Eco driving'

Tikkan
11 september 2008 · 9 Inlägg

Är det rätt att man ska växla från 2:an till 5:an på 50 km/h väg och 3:an till 5:an på 70 km/h väg.

MrTobias
11 september 2008 · 1 297 Inlägg

Beror på vilken bil du har. De flesta ligger nog inte på så bra förbrukning i 5an i 50km/h.

Du rullar iväg på ettan, lägger direkt i 2an. accar jäävligt sakta upp till 50, sen i me 4an och ligg på den. I 70 går det oftast bra i 5an.

Accet ska gå jääävligt sakta för att det ska dra lite bensin. När du kommer till den hastighet du ska ligga så släpp lite på gasen.. så du inte ligger i dragläge.

båge montör och hobby mekaniker
11 september 2008 · 2 672 Inlägg

jag fick lära mig att man ska accelerera hastigt, men inte vrålfort, för att komma upp i rätt hastighet fort, och sedan släppa på gasen! alltså inte ligga och segdra en förmiddag upp i 70!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Muttley
11 september 2008 ·

MrTobias skrev:
Beror på vilken bil du har. De flesta ligger nog inte på så bra förbrukning i 5an i 50km/h.

Du rullar iväg på ettan, lägger direkt i 2an. accar jäävligt sakta upp till 50, sen i me 4an och ligg på den. I 70 går det oftast bra i 5an.

Accet ska gå jääävligt sakta för att det ska dra lite bensin. När du kommer till den hastighet du ska ligga så släpp lite på gasen.. så du inte ligger i dragläge.

där har du fel.
man rullar iväg i 1an den är bara till för att få bilen i rullning.  när du fått bilen och rulla lägger man i 3an, du hoppar en växel hela tiden. och man accar lagom snabbt upp till max 3tusen varv. du ska inte sega upp till 3 tusen varv.



Är det rätt att man ska växla från 2:an till 5:an på 50 km/h väg och 3:an till 5:an på 70 km/h väg.

nej från 2an till 4an sen ska du ligga i 5an så ofta bilen orkar på 50 vägar.

man ska ha så hög växel som möjligt för att få ett så lågt varv som möjligt på motorn. dock max 3 tusen om man du ska hålla dig inom ecodriving.

GT-R2008
11 september 2008 · 60 Inlägg

eco driving suger ***

///When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough! ///
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
11 september 2008 · 1 418 Inlägg

Vad jag har fått lära mig så ska man starta på 1an å lägga i 2an efter 1-2 billängder och sen hoppar man över en växel.

ex. 1an-2an-4an el 1an-2an-3an-5an.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
decib3L Körv
11 september 2008 · 3 535 Inlägg

Personligen skiter jag i vilket. Jag kör för att det är roligt.

Truckdriving Man
teamvolvoracing Trucker
11 september 2008 · 1 220 Inlägg

aha ä de det som är eco driving! jag har alltid trot att det är när man växlar på varvstoppe å andvänder växellådan som broms som är eco driving :p

Vissa är bara bättre än andra!
discokapten Kapten på disco!
11 september 2008 · 1 729 Inlägg

Att använda motorbroms är en av huvuddelarna i ecodriving.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
zshoe Kokar ris
11 september 2008 · 923 Inlägg

host host verkar vara lite mkt spekulerande hit o dit, så jag drar till med egna spekulationer: nej man ska inte ha ett lågt varv som möjligt katten fungerar inte effektivt då, vilket även är anledning till att man inte ska varva för mycket.

man ska accelerera inte söligt, och inte snabbt, men BESTÄMT!

och 5:an är till för 70km/h och uppåt.

fast mest med ecodriving tycker jag är att planera körningen, släppa på gasen i tid, bromsa så lite som möjligt, undvika stopp etc.

ja detta är vad jag har fått lära mig iallafall.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Ulf_W bilder.ulfw.se
11 september 2008 · 1 103 Inlägg

Nä tacka vet jag diesel!
Golfen drar mellan 0,46-0,63, har aldrig sett den dragit över 0,63... big_smile

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
zoopåse
11 september 2008 · 1 171 Inlägg

Så lågt varv som möjligt i marschfart därför att du då kan öppna gasspjället mer och minska sugförlusterna i motorn - effektivare förbränning. Du får mindre motorförluster att driva runt helt enkelt. Däremot blir kolväteutsläppen typiskt något högre. Motorn ställer in sig för en fetare blandning vid högre belastning och katalysatorn funkar sämre.

Detta gäller inte alla motorer. Turbodieslar tex brukar vara lite effektivare en aning högre upp i varv när turbon börjar ladda. Dessutom är det ju fullt spjäll jämt så sugförlusterna är inte alls på samma sätt beroende av hur lite man gasar.

Senast redigerat av zoopåse (11 september 2008)

zshoe Kokar ris
11 september 2008 · 923 Inlägg

zoopåse skrev:
Så lågt varv som möjligt i marschfart därför att du då kan öppna gasspjället mer och minska sugförlusterna i motorn - effektivare förbränning. Du får mindre motorförluster att driva runt helt enkelt. Däremot blir kolväteutsläppen typiskt något högre. Motorn ställer in sig för en fetare blandning vid högre belastning och katalysatorn funkar sämre.

Detta gäller inte alla motorer. Turbodieslar tex brukar vara lite effektivare en aning högre upp i varv när turbon börjar ladda. Dessutom är det ju fullt spjäll jämt så sugförlusterna är inte alls på samma sätt beroende av hur lite man gasar.

mjo men tanken med ecodriving är ju inte att man ska få mera pengar i plonkan utan att det ska vara mindre skit i luften.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
ZonaX Svetsare
12 september 2008 · 3 150 Inlägg

båge skrev:
jag fick lära mig att man ska accelerera hastigt, men inte vrålfort, för att komma upp i rätt hastighet fort, och sedan släppa på gasen! alltså inte ligga och segdra en förmiddag upp i 70!

Exakt så lärde vi oss på körskolan här  smile    1:an kort sträcka, snabbt i med 2:an, snabbt acca upp til ca 50-60 (om det är typ 70-90-väg) och sen lägga i typ 5:an.

Annars om det är typ 50-70 så snabbt i med 2an och sen gasa lite sen i med 4an ungf.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Saab_freeaket
12 september 2008 · 35 Inlägg

bilen blir bara trött ilängden av att inte får varvas över 3000 varv. själv pallar jag inte med ecodriving så jävla tråkigt. jag kör för att det är kul . orkar inte sega som en söndagsbilist.

henkebenke
12 september 2008 · 1 703 Inlägg

Sedan när blev det poppis att ligga utanför fordonets effekt/vridkurva? En förbränningsmotor har sitt arbetsregister, det finns förhållande mellan varvtal, effekt samt bränsleförbrukning. Att generalisera och säga att "vid domhär och domhär varven ska du växla, oavsett bilmodell" blir ju fort löjligt smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Mr_EmCom Med.lem
12 september 2008 · 3 759 Inlägg

bmw_äger skrev:
bilen blir bara trött ilängden av att inte får varvas över 3000 varv. själv pallar jag inte med ecodriving så jävla tråkigt. jag kör för att det är kul . orkar inte sega som en söndagsbilist.

Du har inte ens en bil....

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
12 september 2008 · 3 759 Inlägg

henkebenke skrev:
Sedan när blev det poppis att ligga utanför fordonets effekt/vridkurva? En förbränningsmotor har sitt arbetsregister, det finns förhållande mellan varvtal, effekt samt bränsleförbrukning. Att generalisera och säga att "vid domhär och domhär varven ska du växla, oavsett bilmodell" blir ju fort löjligt smile

Skulle jag alltid köra så skulle det bli väldigt dyrt haha
Och jag skulle förmodligen inte ha kvar körkoret specielt länge tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
LordLife
12 september 2008 · 998 Inlägg

Prova detta på min 850SE-94  prova med full tank. efter prova jag igen med full tank och köra som vanligt det vill säga blyfot. Tro det eller ej men bilen drar mer vid eco körning än vid vanlig körning.
Vanlig: 1.0 liter per mil.
Eco: 1.5 liter per mil.
Miljövänligt inte för min bil. Men tror nog dom bara räknar nya bilar när dom gör såna tester.
Men va tråkigt det är att köra eco, tänka så göra så.. va fan man ska ju ha lite kul också.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
M103
12 september 2008 · 1 570 Inlägg

1-2-5 kan jag köra utan problem, bara man kommer upp 50 så går det att glida vidare på femman.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang