Försäkringsbonus, vad gäller nu ?

Adder Adder
25 september 2008 · 972 Inlägg

Har de inte gjort om bonussystemet ?

Säg att man gör sig skylldig till en skada dvs att man nyttjar försäkringen vad händer då ?

Förr fick man ju börja om på ruta ett är de fortfarande så eller vad gäller ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 september 2008 · 5 650 Inlägg

tror fan inte de har gjort om bouns systemet ej säker som min försäkring började på den med en 240 som 18 åring kostade över 7 tusen i trafik försärking gick 3 månader sen skrotades bilen sen låg försäkringen vilandes i 2 år cirka och nu har jag samma försäkring på 940 ticen fast med mer förmåner till biligare pris rutn 4900 nått i halv försäkring .. tivlar på att de skulle bli så mkt biligare med nyare bil med värre motor om de inte hade bonus systemet "har volvia fall nån undrar"

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Adder Adder
25 september 2008 · 972 Inlägg

volvo_dude skrev:
tror fan inte de har gjort om bouns systemet ej säker som min försäkring började på den med en 240 som 18 åring kostade över 7 tusen i trafik försärking gick 3 månader sen skrotades bilen sen låg försäkringen vilandes i 2 år cirka och nu har jag samma försäkring på 940 ticen fast med mer förmåner till biligare pris rutn 4900 nått i halv försäkring .. tivlar på att de skulle bli så mkt biligare med nyare bil med värre motor om de inte hade bonus systemet "har volvia fall nån undrar"

Att jämföra så där går inte. Allt beror på hur länge du haft körkortet. Vad de är för bil och då betyder inte alltid en värre/nyare bil dyrare premie då de kan vara säkrare samt att färre har krocka med den etc.

Någon som vet exakt hur de fungerar skriva gärna!

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
25 september 2008 · 2 203 Inlägg

Adder skrev:
Har de inte gjort om bonussystemet ?

Säg att man gör sig skylldig till en skada dvs att man nyttjar försäkringen vad händer då ?

Förr fick man ju börja om på ruta ett är de fortfarande så eller vad gäller ?

Varför ringer du inte ditt försäkringsbolag o frågar?

Adder Adder
25 september 2008 · 972 Inlägg

Rspeter skrev:

Adder skrev:
Har de inte gjort om bonussystemet ?

Säg att man gör sig skylldig till en skada dvs att man nyttjar försäkringen vad händer då ?

Förr fick man ju börja om på ruta ett är de fortfarande så eller vad gäller ?

Varför ringer du inte ditt försäkringsbolag o frågar?

Min fråga generell för alla bolag. Utifall vissa har olika.

Men ringt runt alla försäkringsbolag så kan du göra en rapport på de sen!

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
RRBmw
25 september 2008 · 345 Inlägg

Vet att vissa bolag har att du får en höjd premie i ett visst antal år innan de går ner igen.
Finns säkert nå bolag som går på sk bonussystem än.

För mig att de skulle försvinna/göras om.

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
BBAD Utbildad hobbymekare
25 september 2008 · 1 125 Inlägg

ju flera skadefria år så billigare blir det, men det når ju bara till en MAX gräns eller va man ska säga.

Jag 7 skadefria år nu och märket en stor skillnad, tex min första bil volvo 244 dl -78 DÅ minns inte exakt men strax under 500:- halvförsäkring... NU på samma bil 289:- Helförsäkring

skilljer en del

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Seth
25 september 2008 · 3 354 Inlägg

Lite OT men efter hur många skadefria år får man maxbonusen. Har 7 skadefria år

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Smajly
25 september 2008 · 3 059 Inlägg

Vet efter att varit i kontakt med Folksam idag (har 2 bilar där) att dom fortfarande kör med Bounsklass och antal skadefria år per bil. Högsta klass är 8. Jag har aldrig utnyttjat försäkringen och har haft den ena bilen i 3 skadefria år och har kommit upp till klass 7 som då är näst högsta.. skulle nått hända nu i klass 7 så snacka han nått om en förhöjd premie beroende på vad det är för typ av skada och att man får börja om på ett "nytt år".. alltså att dagarna börjar räkna om igen så man får vänta 365 skadefria dagar tills man kommer upp en klass igen..
Ett år till sa han så kommer jag upp i högsta bonusklass.. Har då haft 4 skadefria år på just den bilen..

Han sa också att försäkringspremien kan både höjas och sänkas beroende på hur det ser ut på vägarna med olyckor med.mera. Även årsmodell på bilen spelar roll..
Min buggy t.ex. kostar mer i trafikförsäkring än vad touringen gör i halvförsäkring om man räknar på värde, viktklass med.mera på bilarna.
Han nämnde också att beroende på årsmodell och reparationskostnader kan spela in i premiens prissättning.. En bil som är generellt dyrare att laga får en högre premie.. en mycket gammal bil som det är svårt att hitta reservdelar till och som kan ha väldigt dyra delar p.g.av sin ålder får också en högre premie.

Senast redigerat av Smajly (26 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang