Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

Nazty do i look like i sell DRUGS
21 oktober 2008 · 379 Inlägg

jorre83 skrev:

Nazty skrev:
Ja ska använda min M3 i vinter för första gången. Får se hur det går.


Bilar är till för att köras med, så varför inte använda den året runt.

//Nazty

oj oj det är halt kan jag lova men du kanske inte har långt avstånd till jobbet

Det är väl halt för alla bilar på vintern, bara för att man har lite drag i bilen behöver man juh inte trycka
plattan i mattan hela tiden.
Man kan faktiskt ta det lungt.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e
onej84
21 oktober 2008 · 1 854 Inlägg

tsdi skrev:
Ibland när man kollar runt på garaget så ser man att folk har "vinterbilar" tänkte bara höra vad syftet med en vinterbil är när nu ändå åker 850 / E34 osv till vardags ?

Har sett exempel på folk som har bilar som är i sämre skick än min bmw men ÄNDÅ  kör något annat på vintern ?

Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av den.

Tror folk att deras volvo 850 som är byggd för svenska vintern skulle rosta bort på en säsong när den antagligen ändå brukats av en o-vårdsam barnfamilj de 15tidigare vintrarna ?

Bara kul att höra vad ni säger !

// Emil

Jag har en 850 som jag inte tänker köra i vinter varför?
Gillar inte salt
driver fel
för dyr att sätta i en stolpe
ska trimma
lacka detaljer
ej vinter körd på måånga år

Du svarar ju fan på din egen fråga roll
du ska ju fan själv köpa en rutten bil bara för att du inte vill krocka din ådi
Är din bil mer värd än nån annans låter som de..

Ellertz Norrlänning
21 oktober 2008 · 1 453 Inlägg

onej84 skrev:

tsdi skrev:
Ibland när man kollar runt på garaget så ser man att folk har "vinterbilar" tänkte bara höra vad syftet med en vinterbil är när nu ändå åker 850 / E34 osv till vardags ?

Har sett exempel på folk som har bilar som är i sämre skick än min bmw men ÄNDÅ  kör något annat på vintern ?

Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av den.

Tror folk att deras volvo 850 som är byggd för svenska vintern skulle rosta bort på en säsong när den antagligen ändå brukats av en o-vårdsam barnfamilj de 15tidigare vintrarna ?

Bara kul att höra vad ni säger !

// Emil

Jag har en 850 som jag inte tänker köra i vinter varför?
Gillar inte salt
driver fel
för dyr att sätta i en stolpe
ska trimma
lacka detaljer
ej vinter körd på måånga år

Du svarar ju fan på din egen fråga roll
du ska ju fan själv köpa en rutten bil bara för att du inte vill krocka din ådi
Är din bil mer värd än nån annans låter som de..

Ja! Hans är nog värd mer än en 850. Dessutom ska han köra sin, de är väl skillnaden. Dessutom är väl en 850 gjord för vinter ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
ChevyChevelle
21 oktober 2008 · 30 Inlägg

tsdi skrev:
Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av denl

Hade en S2a några år och den fick bekänna färg på isarna runt Trollhättan varje vinter, den var då ca 7år som din Audi, men din är tydligen för dyr att användas lol

R_fused There is no replacement for displacement
21 oktober 2008 · 630 Inlägg

Alla får väl göra som dem vill? Jag kör inte för att bilen helt enkelt är för låg att köra när det blir snö där jag bor. Och för att jag helt enkelt tycker det är roligt att sladda på snön när den kommer.
Sen är det ingen njutning att tvätta i under 5+, så genom att ha en vinterbil slipper jag helt enkelt tvätta på hela vintern + att jag har skoj under tiden! Är det något dåligt att både spara sig tråkigaheter och samtidigt ha roligt? bara för att man tycker sig va för präktig för att inte köra hela året?
Nä vill man köra annan bil gör det, annars kör hela året utan att klanka ner på dem som inte gör det!

Hade jag däremot haft en "finbil" som faktiskt varit skoj att köra på vintern med hade jag självklart gjort det, men fram/enhjulsdriven volvo är inget roligt på vintern...
Grejen med bilhobbyn är väl att man skall ha roligt så mycket som möjligt, och kan man inte det med en bil skaffar man sig två helt enkelt...

Senast redigerat av R_fused (21 oktober 2008)

tsdi Egenföretagare
21 oktober 2008 · 2 496 Inlägg

ChevyChevelle skrev:

tsdi skrev:
Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av denl

Hade en S2a några år och den fick bekänna färg på isarna runt Trollhättan varje vinter, den var då ca 7år som din Audi, men din är tydligen för dyr att användas lol

Jasså det tror du ? vad säger du då om denna ?

http://www.garaget.org/?car=17245&image=353324

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Geiros Low is a lifestyle
21 oktober 2008 · 956 Inlägg

Jag köpte en Caddy som vinterbil som även kommer bli pendlar bil sen när audin är färdig.

Vinterhalv året är ju som sakt ett bra bygg halv år big_smile

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
ChevyChevelle
21 oktober 2008 · 30 Inlägg

tsdi skrev:

ChevyChevelle skrev:

tsdi skrev:
Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av denl

Hade en S2a några år och den fick bekänna färg på isarna runt Trollhättan varje vinter, den var då ca 7år som din Audi, men din är tydligen för dyr att användas lol

Jasså det tror du ? vad säger du då om denna ?

http://www.garaget.org/?car=17245&image=353324

Så vad är problemet? är en A4 för ovanlig

tsdi Egenföretagare
21 oktober 2008 · 2 496 Inlägg

ChevyChevelle skrev:

tsdi skrev:

ChevyChevelle skrev:

Hade en S2a några år och den fick bekänna färg på isarna runt Trollhättan varje vinter, den var då ca 7år som din Audi, men din är tydligen för dyr att användas lol

Jasså det tror du ? vad säger du då om denna ?

http://www.garaget.org/?car=17245&image=353324

Så vad är problemet? är en A4 för ovanlig

Va? du frågade om den var för dyr för att användas ? och då kontrade jag med bildbevis på att den upperbarligen används mera än många andra bilar ? ;D

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
ChevyChevelle
21 oktober 2008 · 30 Inlägg

Ändå ska du ha vinterbil? nä det här leder ingenvart.
Har man lagt aldeles för mycket tid och pengar på bilen oavsett märke och modell så är det tråkigt att använda den som bruksis på vintern med salt och skit.

Enda anledning till att jag skulle plocka ut en entusiast bil på vintern vore för att köra på en frusen sjö eller liknande då det är bland det roligaste man kan göra

tsdi Egenföretagare
21 oktober 2008 · 2 496 Inlägg

ChevyChevelle skrev:
Ändå ska du ha vinterbil? nä det här leder ingenvart.
Har man lagt aldeles för mycket tid och pengar på bilen oavsett märke och modell så är det tråkigt att använda den som bruksis på vintern med salt och skit.

Enda anledning till att jag skulle plocka ut en entusiast bil på vintern vore för att köra på en frusen sjö eller liknande då det är bland det roligaste man kan göra

mjo men nu är ju knappast min bil en sådan !

Blir S4 som bruksbil till vintern (lär vara skapligt kul om det nu kommer nån snö)

Och skitbil bara å dräpa runt i wink

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Navkapsel
22 oktober 2008 · 4 637 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Mortalis skrev:
En 240 e inte värd mkt pengar och kommer aldrig att vara...även om den gått 1 mil..tvätta bilen sliter inte på lacken

HÖDDUDUDU! Håll tyst!

Fast du kan ha rätt, beror självklart på vad man jämför med.

Jag håller ingen koll på bilars högsta värde men jag kan ju ta några exempel jag sett trots att det måste finnas de som är mycket dyrare.

Volvo 244, tror det var en vanlig DL, 1979 i originalskick. Den var jävligt fin men hade gått  mer än många andra i det skicket. 45.000 kronor och den lär ju inte minska i värde med åren.

Volvo 242 1975, gatbil. 220.000 kronor, fin och med värstingmotor.

Volvo 240 grupp h, rally. 285.000 kronor, har nog sett mycket dyrare rally 240.

Dessa exempel är mycket pengar för mig i alla fall. Fast en 240 är inte värd mycket alls i jämförelse med många helt nya bilar. Men hittar du en som gått en mil så lär den kosta så in i helvete!

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 november 2008)

twin_cam Smålänning
22 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Jag skulle aldrig slanta 100k för en bil som inte går att köra på vintern. Sen får det vara hur mycket effekt som helst eller hur grym som helst på alla sätt, pajar bruksbilen och jag måste ha en bil så ska den gå att köra...

Även en ferarri eller lambo går att köra vintertid. Och skulle defrostern och värmen vara kass så får man väll begära prisavdrag... wink

En motor som inte går att köra med på vintern är feltrimmad/felmappad. Enda ursäkten är väll om man kör ren racebil med typ 300 häst/liter...

Själv planerar jag projekt snart, och jag ska fan i mig ha kvar både defroster och värmepaket. Så mycket väger det inte wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FireTraXX DFFL
22 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

EmilHammarlund skrev:

Mortalis skrev:
En 240 e inte värd mkt pengar och kommer aldrig att vara...även om den gått 1 mil..tvätta bilen sliter inte på lacken

HÖDDUDUDU! Håll tyst!

Hon har rätt ju...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Navkapsel
22 oktober 2008 · 4 637 Inlägg

FireTraXX skrev:

EmilHammarlund skrev:

EmilHammarlund skrev:

HÖDDUDUDU! Håll tyst!

Hon har rätt ju...

Nepp. Fast nu säger jag inte emot mer, synd om tråden ballar ut mer än den redan gjort.

FireTraXX DFFL
22 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

FireTraXX skrev:

EmilHammarlund skrev:

HÖDDUDUDU! Håll tyst!

Hon har rätt ju...

Nepp. Fast nu säger jag inte emot mer, synd om tråden ballar ut mer än den redan gjort.

En "raritet" med låga mil och i nyskick är väl värd en hel del?
Tror du att den är värd mer än t.ex. min a4 1.8t -04?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Navkapsel
22 oktober 2008 · 4 637 Inlägg

FireTraXX skrev:

EmilHammarlund skrev:

FireTraXX skrev:
Hon har rätt ju...

Nepp. Fast nu säger jag inte emot mer, synd om tråden ballar ut mer än den redan gjort.

En "raritet" med låga mil och i nyskick är väl värd en hel del?
Tror du att den är värd mer än t.ex. min a4 1.8t -04?

För en väldigt fin 240 i originalskick t ex min kan man få en hel del, det gäller dock att hitta rätt köpare och vara beredd på att kanske sälja den till t ex Holland där de är mer exotiska.
Men min Volvo är inte värd mycket alls i jämförelse med t ex din Audi.
(Jag menade inte ens Volvo 240 i inlägget utan bilar i allmänhet.)

Senast redigerat av EmilHammarlund (23 oktober 2008)

jocke_gronberg
24 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag skulle aldrig slanta 100k för en bil som inte går att köra på vintern. Sen får det vara hur mycket effekt som helst eller hur grym som helst på alla sätt, pajar bruksbilen och jag måste ha en bil så ska den gå att köra...

Även en ferarri eller lambo går att köra vintertid. Och skulle defrostern och värmen vara kass så får man väll begära prisavdrag... wink

En motor som inte går att köra med på vintern är feltrimmad/felmappad. Enda ursäkten är väll om man kör ren racebil med typ 300 häst/liter...

Själv planerar jag projekt snart, och jag ska fan i mig ha kvar både defroster och värmepaket. Så mycket väger det inte wink

Min audi a3 2004 står nu i vintervila

Såklart jag kan köra med den på vintern men vill inte

Senast redigerat av jorre83 (24 oktober 2008)

Spethz_
24 oktober 2008 · 212 Inlägg

Min gammla merca 230 från -81 har rullat in för vintern. Nya dubbade vinterdäck är införskaffade till brukisen en merca c200 -02. Bruksbilen är värd bra mycket mer än vad den äldre mercan är, men det är ju helt upp till var och en hur man vill göra. Jag väljar att ställa av den äldre mercan och kör med kombin fram till, tjaa april kanske? smile

Vilden
24 oktober 2008 · 223 Inlägg

n_andersson skrev:
För de första så e de inte så kul att köra en bil med ca 450hk i snö o på hala vägar, e halkigt nog på torr asfalt på sommaren. sen om man har en bil som e riktigt låg så e de inte så kul att köra fast i nån snö som ligger på vägen. för v70 kommer avsolut inte rosta bort om man kör den på vinterna, första året ja hade den så körde jag med den på vintern, men sen efter sänkning och trimning så e de bäst att den får stå inne i garage värmen under vintern

Håller med den här killen till 1000 ! ordet "vinterbil" tycker jag är en bil som man köper för att leka av sig och inte vara rädd för att ta i sönder under vintern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang