Köpa bil, övningsköra med den tills jag får körtkort eller vad ska jag göra?

Mortalis VW-nörd?
10 september 2008 · 4 332 Inlägg

Skaffa corvette när man e 16 e ju som att börja springa 110m häck när man e nyfödd...kan bara gå bra

Senast redigerat av Mortalis (10 september 2008)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 september 2008 · 3 404 Inlägg

Jag vill lova dig att en 740 är ett bättre köp, du har ingen trafikvana och att då ha allt för mycket kusar blir en livsfarlig kombination.

En slö "skitbil" som du inte behöver vara rädd om är bättre.

Spar dinna pengar och köp en corvette sen när du väl har körkort. Tänk även på att bilen skall försäkras, tankas, servas osv.
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
p0wni
10 september 2008 · 49 Inlägg

Mitt råd är nej, motivationen till det står på flertalet inlägg på sida ett och två smile.

- "Ställ dig sist i kön för helvete"
- "Jag stod där nyss, men det var så jävla tråkigt"
Ghibli
10 september 2008 · 57 Inlägg

låter dumt i mina öron. finns rätt mycket annat man kan göra för pengarna än att köpa en bil som man inte ens får köra själv.

köp en annan bil först och se hur mycket det kostar att äga en egen bil, sen kan du skaffa nått värre när du har skaffat lite trafikvana osv.

om du köper en corvette så skulle jag tänkt på att skaffa en manuell. annars känns det som en värdelös övningskörningsbil.

Mvh Oscar

-Akerfeldt-
10 september 2008 · 2 638 Inlägg

TenZer skrev:
Jag vill lova dig att en 740 är ett bättre köp, du har ingen trafikvana och att då ha allt för mycket kusar blir en livsfarlig kombination.

En slö "skitbil" som du inte behöver vara rädd om är bättre.

Spar dinna pengar och köp en corvette sen när du väl har körkort. Tänk även på att bilen skall försäkras, tankas, servas osv.
Lycka till!
//Johannes

Om man nu är ovan i trafiken så blir man väl inte försiktigare och kör lungnare om man skaffar en "skitbil" som man inte bryr sig om? Har man en fin bil som man tycker om så är man väl rädd om den och kör därefter... hmm

Sen att en bil med 300hk inte är optimalt för en med nytaget körkort är en annan sak så i slutändan blir nog mitt råd också nej wink

Ville bara påpeka det där med "skitbil" tongue

torpis Forummoderator
10 september 2008 · 10 576 Inlägg

Att köpa Corvetten är inget fel, säkert en kanonbil att pilla med.  Dock drar de mycket bränsle och där är det lite svårt om man är 16år och går i skolan.  Du bör övninsköra ett par 1000mil.

2000mil X 1.5liter X 13kr blir nästan 40papp.

Så köp Vetten, men övnignskör i något annat lite vettigare rent ekonomiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mortalis VW-nörd?
10 september 2008 · 4 332 Inlägg

Aker_s40 skrev:

TenZer skrev:
Jag vill lova dig att en 740 är ett bättre köp, du har ingen trafikvana och att då ha allt för mycket kusar blir en livsfarlig kombination.

En slö "skitbil" som du inte behöver vara rädd om är bättre.

Spar dinna pengar och köp en corvette sen när du väl har körkort. Tänk även på att bilen skall försäkras, tankas, servas osv.
Lycka till!
//Johannes

Om man nu är ovan i trafiken så blir man väl inte försiktigare och kör lungnare om man skaffar en "skitbil" som man inte bryr sig om? Har man en fin bil som man tycker om så är man väl rädd om den och kör därefter... hmm

Sen att en bil med 300hk inte är optimalt för en med nytaget körkort är en annan sak så i slutändan blir nog mitt råd också nej wink

Ville bara påpeka det där med "skitbil" tongue

Vet inte om alla e så, men när man har en bil, oavsett om det är en skitbil eller ej, så ser man det som sin pärla och en risig 740 kan vara Jessica Alba i dennes ögon hehe...men förstår vad du menar.
Däremot e de väl så att man gör misstag lättare när man är ny, och då är inte kostnaden för misstagen lika dyra som för en, säg ny Audi A4 eller så.

-Akerfeldt-
10 september 2008 · 2 638 Inlägg

Mortalis skrev:

Aker_s40 skrev:

TenZer skrev:
Jag vill lova dig att en 740 är ett bättre köp, du har ingen trafikvana och att då ha allt för mycket kusar blir en livsfarlig kombination.

En slö "skitbil" som du inte behöver vara rädd om är bättre.

Spar dinna pengar och köp en corvette sen när du väl har körkort. Tänk även på att bilen skall försäkras, tankas, servas osv.
Lycka till!
//Johannes

Om man nu är ovan i trafiken så blir man väl inte försiktigare och kör lungnare om man skaffar en "skitbil" som man inte bryr sig om? Har man en fin bil som man tycker om så är man väl rädd om den och kör därefter... hmm

Sen att en bil med 300hk inte är optimalt för en med nytaget körkort är en annan sak så i slutändan blir nog mitt råd också nej wink

Ville bara påpeka det där med "skitbil" tongue

Vet inte om alla e så, men när man har en bil, oavsett om det är en skitbil eller ej, så ser man det som sin pärla och en risig 740 kan vara Jessica Alba i dennes ögon hehe...men förstår vad du menar.
Däremot e de väl så att man gör misstag lättare när man är ny, och då är inte kostnaden för misstagen lika dyra som för en, säg ny Audi A4 eller så.

Absolut är det så att det är lätt att göra misstag när man är ny och har färskt körkort och inte så mycket vana i trafiken.

Tänkte på det som TenZer skrev "En slö "skitbil" som du inte behöver vara rädd om är bättre.". Om man inte är rädd om sin bil eller helt enkelt inte bryr sig så tror jag att det är lättare att nått händer. Som jag sa tidigare "Har man en fin bil som man tycker om så är man väl rädd om den och kör därefter... hmm" .

För mig är det skillnad på "skitbil" och "billig bil", så länge man bryr sig om bilen och gillar den så kör man nog lite försiktigare, speciellt med nytaget körkort. (Får man hoppas iallafall hmm)

Mortalis VW-nörd?
10 september 2008 · 4 332 Inlägg

Du har så rätt så!

-Akerfeldt-
10 september 2008 · 2 638 Inlägg

Mortalis skrev:
Du har så rätt så!

Jag vet tongue

xkurdi
10 september 2008 · 26 Inlägg

Hehe...tack för att ni svarat och lagt ner eran värdefulla tid wink...Tack återigen, jag tror nog jag ska göra som dom "flesta" Har sagt här, köpa en gammal bil, övningköra med den och sen vänja mig vid den, sedan kan jag köpa corvetten..
Lixom, corvetten drar ju mkt i försäkring,bensin,service o allt wink

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 september 2008 · 3 404 Inlägg

Aker_s40 skrev:

Mortalis skrev:

Aker_s40 skrev:
Om man nu är ovan i trafiken så blir man väl inte försiktigare och kör lungnare om man skaffar en "skitbil" som man inte bryr sig om? Har man en fin bil som man tycker om så är man väl rädd om den och kör därefter... hmm

Sen att en bil med 300hk inte är optimalt för en med nytaget körkort är en annan sak så i slutändan blir nog mitt råd också nej wink

Ville bara påpeka det där med "skitbil" tongue

Vet inte om alla e så, men när man har en bil, oavsett om det är en skitbil eller ej, så ser man det som sin pärla och en risig 740 kan vara Jessica Alba i dennes ögon hehe...men förstår vad du menar.
Däremot e de väl så att man gör misstag lättare när man är ny, och då är inte kostnaden för misstagen lika dyra som för en, säg ny Audi A4 eller så.

Absolut är det så att det är lätt att göra misstag när man är ny och har färskt körkort och inte så mycket vana i trafiken.

Tänkte på det som TenZer skrev "En slö "skitbil" som du inte behöver vara rädd om är bättre.". Om man inte är rädd om sin bil eller helt enkelt inte bryr sig så tror jag att det är lättare att nått händer. Som jag sa tidigare "Har man en fin bil som man tycker om så är man väl rädd om den och kör därefter... hmm" .

För mig är det skillnad på "skitbil" och "billig bil", så länge man bryr sig om bilen och gillar den så kör man nog lite försiktigare, speciellt med nytaget körkort. (Får man hoppas iallafall hmm)

Får än en gång be om ursäkt för en taskig formulering, min tanke var att köper man en billig sierra, 740, 900 osv så behöver man inte gå till banken för att fixxa den där stora sprickan i kofångaren efter att man backat in i en lyktstolpe. Visst kan det hända alla men det är som sagt lättare när man är ovan och har morsan eller farsan som sitter och skriker brevid en.

Min tanke var inte att han skulle börja köra som ett svin bara för att att han köper en billigare bil, utan snarare tvärtom. Jag tror inte man tar det spec lungt i en glasfiberbil med v8 utan man gasar på rätt ordentligt (oavsett vad handledaren säger). Om man istället rattar en kartong med en slö b20 under huven så tar det ljusår att ens komma upp i motorvägsfart (vilket i vissa fall kan vara en fara i sig ja) men risken för olyckor minskar BETYDLIGT.

Senast redigerat av TenZer (10 september 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang