intressekoll: någon som är duktig på styrteknik

Evil_90 +Uppfinnare+
23 september 2008 · 643 Inlägg

Hejsan, gör här en intressekoll. har fått en lite smått galen idé på en uppfinning som jag inte kan släppa. Denna uppfinningen skulle kunna bli riktigt effektiv om man fick det att fungera. I detta projekt behövs dock någon som är duktig på styrteknik, och som kan i princip bygga styrboxar. Så finns det någon därute som skulle vara intresserad?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Knobi
23 september 2008 · 89 Inlägg

Tjena. Jag är utbildad i styrteknik och jobbar som styr och regler tekniker inom ventilation.
Men jag har kvalifikationer inom plc styrning och även koll på c++ programering.
Dock lite ringrostig men det går att få fart på hjärncellarna igen tror jag.

Var är det lite mer specifikt du är ute och jagar efter ?

Evil_90 +Uppfinnare+
23 september 2008 · 643 Inlägg

Ja, detta gäller alltså bilens styrboxar wink Jag vill helst inte avslöja för mycket om min tanke, men jag undrar om det går att bygga en egen "kanal" (eller vad man ska kalla det) som styrs av en sensor, och därefter reglerar strömtillförseln smile hopps du förstår smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Knobi
23 september 2008 · 89 Inlägg

Okej . detta låter intressant. Hmm, en digital potensiometer som reglerar strömtillförsel via en regulator reglerar till "någonting".

Absolut inte omöjligt. Det jag behöver forska lite i då är i vilket språk detta är.
Och hur man skall gå tillväga för att göra det. Misstänker dock att programeringsverktyg o.s.v.
är återhållna av tillverkarna av resp. bilmärke.

Om du vill så kan du priva mig lite mer info utan att avslöja för mycket eller vad man ska säga. men det låter lite kul.

Evil_90 +Uppfinnare+
23 september 2008 · 643 Inlägg

Det kan hända att man inte ens behöver gå in i bilens originalsystem, utan att man kanske kan bygga en egen "låda".  Jo om vi säger såhär, styrsystemet ska kunna växla strömstyrkan i intervallet 0-12v .  beroende på vad sensorn säger, sensorn kommer vara en MAP-sensor, som mäter laddtrycket. kan du bygga vidare på det?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Knobi
24 september 2008 · 89 Inlägg

Ok , Jo det är inte omöjligt. Men det är ju lite vad det är man ska ha för sensor o.s.v. och vad det är för tryck den ska ligga mäta på vad man ska sätta för gräner och lite sådär . Ikväll har jag nog inte tid att kolla på detta men imornkväll kan jag börja kika lite . läsa på och sädär.

Potkin Dawndrifter -"The Black Curse"
24 september 2008 · 301 Inlägg

låter som det redan finns liknande grejer ute på marknaden.. bara kombinera en eller fler delar..

Gulmun * Klåpare
24 september 2008 · 1 718 Inlägg

Kallas inte en sån pryl för A/D (analog/digital) omvandlare?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang