12-volts punkt i lastbil, Volvo FH från 2000

Decibel
17 september 2008 · 2 911 Inlägg

Provar här då jag inte hittar nåt på nätet.

Ska tydligen finnas ett par punkter i lastbilar som har 12 volt, och jag kan fasiken inte finna den.
Har en FH12 460 här som ska få slutsteg m.m. monterad, men jag lyckas fanimej inte hitta nån vettig 12v punkt.

Några tips ?
(förutom att köpa ett 24v steg, då ägarn redan har stegen)

johan-s70-t5
17 september 2008 · 299 Inlägg

vad är det för årsmodell på den?????...........du kommer inte hitta nån 12V som klarar att driva steget då det enda som går på 12Ve typ cigguttag och stereon det sitter en liten klen omvandlar bakom passagerarstolen........skulle nog satsa på att dra en kabel direkt från batteriet inte så bra för batteriet men klart enklast om man inte vill handla 24v´s steg eller en stöddig omvandlare

BJ_ Lastbilsmekaniker
17 september 2008 · 107 Inlägg

Finns i stort sett bara cigarettuttaget. Men ta en kabel från bakre batteriets pluspol och koppla in. Blir lite ojämn belastning på dom i och för sig, men vill du kompensera så är det väl bara skifta batterier ibland, eller koppla ett slutsteg på främre batteriet också ? smile

FWD = Fel Wheel Drive
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
17 september 2008 · 718 Inlägg

Finns ju omvandlare att köpa.
Chefens son kpplade in sig på ena batteriet å d tog inte lång tid förän d va kass. Ble ett jävla liv på hans far! wink

BJ_ Lastbilsmekaniker
17 september 2008 · 107 Inlägg

Jo, det vore ju den smarta lösningen, dock är det inte så billigt att få tag i en omvandlare som klarar ett slutsteg smile försöker bara komma med lite kreativa ideér, har aldrig påstått att jag tycker det är något vidare bra att göra så.

Senast redigerat av BJ_ (17 september 2008)

FWD = Fel Wheel Drive
Melin Trafikledare
17 september 2008 · 563 Inlägg

Jag kopplade in min "lilla" baslåda i en TGB 13 jag hade innan, lite moddad big_smile

Hade dubbla gula Optimabatterier eftersom dom har 24v elsystem.
Ta ström ifrån ett batteri är absolut inget att man överhuvudtaget ska tänka på.
Jag köpte en rätt stöddig omvandlare på 40A konternuerligt http://www.waeco.se/(S(mhmm2n45wb4wqiby … engine.wbf
Nu ligger den i verkstaden på en hylla och samlar damm.
Den kanske hade varit något, jag fick betala ungefär 2600 kr för den.(Blandade ihop prisuppgifterna med lite andra grejor innan)

Den orkade ialf driva ett DLS CAD 15 som i sin tur drev två GAS PRO 12" 1000W lol
Spelade så leran hoppade på taket tongue

Senast redigerat av Melin (17 september 2008)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Drönirettab
17 september 2008 · 21 761 Inlägg

Jag håller fortfarande på att man bör göra underhållsladdning med jämna mellanrum för att undvika djupa urladdningar, helst en laddare med två separata laddkanaler. Eller en omvandlare, som dieselknackare skriver. smile

Tyvärr är det väl så att det aldrig finns tid för underhållsladdning eftersom en lastbil inte ska stå stilla, men då är min åsikt att man nästan "får skylla sig själv" ifall batterierna pajjar. smile

Visst är det lätt för mig att säga det där, jag som inte kör lastbil, men så tycker jag ändå. wink

johan-s70-t5
17 september 2008 · 299 Inlägg

www.waeco.se finns de en del bra grejer........inte så där skitdyrt heller finns en omvandlare som klarar 40A för ca 2600:-

Decibel
18 september 2008 · 2 911 Inlägg

Mjo, enda punkten jag hittade var i säkringsboxen på brädan, där fanns en 12V punkt... mätte på den, 24 volt tongue
Hittade en omvandlare, men den kunde bara leverera 6A kontinuerligt och det räcker inte för fem öre, troligen till gamla komradion, avsäkrad 10A.

Får nog rekommendera honom att köpa ett 24v steg istället och sätta 12v stegen i servicebilen smile

patrik79
18 september 2008 · 782 Inlägg

swedol har billiga omvandlare. 24v kont 30amp kortvarigt för 790:- +moms eller 40amp för 1875:- +moms behövs grövre grejer så kan Fredrik på bilstereohörnan få tag på 60amp omvandlare.

foborg
19 september 2008 · 332 Inlägg

Det finns ju 12 v brevid det vanliga 24v-uttaget.
Men jag vet att i FM:s daghytter går det ut en eller 2 kablar från golvmattan bakom passagerarstolen som jag tror är till 12 volt.
Kolla upp det jag har för mej att det ska komma från stereon och batteriet och vara till för jusst slutsteg o dyl smile

Danniboy This is me
21 september 2008 · 334 Inlägg

Snackar du matningen till steget så bör du ju dra nya kablar direkt från batteriet, finns ingen 12v+ matning som orkar driva stegen i hytten. Koppla kablarna över ett batteri bara så får du 12v+. Menar du wake up signalen så bör det finnas nere i påbyggnadscentralen vid passargerar fötterna. Använd en multimeter o mät innan du kopplar in sakerna för att slippa bränna sönder sakerna.

OBS, glöm ej ha säkring på kablarna!

Skriv om du undrar något Mvh: Scania mekaniker =P

Senast redigerat av Danniboy (21 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang