Lite ryckig 9-5

Saab_kille
2 september 2008 · 45 Inlägg

Hallo
Har en 9-5 2.3t 98årsm + chipp.
När jag har växeln i och rullar sakta så blir det lite ryckigt, samma när man startar sakta så brukar det bli små ryckigt precis när man släpper kopplingen så man får slira lite så går det bra.
Det är inga stora ryck så det blir bestående men i nacken, men ändå så att det stillsamma försvinner.
Så jag vänder mig till er kunniga här för att kunna få lite råd om vad det kan va?
Mvh

Niotusen
3 september 2008 · 272 Inlägg

Samma skit på min 9-5 aero om jag inte missförstår dig, dvs att man måste varva som fasen för att få en "smooth" övergång från stillastående, samt att det rycker mest när man backar, har aldrig riktigt förstått mig på det där, och kan ju säga att det inte är en vanesak, har kört den där bilen i 2 år snart och hela tiden försökt alla möjliga metoder för att minimera det, framåt kan man som du säger "slira" bort det, men det är ju knappast nyttigt, men i backläge är det praktiskt taget omöjligt, samma för dig?

Kanske är våra bilar ihopplockade dagen efter en personalfest? sad

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Crille88
3 september 2008 · 1 353 Inlägg

har ni prova slå av ac eller hela klimatanläggningen.
eller också sitter hela motor drivlina löst så ni får "gungning" i motorrummet/bilen

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Saab_kille
3 september 2008 · 45 Inlägg

Jo du NIOTUSEN verkar som om vi har samma problem med våra bilar.
Har kört utan klimatanläggningen på och det blir ingen skillnad,
A det kan ju inte vara så nyttigt att slira på kopplingen efter varje stillastående.

känns ju som det bara borde vara enkelt fel men har inte heller lyckats hittat nått botemedel åt det.
Min har börjat bli så på senare tid, och vill inte vara lika tålmodig som du och stå ut med det i 2 år:-)

Ska kika på drivlinan men det känns som ett långskott,men allt är värt o pröva.

hedeknasan Professional dreamer
3 september 2008 · 398 Inlägg

Samma problem med min bimmer hmm
En bekant till papps, som är duktig på tyskar, ska ta en koll
på den så fort han har tid vilket inte verkar va så ofta..!roll

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)
Saab_kille
3 september 2008 · 45 Inlägg

Vore skoj om du kunde skriva vad det va, sen när du fått tid och eventuellt fått det fixat. smile
mvh

Niotusen
8 september 2008 · 272 Inlägg

Har inte riktigt orken att ta ned drivlinan på 9-5an men om du hittar felet så är jag EXTREMT angelägen att få reda på vad det är, har somsagt stått ut med skiten i två år och snart orkar man ju inte längre, om man inte kört bilen på länge och vant sig vid något annat, t e x min sierra så känns det ju förfan som att hoppa runt på en slagborr sad

Sierra-döbel
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
ScottaN Medlem 5280
8 september 2008 · 552 Inlägg

Antar att du menar på första växeln? Eller har du så på alla växlar? så fall välkommen till saab.

ola89
8 september 2008 · 50 Inlägg

Det kan vara värt att kolla igenom motor/växellåds-bussningarna. Hade lite liknande problem på min bil. Leta efter sprickor.

...
azid Det som inte dödar gör ont
8 september 2008 · 2 668 Inlägg

är ju för att den är så svag på dragläge...

2slow
E3_Henrik Teknik Informatör
8 september 2008 · 371 Inlägg

är det motorn som går ryckigt eller?
börjar den hugga när du släpper upp kopplingen...i så fall skulle jag kolla över slavcylindern eller i värsta fall så håller kopplingen på att ta slut...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
85an
8 september 2008 · 249 Inlägg

Min går också lite ryckigt ibland på 1an om jag släpper gasen, men bara när motorn är kall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang