Kan man svetsa en lammeldiffad bakaxel ?

Falth_82
12 september 2008 · 40 Inlägg

Jag undrar om man kan svetsa diffen el om man kan spänna den ???
Den sitter på en omega 3000 -88

Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
Volvo V70N (2004)
MilleN
12 september 2008 · 9 108 Inlägg

Det ska gå att spänna den men fråga mig inte hur. Spinner den bara på ett??

Moparboy440
12 september 2008 · 4 682 Inlägg

jaså omegorna fanns me lamelldiff också, trodde bara dom hade slungdiff.  roligt att lära sig nåt nytt smile.
man ja förstår inte hur de skulle gå att spänna en lamelldiff, blir min inte bara tvungen att byta lamellpaketet /fjädrarna (rätta mig om ja har fel)?

Germax
12 september 2008 · 12 086 Inlägg

Man lägger brickor mellan någonting tror jag smile

MilleN
12 september 2008 · 9 108 Inlägg

Moparboy440 skrev:
jaså omegorna fanns me lamelldiff också, trodde bara dom hade slungdiff.  roligt att lära sig nåt nytt smile.
man ja förstår inte hur de skulle gå att spänna en lamelldiff, blir min inte bara tvungen att byta lamellpaketet /fjädrarna (rätta mig om ja har fel)?

Slungdiff har jag aldrig hört talas om att det är på Omegorna? Alla 3000 och Sportive-modellerna har lamelldiff iaf.

Moparboy440
12 september 2008 · 4 682 Inlägg

MilleN skrev:

Moparboy440 skrev:
jaså omegorna fanns me lamelldiff också, trodde bara dom hade slungdiff.  roligt att lära sig nåt nytt smile.
man ja förstår inte hur de skulle gå att spänna en lamelldiff, blir min inte bara tvungen att byta lamellpaketet /fjädrarna (rätta mig om ja har fel)?

Slungdiff har jag aldrig hört talas om att det är på Omegorna? Alla 3000 och Sportive-modellerna har lamelldiff iaf.

ok, såg i  några annonser där dom sålde omega 3000 å stod att dom hade slungdiff där.men de ju inte alltid folk vet vilka grejor de sitter i bilen.

JapMax skrev:
Man lägger brickor mellan någonting tror jag smile

menar du att man lägger brickor mellan lamellfjädrarna ? e väl samma sak som att byta till styvare fjädrar,skapar ett högre tryck.

Falth_82
12 september 2008 · 40 Inlägg

MilleN skrev:
Det ska gå att spänna den men fråga mig inte hur. Spinner den bara på ett??

Jo håller på med drifting, den spinner ett tag på två hjul, men vid högre hastighet så spinner det på ett hjul:(
Vill ju att det ska spinner 100% som aga diff. Tänker stoppa i en omega 2,6 bakaxel å svetsa den om det inte det går att få ut 100% diff, av lamelldiffen  smile

Volvo V70N (2004)
Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
12 september 2008 · 2 307 Inlägg

du behöver nog inte 100% diff för att den skall funka fint för dig det räcker nog med 80% det du gjör e att du plockar ut diffklumpen skruvar i sär där lamellerna ligger å lägger i ett schims pröva dig fram tills du har ett förspänningstryck på ca 120-180nm så blir den fin börja med ett 0,5 mm schims

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Falth_82
12 september 2008 · 40 Inlägg

JaggaChafen skrev:
du behöver nog inte 100% diff för att den skall funka fint för dig det räcker nog med 80% det du gjör e att du plockar ut diffklumpen skruvar i sär där lamellerna ligger å lägger i ett schims pröva dig fram tills du har ett förspänningstryck på ca 120-180nm så blir den fin börja med ett 0,5 mm schims

Tack för tipset, ska testa det smile

Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
Volvo V70N (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang