Slutsteg koppling till bas!

Borntobewild
7 september 2008 · 131 Inlägg

Hej har ett MDS GP800 steg och en Powerbass 15" på 800watt/400rms

Basen är dubbel spolig 2ohm

Hur ska jag koppla in basen till slutsteget för att få 1600watt som steget är max till?
Gå in på mds och kolla på steget så ser ni..

Snälla hjälp smile

NdL Konstruktör
7 september 2008 · 1 053 Inlägg

Du måste seriekoppla basen så lasten blir 4Ohm.

Då ger slutsteget 400wRMS.


på annat vis kan du inte koppla, för paralellkopplar du basen så blir lasten 1ohm. Och det klarar inte steget.

Borntobewild
8 september 2008 · 131 Inlägg

Hmm okej men hur seriekopplar man då?
En kabel från minus till plus på högtalaren den andra plus till steget och den andra minus till steget?

Senast redigerat av Borntobewild (8 september 2008)

Lonefox Bad music kills good sound
8 september 2008 · 7 241 Inlägg

Borntobewild skrev:
Hmm okej men hur seriekopplar man då?
En kabel från minus till plus på högtalaren den andra plus till steget och den andra minus till steget?

Ta en titt på länken i min tag här under.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dbjanoz
9 september 2008 · 1 785 Inlägg

Borntobewild skrev:
Hej har ett MDS GP800 steg och en Powerbass 15" på 800watt/400rms

Basen är dubbel spolig 2ohm

Hur ska jag koppla in basen till slutsteget för att få 1600watt som steget är max till?
Gå in på mds och kolla på steget så ser ni..

Snälla hjälp smile

Inte omöjligt att du kan parallell koppla din bas till steget, det stämmer att restistansen är 4ohm resistivt men men impedansen "växelströms motståndet" kan lätt bli över 1ohm beroende på hur din låda är utformad.

Om steget är skyddat mot låg last så är det värt att testa. Vet flera som har kört med halva impedansen men i verkligheten så kommer aldrig högtalarens impedans ner i 1ohm

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Borntobewild
9 september 2008 · 131 Inlägg

Hmm ok, men ska jag köra 1ohm eller 4ohm? vad tycker ni? får jag mina 800wrms när jag kör 1ohm? som steget är max till?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang