För klent steg? Behöver lite hjälp!

badboll
5 september 2008 · 93 Inlägg

Bytte från en gas 10" till en Rockford Punch 2 men har fortfarande samma steg, ett gas alpha 2100.
Sitter i en 19 liters sluten låda kan tilläggas!

Förut var det ganska lätt att få basen att låta högt (dock lät det ju dåligt) behövde inte ha så hög volym på stereon utan det räckte med någonstans på mitten. Då fick man en skön balans mellan fram och baksystem.

Nu är det ganska svårt eftersom jag dels måste dra ner bass boost bak på steget och även gain en hel del för att få ut bra ljud (blir lätt "brummigt" annars), men när jag väl gjort det så låter det hur bra som helst. Ljusår bättre än gas-basen MEN jag måste köra tokhög volym på stereon och därmed blir det lite halvklurigt att få till något bra ljud i framsystemet. Måste ha på nästan fullt för att få ut såpass tryck att det matchar ljudvolymen fram, har testat att pilla på nivån fram på en miljon sätt men jag får inte riktigt till det.

Det är ganska bra som det är nu, men då är nivån fram rejält nerdragen och nivån på bassteget ganska högt uppvriden och sen gäller det att vrida på, vid volym 55-60 låter det ganska okej men 62 är max sen också.
Kör på ett phoenix gold rsd 6.5" framsystem och en pioneer DEH-6000UB HU om det spelar någon roll.

Skulle ett bättre slutsteg fixa det här problemet? Det känns nästan så iallafall, känns som man ligger och pressar på 100% av gassteget och det räcker inte till alls eftersom RF-basen är ganska mycket mer tungdriven.

Sinus Live SL-A500 Mono kanske skulle fixa det?

Senast redigerat av badboll (5 september 2008)

Gendich
5 september 2008 · 287 Inlägg

enklaste sättet 2 steg ett till basen och ett till framsytemet,

BMW 116i (2006)
Korf
5 september 2008 · 24 Inlägg

jag tror att ett sinus live SL-A1500 v2 skulle fungera. lite kraftfullt men de är bra för en 12.a. då kan du köra de andra steget på framsystemet så får du ett bättre sound på de. har en länk du kan få: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1520   hoppas de går bra:D

Volvo 740 GL/SE-PKT "Volvo 740 SE" (1992)
badboll
6 september 2008 · 93 Inlägg

Kanske var otydlig men jag har alltså redan nu två steg.
Ett tvåkanals och ett fyrkanals.

Basen på tvåkanalssteget och framsystemet på fyrakanals.

Problemet är alltså kortfattat att jag kan inte få basen att låta speciellt högt såvida jag inte kör max volym på stereon och ganska mycket gain bak på steget, med min tidigare sämre bas behövdes inte alls lika hög volym. Beror det på att det sketna gas steget inte kan driva basen fullt ut? tongue

Senast redigerat av badboll (6 september 2008)

nonamer
6 september 2008 · 307 Inlägg

Hur har du kopplat detta?
Du har bryggat slutsteget antar jag, men har du serie- eller parallellkopplat basen?
Slutsteget ser ut att vara lite väl klent för rockforden..

Hur mkt skulle du vara beredd att lägga på ett nytt steg?

Senast redigerat av nonamer (6 september 2008)

badboll
6 september 2008 · 93 Inlägg

Basen har ju dubbla 2-ohms spolar så dom är seriekopplade och körs bryggkopplat på 2-kanalssteget.

Framsystemet körs bryggat på fyrkanalssteget.

Tjae helst så lite som möjligt, därför verkar ju Sinus Livesteget intressant men om nu det inte är det det beror på så är ju ett nytt steg onödigt men det känns som det beror på det.

nonamer
6 september 2008 · 307 Inlägg

Visst skulle du kunna köpa SL-steget, mkt effekt för en liten peng, men hur snyggt det spelar går väl att diskutera..
Jag skulle hellre valt ett Carpower power 2/250 bryggat och seriekopplat basen på det.
Sen om det är en optimal lösning att köra basen i 4ohm låter jag nån med mer erfarenhet svara på smile

badboll
6 september 2008 · 93 Inlägg

Jo det är väl det att jag läst att SL inte ger någon vidare bra kvalité på ljudet.
Det där du länkade till där ser också helt klart intressant ut, jag frågar mig också bara vad skillnaden blir att köra basen i 1 respektive 4 ohm??

Men du tror också det beror på att steget är för klent då? Därför det inte blir något tryck såvida man inte kör grymt hög nivå..?

MrCalle Team Autohifi!
6 september 2008 · 865 Inlägg

Kan väll säga att alla budget steg inte ger speciellt bra ljud i SQ samma hang, dock så är det sällan någon "Svenson" som kan höra denan skilnad.
Kollar du på ett billigt slutsteg så är det nästan sak samma vilken av dem du väljer.
Sinus steget drar något mindra med ström pga. att det är ett digital steg & 2/250 steget är ett AB steg.

Valet är hugget som stucket.

badboll
6 september 2008 · 93 Inlägg

Jag tycker ju att det låter ganska bra (om än lite lågt) nu med Gas-steget och det lär ju heller knappast vara något kvalitetssteg. Steget ska ju trots allt bara spela bas, känns som det är viktigare med välljud fram.

Tror nog sinussteget blir bra!
Vad blir det för skillnad att koppla 1/4 ohm ljudmässigt? Kanske inte ens är någon skillnad?

Senast redigerat av badboll (6 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang