intressekoll: någon som är duktig på styrteknik

Evil_90 +Uppfinnare+
23 september 2008 · 643 Inlägg

Hejsan, gör här en intressekoll. har fått en lite smått galen idé på en uppfinning som jag inte kan släppa. Denna uppfinningen skulle kunna bli riktigt effektiv om man fick det att fungera. I detta projekt behövs dock någon som är duktig på styrteknik, och som kan i princip bygga styrboxar. Så finns det någon därute som skulle vara intresserad?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Knobi
23 september 2008 · 89 Inlägg

Tjena. Jag är utbildad i styrteknik och jobbar som styr och regler tekniker inom ventilation.
Men jag har kvalifikationer inom plc styrning och även koll på c++ programering.
Dock lite ringrostig men det går att få fart på hjärncellarna igen tror jag.

Var är det lite mer specifikt du är ute och jagar efter ?

Evil_90 +Uppfinnare+
23 september 2008 · 643 Inlägg

Ja, detta gäller alltså bilens styrboxar wink Jag vill helst inte avslöja för mycket om min tanke, men jag undrar om det går att bygga en egen "kanal" (eller vad man ska kalla det) som styrs av en sensor, och därefter reglerar strömtillförseln smile hopps du förstår smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Knobi
23 september 2008 · 89 Inlägg

Okej . detta låter intressant. Hmm, en digital potensiometer som reglerar strömtillförsel via en regulator reglerar till "någonting".

Absolut inte omöjligt. Det jag behöver forska lite i då är i vilket språk detta är.
Och hur man skall gå tillväga för att göra det. Misstänker dock att programeringsverktyg o.s.v.
är återhållna av tillverkarna av resp. bilmärke.

Om du vill så kan du priva mig lite mer info utan att avslöja för mycket eller vad man ska säga. men det låter lite kul.

Evil_90 +Uppfinnare+
23 september 2008 · 643 Inlägg