Hur förstörd blir en SAAB 2.3T med ca 6 l bensin som fylls med 45 l diesel?

Tokfia
23 september 2008 · 2 Inlägg

Har kört diesel i 2-3 år och letat dieselpumpar. Var helt inne på diesel idag på macken och i andra tankar, och lyckades med konststycket att tanka diesel i vår 4-5 år gamla SAAB (:(fast det krånglade lite). Körde ett par hundra meter innan den dog. Den hackade o rök. Blev bogserad till verstad, men de ville inte ens gissa iom att jag kört en bit. Nu oroar jag mig för kostnaderna. Har hört att det kan vara kört i en nyare bil.
Är det någon som har erfarenhet?

Matsson_R33_GTR
23 september 2008 · 61 Inlägg

I ditt fall så skulle jag tömma tanken på all bränsle och fylla på med ny bensin.
Sen skulle jag lossa på bränslematningen på fuel railen och mala runt motorn så det kommer fram ren bensin.
Sen skulle jag dra dit anslutningen och prova att starta, byta tändstift också innan start.

Har du nån som kan hjälpa dig?

Senast redigerat av Matsson_R33_GTR (23 september 2008)

Fr3ddan
23 september 2008 · 204 Inlägg

det  är väl inget farligt kan ja tänka mig, det har ju kommit in igenom spridarna annars skulle det inte ryka och när det bara är diesel som sprutas in så tänder den väl inte särskilt bra!

det va iaf vad som hände med pappas 940-98a
då va det bara att ta väck allt som hade med  bränslet å göra sen bara blåsa rent å byta filter och skölja tanken med bensin..sen bytte vi tändstift för säkerhets skull och den startade på 3dje försöket efter att vi hade pumpat fram ny bensin.

hoppas det löser sig!

laaantz
23 september 2008 · 465 Inlägg

vart är sverige på väg?  tycker det kommer upp en tråd varge vecka om att ngn har tankat disel i deras  bensin bil...

LeLuke
23 september 2008 · 185 Inlägg

Alla är vi mänskliga och gör misstag.

laaantz
23 september 2008 · 465 Inlägg

LeLuke skrev:
Alla är vi mänskliga och gör misstag.

lite väl mkt ''råka tanka disel i bensin bil''
aja det är nog bara du tömmer tanken,byter filter,tändstift
som ''Fr3ddan'' sa:)

Batta
23 september 2008 · 1 353 Inlägg

diesel i en bensin bil gör ingenting

om du däremot skulle tanka bensin i en dieselbil så blir det dyyrt ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 september 2008 · 3 404 Inlägg

Tur att det var en turbobil i vart fall. Med högre komp så hade det kunnat gå åt fanders med sprickor som följd. Har själv skruvat ned en cheva v6 som blev matad med diesel, såg inga större deffekter i godset på den maskinen.

Kan du skruva själv så behöver det inte bli allt för dyrt, men jobbet kan (därav INTE sagt att det kommer bli) ev bli tidskrävande med en saftig nota som föld om jobbet utförs på en verkstad.

Be om en offert är nog det bästa

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
23 september 2008 · 357 Inlägg

Som dom andra säger så är de ingen fara, ta bort dieseln o fortsätt köra kanske bytta olja om de har läkt ner annars e de bara bra att få lite diesel i maskinen rengör väldigt bra i rör o dylikt....

FireTraXX DFFL
23 september 2008 · 9 020 Inlägg

Bensinbilar har mindre hål än dieselbilar.
Dieselpumpar har tjockare munstycken än bensinpumpar.

Hur i helvete lyckas man?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Team-Adolfsson Gödseldräng
24 september 2008 · 4 529 Inlägg

FireTraXX skrev:
Bensinbilar har mindre hål än dieselbilar.
Dieselpumpar har tjockare munstycken än bensinpumpar.

Hur i helvete lyckas man?

alla dieselpumpar har inte större munstycken
Preem och Bilisten har det inte
iallafall inte här men Aneby ligger ju typ 50 år efter i utvecklingen men ändå roll

Germax
24 september 2008 · 12 086 Inlägg

FireTraXX skrev:
Bensinbilar har mindre hål än dieselbilar.
Dieselpumpar har tjockare munstycken än bensinpumpar.

Hur i helvete lyckas man?

Han sa ju att de krångla lite smile

Tokfia
24 september 2008 · 2 Inlägg

Åh, tack för alla svar! Jag läste tidigare svar om diesel i bensin men då sa ni att det kunde vara mycket värre om det var mycket diesel och om det var en ny bil, så jag trodde ni skulle döma ut min bil helt. Ska ringa verkstan och be om en offert. Den står nu på SAAB men som jag fattar det på er så kan vilken verkstad som helt fixa detta. Jag kanske skulle kunna dra den till en billigare verkstad som har tid att ta den snabbare också.

torpis Forummoderator
24 september 2008 · 10 576 Inlägg

Batta skrev:
om du däremot skulle tanka bensin i en dieselbil så blir det dyyrt ^^

Min kamrat tog fel dunk i vårat garage, tankade 20l 98 oktan på en full tank diesel. Hans V70 TDI sa inget om det...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Losgard
24 september 2008 · 1 688 Inlägg

Vart bor du? Finns säkert någon vänlig själ som kan hjälpa dig.
Slanga ur tanken, i med bensin. Lossa fuelrailen med en blocknyckel, mata ur några liter i en hink och skruva tillbaka. Sedan bör den starta.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Meanstreaker
24 september 2008 · 119 Inlägg

torpis skrev:

Batta skrev:
om du däremot skulle tanka bensin i en dieselbil så blir det dyyrt ^^

Min kamrat tog fel dunk i vårat garage, tankade 20l 98 oktan på en full tank diesel. Hans V70 TDI sa inget om det...

Hur fick han i 20 liter i en full tank diesel, och varför fyllde han med dunken om tanken redan var full??? wink

Losgard
24 september 2008 · 1 688 Inlägg

Meanstreaker skrev:

torpis skrev:

Batta skrev:
om du däremot skulle tanka bensin i en dieselbil så blir det dyyrt ^^

Min kamrat tog fel dunk i vårat garage, tankade 20l 98 oktan på en full tank diesel. Hans V70 TDI sa inget om det...

Hur fick han i 20 liter i en full tank diesel, och varför fyllde han med dunken om tanken redan var full??? wink

Han var duktig och tänjde på fysikens lagar! big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
smiler
24 september 2008 · 672 Inlägg

Själv fylle man upp med bensin i dieseln för nån vecka sen... haha... Tröttsamt *lol*
"Bara" tömma å byta filter.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
PerArne Mycke vill ha mer...
24 september 2008 · 611 Inlägg

Batta skrev:
diesel i en bensin bil gör ingenting

om du däremot skulle tanka bensin i en dieselbil så blir det dyyrt ^^

Vi hade in en Hyundai Tucson på jobbet en diesel som dom hade tankat full med 95oktan..... inte konstigt att den gick som den gick!!

Första gången jag hört en diesel baksmälla när man släppt gasen.... Kan bara säga att det va tur att motorn höll!!

//Per-Arne
torpis Forummoderator
24 september 2008 · 10 576 Inlägg

Meanstreaker skrev:
och varför fyllde han med dunken om tanken redan var full??? wink

Han är smartare än du är och köper mycket bränsle när det är billigt och tankar således från dunk när det är dyrare på macken....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang