och en del smågrejer till för att komma åt den.. MEN ett tips.. köp en schysst knopp på micro, det finns en läderknopp som passar perfekt..
sedan plockar du av den befintliga växelknoppen, tar bort damasken, och en plastplatta som sitter nder damasken.
OM du tittar på mitten av växelspaken nu så ser du ett litet litet hål.. Där sitter en "pinnbult" som håller fast den chromade växelspaken.. ta en spik, och slå ut den "pinnbulten" sedan tar du bort backspärr och den chromade spaken.. Nu skall du bara ha en liten solid växelspak kvar.. ser ut som en 10 cm metallpinne.. där fäster du den nya knoppen!
PERFEKT! du får mkt kortare lägen och slipper backspärr..
DOCK tar det lite tid att lära sig växla bra.. men när det väl sitter så är det BRA mkt skönare!
fråga om de e nåt..
Jag gjorde så på min gamla...

edis_87
12 februari 2006 · 279 Inlägg

låter snyggt det ska jag nog göra=) tack för tipset;-)

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
WasteGate
12 februari 2006 · 397 Inlägg

lungt!!
man kan ju inte köra runt med fem meter växelspak.. wink

edis_87
12 februari 2006 · 279 Inlägg

hehe, nej det har du rätt ismile

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
elsmurfo
12 februari 2006 · 412 Inlägg

WasteGate skrev:
lungt!!
man kan ju inte köra runt med fem meter växelspak.. wink

Du har fått ett pm wink


Finns det någon nackdel med detta?
Måste ju sitta för att uppflylla någon funktion?
Som jag ser det så måste det enda dåliga vara att man kan få i backen då man ska lägga i 1an?
Tänkte även, hur ska jag göra med överväxeln?

Senast redigerat av elsmurfo (12 februari 2006)

Zahiden
12 februari 2006 · 36 Inlägg

byt spak.. 
de lättaste... smile

Volvo S70 GLT "Grodan" (1998)
elsmurfo
13 februari 2006 · 412 Inlägg

Tänkte köpa en sånhära: http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=36858
Sen göra som wastegate sa, alltså göra växelspaken kortare och utan backspärr.
Kommer detta fungera utan problem? Annars är det väll bara att sätta tillbaka det som det var innan?

Går den igenom besiktningen utan backspärr?
Någon som har nått tips på vart man kan koppla overdriven?

Senast redigerat av elsmurfo (13 februari 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang