Hur kopplar man in strömkabel i Mitsubishi Eclipse -91?

Ompa2000 ...!!!???
20 september 2008 · 257 Inlägg

Hallå!
Ja idag var det då dags, var på BRL och inskaffade mig en bas, slutsteg och kabel. Bättre ljud till min Eclipse tänkte jag. Och så blir det nog... om jag bara kunde hitta nåt sätt att få in strömkabeln från batteriet i kupén!

Började med att kolla om det gick att få in den tillsammans med dom ordinarie kablarna, helt kört var det. Är så trångt att jag inte ens fick in en 1,5 kabel att dra med (strömkabeln är en 8)

Kollade då vart man skulle tänkas kunna borra. Det enda stället som var ens nära möjligt var längst upp till vänster på torpedväggen (sett framifrån bilen). Så jag gick lös med borren och kom igenom första plåten. Fortsatte och kom sedan igenom även den andra och sista. Men sedan skulle ju kabeljäveln igenom också.

Det slutade med att jag fick riva bort handsfacket och plasten nedanför den, och ändå så får jag inte tag i kabeln! När jag började lirka med ståltråd så fick jag till slut syn på den, men det finns ingen chans att strömkabeln kommer gå få igenom där. Tror det är fläktmotorn som sitter ivägen. Tillsammans med sju ton andra grejer kan ju tilläggas.

Så nu är det ända som jag kan komma på att dra kabeln nerför torpedväggen, och sedan gå in underifrån i närheten av golvet.
Detta skulle jag helst inte vilja göra, så jag undrar om någon annan har något tips om hur jag skall lösa detta problem.

Tack på förhand! /Ompa

Witte Eclipse :P
21 september 2008 · 254 Inlägg

dom flesta drar det genom originalstammen som går in precis bakom batteriet, det e jävligt trångt där, har själv dragit lite sladdar där igenom, jobba med kraftigare ståltråd (jag snodde en av morsans ståltrådsgaljar), sick den snett ner och lirka lite, det är lättare om man är två så kan en  lyssna inne i kupen och förstå var den är o en som jobbar med ståltråden, när det är igenom det bara att tape:a fast sladden o försiktigt trä igenom sladden. så gjorde jag iaf

kolla annars med mitsubishiclubsweden.se smile

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]
Ompa2000 ...!!!???
21 september 2008 · 257 Inlägg

Tack för svaret big_smile
Men det blev att jag gick genom golvet ändå, drog den nerför torpeden och tätade lite snyggt. Blev faktiskt riktigt bra!

Så nu ska jag bara få skiten att funka så blir det nog bra sen...

busfabror www.ljudbyggaren.se
21 september 2008 · 504 Inlägg

Just nu vet jag inte nåt sett...men planerar att införskaffa och bygga i en Eclipse i vinter....så om de e ok kan jag eventuellt återkomma om några veckor....ha ha ha...

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Kalle_Ponken
21 september 2008 · 1 752 Inlägg

Hehe ja fy f*n vilket pyssel vi hade med o få in strömkabeln i min, o då körde vi ändå bara med 16mm2 kabel:P Aja kul att du fick till det sen iaf, o släng gärna upp nån bild på det hela sen med! smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Ompa2000 ...!!!???
21 september 2008 · 257 Inlägg

Ja nog var det ett pyssel tongue
Men då vet man det till nästa gång i alla fall, allt ont föder nåt gott big_smile
Bild kommer! när det funkar...

Senast redigerat av Ompa2000 (21 september 2008)

busfabror www.ljudbyggaren.se
22 september 2008 · 504 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:
Hehe ja fy f*n vilket pyssel vi hade med o få in strömkabeln i min, o då körde vi ändå bara med 16mm2 kabel:P Aja kul att du fick till det sen iaf, o släng gärna upp nån bild på det hela sen med! smile

usch, säg inte så, jag lägger inte mindre än 50 kvadratare......

big_smile

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang