Om luften aldrig försvinner!

S3BB3
18 februari 2006 · 70 Inlägg

Ja har tömt hela bromssystemet på bromsolja och så ska ja börja lufta om systemet men luftbublorna försvinner aldrig ur system. Är de huvudcylinder som spökar då eller va kan de vara? de läcker antagligen in luft eller så nån stans eller va kan de vara?

MVH SEBBE

Lunnajs Mr
18 februari 2006 · 267 Inlägg

Det kan väl vara att huvudbromscylindern inte är helt tät. Upplevs på ungefär samma sätt som luft i bromssystemet.

Förresten så finns bara luft i systemet om du tömt systemet på olja... Om det nu va så du menade

Senast redigerat av Lunnajs (18 februari 2006)

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Drönirettab
18 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Kolla alla luftnipplar och skarvkopplingar så att de är åtdragna. Det är nog inte så bra att tömma ur bromsoljan utan att fylla på nytt, då får du luft i hela systemet och det tar lång tid att få ur luften om du bara kan lufta en sida åt gången. En viktig sak när man luftar är att fylla på ny olja innan det tar slut i behållaren, annars kommer det in luft igen.

Gizmojohan
18 februari 2006 · 3 295 Inlägg

inte för att vara petig men.. det heter inte bromsOLJA.. det heter bromsVÄTSKA.  big_smile

S3BB3
18 februari 2006 · 70 Inlägg

okej..tack för alla svar!

MVH SEBBE

E30Tompa Rörpulare
18 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Du samma sak hände mej förut på en kärra men du ta och baksug systemet!! kan mkt väl vara de!! lycka till

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
S3BB3
18 februari 2006 · 70 Inlägg

baksuga systemet, va menar du med de?smile

MVH SEBBE

Germax
19 februari 2006 · 12 086 Inlägg

Du luftar ju varje hjul i taget.. trycker, öppnar, stänger, släpper osv tills de inte är någon luft kvar, se givetvis till att det alltid är tillräckligt med vätska i behållaren annars får du börja om från början. Är de fortf luft så kan det bara vara huvudcylinder, läckage i rören gör knappast så luft sipprar in tongue

Och en renoveringssats till din 240 kan inte kosta många kronor. Tips vid byte, glöm inte att hona loppet. är de taskigt skick kvittar de att du stoppar i nya packboxar.

carawelle
19 februari 2006 · 460 Inlägg

Om man luftar genom att pumpa med bromspedalen så kan huvudcylindern förstöras om man trampar pedalen i botten!

I änden på huvudcylnder blit det en kant av slitage även rost brukar uppstå där.
Det kan riva sönder tätningen och läckage uppstår inne i cylindern och då blir det omöjligt att lufta.

Det bästa är att andvända tryckluft för luftning av bromsar

Det finns ett enkelt sätt att lufta med tryckluft för hemma meken.
på dom flesta biltllbehörsfirmor kan man köpa ett lock som sätts på stället för bromsbehållar locket.
på den stter slang som kopplas till en däcksventl för att trycksätta bromsbehållaren.
Se bara till att bromsvätske nivån inte sjunker under minmum.

Drönirettab
19 februari 2006 · 21 761 Inlägg

carawelle skrev:
Om man luftar genom att pumpa med bromspedalen så kan huvudcylindern förstöras om man trampar pedalen i botten!

I änden på huvudcylnder blit det en kant av slitage även rost brukar uppstå där.
Det kan riva sönder tätningen och läckage uppstår inne i cylindern och då blir det omöjligt att lufta.

Det har då åtminstone jag aldrig hört, inte sett i rephandboken heller. Jag har alltid gjort på det "vanliga" sättet utan problem. Men jag kanske har haft tur.

carawelle
19 februari 2006 · 460 Inlägg

Drönirettab skrev:

carawelle skrev:
Om man luftar genom att pumpa med bromspedalen så kan huvudcylindern förstöras om man trampar pedalen i botten!

I änden på huvudcylnder blit det en kant av slitage även rost brukar uppstå där.
Det kan riva sönder tätningen och läckage uppstår inne i cylindern och då blir det omöjligt att lufta.

Det har då åtminstone jag aldrig hört, inte sett i rephandboken heller. Jag har alltid gjort på det "vanliga" sättet utan problem. Men jag kanske har haft tur.

I rephandboken står det inte allt som är bra att veta....
Jag har haft en bilverkstad i 25 år snart och lär mg hela tden nåt nytt.

Drönirettab
19 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Men gäller det inte främst om huvudbromscylindern är ganska gammal och har gått "många mil"?

E30Tompa Rörpulare
19 februari 2006 · 1 453 Inlägg

S3BB3 skrev:
baksuga systemet, va menar du med de?smile

MVH SEBBE

Finns typ vissa ansluting anordningar som man tar och skruvar på bromsvätske behållaren och suger ut luften bakåt istället lite halv svårt att förklara Men har sett folk som har gjort de både på bilar och crossar

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
gulleponken
19 februari 2006 · 174 Inlägg

e de på 240:n?? isf e de garranterat att du har förväxlat oken fram så dom sitter hö på vä o tvärt om... vi lufta o lufta o vart tvärförbannade på de på min 240... renovera precis allt ... höll säkert på 12 timmar minst me skiten... sen fick ja ett råd att oken hade speciella placeringar fram... så vi bytte de o direkt så vart de en jävla skilnad... då lufta vi hela systemet på en kvart!!! så testa de... REKOMENDERAS STARKT!!

P. Hansson
19 februari 2006 · 106 Inlägg

Lufta först högerbak, vänsterbak, högerfram o sist vänsterfram. Börja längst bortifrån bromscylindern.
Höll oxå på o jävlas med en 240 på mitt gammla jobb men de gick tillslut.

Lycka till!

---???---
S3BB3
20 februari 2006 · 70 Inlägg

Tack för alla svar! kom gärna med mer inlägg om nån har nån idee om vad de kan vara......smile

MVH SEBBE

S3BB3
20 februari 2006 · 70 Inlägg

JapMax skrev:
Du luftar ju varje hjul i taget.. trycker, öppnar, stänger, släpper osv tills de inte är någon luft kvar, se givetvis till att det alltid är tillräckligt med vätska i behållaren annars får du börja om från början. Är de fortf luft så kan det bara vara huvudcylinder, läckage i rören gör knappast så luft sipprar in tongue

Och en renoveringssats till din 240 kan inte kosta många kronor. Tips vid byte, glöm inte att hona loppet. är de taskigt skick kvittar de att du stoppar i nya packboxar.

Ja har gjort precis som du beskrivit de...och de fungerar inte ändå! men ska kika på huvudcylindern.

MVH SEBBE

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang