Sälja skuren bil?

-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

Har funderingar på att sälja min bil som den är..... alltså med rasad motor..
Har inte råd att eller lust att plöjja ner mer pengar i den..
Så min fråga är hur mycket man kan begära för den?
MVH!

Från Landet...
wieger
21 september 2008 · 511 Inlägg

Jag tror du kommer tjäna mer på att sälja delar lösa från bilen än att sälja allt i ett faktist.

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!
azid Det som inte dödar gör ont
21 september 2008 · 2 668 Inlägg

20k kanske... beror på vad resten av bilen är i för skick

2slow
-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

Den e ju skitfin annars....

E tveksam til lat få ut "tillräckligt" genom att sälja den i delar... visst... kanske kan få 5 k för fälgarna... men sen då? E så sjukt less.... Har lagt allt man tjänat i ett år å sen rasar skiten... sadsad

Från Landet...
Skaune
21 september 2008 ·

och varför inte bara slänga i en ny spis? ok, du skriver att du inte har råd, men då kan man ju fråga sig om du har råd o förlora så mycket pengar på den? En ny motor e nog inte så dyr så, samla ett gäng polare i garaget o hiva ner den! billigare än de du förlorar på o sälja den i delar alt med rasad motor!

TurbOla Reservdansk
21 september 2008 · 6 271 Inlägg

Håller med. En begagnad spis kostar typ 5000 - 10 000.
Har själv renoverat motorn för ca 20 papp, och efter 200 mil rasar skiten.
Men man har egentligen inte råd att sälja bilen ståendes eller i delar. smile
Ska göra en felsökning på motorn, sen får jag se om det är värt att åtgärda felet, eller man slänger i en ny spis.
Så jag lider med dig.
Har nog inte kört över 500 mil på 8 månader.

Det behöver ju inte vara just en T-5R motor, kan vara en T5 eller V70R motor, beror på vad du får för pris och vilket skick det är.

Upp till -03 tror jag motorerna passar bolt on. smile
Däremot gör nog inte insug eller topp det.
Edit: Nyare motorerna har ju elektroniskt gasspjäll, t.ex. och variabla ventiler och sånt.

Senast redigerat av TurbOla (21 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

Hiva i en ny motor kommer gå på i runda slängar 15 k... Det kan ju det vara värt OM... jag skulle vilja ha kvar bilen.  Det e ju det att jag vill sälja den och köpa mig en med manuell låda ist för automaten som sitter där nu. . . . Och om jag nu byter motor å säljer den får jag kanske på din höjd 40 k... om jag har jävligt tur. Lite mer realistiskt vore 30-35 k... så om jag byter motor för 15 k så får jag 15-20 k tillbaka när jag säljer... kaänns onödigt att lägga så mycket tid och pengar på en bil som jag ska sälja direkt... Men det som vore ekonomiskt bäst vore ju att byta motor och behålla den... men är sugen på något nytt... hmm

Men till topic... vad skulle jag kunna begära för den i befintligt skick?

Från Landet...
TurbOla Reservdansk
21 september 2008 · 6 271 Inlägg

Inte mycket. Skuren är den väl värd lite mer än skrotpremien. wink

Är bilen verkligen så risig att du bara får ut 30-35k med ny spis i?
Trots att du har lagt ner alla pengar du tjänat under ett år på den?
Då har du egentligen inte råd att sälja den, ren förlust. wink

En manuell låda är inte dyr, kostar några tusenlappar, och är inte alltför svårt att bygga om till manuellt.

Fråga runt på svenska85x70klubben, TPC, eller Nordic R så finns det massor av tips och folk som gjort det förut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
21 september 2008 · 1 781 Inlägg

har du kollat på vad det är som har skurit? är det vev/ramlager , ventilknackningar eller vad är det lixom? behöver inte bli så jäkla dyrt att renovera moton om det är dessa saker.. om jag hade varit dig så hade jag hinkat ur motorn, plockat ner den i delar och kollat vad det är för något som gått sönder!!!!!! innan du planerar att sälja den i delar / sälja den som renoveringsobjekt!!!

Team Insane Racing
-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

TurbOla skrev:
Inte mycket. Skuren är den väl värd lite mer än skrotpremien. wink

Är bilen verkligen så risig att du bara får ut 30-35k med ny spis i?
Trots att du har lagt ner alla pengar du tjänat under ett år på den?
Då har du egentligen inte råd att sälja den, ren förlust. wink

En manuell låda är inte dyr, kostar några tusenlappar, och är inte alltför svårt att bygga om till manuellt.

Fråga runt på svenska85x70klubben, TPC, eller Nordic R så finns det massor av tips och folk som gjort det förut.

Kolla blocket på 855 T-5R med automatlåda.... dem ligger kring 35 k. den e skitfin...Verkligen ingen rishög... Kan tillägga att jag har gått i skolan senaste året.. tog studenten nu i somras... så jättemycket pengar e det väl inte... men i runda slängar 45 k...

Byta låda för några tusenlappar?
nae, snackade med T_modee..... han sa runt 15 k innan man e klar.... sad

Men om man ponerar att det sitter en människa med en t5 spis i jakt efter en bil så kan väl denna vänlige skäl vara villig att lägga en 15-20 k för bilen? eller e det bara önsketänkande?

Från Landet...
RallizZ
21 september 2008 · 124 Inlägg

10000 så köper jag den..wink

-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

Malm3n skrev:
har du kollat på vad det är som har skurit? är det vev/ramlager , ventilknackningar eller vad är det lixom? behöver inte bli så jäkla dyrt att renovera moton om det är dessa saker.. om jag hade varit dig så hade jag hinkat ur motorn, plockat ner den i delar och kollat vad det är för något som gått sönder!!!!!! innan du planerar att sälja den i delar / sälja den som renoveringsobjekt!!!

Det är troligtvis vev/ramlagerras eftersom det låter som om man slog med en slägga i toppen hela tiden... dvs att kolven tar i toppen alternatvt ventilerna... sad
Och renovera den befintliga kommer kosta ca:20k .... eftersom man inte kan "laga lite". eftersom vid vevlagerras måste veven balanseras alt. en ny... hmm Gillar inte läget om man säger så...

Från Landet...
-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

RallizZ skrev:
10000 så köper jag den..wink

15 så e den din tongue

Från Landet...
Xuri One Man Clan
21 september 2008 · 4 287 Inlägg

-Claesson- skrev:

TurbOla skrev:
Inte mycket. Skuren är den väl värd lite mer än skrotpremien. wink

Är bilen verkligen så risig att du bara får ut 30-35k med ny spis i?
Trots att du har lagt ner alla pengar du tjänat under ett år på den?
Då har du egentligen inte råd att sälja den, ren förlust. wink

En manuell låda är inte dyr, kostar några tusenlappar, och är inte alltför svårt att bygga om till manuellt.

Fråga runt på svenska85x70klubben, TPC, eller Nordic R så finns det massor av tips och folk som gjort det förut.

Kolla blocket på 855 T-5R med automatlåda.... dem ligger kring 35 k. den e skitfin...Verkligen ingen rishög... Kan tillägga att jag har gått i skolan senaste året.. tog studenten nu i somras... så jättemycket pengar e det väl inte... men i runda slängar 45 k...

Byta låda för några tusenlappar?
nae, snackade med T_modee..... han sa runt 15 k innan man e klar.... sad

Men om man ponerar att det sitter en människa med en t5 spis i jakt efter en bil så kan väl denna vänlige skäl vara villig att lägga en 15-20 k för bilen? eller e det bara önsketänkande?

En lämplig spis hittar du för runt 5 k om du vill de å att be någon stoppa i spisen vid sidan om kostar ju inte möe...för max 10 k kan man ha en maskin i bilen...byta låda kostar inte så mycke de heller om man kollar på rätt ställen å vet vad man ska ha...byter man lådan dessutom samtidigt som motorn åker ur så kan ju inte detta kosta många kronor extra i arbetskostnad för lådan hänger ju ändå me ut vid motorbytet...att byta låda på golvet tar ingen tid....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
21 september 2008 · 4 287 Inlägg

-Claesson- skrev:

Malm3n skrev:
har du kollat på vad det är som har skurit? är det vev/ramlager , ventilknackningar eller vad är det lixom? behöver inte bli så jäkla dyrt att renovera moton om det är dessa saker.. om jag hade varit dig så hade jag hinkat ur motorn, plockat ner den i delar och kollat vad det är för något som gått sönder!!!!!! innan du planerar att sälja den i delar / sälja den som renoveringsobjekt!!!

Det är troligtvis vev/ramlagerras eftersom det låter som om man slog med en slägga i toppen hela tiden... dvs att kolven tar i toppen alternatvt ventilerna... sad
Och renovera den befintliga kommer kosta ca:20k .... eftersom man inte kan "laga lite". eftersom vid vevlagerras måste veven balanseras alt. en ny... hmm Gillar inte läget om man säger så...

en begagnad vevaxel..lätta veven  3000 kr max...
Lager+packningar 5000 kronor säger vi...  mer behöver de inte kosta
å de där är överpriser som jag skrivit

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
TurbOla Reservdansk
21 september 2008 · 6 271 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/17116866.htm?ca=23_4_s
Manuell växellåda. 1500kr.

En växellåda till, i Blekinge. smile
http://www.blocket.se/vi/18132616.htm?ca=23_4_s

850R motor, 7000kr.
http://www.blocket.se/vi/17812971.htm?ca=23_4_s

Marcus är en kille som har väldigt mycket volvodelar, bl.a. motorer och växellådor.
http://www.blocket.se/vi/15352203.htm?ca=23_4_s

Visst, sen ska man ha spakställ och sånt, men inget dyrt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

Xuri skrev:

-Claesson- skrev:

TurbOla skrev:
Inte mycket. Skuren är den väl värd lite mer än skrotpremien. wink

Är bilen verkligen så risig att du bara får ut 30-35k med ny spis i?
Trots att du har lagt ner alla pengar du tjänat under ett år på den?
Då har du egentligen inte råd att sälja den, ren förlust. wink

En manuell låda är inte dyr, kostar några tusenlappar, och är inte alltför svårt att bygga om till manuellt.

Fråga runt på svenska85x70klubben, TPC, eller Nordic R så finns det massor av tips och folk som gjort det förut.

Kolla blocket på 855 T-5R med automatlåda.... dem ligger kring 35 k. den e skitfin...Verkligen ingen rishög... Kan tillägga att jag har gått i skolan senaste året.. tog studenten nu i somras... så jättemycket pengar e det väl inte... men i runda slängar 45 k...

Byta låda för några tusenlappar?
nae, snackade med T_modee..... han sa runt 15 k innan man e klar.... sad

Men om man ponerar att det sitter en människa med en t5 spis i jakt efter en bil så kan väl denna vänlige skäl vara villig att lägga en 15-20 k för bilen? eller e det bara önsketänkande?

En lämplig spis hittar du för runt 5 k om du vill de å att be någon stoppa i spisen vid sidan om kostar ju inte möe...för max 10 k kan man ha en maskin i bilen...byta låda kostar inte så mycke de heller om man kollar på rätt ställen å vet vad man ska ha...byter man lådan dessutom samtidigt som motorn åker ur så kan ju inte detta kosta många kronor extra i arbetskostnad för lådan hänger ju ändå me ut vid motorbytet...att byta låda på golvet tar ingen tid....

5 k? isf var?? då snackar vi ju helt andra priser... jag har kunskap att göra det själv så det är inga problem... men 5 k? Vart?

Från Landet...
TurbOla Reservdansk
21 september 2008 · 6 271 Inlägg

Hehe, får jag bara igång min skorv så byter vi det för dagen om du bara har grejerna. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
-Claesson-
21 september 2008 · 133 Inlägg

TurbOla skrev:
http://www.blocket.se/vi/17116866.htm?ca=23_4_s
Manuell växellåda. 1500kr.

En växellåda till, i Blekinge. smile
http://www.blocket.se/vi/18132616.htm?ca=23_4_s

850R motor, 7000kr.
http://www.blocket.se/vi/17812971.htm?ca=23_4_s

Marcus är en kille som har väldigt mycket volvodelar, bl.a. motorer och växellådor.
http://www.blocket.se/vi/15352203.htm?ca=23_4_s

Visst, sen ska man ha spakställ och sånt, men inget dyrt.

Ofaen:D Kanske inte är så brå på blocket.se letande ändåbig_smile Har dock pratat med Marcus...
Men något som oroar mig är garanti på att skiten funkar? Det kan ju var en sån som jag som hivar ur sin skurna motor å byter och sedan säljer av den skurna.... Men då köper jag motor å bjuder på öl om du kommer å hjälper mig Ola:D

Från Landet...
Xuri One Man Clan
21 september 2008 · 4 287 Inlägg

-Claesson- skrev:

Xuri skrev:

-Claesson- skrev:

Kolla blocket på 855 T-5R med automatlåda.... dem ligger kring 35 k. den e skitfin...Verkligen ingen rishög... Kan tillägga att jag har gått i skolan senaste året.. tog studenten nu i somras... så jättemycket pengar e det väl inte... men i runda slängar 45 k...

Byta låda för några tusenlappar?
nae, snackade med T_modee..... han sa runt 15 k innan man e klar.... sad

Men om man ponerar att det sitter en människa med en t5 spis i jakt efter en bil så kan väl denna vänlige skäl vara villig att lägga en 15-20 k för bilen? eller e det bara önsketänkande?

En lämplig spis hittar du för runt 5 k om du vill de å att be någon stoppa i spisen vid sidan om kostar ju inte möe...för max 10 k kan man ha en maskin i bilen...byta låda kostar inte så mycke de heller om man kollar på rätt ställen å vet vad man ska ha...byter man lådan dessutom samtidigt som motorn åker ur så kan ju inte detta kosta många kronor extra i arbetskostnad för lådan hänger ju ändå me ut vid motorbytet...att byta låda på golvet tar ingen tid....

5 k? isf var?? då snackar vi ju helt andra priser... jag har kunskap att göra det själv så det är inga problem... men 5 k? Vart?

Kolla runt lite får du se man kan göra riktiga fynd..liljas skrot i kalmar har rätt ok priser... gärestad vettifan vad dom tar för en volvo5:a men du kan ju ringa å höra...
har sett många maskiner ligga ut för allt mellan 4-15papp beroende på krinutrustning å miltal

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang