Lättdriven bas?

Phille_flow Försöker lära sig
1 oktober 2008 · 156 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Phille_flow skrev:

racer-putte skrev:
har du du en som säljer inphase                http://www.klelektronik.se/default.asp? … =&pg=2              frän va

Hehe gott snack me rosa basar. men är dom så lättdrivna då 700rms watt. känns lite klent om jag ska mata den med 250

Njaa, det var svarta basar jag tänkte på, men jag har faktiskt sålt lite rosa.

250w fixar biffen, 700w är vad dom tål. (watt är inte hela sanningen om ljud)

Pierre

Det är ju sant. men man vill ju inte köpa på sig en massa basar utan att kunna driva dom. då köper jag hellre ett par pyramid 12 å spelar skiten ur:p
Ingen som har nån film på någon av nämda basar i tråden?

Phille_flow Försöker lära sig
1 oktober 2008 · 156 Inlägg

Hum kolla lite på en RF punch 1 den verkar ju inte behöva så mycke kräm. hur tror ni den står sig mot de andra nämda basarna i tråden?

Phille_flow Försöker lära sig
1 oktober 2008 · 156 Inlägg

Phille_flow skrev:
Hum kolla lite på en RF punch 1 den verkar ju inte behöva så mycke kräm. hur tror ni den står sig mot de andra nämda basarna i tråden?

eller en punch 2 kanske om man kör steget i stereo basen har ju 2X2 ohm skulle det funka tror ni?

Phille_flow Försöker lära sig
2 oktober 2008 · 156 Inlägg

funderat lite nu tror jag ska köpa en ny bas. antingen en impact 3712 eller en audiotop wf12.4. va hade ni valt?

Pokermaskin
2 oktober 2008 · 31 Inlägg

Phille_flow skrev:
funderat lite nu tror jag ska köpa en ny bas. antingen en impact 3712 eller en audiotop wf12.4. va hade ni valt?

Jag har audiotop wf12 i min bil och det spelar kalas, jag har inget värsting slutsteg och det spelar bra ändå.

Mamma säger att jag e förbaskat trevlig !
dbjanoz
3 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Phille_flow skrev:
Tjena tänkte kika lite om ni har något tips på någon lättdriven bas som spelar på bra? har just nu en magnat xtc-300 som drivs av ett Magnat rx22 steg känns so att basen inte får den kräm den vill ha kan ju köpa ett storre steg men jag är inte så sugen på det. Mitt övriga system är:
HU: Pioneer deh-4000ub
Framsystem:fram Magnat XTR216 bak Magnat pro1602
Steg till framsystemet: Magnat tribal x four
ljudet sitter i en honda civic type-r.

Så en lättdriven bas allså. rx22 steget lämnar 250rms watt. har även ett arizona eagle am-2190 som ska lämna 360rms watt bryggat men de vet man ju inte hur kalleanka de är med det. Vill nu ha bättre tryck än med magnat basen. TIPS?

Titta på JBL, du frågar efter lättdrivna basar så dB värdet bör ligga över 92dB i känslighet

Senast redigerat av dbjanoz (3 oktober 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
TT-Avant
3 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

dbjanoz skrev:

Phille_flow skrev:
Tjena tänkte kika lite om ni har något tips på någon lättdriven bas som spelar på bra? har just nu en magnat xtc-300 som drivs av ett Magnat rx22 steg känns so att basen inte får den kräm den vill ha kan ju köpa ett storre steg men jag är inte så sugen på det. Mitt övriga system är:
HU: Pioneer deh-4000ub
Framsystem:fram Magnat XTR216 bak Magnat pro1602
Steg till framsystemet: Magnat tribal x four
ljudet sitter i en honda civic type-r.

Så en lättdriven bas allså. rx22 steget lämnar 250rms watt. har även ett arizona eagle am-2190 som ska lämna 360rms watt bryggat men de vet man ju inte hur kalleanka de är med det. Vill nu ha bättre tryck än med magnat basen. TIPS?

Titta på JBL, du frågar efter lättdrivna basar så dB värdet bör ligga över 92dB i känslighet

Jo, men man ska även kolla på vilket sätt de har mätt upp kännsligheten. De mäter på lite olika sätt har jag märkt.
Men vill man ha en bas som blir lättsriven så bör man montera den i portad låda. Sluten låda kräver mera av steget. Även att montera basen i något större portad låda gör den lite mera lättdriven.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Phille_flow Försöker lära sig
3 oktober 2008 · 156 Inlägg

TT-Avant skrev:

dbjanoz skrev:

Phille_flow skrev:
Tjena tänkte kika lite om ni har något tips på någon lättdriven bas som spelar på bra? har just nu en magnat xtc-300 som drivs av ett Magnat rx22 steg känns so att basen inte får den kräm den vill ha kan ju köpa ett storre steg men jag är inte så sugen på det. Mitt övriga system är:
HU: Pioneer deh-4000ub
Framsystem:fram Magnat XTR216 bak Magnat pro1602
Steg till framsystemet: Magnat tribal x four
ljudet sitter i en honda civic type-r.

Så en lättdriven bas allså. rx22 steget lämnar 250rms watt. har även ett arizona eagle am-2190 som ska lämna 360rms watt bryggat men de vet man ju inte hur kalleanka de är med det. Vill nu ha bättre tryck än med magnat basen. TIPS?

Titta på JBL, du frågar efter lättdrivna basar så dB värdet bör ligga över 92dB i känslighet

Jo, men man ska även kolla på vilket sätt de har mätt upp kännsligheten. De mäter på lite olika sätt har jag märkt.
Men vill man ha en bas som blir lättsriven så bör man montera den i portad låda. Sluten låda kräver mera av steget. Även att montera basen i något större portad låda gör den lite mera lättdriven.

joo men jag vill ju inte att basen ska bli bullrig:/ kör ju med portat nu och har byggt den efter rekomendationer tycker även den kan vara lite små bullrig ibland.

TT-Avant
3 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

Phille_flow skrev:

TT-Avant skrev:

dbjanoz skrev:

Titta på JBL, du frågar efter lättdrivna basar så dB värdet bör ligga över 92dB i känslighet

Jo, men man ska även kolla på vilket sätt de har mätt upp kännsligheten. De mäter på lite olika sätt har jag märkt.
Men vill man ha en bas som blir lättsriven så bör man montera den i portad låda. Sluten låda kräver mera av steget. Även att montera basen i något större portad låda gör den lite mera lättdriven.

joo men jag vill ju inte att basen ska bli bullrig:/ kör ju med portat nu och har byggt den efter rekomendationer tycker även den kan vara lite små bullrig ibland.

Vad har du för bas och vem har räknat på lådan åt dej, vart ligger avstämningen och vad har du delat av basen?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Phille_flow Försöker lära sig
3 oktober 2008 · 156 Inlägg

TT-Avant skrev:

Phille_flow skrev:

TT-Avant skrev:

Jo, men man ska även kolla på vilket sätt de har mätt upp kännsligheten. De mäter på lite olika sätt har jag märkt.
Men vill man ha en bas som blir lättsriven så bör man montera den i portad låda. Sluten låda kräver mera av steget. Även att montera basen i något större portad låda gör den lite mera lättdriven.

joo men jag vill ju inte att basen ska bli bullrig:/ kör ju med portat nu och har byggt den efter rekomendationer tycker även den kan vara lite små bullrig ibland.

Vad har du för bas och vem har räknat på lådan åt dej, vart ligger avstämningen och vad har du delat av basen?

Har en magnat xtc 300 lådritningen fick jag med i köpet. vad menas med avstämningen typ vart lådan har sin huvud hz lr? sånna fall har jag ingen aning. basen är delad 15hz med subsonic och 80 hz med lowpass.

Drönirettab
3 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Hur många liter är lådan på och vilka mått har porten?

Subsonicfrekvensen kan nog höjas till tex 25-30 Hz, då borde basen bli lite mer kontrollerad.

Senast redigerat av Drönirettab (3 oktober 2008)

Phille_flow Försöker lära sig
3 oktober 2008 · 156 Inlägg

Phille_flow skrev:

TT-Avant skrev:

Phille_flow skrev:

joo men jag vill ju inte att basen ska bli bullrig:/ kör ju med portat nu och har byggt den efter rekomendationer tycker även den kan vara lite små bullrig ibland.

Vad har du för bas och vem har räknat på lådan åt dej, vart ligger avstämningen och vad har du delat av basen?

Har en magnat xtc 300 lådritningen fick jag med i köpet. vad menas med avstämningen typ vart lådan har sin huvud hz lr? sånna fall har jag ingen aning. basen är delad 15hz med subsonic och 80 hz med lowpass.

Är det de som är f3-db punkten? vad ska man lägga sig om man vill spela lite mindre mullrigt? räcker det med att kapa porten ett par cm?

Drönirettab
3 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Avstämningsfrekvensen är den frekvens där porten "släpper ut" ljud. Det har alltså med förhållandet mellan lådvolym/portarea/portlängd att göra.

Phille_flow Försöker lära sig
3 oktober 2008 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Avstämningsfrekvensen är den frekvens där porten "släpper ut" ljud. Det har alltså med förhållandet mellan lådvolym/portarea/portlängd att göra.

Hum är inte säker men kollat lite tror att avstämningen ligger på 40-42 hz. ska ut å mäta lite på lådan imorron men om vi säger att den ligger så är det lågt eller va tror ni? kanske inte går å svara på så?

TT-Avant
3 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

Tack Drönirettab, du hann lite före. Jag anser att du delar basen väl högt. Sänk den till runt Lp 60hz med 12-18db branthet. sedan ska du som Drönirettab även försöka höjja ditt subsonic filter till kanske runt 25-30hz.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
3 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

Phille_flow: Då du bor i Huskvarna så skulle jag kunna ta en titt på det någon dag. Jag bor uppe på Mariebo i Jönköping.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
3 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

40-42 Hz är inte särskilt lågt, en sån avstämning bör fungera i många fall. Men det beror ju också på lådvolymen och kupéstorleken.

Phille_flow Försöker lära sig
3 oktober 2008 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur många liter är lådan på och vilka mått har porten?

Subsonicfrekvensen kan nog höjas till tex 25-30 Hz, då borde basen bli lite mer kontrollerad.

subsonic filtret har bara två steg 0 eller 15 hz och ska mäta mer imon

Phille_flow Försöker lära sig
3 oktober 2008 · 156 Inlägg

TT-Avant skrev:
Phille_flow: Då du bor i Huskvarna så skulle jag kunna ta en titt på det någon dag. Jag bor uppe på Mariebo i Jönköping.

Nähe? ja visst de får du ju gärna göra kanske lättare å göra en bedömning då

Drönirettab
3 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Enligt info hos Nårdik så rekommenderar de 40-60 liter basreflex, står dock inte vilken avstämningsfrekvens som är lämplig.

Tex 50 liter netto avstämd till 40 Hz bör spela relativt hyffsat tycker jag, inte någon jättepeak eller så. Den basen ser ut att vara ganska lättdriven (för att vara en bilbas) om man utgår ifrån parametrarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang